Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (38 minutter siden):

har vært mitt inntrykk også.

men begynte å stusse, siden det så konsekvent omtales som "Oxford vaksinen" i artikkelen.

alle andre vaksine-kandidater omtales etter hvilket farmasøytisk firma vaksinen tilhører.

Nå snakker og spekulerer jeg høyt og skriftlig.

Det er nok ikke uvanlig at forskning og vitenskap skjer ved renommerte universitetet, og også sykt mye mer effektivt med økonomiske muskler fra Astra Zenika..

Dette er jo en pluss i å leve i europeisk kapital samfunn...

Nå stadfester de også at Europa-de rike landene skal hjelpe til å finansiere/gi vaksine til Østland og fattige land, og det er bra...

Som en fortsettelse av spekulasjoner, så hadde vi kommet langt i helse, om alle sykdommer og lidelser var like økonomisk "prioritert" som Corona...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (58 minutter siden):

Det var nok kun noen ytterst få som hevdet at flokkimmunitet var løsningen, selv i starten.

Flokkimmunitet er altså et konsept som er kjent i forbindelse med vaksine, det finnes ingen forskning som har kommet frem til at flokkimmunitet ved smitte er løsningen på noen som helst sykdom.

Det har generelt blitt ansett som galskap å håpe på at flokkimmunitet uten vaksine skal løse spredning av sykdom.
Man vet fra tidligere, med kopper, polio, pest, influensa og stort sett alle andre sykdommer, at slik flokkimmunitet ikke eksisterer.

Flokkimmunitet er noe som fungerer dersom man kan vaksinere store deler av befolkning innen et kort tidsrom, og så skape immunitet for de som ikke er vaksinert fordi flesteparten er vaksinert, og derfor stanser spredningen, det er det flokkimmunitet er.

Flokkimmunitet er ikke når 10% av befolkningen er immune etter sykdom, og spredningen går bittelitt saktere enn når alle var mottakelige.

At man oppnår omtrent samme resultatet dersom man lar en svært smittsom sykdom få bevege seg fritt og raskt gjennom befolkningen, gjør det ikke til en løsning på et problem, men heller til en uunngåelig konsekvens dersom man ikke tar de rette grepene.

Nå som pandemien har pågått en stund, er det enda færre som snakker høyt om flokkimmunitet.
Det feilslåtte argumentet med flokkimmunitet er for lengst lagt dødt av de fleste, da vi vet at det ikke vil fungere uten vaksine.

Selv om smitten sprer seg så raskt og effektivt at man klarer å oppnå opp mot 80% immunitet i befolkningen, så er det ingen garanti for at det vil beskytte de resterende dersom de befinner seg i adskilte demografiske grupper.

Man vet heller ikke hvor lenge immuniteten varer, og dersom det tar for lang tid å komme opp i høy nok andel immune i befolkningen, så hjelper det heller ikke.

Flokkimmunitet ved smitte er mer en oppskrift på hvordan man lar en haug med mennesker dø eller bli alvorlige syke, for å sannsynligvis ikke oppnå noe som ligner på flokkimmunitet blant de som overlever uansett.

Beklager, men dette er bare tull. Det er godt kjent at samfunn kan oppnå flokkimmunitet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (48 minutter siden):

Astra Zenica ER Oxford vaksinen så vidt jeg vet, det er svensk/britisk drevet, sef med massiv økonomisk støtte fra EU og andre land EØS deriblant Norge osv.

apropos EU støtte

EU har støttet/forhåndsbestilt Covid-19 vaksine fra 3-4 av de store legemiddelfirmaene.

men jeg har en følelse av at AstraZeneca vaksinen vil bli den mest brukte her til lands.

Modena's gen-manipulerte derimot, tror jeg ikke vil slå an i Norge.

Lenke til kommentar
Sitat

Mens smitten stiger i stadig flere EU-land, øker håpet om at en snarlig vaksine skal være veien ut av pandemien, og tilbake til et normalt liv.

Men når EUs medlemsland denne uken fordeler vaksinekvoter mellom seg, står både Norge, Island og Sveits på gangen.

EU-kommisjonen har allerede inngått kjøpsavtale med legemiddelgiganten AstraZeneca, og er i samtaler med tre andre produsenter om å levere koronavaksine til EUs rundt 450 millioner innbyggere.

Vaksineavtalene som nå inngås gjelder bare for EUs 27 medlemsland. De åpner imidlertid for at land kan videreselge kvoter til andre.

Og det er dette som skal sikre Norges vaksinetilgang, bekrefter Sveriges nyutnevnte vaksinesamordner.

– Sverige kjøper inn mer doser enn vi har rett til, for å selge videre til Norge og Island. Det er den praktiske måten vi løser dette på, sier Bergström til NRK.

Richard Bergström har bakgrunn som sjef for legemiddelindustrien i Sverige og rådgiver for WHO.

Men for at Sverige skal ha ekstra doser å videreselge, må alle EUs medlemsland gå med på å avgi rundt 3% av sine vaksiner for å sikre EØS-landene.

I en e-post tirsdag ettermiddag skriver Bergström til NRK:

– Det er på det rene at alle medlemsland har gått med på å dele av sine doser. Dette ble klart igår. Den eksakte tabellen med fordeling jobber vi med akkurat nå.

https://www.nrk.no/norge/svenskene-skal-sikre-norge-korona-vaksiner-1.15133327

Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (11 timer siden):

Noen som har vert innom drop in testing og har fått svar? Hvor lang tid tok det før svaret var tilgjengelig?

Om noen andre skulle lure så tok det meg såvidt over et døgn fra jeg testa meg til jeg fikk svar. 
Men som nevnt tidligere så varierer det vel litt fra plass til plass. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (10 minutter siden):

De som ikke forstod alvoret i Svartedauden før de lå sjuke, hadde vel ikke noe ansvar for det.

Hvorfor skulle dem ikke være det? Det er deres valg. Om jeg velger å tro på konspirasjonsteorier som fakta så er det min egen feil for at jeg ikke oppsøkte andre kilder.

Endret av Laffe
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (59 minutter siden):

Beklager, men dette er bare tull. Det er godt kjent at samfunn kan oppnå flokkimmunitet. 

Jeg hevder heller ikke noe annet, men det må enten gjøres med vaksiner, eller ved å smitte trolig rundt 80% av befolkningen, og det må gjøres innen et tidsrom hvor alle får immunitet som varer lenge nok til at man opprettholder 70-80% immunitet i befolkningen over noe tid, for at de som ikke har immunitet skal være beskyttet av flokkimmuniteten.

For SARS-CoV-2 virker det helt usannsynlig at man klarer dette med smitte, selv der hvor smittespredningen er som verst, ser vi at immunitet i befolkningen fremdeles er alt for lav til å være i nærheten av flokkimmunitet, og det neste spørsmålet da blir hvor lenge immuniteten varer.

Flokkimmunitet ved smitte har så å si aldri fungert for andre sykdommer, selv de som er langt mer smittsomme og gir lengre immunitet, så at det skulle fungere for SARS-CoV-2 er svært lite sannsynlig.

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 21.8.2020 den 17.49):

er "kohort" det nye moteordet? mange som liksom skal briljere og slenge om seg med "kohorter" i hytt og pine.

egentlig kan (skal) man bare si "gruppe" for det er det samme, i daglig tale. om f.eks barnehagebarn

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/kohort/

som det fremgår, er det kun i medisinsk sammenheng/studier at "kohort" tradisjonelt er brukt.

Tenker bare en ting når jeg hører ordet "kohort"

rimskie-legioni-stanovoj-hrebet-velichajshego-drevnego-gosudarstva.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Snikpellik said:

Klimaendringer og menneskelig ødeleggelse av naturens økosystemer, ville dyrs levesteder og vannressurser fører mennesker og ville dyr tettere sammen. Det kan øke risikoen for pandemier i fremtiden.

Det kan øke risikoen ja men Kina har siden bestemmelse ca. rundt 1920 for å unngå hungersnød bestemt at folket får tilnærmet blankosjekk på å jakte og spise alt av ville dyr og dette ser ut til å ha bidratt til å ha brakt oss inn i flere virus kriser gjennom 100+ år. Svineinfluensaen i 2009 hadde opprinnelse i Mexico.

Andre ting er at man for en del år siden begynte å fore kveg, hjort og annet dyr med oppmalt dyreavfall blandet inn i foret for å øke proteininnholdet og øke vekten på slaktedyret, dette førte til bla ting som kugalskap, skrapesyke m.m.

I tillegg har man faktorer som hvordan man driver stordrift på kveg, svin, fugl og annet. Fugleinfluensa (vann-villfugl-høns), svineinfluensa, salmonella osv. sprer seg raskt. Svineinfluensa som i 2009 kom via bonden som fikk smitte fra sine dyr.

For meg så fremstår første og fremst hvordan vi forvalter eller driver dyr som mat som det største problemet som sprer sykdom. Jeg er ikke veganer men det er klart for meg at vår omgang med dyr som mat kan være det største problemet. Dette er også en stor sak ift. miljø og forurensing.

Men det er i høyeste grad relevant at vi stadig utvider inn i ville dyrs habitat. I vesten er vi flinkere til å sentralisere og verne om utmark, villmark og skog enn vi er i en del land med mye fattigdom. Norge pøser eks. milliarder inn i regnskogfondet men det ser ikke ut til å ha effekt. (se bort fra vindmøller i Norge som raserer vår utmark)

Det virker som man også angriper ting i feil rekkefølge, man må se på årsakene og forandre samfunnet deretter. Ikke se på resultatet og forandre samfunnet etter det. Det blir som å behandle symptomer fremfor årsak.

"vi har terroristet fra midtøsten, ok da innskrenker vi samfunnet, innvaderer og bomber noen land sønder og sammen - det hjelper nok"
"vi har har pandemier, ok da innskrenker vi samfunnet og endrer hvordan folk omgås hverandre permanent - det hjelper nok".

Dette blir litt som å borre et hull i gulvet fordi man har en vannlekkasje i taket fremfor å jobbe med årsaken.
Når man ser hvor mye samfunnet ble endret etter 9/11 er jeg ikke optimistisk ift. hvordan ting blir etter 2020.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (15 timer siden):

At alt skal vekse inn i himmelen er vel den sikraste veien til helvete viss man kan bruke eit religiøst bilde.

He he. Kom til å tenke på sangene "Stairway to heaven" og "Highway to hell". Det gir vel et overblikk over trafikken skulle jeg tro ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Smitte i to barnehager i Bergen det siste døgnet. Det er barn som har testet positivt i begge tilfellene: 

Sitat

Regionleder Hege Haldorsen i Læringsverkstedet bekrefter at det er et barn som har testet positivt på covid-19.

– Vi sendte ut informasjon til alle foreldre og ansatte tirsdag kveld, forteller hun.

Læringsverkstedet Våganeset barnehage er en liten barnehage med 17 barn og fire ansatte.

– Alle barna har vært i samme kohort. Barnehagen er stengt i dag, forteller Haldorsen.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/BR5m87/koronasmitte-i-barnehage-i-aasane

Dersom alle 17 barna har vært i samme "kohort", så er det vel strengt tatt ikke en kohort lenger?! Her er det åpenbart en barnehage som har glippet på rutinene.

Sitat

Det er påvist covid-19-smitte i en av avdelingene i Fantoft Gård Barnehage, bekrefter Marita Monsen, kommunikasjonssjef i Sammen til BT tirsdag kveld.

– Det stemmer at ett barn har fått påvist covid-19. Vi har sendt ut SMS til foreldrene om dette i kveld, sier Monsen.

38 barn i karantene

Fantoft gård barnehage drives av studentsamskipnaden Sammen og ligger ved Fantoft studentby. Den har seks avdelinger. Barn og ansatte ved tre av disse avdelingene er nå satt i karantene.

– Det utgjør 38 barn og 11 ansatte, sier Monsen.

I tillegg til avdelingen der barnet går, er en tilstøtende avdeling med felles kohort satt i karantene.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/e82eJ9/koronasmitte-i-studentbarnehage-49-i-karantene

Lenke til kommentar
Sitat

Student ved Høyskolen Kristiania koro­nasmittet

Det bekrefter pressekontakt ved Høyskolen Kristiania tirsdag ettermiddag.

Studenter i klassen til den smittede har fått beskjed på e-post fra skolen at de ikke trenger å gå i karantene.

–⁠ Etter hva vi har fått informasjon om fra smittevernkontoret i studentens bydel, har personen ikke vært på campus 48 timer før studenten fikk symptomer, sier hovedpressekontakt ved Høyskolen Kristiania Anette Johnsrud Larsåsen til Universitas.

Hun forteller videre at de følger beredskapsplanen de tidligere har utviklet.

–⁠ Vi tar godt vare på studentene og har informert de som skal informeres.

Saken oppdateres.

https://universitas.no/sak/67204/student-ved-hoyskolen-kristiania-koronasmittet/

Hvor mange uke før fullt utbudd på skolen?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...