Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Simen1 said:

Angående beregning av dødsrate er det meningsløst å ta med bekreftede tilfeller som er tidlig i sykdomsforløpet. Det bør regnes slik:

# døde / # friskmeldte

Hva for noe? Mener du her #døde/(#døde+#friskmeldte) kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, PingEnt said:

Hva for noe? Mener du her #døde/(#døde+#friskmeldte) kanskje?

Jepp og den er på 6%.

Antall kritisk syke er nede på 15% forøvrig. Ned fra 17% for en liten uke siden. 

Dessverre er det sannsynlig at dette tallet kommer til å ta seg kraftig opp ettersom de fleste som er smittet i Europa bare har vært syke en ukes tid og det er vanligvis etter 2 uker at ting blir kritisk 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Angående beregning av dødsrate er det meningsløst å ta med bekreftede tilfeller som er tidlig i sykdomsforløpet. Det bør regnes slik:

# døde / # friskmeldte

Men du kan dø på 2-3 dager og bruke 6 uker på å bli frisk. Blir feil det og.  Her er ett forsøk på å modellere fremtidig sykdomsforløp fra Kristoffer Rypdal fra UiT: https://m.facebook.com/100004413300099/posts/1607034669453628/

Da blir det 3,4 prosent dødlighet.

8C6B2BE2-904B-458E-8013-C8B04B2AEBD5.jpeg

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, Simen1 said:

Ups, min feil. Du har helt rett. Jeg tenkte / # avsluttede saker men skrev vist noe annet enn jeg tenkte.

Ja, da ser den bedre ut. Og du har rett, det er en måte å estimere den på, men ikke nødvendigvis den beste. Som de fleste av oss er enige i, er det store mørketall. LIC prøvde å estimere totalt antall smittede på forskjellige måter, og det er det andre modeller som gjør også, til varierende grad av suksess. Jeg har mer tro på dødsraten vi eventuelt får fra systemer vi har bedre kontroll på enn Italia, Kina eller Iran. Cruiseskipet ville vært en kandidat, men der har du ikke representativ fordeling av alder.

Lenke til kommentar

Når vi ser hvordan folk reagerer rundt omkring, kan man da se hvor vanskelig det er å regjere? Erna har tross alt, en vanskelig jobb. Vi er en gjeng med individualister som fyker rundt i alle retninger. Jeg både liker det og hater det, men det er vel realitene vi må forholde oss til.?

Endret av Oddvardm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så optimistisk sett 900 plasser som optimistisk sett 10% trenger. Etter de første 10k smittede er det every man for himself. 

Kan være lurt å bli smittet sooner rather than later for å ha sjanse til å bli behandlet. 

Vi må bare håpe at prognosene ikke stemmer. Selv med FHIs optimistiske 25% så er det ca 250k som ikke kan få livreddende behandling 

Endret av Benbjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Camlon said:

Jeg fant ikke noe i artikkelen, men f.eks. tallet på 1% fra Imperial College var egentlig 0.5 - 4 % med 95% konfidensintervall, og det var før sykdom brøt ut for alvor utenfor Kina.

Med andre ord har de nok et ganske greit intervall her også, med 1.4 som den mest sannsynlige, men stor usikkerhet.

Absolutt ikke kritikk av tallene, artikkel, eller forskning, men ting er fortsatt veldig usikre og det vet de som modellerer. Hvis det tar av i Afrika og India kan det bli helt katastrofale tall...

Selv i Norge kan det bli veldig høye tall om helsevesenet går på en smell. Denne sykdommen er nok notorisk vanskelig å modellere riktig, siden alt avhenger av at man klarer å opprettholde et godt fungerende helsevesen.

Foreløpig holder jeg alle dører åpne, og konkluderer bare med at dette er en veldig alvorlig sykdom, som jeg helst ikke vil ha ? Selv ikke "mild" versjon. Jeg kunne lett tatt en mild, uten delen med lungebetennelse, men det er en sjanse å ta...

Edit:

Italia har 197 dødsfall av 4636 smittede ?

Over 4.2%, og det stiger for hver dag, sammen med andel på sykehus og ICU...hva skjer med Italia? Begynner de å nå metningspunktet for antall pasienter?

Endret av pappkake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Benbjo said:

Hadde vært interessant å se demografien til de som er innlagt. 

Tviler sterkt på at 50% av de smittede i Italia er over 60

Hvorfor tviler du så sterkt på det? Medianalderen i Italia i 2020 er 47.3 (projisert)

Og siden dtte ikke smitter barn i like stor grad, så virker det ganske naturlig å forvente akkurat det.

Til sammenlikning er medianalderen i Norge 39.8 år

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det er også enormt stor forskjell på helsa hos en gruppe 50-åringer, f.eks.  de vil ikke alle være like. 

En lege skal ha sagt at noen 40-åringer er som 20-åringer, mens noen 40-åringer er som 70-80-åringer. (Men som lege kommer man i større grad i kontakt med dem som har dårligst helse). 

Lenke til kommentar
pappkake skrev (1 time siden):

Italia har 197 dødsfall av 4636 smittede ?

Over 4.2%, og det stiger for hver dag, sammen med andel på sykehus og ICU...hva skjer med Italia? Begynner de å nå metningspunktet for antall pasienter?

Tyskland har over 700 smittede og ingen døde. Kan vi anta at flere enn antatt får en mild versjon av sykdommen, og at noen land rett og slett bare er flinkere til å registrere disse milde tilfellene? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Splitter said:

Tyskland har over 700 smittede og ingen døde. Kan vi anta at flere enn antatt får en mild versjon av sykdommen, og at noen land rett og slett bare er flinkere til å registrere disse milde tilfellene? 

Har gått for kort tid enda i f.eks Tyskland. Neste uke ser vi nok mange innleggelser og dødsfall. Det tar i snitt 2 uker før sykdommen forverrer seg, så opp til en mnd etter man først er smittet. 14 dager inkubasjonstid der de fleste er nå + 14 dager syke før den kritiske fasen 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...