Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Glassmaneten said:

Det kan godt hende at dette allerede har blitt diskutert her for tusen sider siden, men rart at én meter er nok i Norge, når det må være minst to meter mange andre steder. Spesielt nå framover hvor kaldere luft muligens gir lettere smitte. Og enda mer spesielt fordi at én meter gjerne blir til en halvmeter i praksis. Om man faktisk hadde villet at folk skulle holde én meter avstand til hverandre, hadde man jo måttet fortelle dem at kravet var halvannen eller to.

https://www.nbcnews.com/nightly-news/video/new-report-warns-current-social-distancing-rules-may-no-longer-be-effective-90633285966

Er erna & co sin 1 meter dette. Husk på at med ekstra magemål blir det fort 2 meter i realiteten spesiellt mellom di runde kjemper. For oss vanlig dødlige med ein liten sekspakning er det nok tryggare å opprettholde ca 2 meter.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (1 time siden):

Mest sannsynlig fordi det er sykt mange amerikanere som skal ha av den som først i køen.

Moderna har fått økonomisk støtte fra flere europeiske land, og har nektet å inngå noen form for eksklusiv avtale med USA, men har inngått avtale med USA om å levere 100 millioner doser, med opsjon på 400 millioner doser til.

Moderna er nå i gang med en avtale med EU om salg av 80 millioner doser, med opsjon for ytterligere 80 millioner, og har to samarbeidspartnere i Europa som skal stå for produksjonen.

https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/moderna-confirms-advanced-discussions-european-commission-supply

Moderna har også presentert data om immunitet i dag, som viser at deres vaksine ga god immunitet for alle aldersgrupper, også de eldre.

Det har tidligere vært usikkert om vaksiner mot SARS-CoV-2 vil gi like god immunitet for eldre, som for yngre, men mye tyder nå på at det er tilfelle.

De har også presentert en tidsline for videre testing, vaksinen vil trolig bli godkjent en stund før fase 3 er ferdigstilt.

EgWo6aGXkAIuux2?format=png&name=large

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, 0laf said:

De har også presentert en tidsline for videre testing, vaksinen vil trolig bli godkjent en stund før fase 3 er ferdigstilt.

EgWo6aGXkAIuux2?format=png&name=large

Skal alltid greie å vri litt på dette. Så europeere skal blir forsøkskaniner, neida. Joda.. hehe

Normalt skal jo fase 3 fullføres da. Er dette det som ble sagt i pressekonferansen fra Trump, når han ga ros til en journalist som våget å spørre om Right To Try ? Sannsynligvis en bestillings-journalist. Men ikke helt godt å vite. Uansett et interessant humanistisk perspektiv, på om folk skal ha rett til å kunne velge eksperimentell behandling selv - på egen risiko.

Altså de som får den før fase 3 er fullført må få den via "Right To Try"?

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå kommer smellen. 1 sep er det slutt på korona støtten til næringslivet. Alle som er permitert blir nå oppsagt og må ut i arbeidsledighet. Selskaper som ikke har gjennvunnet inntektsgrunnlaget sitt må nå tære på egenkapitalen sin. NHO advarer mot masse konkurser i turist, utelivs, resturant og transport bransjene. Oljesektoren ligger nede med brukket rygg. Vi får en tøff vinter foran oss. Høyre folkene sier at de ikke vil bruke mer penger. Nå er det dags å betale folkens. Samfunnets midler skal ikke fordeles blandt de mange, men de få. Det er Høyres mål. Frontene hardner til. Kvinnfolka i AP får bare slutte i partiet. Vi trenger Trond Giske og hans harde retorikk. Hvis vi lar kvinne-netverket i AP bestemme er AP ferdig som parti. Det vet de gamle 'gubbene' i partiet. Til dere alle; hvis du ikke har en jobb nå så får du en lang tur opp igjen.

Endret av Oddvardm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Golf'ern skrev (1 time siden):

Tror ikke folk innser alvoret hvis man overdriver så voldsomt.

Kanskje ikke. Dog deres feil for at dem har latt det skje.

Kjør på, tro på konspirasjonsteorier eller gå i mot hva leger sier, men ikke fisk etter sympati eller empati fra folk når dere innser at alvorligheten var mer enn hva dere ble fortalt. 

Det er som om jrg skulle ha trodd på at en healer kan heale  meg fra kreften, og droppe alt av medisiner som faktisk kan gi en viss sjanse for at man kan bli kreftfri. 

Endret av Laffe
Lenke til kommentar
G skrev (16 minutter siden):

Normalt skal jo fase 3 fullføres da.

Det er vel slik at fase 3 er "fullført" når man har nødvendig data om effektivitet og slikt, og på det tidspunktet kan søke godkjenning, men likevel kan fase 3 pågå en stund etter at godkjenning er i orden, hvor man følger opp de i studiene for å se om det er langtidseffekter, ADE og slikt.

Det er også mulig å kjøre dette som "fase 4", som ikke er påkrevd for godkjenning, men som også har en testgruppe som følges opp over flere år for å se om noe uventet utvikler seg over lang tid, ofte de samme som deltok i fase 3.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Laffe said:

Kanskje ikke. Dog deres feil for at dem har latt det skje.

Kjør på, tro på konspirasjonsteorier eller gå i mot hva leger sier, men ikke fisk etter sympati eller empati fra folk når dere innser at alvorligheten var mer enn hva dere ble fortalt. 

Det er som om jrg skulle ha trodd på at en healer kan heale  meg fra kreften, og droppe alt av medisiner som faktisk kan gi en viss sjanse for at man kan bli kreftfri. 

Mener å ha hørt at legemiddelet Metformin skal ha en livsforlengende effekt, om du orker å gå rundt å ha diaré dagene lange :wee:. Altså livsforlengende på hvem som helst! Også de uten diabetes! Høyt sukkerinntak er visst en kreft-driver.

Sikkert en "bivirkning i positiv" forstand som de har funnet ut av etter flere livs diabetespasienter på vektskålen. Litt off-topic, men det er vel kreftprat også ;)

Endret av G
Lenke til kommentar
Maabren skrev (32 minutter siden):
Mr.M skrev (6 timer siden):

noe av forklaringa på sinne, er kanskje at enkelte land har for strenge regler?

bla. portforbud, som stenger folk totalt innendørs, etterhvert tørner folk gæærne.

Erna & Co. var nok smarte når de f.eks. kun anbefaler bruk av munnbind, ikke påbyr det.

Anbefaling om munnbind er godt nok med lite smitte, men når kommuner blir røde(mykje smitte) burde det være ok å kjøre påbud med munnbind ute i det offentlige rom der det blir trangt om plassen(butikker, offentlig transport osv). Det og 2 meter avstand er det nærmaste vi kjem flokkimunitet før vaksinasjon eventuellt fungerer optimalt.

så hva er forklaringen din på at ti-tusenvis av "voksne mennesker" nedover på kontinentet er sinte? Kan jo ikke avskrive alle som tullinger?

jeg tenker da på situasjonsbildet av tingenes tilstand som ble postet tidligere i tråden:

https://www.diskusjon.no/topic/1865076-covid19-nyheter-og-diskusjon-rundt-coronaviruset/?do=findComment&comment=25513262

I Oslo bruker vel halvparten munnbind på kollektiv-transport ifølge NRK

https://www.nrk.no/osloogviken/under-halvparten-tar-pa-seg-munnbind-nar-de-reiser-med-offentlig-kommunikasjon-1.15134381

Hvis regjeringen hadde gått for påbuds-linja, med politi og bøtelegging, blir det fort ampert og misnøye.

Jeg er for såvidt ikke uenig med hva "som er best" mht. smittevern, isolert sett, men må jo være en psykologisk forklaring bak, når mennesker du vanligvis ikke ser i demonstrasjonstog, mobiliserer seg slik som i EU nå?

Lenke til kommentar
17 hours ago, Evil-Duck said:

Etter første runde med coronaviruset viste ikke mannen i Hongkong noen tegn til antistoffer. Immunforsvaret hans kan imidlertid ha hatt et «minne» om hvordan kroppen skulle kjempe imot, noe som kan ha medvirket til et mildere sykdomsforløp.

Et "minne"? Hvor i medisin og vitenskap finner jeg mer om dette "minnet"? Det høres litt ut som sysning?

15 hours ago, Fnugle said:

Smitte i to barnehager i Bergen det siste døgnet. Det er barn som har testet positivt i begge tilfellene: 

Dersom alle 17 barna har vært i samme "kohort", så er det vel strengt tatt ikke en kohort lenger?! Her er det åpenbart en barnehage som har glippet på rutinene.

Nå kjenner ikke jeg rutiner i barnehager men har sett en del barnehager på tur ute i august. Der går alle 30 barna oppå hverandre eller plutselig setter seg ned i flokk mens de voksne står med arma i sia rundt og ser på. Så jeg antok at det ikke var noen rutiner eller at det var for vanskelig å opprettholde dem.

11 hours ago, Mr.M said:

noe av forklaringa på sinne, er kanskje at enkelte land har for strenge regler?
bla. portforbud, som stenger folk totalt innendørs, etterhvert tørner folk gæærne.
Erna & Co. var nok smarte når de f.eks. kun anbefaler bruk av munnbind, ikke påbyr det.

Det har du nok helt rett i. Her har Erna gjort noe riktig ved å ikke innføre portforbud, selv om det har ført til en del idiot oppførsel med festing osv. 

Men jeg kjenner flere som pga. comorbiditeter har isolert seg selv i stor grad siden mars og de er ikke på et mentalt bra sted nå for å si det slik. De har hatt muligheten til å gå turer i frisk luft (takk Erna) men de sank fort ned i mørke hull hvor lysten til å gjøre noe som helst etterhvert forsvant. De 2 jeg har kontakt med jobber med å komme seg litt på bena igjen etter det man kan kalle et skremmende tilfelle av brakkesyke. Mennesker er ikke laget for på sitte inne i månedsvis, det er en oppskrift på mentalt og fysisk forfall.

9 hours ago, Glassmaneten said:

Det kan godt hende at dette allerede har blitt diskutert her for tusen sider siden, men rart at én meter er nok i Norge, når det må være minst to meter mange andre steder. Spesielt nå framover hvor kaldere luft muligens gir lettere smitte. Og enda mer spesielt fordi at én meter gjerne blir til en halvmeter i praksis. Om man faktisk hadde villet at folk skulle holde én meter avstand til hverandre, hadde man jo måttet fortelle dem at kravet var halvannen eller to.

https://www.nbcnews.com/nightly-news/video/new-report-warns-current-social-distancing-rules-may-no-longer-be-effective-90633285966

Personlig tror jeg "metern" i hovedsak var for å unngå kontaktsmitte.

Vi har hatt metern ganske lenge og underveis har vi sett at aerosoler og smitte via åndedrett har større rekkevidde enn som så. Man sier at nys og hosting har stor rekkevidde men samtidig har man etablert at å sitte i et lukket rom med andre også er risikabelt.

Man kjenner jo andres dårlige ånde på 1 meter når man står å ansikt til ansikt. Men man skal ikke kunne bli smittet på 1 meter?

At vi aldri oppgraderte metern tror jeg er av hensyn til næringslivet for ellers tror jeg den kun har effekt på kontaktsmitte ved å komme nær andre mennesker eller bli pustet rett i ansiktet/nakken. Worst case er metern "vi gjør noe!".

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Maabren said:

Anbefaling om munnbind er godt nok med lite smitte, men når kommuner blir røde(mykje smitte) burde det være ok å kjøre påbud med munnbind ute i det offentlige rom der det blir trangt om plassen(butikker, offentlig transport osv). Det og 2 meter avstand er det nærmaste vi kjem flokkimunitet før vaksinasjon eventuellt fungerer optimalt.

Enig, men jeg ser -ingen- med munnbind i Oslo. Hverken på jobb eller i gatene. Har ikke tatt kollektiv.

5 hours ago, Oddvardm said:

Nå kommer smellen. 1 sep er det slutt på korona støtten til næringslivet. Alle som er permitert blir nå oppsagt og må ut i arbeidsledighet. Selskaper som ikke har gjennvunnet inntektsgrunnlaget sitt må nå tære på egenkapitalen sin. NHO advarer mot masse konkurser i turist, utelivs, resturant og transport bransjene. Oljesektoren ligger nede med brukket rygg. Vi får en tøff vinter foran oss. Høyre folkene sier at de ikke vil bruke mer penger. Nå er det dags å betale folkens. Samfunnets midler skal ikke fordeles blandt de mange, men de få. Det er Høyres mål. Frontene hardner til. Kvinnfolka i AP får bare slutte i partiet. Vi trenger Trond Giske og hans harde retorikk. Hvis vi lar kvinne-netverket i AP bestemme er AP ferdig som parti. Det vet de gamle 'gubbene' i partiet. Til dere alle; hvis du ikke har en jobb nå så får du en lang tur opp igjen.

Som jeg fryktet. "Velferdsstaten Norge" har blitt en luftspeiling som døde med våre ærede krigsveteraner som skapte den.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Battaman skrev (På 21.8.2020 den 11.44):

Forslaget ditt vil føre til opptøyer og massedemonstrasjoner av sinte folk i gatene. Og til storstilt oppbygging av et svart marked for alkohol. Det er mildt sagt et kjempedust forslag. 

Virkelig? Er det norske folk virkelig såpass selvopptatte drittsekker at den aller aller viktigste verdien i livet deres, større enn retten til vann og drikke er retten til å drikke seg kanon drita fulle? Er det når det kommer til stykke viktigere enn retten til å slippe å bli utsatt for et potensielt dødelig virus? Så det er ikke det at man mister kontakten med familiemedlemmer; at man ikke får ta farvel med døende familiemedlemmer eller ikke kan delta i begravelser til de man er glad i, men at man ikke kan ha TO UKER på vannvogna under en pandemio?  Det vil altså medføre masseopptøyer at man blir bedt om å holde seg unna alkohol i to uker i løpet av et helt liv kun for å få ned smittetrykket? Ja ja, da bekrefter det bare at alkoholmisbruk ER et virkelig samfunnsproblem i Norge. La meg legge til at jeg skiller mellom alkoholmisbruk og alkoholisme. ALLE som har en sykelig trang til regelmessig å drikke seg drita full har et alkoholproblem. Jeg er ikke totalavholds, men de av oss som kan nøye seg med et glass vin til maten av og til eller to pils på et sjeldent besøk på pub lever UTMERKET godt med to uker på vannvogna i livet under en pandemi. De som ifølge deg vil oppføre seg som slike vanvittige rasshøl og fullstendig hjernedøde idioter at de vil starte OPPTØYER for dette vil jo avsløre seg som de alkoholmisbrukerne de er og drite seg ut BIG TIME i offentligheten. De skal altså avholde en "alkismarsj" disse da? Retten til å ha en jobb og å kunne omgås sine egne syke og gamle familiemedlemmer er ikke viktig, kun fylla?

Og, stortilt oppbygging av svart marked? HEHEHEHEHHE ROFLMFAO, Ikke narr meg til å le. I to uker? Det vil være en vanvittig dårlig ide for en kriminell bransje. Da må de få dårlig tid på seg vil jeg tro. For et forbud som vil vare i to uker, kanskje bare en. Kjøpe inn smuglervarer til millioner og ooooppssss.....før de får solgt det har polene åpnet igjen. Så dumme er ikke kriminelle.

De som er sykelig avhengig av alkohol, altså alkoholiker kommer kanskje til å drikke seg full på antibac. Men de bør ikke røre børst i det hele tatt. Men det vet jo alle intelligente mennesker.

Men jeg ser jo og lese rhva slags egotistiske drittsekker som befolker dette landet. Ansatte ved flyplassen registrerer jo hvordan drittsekker som har vært i røde land klynger seg sammen i taxfreen uten muinnbind og avstand istedenfor å dra rett hjem i karantenen som de SKAL gjøre. Ja, retten til å gå på fylla trumfer andres rett til å leve. Jeg vet. Egoistenes og drittsekenes behov foran andre behov.

Endret av Morromann
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er helt klart bare vås at det skulle bli opptøyer i norske gater dersom folk ikke fikk alkohol i noen måneder. Her blir folk bare såpass opprørte over ting de har sett andre bli opprørte over, på sosiale medier. F.eks. i USA.

Også helt usannsynlig at mange skulle begynne å drikke hjemmebrent. Det er jo vesentlig en drikk for rusmisbrukere, og heller ikke så tilgjengelig for folk i hele landet.

Jeg er forholdsvis tørst selv, og pleier sikkert å få i meg rundt ti øl i løpet av en vanlig uke. Men jeg MÅ ikke ha alkohol på bekostning av andres liv. Så en totalstopp av alkoholsalg fram til Jul, synes jeg høres ut som den letteste løsningen på festproblemet. Det er klart, folk har jo gjerne en del i huset, men da ville de kanskje gjerne unngått å invitere fler enn 20 personer som ville tatt kål på hele barskapet i løpet av et par timer.

Vel, nå er det jo straks høst, så da er det nok uansett ikke så gøy å sitte i parken med sine 2000 nærmeste venner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (11 minutter siden):

Jeg er forholdsvis tørst selv, og pleier sikkert å få i meg rundt ti øl i løpet av en vanlig uke. Men jeg MÅ ikke ha alkohol på bekostning av andres liv. Så en totalstopp av alkoholsalg fram til Jul, synes jeg høres ut som den letteste løsningen på festproblemet. Det er klart, folk har jo gjerne en del i huset, men da ville de kanskje gjerne unngått å invitere fler enn 20 personer som ville tatt kål på hele barskapet i løpet av et par timer.

Dersom man er avhengig av alkohol og det står øverst på ens menneskelige behovspyramida; ja da har man et alkoholproblem. Jeg er av den absolutte oppfatning at alkoholmisbruk er et langt større problem i Norge enn alkoholimse. Alkoholikere er de som er kronisk avhengige av alkohol og får abstinenser og får skjelvinger om de ikke har tilgang til giften; du vet de som må starte dagen med en dose alkohol for å fungere. Alkoholmisbruk derimot, det er de som mener at de har et "normalt" forhold til alkohol, men som helt klart ikke klarer å begrense sitt eget inntak så fort de får kloa i det. De som sitter alene oppe hver fredag og lørdag kveld og drikker; de som må ha alkohol "for å slappe av"; de som ikke bryr seg om smaken men kjøper inn sixpacker med smakløst og billig skvip for å bli billigst mulig full; de som MÅ ha i seg maksimale mengder med alkohol fordi det er julafte. Eller helg. Eller selskap. De som blir skuffet når det er tid for kaffe i et middagsselskap("æsj, ikke mer alkohol"). Gjesten som "drikker deg ut av huset" og som ikke vil gå hjem før mindatt, de som vil være lengst mulig(for å bli mest mulig full). De som må sitte ved et skjenkested til ølkranene er stengt selv om man er stupfull. De som er fyllesjuke hver lørdag eller søndag. Alkoholmisbrukerne. Klart de vil klikke om det blir noen uker pålagt tørrløegging.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (17 minutter siden):

Også helt usannsynlig at mange skulle begynne å drikke hjemmebrent. Det er jo vesentlig en drikk for rusmisbrukere, og heller ikke så tilgjengelig for folk i hele landet.

Som sagt; alkoholmisbruk er langt mer utbredt i samfunnet enn alkoholisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En hel del er i ferd med å skje på worldometeret:

- USA har akkurat passert 6 millioner bekreftede smittetilfeller

- På lista over antall dødsfall per 1M innbygger skjer det snart en hel del omrokkeringer, som blant annet gjør at sverige rykker ned fra 8. plass til 11. plass. Nært forestående omrokkeringer er markert med røde rektangler. I all hovedsak er det land på andre siden av Atlanteren som kjører forbi Europeiske land. De sliter hardt der borte og i mårra kveld kommer det vel nytt 14-dagers kart fra ECDC.

1861793579_worldometeret27.8_2020.thumb.png.834b145bac7cff117aea52058f447c19.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...