Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (44 minutter siden):

Tipper det er noe selvskryt om hvor flink han har vært til å redde amerikanske liv og jobber, samt hvor lite Biden har gjort.

Men vi får nå vente å se.

Å kalle sammen til meningsløse pressekonferanser for å komme med intetsigende tomprat har vi jo sett flere steder, som her på berget nylig hvor Erna kalte sammen en konferanse for å fortelle at man byttet fargen på karantenefrie land fra gressgrønt til pissegult. Hasteinnkalte faktisk.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (36 minutter siden):

Kanskje en bekjent hadde tipset politiet? Ikke vet jeg.

Kanskje det var meg;)?

Jeg har sverget på at jeg kommer til å tipse politiet hver eneste gang jeg får kjennskap til eller bevtitner noen som bryter isolasjonen.

Neida, var ikke meg, men sann mine ord - det er noe jeg kommer til å gjøre med den beste samvittighet uten ønske om noen annen belønning enn at samfunnet blir tryggere for smittespredning.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (28 minutter siden):

Å kalle sammen til meningsløse pressekonferanser for å komme med intetsigende tomprat har vi jo sett flere steder, som her på berget nylig hvor Erna kalte sammen en konferanse for å fortelle at man byttet fargen på karantenefrie land fra gressgrønt til pissegult. Hasteinnkalte faktisk.

Hastegresspiss? Okidoki :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (På 22.8.2020 den 9.22):

Hvor mye utgjør lakseproduksjonen her i landet for deg og meg? Blir like dumt å si at Sverige lever av bilproduksjon.

Nei, det er det ikke. Jeg sa ikke at Norge lever av lakseproduksjon.

Norges to desidert største eksportnæringer derimot, er olje/gass og havbruk. Handelsoverskuddet (eksport - import) er en vesentlig del av BNP-utregningen. Derfor vil en betydelig reduksjon i eksporten også ha betydning for landets BNP. 

Enkelte næringer er langt mer utsatte enn andre. Derfor er ikke konsekvensene av covid19 særlig enkle å spore i BNP-målinger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
21 hours ago, Fnugle said:

Vel det som er positivt er at det er lite sannsynlig at testen er positiv da, men han bør jo få svaret slik at han får gå på tannlegetimen sin selvsagt. Når er den?

Hva med det faktum at han kan ha blitt smittet på legevakten. Er jo i det ukjente, men da er det greit liksom å gå til tannlegen for så å smitte en haug nye folk, eller (evt. også alle andre aktiviteter han kan smitte nye folk med)?

Den COVID-19 testen han fikk på legevakten, dekker jo ikke legevaktsmitten, fordi så raskt deler ikke viruset seg (altså i løpet av få minutter).

11 hours ago, Theo343 said:

Jeg har lagt merke til det samme. Når jeg testet meg på aleris var det kun en pinne oppi nesa. Når kompisen testa seg for 6 dager siden var det var det 1 pinne først ned i halsen så samme tupp opp i 1 nesebor. Hos han begynte tårene å sprute hos meg bare kilte det litt.

Kompisen som testa seg fikk nå endelig svaret - negativ :) Da bærer det til tannlegen for rotfylling i morgen.

Så bra. Men, da kan han klappe seg på brystet ihvertfall, fordi han har fulgt smittevernsreglene til punkt å prikke. Så får det bare være om tannlegen sånn "teoretisk" kan bli smittet via han :laugh:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (13 minutter siden):

Hva med det faktum at han kan ha blitt smittet på legevakten. Er jo i det ukjente, men da er det greit liksom å gå til tannlegen for så å smitte en haug nye folk, eller (evt. også alle andre aktiviteter han kan smitte nye folk med)?

Den COVID-19 testen han fikk på legevakten, dekker jo ikke legevaktsmitten, fordi så raskt deler ikke viruset seg (altså i løpet av få minutter).

Du kan i teorien bli smittet 5 minutter etter at du tar testen. Vi kan ikke teste oss hver eneste dag. Det holder å teste seg når man er syk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Benbjo said:

Skjønner ikke helt hvordan du kommer til den konklusjonen at viruset har mutert fordi 1/4 har lite/ingen symptomer. Her er vel symptomer definert som luftveissymptomer eller feber. 

Også Legevakten følger vel noen veldig få utvalgte symptomer når de ihvertfall tidligere sorterte hvem som skulle få komme å bli testet. En kan forstå det dit hen at det ikke har vært nok testkapasitet (mangel av personell først og fremst kanskje).

Endret av G
Lenke til kommentar
12 hours ago, frohmage said:

Om han snakker sant om at han ikke var ute av bilen i løpet av turen, så forstår jeg til en viss grad at han synes boten er høy. Likevel må vel slike saker behandles på den måten om folk skal ha respekt for reglene.

Synd at denne artikkelen lå bak "betalings"-/registreringshindere. Kanskje Theo343 kunne sitert tekst fra artikkel? Ser at noen la ut artikkelen.

11 hours ago, 0laf said:

I følge artikkelen var det etter positivt prøvesvar, og vedkommende skulle vært i isolasjon.

Jeg lurte også litt når det ble nevnt karantene, i karantene har man helt åpenbart lov til å kjøre bil, men i isolasjon så har man tydeligvis ikke det?

Åpner norsk smittevernlovgivning opp for tvungen isolasjon også? Eller er nordmenn helt frie mennesker med bevegelsesfrihet? Dette er jo ikke Ebola, og pytt-pytt om noen blir syke, dør av det, får varige mén med dertil uføre og/eller sykehjemsplass livet ut..

Endret av G
Lenke til kommentar
11 hours ago, Mr.M said:

får håpe "Dr. Trump" ikke kommer drassende med hydroksyklorokin (malariamedisin) nok en gang, for det er kastet på skraphaugen forlengst

https://legemiddelverket.no/nyheter/alvorlige-hjertebivirkninger-av-klorokin-og-hydroksyklorin-ved-behandling-av-covid-19

Vel, ja det er vel det. Men, vel det er jo noe rykter surrende om at det hadde fungert bedre dersom det også var behandlet samtidig med intravenøst sinksulfid. Men, det får man vel aldri helt svar på dersom det er generellt antatt for å kunne gi skadelige bivirkninger, samt ikke hadde den forventede effekten når det ble gitt alene.

Samt, en kan også stille seg kritiske spørsmål om at malariamedisinen har blitt bremset på av vaksineutviklergjengen som kommer til å tjene milliarder av kroner på å spre et vaksinetilbud når så er klart. Og at malariamedisinen kan ha blitt hauset opp som mye mer skadelig enn hva den faktisk er.

Normalt så leses jo et bivirkningsvarsel i et vedlegg til legemiddelet med "lekkende sil"-filtrering. Altså som om i at det sjelden skjer, og preparatet er jo godkjent til bruk, så..

Endret av G
Lenke til kommentar
11 hours ago, Theo343 said:

Litt fremtids spekulasjoner for underholdning.

Dette var en veldig "Black Mirror-serien"-aktig dystopisk framtid. Hva med forplantning, gjøres da i Lab, kun frisk + frisk partner får godkjenning?

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Amoralsk said:

Nei, det er det ikke. Jeg sa ikke at Norge lever av lakseproduksjon.

Norges to desidert største eksportnæringer derimot, er olje/gass og havbruk.

Visste ikke at havbruk er så stort som du postulerer. Du mener vel inkludert fiske da totalt sett? Dersom Norge ikke lever av lakseproduksjon så har jo det opprinnelige du påstod ikke relevans heller.

BNP_24aug2020.PNG.c8ac2bd9ed5264adbc3647ab7374ccfa.PNG

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kryptodebunker said:

Du kan i teorien bli smittet 5 minutter etter at du tar testen. Vi kan ikke teste oss hver eneste dag. Det holder å teste seg når man er syk. 

Skulle dette fungert mer optimalt, så skulle vel alle som tester seg sitte i karantene inntil testresultatet foreligger. Må man sitte i karantene etter å ha testet seg, eller får man kun en oppfordring om dette?

Like fullt, så kan han ha mottatt smitte på legevaktsenteret. Men det nytter det jo ikke å spør legevakten om, da de ser ut til å kjøre med svikt på smittevernrutiner. Kanskje et varsel til Helsetilsynet eller første omgang Fylkeslegen (vet at det er ekstremt, men..). Noen over kommuneoverlegen ihvertfall, fordi han/hun ser jo ikke ut til å ha kontrollen på kommunen sin.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (29 minutter siden):

Skulle dette fungert mer optimalt, så skulle vel alle som tester seg sitte i karantene inntil testresultatet foreligger. Må man sitte i karantene etter å ha testet seg, eller får man kun en oppfordring om dette?

Like fullt, så kan han ha mottatt smitte på legevaktsenteret. Men det nytter det jo ikke å spør legevakten om, da de ser ut til å kjøre med svikt på smittevernrutiner. Kanskje et varsel til Helsetilsynet eller første omgang Fylkeslegen (vet at det er ekstremt, men..). Noen over kommuneoverlegen ihvertfall, fordi han/hun ser jo ikke ut til å ha kontrollen på kommunen sin.

Du er helt hysterisk. Dette fungerer ikke i den virkelige verden. Sars-CoV-2 er ille, men ikke ebola. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kryptodebunker said:

Du er helt hysterisk. Dette fungerer ikke i den virkelige verden. Sars-CoV-2 er ille, men ikke ebola. 

Vil ikke se på meg selv som hysterisk. Kanskje mer logisk tenkende. Men, ja litt drøyt på førevar-siden kanskje. Men, så har man jo eksempler hvor ting har gått skikkelig galt i historien også. Skal man ikke ta lærdom. Synes folk generellt er litt for avslappede. Det er jo ikke sånn at jeg går rundt og tenker at dette viruser virkelig vil skade meg. Så hypokonder er jeg nok derfor ikke. Jeg synes at diskusjonen er interessant og lærerik jeg.

Edit: Men viruset har potensiale til å skade hvem som helst, og ingen vet riktig hvem, annet enn at syke og svake er ekstra utsatt. Det utelukker jo ikke at friske kan få varige skader ved å gå igjennom et sykdomsforløp.

En del friske sunne kropper må jo igjennom en COVID-forkjølelse, mens andre sunne kropper nesten ikke merker at de har viruset i kroppen.

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, G said:

Dette var en veldig "Black Mirror-serien"-aktig dystopisk framtid. Hva med forplantning, gjøres da i Lab, kun frisk + frisk partner får godkjenning?

Ergo underholdning. I grunn litt som å se på fiction ja :D
Vi får dog håpe vi aldri nærmer oss en slik tilværelse.

Man blir pålagt å sitte i karantene til testresultatet forligger + til alle symptomer er over selv om resultatet er negativt (feilmargin).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:

@Kryptodebunker Jeg er ikke fullt så gal som fiction da. Men, jeg kan få fiction idéer jeg også. Ikke vanskelig det.

Endret av G
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Theo343 said:

Man blir pålagt å sitte i karantene til testresultatet forligger + til alle symptomer er over selv om resultatet er negativt (feilmargin).

Så de som vil ha litt "fri fra" jobben nytter altså dette bittelitt, om de liker å bli pirket i nese/gane for å oppnå dette. eh, nei vent.. kriteriene for å bli testet er vel alt for strenge. Med unntak av hele flylaster? Er det helt frivillig for hvem som helst enda, "hvor som" helst?

Ser fram til de som finner opp neseprøvetest-roboten. Må vel ha litt mer finmekanikk enn en bilvaskerobot :laugh:

Gjerne med HAL stemmen. Sitt helt rolig nå!

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Visste ikke at havbruk er så stort som du postulerer. Du mener vel inkludert fiske da totalt sett? Dersom Norge ikke lever av lakseproduksjon så har jo det opprinnelige du påstod ikke relevans heller.

Hva er det egentlig du diskuterer her? NORGE lever ikke av lakseproduksjon, men det betyr ikke at ikke en god del mennesker har arbeid i den næringen. Laks er også den klart største eksportfisken vår. Burde jeg vært mer presis og nevnt torsk, sei og ørret også, så beklager jeg det, total verdi på sjømatnæringen vår er i hvert fall over 100 milliarder.

Poenget er uansett langt borte fra det du pirker på. Hele poenget mitt var at man ikke kan sammenligne BNP-fallene mellom nasjoner de siste fem månedene. Nettopp fordi noen nasjoner mer eller mindre kan holde på som før, mens andre nasjoner må stenge ned sine største næringer. 

Det kan være mange målestokker som viser hvor smart Norge har vært siden utbruddet (dødsrate den mest åpenbare), men å bruke BNP-argumentet er helt totalt feil.

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En diskuterer nok hvor bra målestokken BNP er til å kunne nyttes som bakgrunn for om landet gjør det godt eller står midt oppi en vanskelig situasjon. Det var ikke meg som landet på fisk og olje. Fisk er kanskje større enn svenskenes bilproduksjon, ja jeg vet ikke jeg. Men syntes at det var litt sammenliknbart. Åpenbart så er BNP veldig sammensatt og det forstår nok de fleste. Svenskene lever åpenbart ikke av bilproduksjon, selv om de har dette som en av sine eksportnæringer.

Edit:

Denne gir et ganske interessant perspektiv, når Fortnite kan være like stort som et BNP til et lite land (GDP på engelsk):

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...