Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

DårligNavn skrev (4 minutter siden):

Beklager. La oss heller gå for din fremgangsmåte slik at vi er sikker på at studentene blir rævkjørt såpass kraftig at de må droppe ut og ta første jobben de finner isteden. 

Nå feiger du ut. Du kunne tatt meg på en stavefeil jeg hadde i innlegget mitt ? Nå skal du høre. Kua har vært kalv selv en gang. Tror du at dere unge ikke har sympati eller forståelse av oss "gamlinger"? Oppfordrer deg til å kikke litt i tråden og høre hva folk har sagt om å åpne samfunnet igjen mens folk daua som verst bare for at de skulle slippe å passe på ungene sine og kunne betale lånene sine. Nok av det i tråden. Dere unge må bare tåle at dere får pes når vi andre har forutsett og fått bekreftet uansvarligheten til ungdom. Vi var akkurat like uansvarlige selv når vi var unge. Men nå er det slik at man er glad i folk på tross av feilene de har. Ingen kan leve med folk som er perfekte. Og ikke hva vi krever av ungdommen. Bare at de våkner opp og ser at verden ikke er ei bok. Den er virkelig.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (4 minutter siden):

Nå feiger du ut. Du kunne tatt meg på en stavefeil jeg hadde i innlegget mitt ? Nå skal du høre. Kua har vært kalv selv en gang. Tror du at dere unge ikke har sympati eller forståelse av oss "gamlinger"? Oppfordrer deg til å kikke litt i tråden og høre hva folk har sagt om å åpne samfunnet igjen mens folk daua som verst bare for at de skulle slippe å passe på ungene sine og kunne betale lånene sine. Nok av det i tråden. Dere unge må bare tåle at dere får pes når vi andre har forutsett og fått bekreftet uansvarligheten til ungdom. Vi var akkurat like uansvarlige selv når vi var unge. Men nå er det slik at man er glad i folk på tross av feilene de har. Ingen kan leve med folk som er perfekte. Og ikke hva vi krever av ungdommen. Bare at de våkner opp og ser at verden ikke er ei bok. Den er virkelig.

Hehe, okei. Jeg er ikke ute etter å ta folk på skrivefeil. Jeg er ikke student, begynner å bli noen år siden jeg sist satt på skolebenken, og jeg har heller ikke ramlet rundt på grøftefylla de siste månedene. 

Om du skal dra alle under en kam så syns jeg du kunne spart deg for sydenturen du absolutt måtte dra på i sommer. 

Kanskje alle som skulle ut fra Norge så fort det var "greit" var starten på en trend hvor det plutselig ikke var så farlig med pandemien lenger? Hvem vet. Jeg syns uansett ikke noe om hverken de unødvendige utenlandsturene eller grøftefylla som har pågått siden myndighetene begynte å lette på restriksjonene. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (7 minutter siden):

Hehe, okei. Jeg er ikke ute etter å ta folk på skrivefeil. Jeg er ikke student, begynner å bli noen år siden jeg sist satt på skolebenken, og jeg har heller ikke ramlet rundt på grøftefylla de siste månedene. 

Om du skal dra alle under en kam så syns jeg du kunne spart deg for sydenturen du absolutt måtte dra på i sommer. 

Kanskje alle som skulle ut fra Norge så fort det var "greit" var starten på en trend hvor det plutselig ikke var så farlig med pandemien lenger? Hvem vet. Jeg syns uansett ikke noe om hverken de unødvendige utenlandsturene eller grøftefylla som har pågått siden myndighetene begynte å lette på restriksjonene. 

Den er jeg helt enig med deg i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Hva med en mellomting: Holde avstand, god håndhygiene, ansiktsmasker, restriktive reiseråd og kun selektivt stenge ned risiko-steder og steder i forbindelse med utbrudd.

Holde nede konsekvensene fram til vi er vaksinerte.

Jeg stemmer for denne. Hvis vi må ta en full lockdown igjen så har vi ikke lært noe. Men det er helt opp til folket og det vi så i sommer var ikke bra.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, DårligNavn said:

Beklager. La oss heller gå for din fremgangsmåte slik at vi er sikker på at studentene blir rævkjørt såpass kraftig at de må droppe ut og ta første jobben de finner isteden. 

Hva er feil med å ta første jobben man finner? Tror man det er normalt å få jobben man vil ha med en gang?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, nirolo said:

Men selv da er det noen som ikke kan ta den eller hvor den ikke gir beskyttelse nok. Det er heller ikke en harmløs sykdom for de utenfor risikogruppen.

Må innrømme at jeg ikke kjenner til alt rundt det, hvorfor skal man ikke kunne ta den? Tenker du da på de som eks. er under kreftbehandling, immunorepressiv behandling eller hva det heter ol.?  Jeg tenker på de som har en nogenlunde fungerende hverdag men er i en eller flere risikogrupper.

Jeg håper uansett de kommer til å være 100% transparente med hvordan de vil administrere vaksineringen fremfor slik det gjorde med testingen at de kommuniserte kriterer de likevel gjorde mange unntak på.

Jeg er også spent på hvordan det blir med vaksine i det offentlige vs. private helsevesen. I det private kostet antistoff testen 800,- og covid-19 testen med 24t svar 1200,-. En vaksine vil da ligge rundt der eller litt over.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
nirolo skrev (27 minutter siden):

Sjansen for varige skader av covid19 er nok ekstremt mye høyere enn av en vaksine

absolutt ikke.

men dessverre er det slike skremsler som stadig gjentas.

de som må betale prisen for dette, kommer til å bli den gruppen som faktisk har minst å frykte av Covid-19, men alt å tape med en vaksine, nemlig barn/ungdom.

Når vaksine kommer over nyttår, er det disse, som med dårlig skjult tvang, kommer til å måtte ofre seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

absolutt ikke.

de som må betale prisen for dette, kommer til å bli den gruppen som faktisk har minst å frykte av Covid-19, men alt å tape med en vaksine, nemlig barn/ungdom.

Når vaksine kommer over nyttår, er det disse, som med dårlig skjult tvang, kommer til å måtte ofre seg.

Kilde? 

Mye tyder på at de fleste for skader på organer. Igjen, 78% hadde skader på hjertet i følge tysk studie. Snittalder under 50 og halvparten med mild / asymptomatisk sykdom. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Hva er feil med å ta første jobben man finner? Tror man det er normalt å få jobben man vil ha med en gang?

Litt satt på spissen her. Poenget var at studenter måtte droppe ut og ta til takke med hva enn de får av jobb, ikke så bra for landet sin fremtid med andre ord.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Et team med europeiske forskere har gjennomført tester på 30 personer: Ti med koronainfeksjon, ti med forkjølelse og ti friske. De fant at tapet av smaks- og luktesansen var mye tydeligere hos korona-pasientene.

Når koronapasienter mister luktesansen pleier det å skje brått og fullstendig. Vanligvis skjer det uten at man er tett i nesa eller snørrete. De fleste koronasyke puster fritt gjennom nesa.

En annen ting som gjør koronainfeksjonen annerledes er at smakssansen blir borte på ordentlig. Det er ikke slik som ved en forkjølelse, at smakssansen svekkes fordi du er tett i nesa.

Koronapasientene som ble testet mistet virkelig smakssansen. De kunne ikke skille mellom bittert og søtt. Det konkluderer forskerne, som har fått studien sin publisert i tidsskriftet Rhinology

Forskerne tror det er fordi viruset påvirker nervene forbundet med smaks- og luktesansen.

https://www.nrk.no/norge/tapt-smakssans-annerledes-for-covid-19-enn-for-forkjolelse-1.15132016

• Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Simen1 said:

Skulle gjerne sett at alle andre var betatestere før meg, men nå testes de jo av ganske mange før de blir offentlig tilgjengelige og er jeg mer bekymret for corona-risikoen enn for vaksine-risikoen. Og minst like viktig: Jeg ser på samfunnsansvaret som en viktig del av vaksineringa. Jeg tar min risiko for å verne om folk som ikke kan få vaksine av ymse grunner, folk som får vaksine mye senere enn meg osv.

mRNA-type vaksine er litt drøyt nytt vel, dersom de går for det. Men, det kan fort vise seg at dette er en god type uten farer også. Men, siden det er noe litt nytt så, kanskje sunt å være skeptisk også da.

1 hour ago, Kryptodebunker said:

Ender nok med at du får alvorlige skader av Sars-CoV-2. Kan ikke forstå at det går an å være så dum at man tror at en vaksine som er godt testet er farligere enn selve viruset. 

Jeg vil si at ikke alle som har en sunn skepsis er dumme nødvendigvis. Jeg er for vaksinere på et generellt grunnlag, og enkelte av vaksinetypene er testet med grunnlag i velkjente vaksine-"dyrkningsmetoder". Men mRNA er like fullt såpass lite nyttet før, at dette er å anse som nybrottsverk.

Når man i tillegg finner ut av å lete litt, at deler av kroppscellene kanskje ikke blir kvitt virusbitproduksjonen på flere år, altså på ukjent lengde. Da vil jeg spør om dette kan være en driver for å drive fram autoimmune sykdommer, altså om det i det hele tatt er sunt for folk flest?

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Theo343 said:

Hva med å ta den for å sørge for at du ikke er/blir en asymptomatisk superspreder og gir det til risikogrupper som ikke har fått vaksinen ennå?

I en drømmeverden hadde risikogruppene fått den først, men jeg tror ikke på julenissen.

Og i Kina så tenker de at det er viktigst at de yngre i befolkningen er tidlig med å få vaksinen. Har vært nevnt i tråden før forresten.

11 hours ago, Mr.M said:

absolutt ikke.

Rart at Kina da ser nytten av å starte ekstra tidlig også blant de unge i samfunnet.

Endret av G
Lenke til kommentar
9 hours ago, DårligNavn said:

Litt satt på spissen her. Poenget var at studenter måtte droppe ut og ta til takke med hva enn de får av jobb, ikke så bra for landet sin fremtid med andre ord.

Med tanke på at mange studenter aldri får jobb i det de utdanner seg til eller utdanner seg til arbeidsledighet så tror jeg ikke det er noen krise for landet om om noen få årskull må blir noen år forsinket. Ei heller er det verdens undergang for stundenter. Folk tror det er krise om ikke alt går på skinner fra A-Z men det er det ikke.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Når han tok testen bekreftet han navn, adresse og telefonnummer på et skjema de leste fra. Men jeg kom over en side hvor det stod "Store forsinkelser på testsvar, ikke ring koronatelefon med spørsmål om dette".

Forsinkelsen ligger hos ahus. Ergo gjelder nok dette da alle tester som sendes til ahus.

Der har vi det. Noe så idiotisk. Jeg tror at vi skal gi dem pes. At et labratorie skal betjene alle kommunene er jo en sikker vei til byrokrati helvete. Tenk der;"Vi har ikke folk nok. Vi har ikke utstyr nok. Vi klarer ikke å sjekke alle tester i tide." Stryk det som ikke passer. Et stykke dårlig håndtverk med en ressursplanlegging som står til stryk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (7 timer siden):

Ti med koronainfeksjon, ti med forkjølelse og ti friske. De fant at tapet av smaks- og luktesansen var mye tydeligere hos korona-pasientene.

er det ikke litt påfallende (eller interessant om man vil) at nettopp tap av smak- og luktesans ble en utbredt bi-virkning av svineinfluensa-vaksinen?

august 2011

https://www.nrk.no/vestland/legemiddelverket-er-overrasket-1.7742981

-og nå, i forbindelse med Covid-19 mister man samme omtalte sansene før vaksinering..

hvilket sammentreff :roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 minutter siden):

Tap av smak og luktesans er en av de vanligste symptomene på forkjølesle og influensa.

leste du artikkelen?

det stemmer det du sier, men her snakker vi om at det skjedde som ved å skru på en lysbryter, dvs. i umiddelbar sammenheng med å har tatt vaksinen! Derfor ble det meldt inn som bivirkning.

https://www.dagbladet.no/nyheter/silje-30-mistet-smak-og-lukt-etter-svinevaksinen/65172154

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

leste du artikkelen?

det stemmer det du sier, men her snakker vi om at det skjedde som ved å skru på en lysbryter, dvs. i umiddelbar sammenheng med å har tatt vaksinen! Derfor ble det meldt inn som bivirkning.

https://www.dagbladet.no/nyheter/silje-30-mistet-smak-og-lukt-etter-svinevaksinen/65172154

Ja men millioner tok svineinfluensa vaksinen uten bivirkninger, meg inkludert. Det er ingen sammenheng eller konspirasjon mellom svineinfluensa vaksinen og koronaviruset.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (11 minutter siden):

Det er ingen sammenheng eller konspirasjon mellom svineinfluensa vaksinen og koronaviruset.

hvorvidt det er en sammenheng eller ikke vet du ikke noen om.

jeg påstår ikke at det nødvendigvis er "villet" altså "konspirasjon" men synes det er påfallende. Fordi, tap av smak- og luktesans for noen Covid-19 smittede, meldes å være eneste symptom de får på at de er smittet.

Det gjør meg nysgjerrig. Jeg skulle f.eks. likt å vite (det finnes det registre over) om man kan knytte sistnevnte gruppe korona-smittede til om hvorvidt det er personer som tidligere tok Pandemrix

Egentlig skulle det vært interessant å vite evt. sammenheng (eller ikke) med andre vaksiner, for alle 10,300 smittede (pr.nå) og om det er noe mønstrer som fremtrer. Men den slags data har ikke mannen-i-gata tilgang til. Og jeg er ikke overbevist om at noen (de som kunne) "anstrenger" seg får å finne ut av det heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...