Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (38 minutter siden):

Det betyr at 2-4% legges inn 

Dette er en betydelig nedgang fra tidligere som mest sannsynlig skyldes lavere mørketall på antall smittede. Altså at reell innleggelses-prosent har vært omtrent på det nivået hele tida.

De 3 innleggelsene, (derav 1 på intensiv med respirator?) er nok FHI sin oppdatering fra hele helga. Så hvis du vil regne per dag kan du nok dele på 2 eller 3.

Endret av Simen1
4 ble til 3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Simen1 said:

Dette er en betydelig nedgang fra tidligere som mest sannsynlig skyldes lavere mørketall på antall smittede. Altså at reell innleggelses-prosent har vært omtrent på det nivået hele tida.

De 4 innleggelsene, (derav 1 på intensiv med respirator?) er nok FHI sin oppdatering fra hele helga. Så hvis du vil regne per dag kan du nok dele på 2 eller 3.

Passer også med modellen til FHI som opererer så vidt jeg husker med 3.8% innleggelsesrate. Varierer selvsagt med alder. 

Lenke til kommentar
Sitat

I dag er det registrert 26 nye tilfeller av covid-19 i Bergen.

– Det er et høyt tall. Flestparten av disse er studenter og kan knyttes til utbrudd blant fadderarrangement og blant studenter i Bergen, sier byrådsleder Roger Valhammer.

– De aller fleste av de 26 tilfellene har tilknytning til faddergruppen ved Høgskolen på Vestlandet, opplyser byråd for helse Beate Husa. 

Fire av de 26 er ikke knyttet til faddergruppen.

215 personer i studentmiljøet satt i karantene. Byråden venter at tallet stiger betydelig.

– Vi må oppfordre alle i studentmiljøet å være varsomme og overholde smittevernreglene, sier byråden. 

Sitat

– Bergen er fortsatt ikke på et nivå at det er grunnlag for å anbefale bruk av munnbind i kollektivtrafikken, sier medisinsk fagsjef Trond Egil Hansen. 

Hansens konklusjon er basert på de råd Folkehelseinstituttet er kommet med for bruk av munnbind generelt. 

Selv om Bergen har hatt flere smittetilfeller, er tilfellene ikke så mange at det utløser munnbind-bruk. 

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

Ikke anbefalt med munnbind nei. Ironisk nok ligger flere av de store avdelingene til HVL i Bergen langs Bybanetrasseen, f.eks. Kronstad og Florida. Og Bybanen kjører med stappfulle vogner, som tar ekstremt mange passasjerer i en lang vogn. Synest ikke akkurat det er betryggende.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Svenskene håper de skal slippe lettere i høst pga mange som har gjennomgått infeksjon. 

Litt tvilsom strategi det. Hvertfall når slikt som dette skjer. 

https://www.nrk.no/norge/forskere-i-hongkong_-pasient-fikk-korona-for-andre-gang-1.15133697

Sitat

– En tilsynelatende ung og frisk pasient har blitt bekreftet smittet med covid-19 for andre gang, fire og en halv måned etter den første episoden, sa forskerne fra universitetet i Hongkong (HKU) i en pressemelding på mandag.

Rapporten de fremlegger, som The New York Times har omtalt, er urovekkende, da den peker mot at immunitet kun varer i noen få måneder. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Seks nye smittede ved UiB

Seks nye studenter ved Universitetet i Bergen er smittet av coronaviruset, skriver Universitetet i en pressemelding.

Tre av dem studerer ved det Samfunnsvitenskapelige fakultet, én ved det juridiske fakultet, én ved det humanistiske fakultet og én ved det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Studentenes nærkontakter blir varslet, og UiB har et nært samarbeid med Bergen kommune som har ansvar for smittesporing og videre oppfølging. Studenter som har vært i samme undervisningssituasjon som de smittede, blir nå anbefalt å gå i karantene. UiB gjør dette for å være føre var, sier UiBs bedriftslege Stein-Inge Stigen.

Tilfeldig at UiB tok inn mange flere utlendinger i år en de andre universitetene?

Sitat

Ved Universitetet i Bergen (UiB) er det ventet 488 utenlandsstudenter til semesterstart, hele 408 av dem kommer som utvekslingsstudenter.

Det er unormalt høyt i annerledesåret 2020, viser en ringerunde NRK har gjort.

116 av studentene kommer fra såkalte «røde land», noe som betyr at tidagers karantene venter dem i Bergen.

– Alle vil få tilbud om å gjennomføre en koronatest, når de kommer hit, sier viserektor for utdanning, Oddrun Samdal.

https://www.nrk.no/rogaland/utenlandske-studenter-blir-sendt-rett-i-karantene-1.15116332

Sitat

Terese (22) må bo sammen med studenter i karantene fra «røde» land

Terese Barnevik er bekymret for smitte ettersom hun må dele kjøkken og vaskerom med andre studenter som sitter i karantene etter å ha besøkt land med høy smitte.

https://www.tv2.no/a/11574948/

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (23 minutter siden):

Svenskene håper de skal slippe lettere i høst pga mange som har gjennomgått infeksjon. 

Litt tvilsom strategi det. Hvertfall når slikt som dette skjer. 

https://www.nrk.no/norge/forskere-i-hongkong_-pasient-fikk-korona-for-andre-gang-1.15133697

hørt et par lignende historier før, men legger merker til at tilfellet du refererer til, faktisk er det eneste som er dokumentert/bekreftet med nøye testing (ifølge artikkelen)

med tanke på at vi har passert 23 millioner smittede globalt, og det ut av de fins 1-3 re-smittede, så fremstår det som unntakstilfeller.

kan vel dog være grunn til å "følge med" på lengre sikt, for er interessant at ved andre-gang smitte, var det en annen virus-variant som vedkommende pådro seg i Spania. Med andre ord, er det en forutsetning for evt. bli smittet på nytt, at det er en annen type av coronaviruset enn det man hadde første gangen? :hmm:

Lenke til kommentar

Karen som er nevnt i artikkelen hadde jo faktisk ingen symptomer på runde to. Så, ikke så rart at det ikke blir fanget opp mange slike tilfeller.. Jeg hadde hvertfall ikke testet meg for noe hvis jeg ikke følte meg syk! 

Så kan man jo spørre seg hvor farlig det er med et virus du ikke merker at du har.. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, :utakt said:

Karen som er nevnt i artikkelen hadde jo faktisk ingen symptomer på runde to. Så, ikke så rart at det ikke blir fanget opp mange slike tilfeller.. Jeg hadde hvertfall ikke testet meg for noe hvis jeg ikke følte meg syk! 

Så kan man jo spørre seg hvor farlig det er med et virus du ikke merker at du har.. 

Smitter andre? Dessuten får svært mange organskader av viruset i første runde - hvem vet konsekvensene av å bli smittet igjen når kroppen allerede er svak?

Men ja, overrasker meg på ingen måte et immunitet kun varer kort tid. Helt i tråd med de andre endemiske coronavirusene vi kjenner

Lenke til kommentar

bh7OfTWxALi09zG4CI0F6ARxtPazlxDteLpqEc4-

DOMINERER: Utbredelsen av G (brunt) i forhold til D. Der hvor det har vært lite smitte etter begynnelsen av pandemien fikk G liten mulighet til å ta over.

Han har antageligvis hatt D varianten som var mest vanlig i Kina. I Europa har vi G varianten.

Sitat

Mutanten G tar over verden

En liten endring av koronaviruset kan ha gjort det mye mer smittsomt. Virus av denne typen utkonkurrerer de andre. Forskerne kaller mutanten G, og den tar nå over i land etter land.

https://www.nrk.no/urix/mutanten-g-tar-over-verden-1.15082842

Lenke til kommentar
:utakt skrev (21 minutter siden):

Karen som er nevnt i artikkelen hadde jo faktisk ingen symptomer på runde to. Så, ikke så rart at det ikke blir fanget opp mange slike tilfeller.. Jeg hadde hvertfall ikke testet meg for noe hvis jeg ikke følte meg syk

hvis det var veldig utbredt ville de nok fanget opp langt fler, med tanke på hvor mange yrker der ute som "tvangs-testes" med jevne mellomrom før de får begynne i jobb.

Det mest interessante i saken er om du må være utsatt for 2 forskjellige varianter av viruset for å risikere bli smittet to ganger? :roll:

I så fall kan kanskje dette (virus-variant) på lengre sikt komme inn som et moment når det gjelder reiseråd gult/rødt land? Hvis det da i heletatt er praktisk mulig å skaffe oversikt på de forskjellige variantene som er dominerende rundt omkring?

Lenke til kommentar

Hong Kong:

Flere medier melder nå om første dokumenterte tilfelle av reinfeksjon. Dette skal være en person i Hong Kong som fikk påvist to forskjellige varianter av SARS-CoV-2 med fire og en halv måneds mellomrom.
Det har lenge vært spekulert i reinfeksjon på bakgrunn av mulige observerte tilfeller av dette, men det har vanligvis vært visse usikkerhetsmomenter ved observasjonene, frem til dette tilfellet.

Coronavirus: Scientists claim first human reinfected with Covid-19
https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-reinfected-hong-kong-covid-19-study-a9685571.html
"Scientists have reported the world’s first case of a human being reinfected with coronavirus in a discovery that could have significant implications for the development of vaccines and hopes of natural immunity against the virus.
Researchers at Hong Kong University’s department of microbiology said genetic sequencing of the virus showed a Hong Kong man was infected twice by different versions of the Covid-19 virus months apart.
"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skriverier om "vidunderlige nye verden" hvor hele menneskeheten har sykeloig hypokopnderi og OCD og hvor sykelig angst for alt som er av smitte skal gjennomsyre våre liv og hvordan vi lever og omgås andre mennesker, ALTSÅ lenge etter at pandemien er over. Vel, jeg håper, tror og ber om at dette marerittsamfunnet fra helvete aldri blir "new normal". Med tanke på hvor mange som gir totalt faen mens pandemien fortsatt er her; og for å gjøre det helt klart; jeg er for smittevern mens pandemien pågår men ikke et sekund lenger. Jeg vil ikke at dette skal føre til at vi blir et dystopisk samfunn fullstendig bygget opp under en kollektiv angst for alt som er av smitte og nørkontakt med våre medmennekser. Fryktelig og skremmende artikkel:

https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-blir-din-nye-hverdag-etter-covid-19/3424009412.html

Lenke til kommentar

Sveriges Koronakommisjon, som skal liksom granske FHM og deres respons til pandemien, som består av en prest, en jurist og et par andre som er medlem i Tegnells fanklubb på facebook, men ingen epidemiologer, ikke en gang leger, har hatt sitt første møte

Omtrent like seriøse som FHM disse folka her, totalt fraværende !

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (13 timer siden):

Igjen les det Pc Lynet skriver. 

Sitat

Researchers at Hong Kong University’s department of microbiology said genetic sequencing of the virus showed a Hong Kong man was infected twice by different versions of the Covid-19 virus months apart."

hva vil du fram til?

jeg spurte om hvorvidt det er forutsetning for å bli smittet på nytt, at det må være den andre virus-varianten, andre gangen. Eller kan man bli smittet på nytt med G+G eller D+D også?

akkurat det besvarer jo ikke denne artikkelen.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har skjønt er det snakk om noen forsvinnende få som blir nysmittet, så få at det blir oppslag i media om de få det gjelder. Så strengt talt; når vaksinen er klar bør vel disse helst plasseres et godt stykke bakover i køen når det gjelder vaksineprioritering om det i det hele tatt er nødvendig da. Også de i risikosonen.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
14 hours ago, Morromann said:

Skriverier om "vidunderlige nye verden" hvor hele menneskeheten har sykeloig hypokopnderi og OCD og hvor sykelig angst for alt som er av smitte skal gjennomsyre våre liv og hvordan vi lever og omgås andre mennesker, ALTSÅ lenge etter at pandemien er over. Vel, jeg håper, tror og ber om at dette marerittsamfunnet fra helvete aldri blir "new normal". Med tanke på hvor mange som gir totalt faen mens pandemien fortsatt er her; og for å gjøre det helt klart; jeg er for smittevern mens pandemien pågår men ikke et sekund lenger. Jeg vil ikke at dette skal føre til at vi blir et dystopisk samfunn fullstendig bygget opp under en kollektiv angst for alt som er av smitte og nørkontakt med våre medmennekser. Fryktelig og skremmende artikkel:

https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-blir-din-nye-hverdag-etter-covid-19/3424009412.html

Synes stort sett alt i denne artikkelen høres helt fantastisk ut. Men tviler på at så mange ting faktisk vil forandre seg. Men jeg ser ingen grunn til at vi skulle trenge store folkemengder i noen som helst sammenheng. For meg har det alltid vært rart at folk vil gå på store konserter eller sitte i store fulle kinosaler. Eller jobbe i kontorlandskap. Og voksne mennesker som ikke vasker hendene etter å ha vært på do, burde vel strengt talt piskes offentlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...