Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gloria skrev (40 minutter siden):

Dødstall kan blant annet manipuleres ved hvordan man velger å registrere dødsfall. I USA ble det faktisk nylig fremlagt en rapport fra CDC som viste at kun 6% av Covid-19-rapporterte dødsfall hadde Covid-19 som hovedårsak.

det vil si at majoriteten av Covid-19 dødsfallene (94%) skyldes underliggende sykdom/tilstander/alderdom.

Jeg mistenker at andelen egentlig er enda høyere.

Hvor "mange" har vi hørt om i Norge som dauet, uten at det fantes "underliggende"? Ingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Mr.M said:

det vil si at majoriteten av Covid-19 dødsfallene (94%) skyldes underliggende sykdom/tilstander/alderdom.

Jeg mistenker at andelen egentlig er enda høyere.

Hvor "mange" har vi hørt om i Norge som dauet, uten at det fantes "underliggende"? Ingen.

Hmm, av de døde under 50 var det vel bare den ene som hadde underliggende sykdom - diabetes 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (32 minutter siden):

I virkelegheita derimot døyde dei av sjukdommar som hjerteinnfarkt, lungebettennelse etc, forårsaka av COVID19.

Endret av ok67
Legge til ref.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ok67 skrev (3 minutter siden):

I virkelegheita derimot døyde dei av sjukdommar som hjerteinnfarkt, lungebettennelse etc, forårsaka av COVID19.

Helt grotesk at slike teorier får befestet seg her. Jeg har aldri hørt at likhus blir overbelastet på grunn av hjerteinfarkt og lungebetennelse. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Både i Spania og Frankrike setter de nå rekorder i nye smittetilfeller. Faktisk verre enn på de verste toppene i begynnelsen av april.

Men det skal også sies at de har gjort en vanvittig mye bedre jobb med å holde nede dødstallene hittil i bølge nr 2.

Enda godt man ikke tok den spaniaturen som fristet ekstremt i brakkesykeland i sommer.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Benbjo said:

Hmm, av de døde under 50 var det vel bare den ene som hadde underliggende sykdom - diabetes 

Et annet viktig poeng er at man kan ha en drøss "underliggende" greier uten at det plasserer deg i risikosone for covid-19. Selv høyt blodtrykk som er regulert medisinsk gjør at du er utenfor risikosone.

Ergo å prøve å lage en "h*n hadde noe underliggende greier i venstre stortåa" opplegg blir helt tullete. Kom med faktiske data om hva slags underliggende tilstander det var som bidro til dødsfallet og hvordan det er relevant for at covid-19 fikk et dødlig utfall.

Det som også oversees i stor grad her er hvor mange som får kroniske ettervirkninger av covid-19. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Mr.M said:

du må komme med kilder og antall hvis du påstår at det har vært "massedød" av friske < 50

Massedød og massedød... Det er 6 under 50 som har dødd her til lands. Mener familien til 4 av disse har vært ute i media. Bare 1 av familiene kunne fortelle at avdøde hadde underliggende sykdom. I de øvrige ble de beskrevet som friske. 

Dog, høyt blodtrykk er jo svært vanlig å ha uten å vite om det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Benbjo said:

Massedød og massedød... Det er 6 under 50 som har dødd her til lands. Mener familien til 4 av disse har vært ute i media. Bare 1 av familiene kunne fortelle at avdøde hadde underliggende sykdom. I de øvrige ble de beskrevet som friske. 

Dog, høyt blodtrykk er jo svært vanlig å ha uten å vite om det. 

Og igjen mener jeg det blir misvisende å informere om underliggende sykdom så lenge den ikke er relevant for covid-19 utfallet. Jeg har flere bekjente som har spurt legen om deres underliggende sykdom plasserer de i risikogrupper ol. men svaret har vært nei til alle.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at det er enkelte som fremdeles skal dra frem kortet "men de døde ikke av Covid-19, men med, så de hadde uansett kanskje dødd snart".

Flere land har de siste månedene hatt en betydelig overdødelighet ifht. til normalen. Det har blitt vist til og diskutert her i tråden tidligere. Det sier ganske mye om at dette er et virus utenom det vanlige.

• Liker 6
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Theo343 said:

Og igjen mener jeg det blir misvisende å informere om underliggende sykdom så lenge den ikke er relevant for covid-19 utfallet. Jeg har flere bekjente som har spurt legen om deres underliggende sykdom plasserer de i risikogrupper ol. men svaret har vært nei til alle.

Vi vet jo at det er en rekke tilstander som øker sjansen for alvorlig sykdom. Deriblant høyt blodtrykk, diabetes, kreft, hjerte og karsykdommer, overvekt, etc. 

Likevel, alder er helt klart den viktigste faktoren. 

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Jeg fatter ikke at det er enkelte som fremdeles skal dra frem kortet "men de døde ikke av Covid-19, men med, så de hadde uansett kanskje dødd snart".

Flere land har de siste månedene hatt en betydelig overdødelighet ifht. til normalen. Det har blitt vist til og diskutert her i tråden tidligere. Det sier ganske mye om at dette er et virus utenom det vanlige.

Helt riktig. Og selv om jeg har nære forbindelser til et av de verst rammede land i verden og kan bekrefte at det er mennesker som ellers ville hatt mange gode år, ja til og med tiår igjen som ble tragisk revet vekk av dette fryktelige viruset virker det ikke inn på den "bare en influensa"-gjengen her. Jeg har ALDRI hørt om noen influensa som fører til overfylte sykehus og så store dødsfall at likhusene ikke har plass til alle de døde som kommer inn. Grotesk at dette fornektes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (14 minutter siden):

Mener familien til 4 av disse har vært ute i media. Bare 1 av familiene kunne fortelle at avdøde hadde underliggende sykdom. I de øvrige ble de beskrevet som friske.

hvis det har vært i media kan du kanskje hoste opp linker etterhvert?

Faktum er at minst 90% av alle Covid-19 døde (uansett alder) har minst en, oftest to, underliggende diagnoser.

Det en noen her inne, og inkl. media, som elsker oppslag om "friske" personer som angivelig døde av coronaviruset, og enda "bedre" jo yngre de er.

Etterhvert viser det seg at de ikke var friske allikevel. Synes disse tre omtalte eksemplene er illustrerende

https://www.nettavisen.no/nyheter/koronasmittet-18-aring-dode---viruset-var-ikke-dodsarsaken/3423942344.html

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 minutter siden):

hvis det har vært i media kan du kanskje hoste opp linker etterhvert?

Faktum er at minst 90% av alle Covid-19 døde (uansett alder) har minst en, oftest to, underliggende diagnoser.

Det en noen her inne, og inkl. media, som elsker oppslag om "friske" personer som angivelig døde av coronaviruset, og enda "bedre" jo yngre de er.

Etterhvert viser det seg at de ikke var friske allikevel. Synes disse tre omtalte eksemplene er illustrerende

https://www.nettavisen.no/nyheter/koronasmittet-18-aring-dode---viruset-var-ikke-dodsarsaken/3423942344.html

Så du har ingen god forklaring på at flere land sliter med å håndtere mengden av lik etter døde fra viruset?  Eller at sykehus fylles opp? Eller er det noe du egentlig bare driter i?

"Underliggende sykdommer" betyr ikke at det er noe man automatisk dør av. Diabetes for ekesempel lever mennesker vanligvis mange år med langt inn i alderdommen men covid 19 har tatt livet av uttallige diabetikere verden over.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (15 minutter siden):

Så du har ingen god forklaring på at flere land sliter med å håndtere mengden av lik etter døde fra viruset?  Eller at sykehus fylles opp? Eller er det noe du egentlig bare driter i?

"Underliggende sykdommer" betyr ikke at det er noe man automatisk dør av. Diabetes for ekesempel lever mennesker vanligvis mange år med langt inn i alderdommen men covid 19 har tatt livet av uttallige diabetikere verden over.

min innsigelse dreier seg om hvorvidt friske mennesker dør av å bli smittet, ikke å benekte at det dør et stort antall personer (noe som er åpenbart det gjør)

Forøvrig, tilsammen i Norge og Sverige har nå over 4,000 yngre i alder 1 år til 40 år hatt smitten, ingen av de har dødd.

Lenke til kommentar
On 8/31/2020 at 10:31 PM, Evil-Duck said:

Kommer helt ann på alder , tid på døgnet osv. Om den går under 93% bør lege kontaktes ganske umiddelbart , om en er ung og det går under 95% bør en snakke med lege om det men ingen umiddelbar fare. 

image.png.04b2264e4330a1e06016914f55ed10cf.png

Så pasienter skal kjøres på intubering ned til 80 da, uten å stresse på med for høyt lufttrykk til pasientens lunger. På respirator så er jo pasient bevisstløs uansett, og dersom dette kan spare én for en lungetransplantasjon uten å gi hjerne og organskader, så hvorfor ikke, men jeg er jo ikke helsepersonell. Forsøker bare å forstå det jeg snapper til meg..

Endret av G
ordretting
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Så pasienter skal kjøres på intubering ned til 80 da, uten å stresse på med for høyt lufttrykk til pasientens lunger. På respirator så er jo pasient bevisstløs uansett, og dersom dette kan spare én for en lungetransplantasjon uten å gi hjerne og organskader, så hvorfor ikke, men jeg er jo ikke helsepersonell. Forsøker bare å forstå det jeg snapper til meg..

Jeg er ikke helsepersonell jeg heller,er bare noen grenseverdier jeg måtte lærer meg etter jeg punkterte en lunge i slutten av Juni. Når en eventuelt må til med intubering og lignende har jeg 0 kunskap om.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Både i Spania og Frankrike setter de nå rekorder i nye smittetilfeller. Faktisk verre enn på de verste toppene i begynnelsen av april.

2019328257_SpaniaogFrankrike1.9.2020cases.thumb.png.1dee20accd0b4e854ae90e8ba124ec24.png

Men det skal også sies at de har gjort en vanvittig mye bedre jobb med å holde nede dødstallene hittil i bølge nr 2.

1531828592_SpaniaogFrankrike1.9.2020dde.thumb.png.95542aba9945b36ae6d1f6b4d5d3ad3b.png

De som har vært i tråden en stund husker sikkert at det ble diskutert om det ikke var bedre å skjerme de gamle og sårbare og ikke stenge ned hele samfunnet. Det var sterk meningsbrytning i våres om akkurat det. Hvis vi tenker på hvordan det er nå i samfunnet vårt, så vil jeg hevde at de gamle og syke og omsorgspersonell er opplyste og passer seg godt. De som har undeliggende sykdommer som er identifisert til å kunne sette dem i faresonen, er godt klar over det. Denne oppblomstringen i smitte tilfeller kan være blandt unge friske folk som IKKE vil utvikle senskader (i liten grad) eller ha et dødelig sykdommsforløp. Vi får håpe det. Vi har nå ihvertfall et utgangspunkt som gjør oss i stand til å håndtere pasienter som trenger det uten å kjøre helsepersonellet til bristepunktet. Hvis dette er tilfelle vil smitten bre seg i folket og utsette dem som er i faresonen enda mer for smitte. Derfor MÅ alle som føler at de er i faresonen holde smittevernet ved like. Nå mer enn før vil jeg si. Det er de høye dødstallene vi alle sammen vil unngå. At de unge blir smittet kan vi ikke stoppe. Vet heller ikke om jeg vil det. Nedstengningen i vår var for å få kontroll. Den har vi nå tror jeg da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...