Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Morromann said:

De har brukt opp troverdigheten når det gjelder å snakke om å "vurdere" så nå er det neste "å true"? 

https://www.nrk.no/norge/hoie-truer-med-a-overstyre-oslo-1.15177656

Jeg ville blitt positivt overrasket om Høie nå tar av silkehananskene og forteller Raymond hvor skapet skal stå men jeg holder ikke pusten.

Quote

Ikke innstramming mandag

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sier at de ikke har noen planer om å innføre nye tiltak mandag.

– Vi har ikke planer om å innføre nye tiltak i morgen. Nå innførte vi tiltak forrige mandag, og vi må først se om det virker, sier han til Dagbladet.

Johansen forteller at byrådet ble orientert om de anbefalte tiltakene fredag kveld.

– Vi ser at smittetallene har gått noe ned, men vi er beredt til å innføre flere tiltak dersom det trengs. Men å gjøre det i morgen, midt i en høstferie … Vi kan trenge de tiltakene videre fremover, men vi må la dem vi innførte på mandag, få virke lenger framover i tid.

Johansen sier han deler bekymringen til helsemyndighetene, men at de nye tiltakene ser ut til å virke, og han mener derfor det er for tidlig med en ytterligere skjerping.

Maktkamp? Virker nesten slik.

Aldri hørt før om noen kommuneledere som har blitt avsatt. Finnes det muligheter for slikt? Er kanskje på sin plass snart?

Vent litt!

Det må vel gå an å bøtelegge Raymond, i og med at han bidrar til smittespredning, selv om at han sitter på et tungt verv og selv om han gjør det på en indirekte måte?

For slike stapeiser så burde boten være på la oss si 10 - 20 millioner kroner? Bør jo svi litt og stå i stil med innteksnivået og betalingsevner.

Endret av G
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Forskere mener overvektige og røykere bør langt frem i køen for koronavaksine

Dette er den første forskningen som viser at røyking og overvekt har en sannsynlig direkte sammenheng med alvorlig covid-19.

https://www.nrk.no/trondelag/ntnu-forskning_-klar-sammenheng-mellom-alvorlig-covid-19-og-overvekt-og-alvorlig-covid-19-og-royking-1.15176684

Fortjener røykere det? Legeetisk så må de nok få det, men det virker jo litt skjeivt også at de skal få det først. Overvekt kan være genetiske anlegg, så de bør man ikke rakke ned på.

Finnes visst fornektere blandt de som forsvarer røykerne også (fra samme artikkel):

Quote

– Røykere er generelt underrepresentert i medisinske studier. Hvis det samme gjelder for koronastudier, kan det se ut som at røyking i seg selv beskytter, fordi færre røykere ser ut til å bli syke. Men det kan altså handle om at de ikke har deltatt i studiene, sier han.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (17 minutter siden):

Fortjener røykere det?

To ting:

1. Helt iskaldt, bør risikogrupper prioriteres av hensyn til samfunnskostnader i forbindelse med alvorlige sykdomsforløp og beslag på sårt tiltrengte sykehusplasser. Vern om sårbare grupper har hele tiden hatt stort fokus og de fleste forstår hvorfor.

2. Jeg synes det et skammelig menneskesyn å sortere overvektige røykere som mindreverdige mennesker. Da nærmer vi oss fort et tankegods de fleste av oss håpte verden kastet på dynga for 75 år siden..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Simen1 said:

To ting:

1. Helt iskaldt, bør risikogrupper prioriteres av hensyn til samfunnskostnader i forbindelse med alvorlige sykdomsforløp og beslag på sårt tiltrengte sykehusplasser. Vern om sårbare grupper har hele tiden hatt stort fokus og de fleste forstår hvorfor.

2. Jeg synes det et skammelig menneskesyn å sortere overvektige røykere som mindreverdige mennesker. Da nærmer vi oss fort et tankegods de fleste av oss håpte verden kastet på dynga for 75 år siden..

Ok, da mener du også at forsikringsbransje er forkastelig. For den bransjen ser nettopp på slike faktorer. Du får f.eks. ikke noen billig livsforsikring dersom du oppgir forskjellige skavanker med familierelatert helse og røykevaner spør de om.

Nå har jo de fleste reiseforsikringer også mistet dekning for COVID-19, og hva er det neste man kan forvente seg, at røykere + COVID-19 behandles enda verre?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, tigerdyr said:

Det er vist ikke helt riktig, for ikke å si helt feil...  Han ønsker ikke å ta ansvar, men vil ha nasjonale påbud istedet for å sette inn lokalt hvor han selv sitter med ansvaret.

Blir bare høytsvevende synsing. Men, kan det være at Raymond aktivt ønsker den tautrekkingen med nasjonale myndigheter for å dekke ryggen sin for velgerne senere. Rett og slett et halvpopulistisk valg? Men, det er rart det også egentlig om så er tilfelle. Det vil jo trekke mye mediaoppmerksomhet mot seg.

Men, det fungerer det ihvertfall for, å drasse på seg mediaoppmerksomhet. Kan det være avtalt spill? Altså at mediaoppmerksomheten gjør en større påvirking og oppvåkning hos folk enn selve de trauste anbefalt oppførsels-meldingene? Har jo sett at Morromann har blitt veldig provosert over ledernes tafatthet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Jeg synes selv myndighetene kan bli strengere på en del smitteverntiltak, men det er veeldig langt derfra til totalitær facsisme. Tiltakenes må stå i stil til måloppnåelsen. Folk som foreslår voldsomme tiltak vil jeg be ta seg en bolle / valium og puste rolig.

Er det ikke bedre å gjøre litt for mye - litt for tidlig, enn litt for lite - litt for sent?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ny lavmåls overskrift, sensasjon. Sies vel at media er den femte statsmakt eller noe sånn. Men, den statsmakten burde få litt refs innimellom. Selvsagt er det nye dødsfall, men hvor mange ift. før?

Fire nye i Norge da, som er sensasjonen?

Endret av G
Lenke til kommentar
Quote

20 avhør i Hurtigruten-saken:

I en pressemelding skriver politiet at de etterforsker saken bredt, og at de gjør blant annet avhør og gjennomgår elektronisk kommunikasjon i forbindelse med smitte av covid-19 om bord på Hurtigrutens "MS Roald Amundsen" i sommer.

- Saken etterforskes for å avklare om foretaket eller enkeltpersoner kan ha overtrådt bestemmelser i straffeloven om smittevern og/eller bestemmelser gitt i medhold av smittevernloven, sier politiadvokat Lisa-Mari Ellingsen i Troms politidistrikt.

Politiet etterforsker forhold rundt sommerens to seilaser med "MS Roald Amundsen". Det er gjennomført rundt 20 avhør og det gjennomgås et omfattende datamateriale med elektronisk kommunikasjon. Politiet ser også på Sjøfartsdirektoratets gjennomgang av saken, Hurtigrutens egen granskning, og avventer Fylkeslegens gjennomgang.

- Foretaket har fortsatt status som mistenkt, mens det er for tidlig å kommentere enkeltpersoners status i saken. Slik det ser ut nå, vil det fortsatt gå flere uker før politiet kan avslutte sitt arbeid, avslutter Ellingsen.

 

11853.jpg?width=320&height=182.6843100189036&x=0&y=0&cw=100&ch=100&digest=21bf49d85a0383813cd9c129cc2a084b9dd65e360c63c8186f690bfa54c85425 Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=43910

Lenke til kommentar
Morromann skrev (15 timer siden):

Og for å minne igjen; to jeg vet om er DØDE nå og er ikke lenger blant oss PÅ GRUNN AV PERSONER SOM GÅR RUNDT OG SPRER SMITTE.

Siden du velger å skrive dette her, så tillater jeg meg selv å spørre: Hvor gamle var de? Det forandrer ingenting uansett alder, men jeg ble nysgjerrig.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Det er vist ikke helt riktig, for ikke å si helt feil...  Han ønsker ikke å ta ansvar, men vil ha nasjonale påbud istedet for å sette inn lokalt hvor han selv sitter med ansvaret.

Han satt i forrige uke inn landets strengeste lokale tiltak. Han argumenterte for strengere tiltak dersom situasjonen ikke bedrer seg. Det han ikke har gjort er å sette de inn allerede i helga, men varslet pressekonferanse tidlig denne uka. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reeve skrev (1 time siden):

Siden du velger å skrive dette her, så tillater jeg meg selv å spørre: Hvor gamle var de? Det forandrer ingenting uansett alder, men jeg ble nysgjerrig.

 I 50-årene og 70-årene. Ungerliggende helsetilstander ja; men langt i fra på dødsleiet og ville hatt mange år og tiår igjen hadde det ikke vært for viruset.

 

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den krisa er ikke mye nasjonal du. Har nevnt tidligere at i kommunen min var det registrert 10 smittetilfeller i mars. Dette tallet har stått der uforandra i snart 7 måneder. Bortsett fra litt håndsprit her og der så har ting vært helt som normalt siden mai. Da folk kunne samles titusenvis i Oslo uten at det fikk noen konsekvenser så gadd ikke folk her hjemme bry seg heller. 

Og hva har skjedd? Ingenting. Absolutt ingenting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...