Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Morromann said:

OK, la oss høre. Jobber du i systemet? Er du en varsler som sitter på hemligstemplet innformasjon utarbeidet av de egentlig sjefene; det vil si Bill Gates, Illimunati og den slemme røykemannen i X-files?

Nei. Jeg har forklart alt dette tidligere i tråden, og det blir for off-topic. Dessuten vet jeg din mening om saken. Endringene i verdensamfunnet som følge av Corona har vært under planlegging i over 50 år. For de som vil lese mer om dette kan man google :

- "fourth industrial revolution" - World Economic Forum og Bill and Melinda Gates Foundation er aktivt med i dette.
- "UN Agenda 2030"
- "UN Agenda 21"

Bare for å nevne noe. Som sagt dette blir for off-topic. Jeg har blitt moderert her for dette tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, Betroz said:

Nei. Jeg har forklart alt dette tidligere i tråden, og det blir for off-topic. Dessuten vet jeg din mening om saken. Endringene i verdensamfunnet som følge av Corona har vært under planlegging i over 50 år. For de som vil lese mer om dette kan man google :

- "fourth industrial revolution" - World Economic Forum og Bill and Melinda Gates Foundation er aktivt med i dette.
- "UN Agenda 2030"
- "UN Agenda 21"

Bare for å nevne noe. Som sagt dette blir for off-topic. Jeg har blitt moderert her for dette tidligere.

Jeg støtter deg helt i at farene rundt Covid-19 er en stor, feit løgn, men vil anbefale deg å unngå konspirasjonsteorier.

Det finnes nok av kritiske røster der ute som ikke tyr til slik spekulativ resonnering.

EDIT: Denne her kanalen for eksempel

Endret av Gloria
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (47 minutter siden):

Dem kunne stoppet det i denne situasjonen siden det er en situasjon som er unormal. 

Korleis skulle dei reint praktisk gjort det?

Å stoppe ei stor folkemengde på tusenvis av deltakarar er ikkje enkelt og heller ikkje utan risiko.

Men no er vi vel på vag utanfor temaet for denne diskusjonen

Endret av ok67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (40 minutter siden):

- "UN Agenda 2030"
- "UN Agenda 21"

Ja, jeg skjønner at du har lest alt som finnes av konspirasjonslitteratur om dette temaet(forresten så er vel Bill Gates og Fauci egentlig kvinner også er de ikke?). De tingene du nevner har ingenting med Covid-19 å gjøre. At noen grådige og styrtrike individer utnytter denne krisen til personlig profitt er egentlig ikke annet enn å forvente men det betyr ikke at covid ikke eksisterer for det gjør det. Og FYI jeg vet om et par mennesker som har død av sykdommen i et av  de hardest rammede landene i verden. Sykdommen er ekte og du kan spare deg om du kommer med teorier om at sykehusene dreper pasienter og skylder på covid. Og nei, de jeg snakker om var ikke dødssyke oldinger med siste fasen av aggresiv kreft; det er snakk om personer som ville hatt mange og om ikke flere tiår igjen å leve uten dette viruset. Vanlig forkjølelse my ass. Vanlig influensa my ass-

• Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (16 timer siden):

Ja, for det gjør jo ikke meg noe at din bedrift går konkurs. Noen andre kommer til å ta over markedet etterpå uansett.

Når staten innfører midlertidige regler som gjør det umulig for noen bransjer å holde hjulene i gang, synes jeg vi må støtte dem med midler slik at de kan fortsette driften når faenskapet etter hvert forsvinner.

Det er en bransje som ikke er samfunnsnyttig nok til at man egentlig kan forsvare å bruke av våre skattepenger på å holde de gående økonomisk hvis man skulle stengt de ned. Som sagt, nye steder blir å åpne opp etter pandemien, en del av de av samme aktører som holdte på før en eventuell nedstengning.

De ansatte som mister jobbene sine må selvfølgelig kunne få økonomisk støtte i en periode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et stort problem på øya og i Spania akkurat nå er folk som ikke tar pandemien seriøst. Folk som skulle vært i isolasjon gidder ikke å sitte hjemme og beveger seg blandt andre mennesker - uten skupler eller omtanke for andre.

Mye av dette skyldes en flom av fakenews og innlegg på sosiale medier som bagateliserer faren med denne pandemien. "Bulos" kalles dette i Spania.

Samtidig setter helsearbeidere egne liv i fare for å hjelpe de sykeste - og blir veldig frustrerte over situasjonen hvor flere og flere gjør lite for å stoppe spredningen av viruset.

Dette er nå blitt så ille at myndighetene vurderer å ta i bruk straff for de som sprer fakenews og annen falsk informasjon. Lovverket er allerede på plass, men de vurderer nå hvorvidt det kan anvendes på denne formen for aktiviteter.

Salg av produkter som skal hjelpe mot covid er også inkludert her, samt rykter og slander om personer.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (39 minutter siden):

Det er en bransje som ikke er samfunnsnyttig nok til at man egentlig kan forsvare å bruke av våre skattepenger på å holde de gående økonomisk hvis man skulle stengt de ned. Som sagt, nye steder blir å åpne opp etter pandemien, en del av de av samme aktører som holdte på før en eventuell nedstengning.

De ansatte som mister jobbene sine må selvfølgelig kunne få økonomisk støtte i en periode.

Nei, serveringssteder med viktigste funksjon at noen skal drikke seg full er ikke en livsnødvendighet skjønt for noen individer er det som apoteker. Noe forøvrig en vanlig dagvarebutikk og vinmonopol er forøvrig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 timer siden):

Ja, jeg skjønner forskjellen, men flere tusen ute eller 21 stk inne utgjør ikke akkurat stor forskjell. Vi har enda ikke noen stor oppblomstring. 

Eh, jo det er forskjell på flere tusen i et stort og åpent byrom og 21 stykker klint inne hverandre i en begrenset leilighet hvor de som sagt står klint inni hverandre, gauler og sprer dråpesmitte på et lite areal, alle er drita og tar på det ene og andre og tar seg på munnen, de bruker samme toalett om og om igjen - smittefaren er så definitivt og i aller høyeste grad eksplosivt mye høyere. Det kan jeg love deg at 100% av eksperter innen virologi vil være enig i så det du kommer med her er ren ønsketekning. Blir som å si at det er vel ikke noen stor forskjell på et land hvor 5 millioner opppholder seg på og en leiglihet med 21 stykker.

Men som sagt, og som du selvfølgelig hoppet over så var det lite smitte da demonstrasjonen fangt sted, med rundt 3 nysmittede daglig. Om en slik demonstrasjon hadde blitt holdt NÅ, med over 130 nysmittede i døgnet slik det var i går ville smittefaren vært eksplosivt atskillig mye høyere. På den tiden var Norge nesten hermetisk stengt og liten eller ingen trafikk mellom landegrensene. Alt det endret seg etter 15 juli. Men det hopper vi bukk over ikke sant?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Theo343 said:

Folk som skulle vært i isolasjon gidder ikke å sitte hjemme og beveger seg blandt andre mennesker - uten skupler eller omtanke for andre.

Så var det å ta alle disse over èn kam da Theo. Folk sin opptattning av situasjonen er basert på den informasjonen man har, og hvilke kilder man velger å stole på - ja tillit er en viktig faktor her. Jeg anser dekningen av Corona fra vanlig massemedia som fake news. Så er jeg en idiot eller en kald og kynisk person som ikke bryr seg om andre mennesker da eller?

La oss kalle en spade for en spade her. Folk styres av frykt - spessielt frykten for det ukjente, for døden. Det som skjer da er at folk velger å stole på dem man anser som experter på området, og som kan beskytte dem. Basic stuff.

Jeg skjønner at mange her i tråden kommer til å ta vaksina så fort den kommer. Deres valg. Men ta også konsekvensene av det valget :)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Morromann said:

Eh, jo det er forskjell på flere tusen i et stort og åpent byrom og 21 stykker klint inne hverandre i en begrenset leilighet hvor de som sagt står klint inni hverandre, gauler og sprer dråpesmitte på et lite areal, alle er drita og tar på det ene og andre og tar seg på munnen, de bruker samme toalett om og om igjen - smittefaren er så definitivt og i aller høyeste grad eksplosivt mye høyere. Det kan jeg love deg at 100% av eksperter innen virologi vil være enig i så det du kommer med her er ren ønsketekning. Blir som å si at det er vel ikke noen stor forskjell på et land hvor 5 millioner opppholder seg på og en leiglihet med 21 stykker.

Men som sagt, og som du selvfølgelig hoppet over så var det lite smitte da demonstrasjonen fangt sted, med rundt 3 nysmittede daglig. Om en slik demonstrasjon hadde blitt holdt NÅ, med over 130 nysmittede i døgnet slik det var i går ville smittefaren vært eksplosivt atskillig mye høyere. På den tiden var Norge nesten hermetisk stengt og liten eller ingen trafikk mellom landegrensene. Alt det endret seg etter 15 juli. Men det hopper vi bukk over ikke sant?

Selvfølgelig var det mindre smitte. Men dem gjorde ingenting for å stoppe det som potensielt kunne vært en enorm smittebombe. Private fester har foregått i høyt antall siden mars, har ikke akkurat hørt at det har gitt svært utslag. Naturligvis vil en syk person spre smitte uansett hvor vedkommende er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig var det mindre smitte. Men dem gjorde ingenting for å stoppe det som potensielt kunne vært en enorm smittebombe. Private fester har foregått i høyt antall siden mars, har ikke akkurat hørt at det har gitt svært utslag. Naturligvis vil en syk person spre smitte uansett hvor vedkommende er.

Skal den demonstrasjonen brukes som en evig unnskyldning for å bare gi faen og gi full gass med festing på et tidspunkt da smitten sprer seg som ildt i tørt gress? For det gjør den. Denne bagatelliseringen jeg ser skremmer vannet av meg.

Det har ikke vært så mye omfattende festing siden mars nei, det stemmer ikke.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Skal den demonstrasjonen brukes som en evig unnskyldning for å bare gi faen og gi full gass med festing på et tidspunkt da smitten sprer seg som ildt i tørt gress? For det gjør den. Denne bagatelliseringen jeg ser skremmer vannet av meg.

Massevis av private fester osv foregår enten man liker det eller ikke. Kan nok ikke akkurat stoppes. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (15 minutter siden):

Massevis av private fester osv foregår enten man liker det eller ikke. Kan nok ikke akkurat stoppes. 

Så hvorfor er det først nå at vi ser en enorm smittespredning på privatfester? De stanser det i andre land så det kan vi nok her også.

Forøvrig var det du som skrev at du fra nå av ikke brydde deg mer etter demonstrasjonen.

Lenke til kommentar

Klar tendens til økning i smitte nå. Allerede nesten 60 bekreftede og dette pleier å dobles mot midnatt. Lukter ny dag med over 100 tilfeller. Vi ser altså mer enn en dobling av tilfeller per dag i forhold til forrige uke. Det er dramatisk 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (5 minutter siden):

Klar tendens til økning i smitte nå. Allerede nesten 60 bekreftede og dette pleier å dobles mot midnatt. Lukter ny dag med over 100 tilfeller. Vi ser altså mer enn en dobling av tilfeller per dag i forhold til forrige uke. Det er dramatisk 

Og det bagagtelliseres på høygir også her i forumet. Og Erna og Høie tør ikke innrømme for oss at den svenske strategien nå er innført i Norge men det er den. Så en ny lockdown eller radikale grep for å slå ned smitten kan vi skyte en lang hvit pil etter. September vil bli den aller mørkeste måneden i pandemien til lands så langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Betroz said:

Så var det å ta alle disse over èn kam da Theo. Folk sin opptattning av situasjonen er basert på den informasjonen man har, og hvilke kilder man velger å stole på - ja tillit er en viktig faktor her. Jeg anser dekningen av Corona fra vanlig massemedia som fake news. Så er jeg en idiot eller en kald og kynisk person som ikke bryr seg om andre mennesker da eller?

La oss kalle en spade for en spade her. Folk styres av frykt - spessielt frykten for det ukjente, for døden. Det som skjer da er at folk velger å stole på dem man anser som experter på området, og som kan beskytte dem. Basic stuff.

Jeg skjønner at mange her i tråden kommer til å ta vaksina så fort den kommer. Deres valg. Men ta også konsekvensene av det valget :)

Jeg bare siterte ett innlegg fra noen andre. Men joda frykt når man er i en risikogruppe forstår jeg.

Lenke til kommentar
Gloria skrev (4 timer siden):

Jeg støtter deg helt i at farene rundt Covid-19 er en stor, feit løgn, men vil anbefale deg å unngå konspirasjonsteorier.

Stor feit løgn?? Så når jeg forteller at jeg kjenner til mennesker i et annet land som har DØDD av dette er det en del av en stor feit løgn?

Og nei, disse var ikke i sluttfasen av livet. Ikke i sin ungdoms vår riktignok men langt i fra SLUTTFASEN! Selv om vi er heldige i Norge så er det land der ute i verden hvor dette ikke bare er en pandemi eller epidemi, men som minner mer om en pest! I flere land er viruset en nasjonal katastrofe og en nasjonal tragedie som har tatt ganske så mange liv.

Du ser selv ut til å sluke konspirasjonsteorier selv skjønt de lener deg kanskje på den mer "sobre"delen av konspiranoia-verdenen. Kanskje ikke David Icke, men de som er mer hva skal vi si, silkekonspiratorikere?

• Liker 3
Lenke til kommentar
xRun skrev (59 minutter siden):

De rykker neppe ut til friske som bare ønsker å teste seg, noen alternativer kan være utilgjengelig dersom en ikke har blitt syk. 

Alle de som må ut i karantene og i realiteten er friske, eller nesten friske... De får i oppdrag å teste seg. Så da burde det være noen som rykker ut til dem som ikke har bil, og ikke bor i sykkelavstand til "testlegevakten". 

En har da en situasjon der de har fått i oppdrag å teste seg, og der det kan bli oppdaget hvis de ikke tester seg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...