Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Quote

 

Drikking i byens parker fortsetter selv om byrådet sier nei

Byråden fraråder drikking på offentlige steder på grunn av smittefare. Likevel skåles det tirsdag kveld i flere parker i Oslo.

 

https://www.nrk.no/osloogviken/drikking-i-byens-parker-fortsetter-selv-om-byradet-sier-nei-1.15119215

 

Det hjalp ikke mye med oppfordringer, nei ...

Endret av helsten2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Jeg håper de stenger all tullete aktivitet (reiser utenlands etc.) og satser på forsiktig åpning av viktige ting som kultur, idrett osv.

Kulturen og idretten har dessverre fått lide av at reiselivet har fått tillit. 

Norsk film- og serieproduksjon er en bransje i stor vekst med stor suksess de siste årene, som sysselsetter mange og bidrar med kroner i kassa til en hel rekke underleverandører. 

Fasiten siden mars er at flere storfilmer og serier som var halvveis ut i innspillingen har måttet legge inn årene. De fleste har klart å ta opp igjen produksjonen nå nylig, men har tapt enormt med penger. Det er ikke sikkert alt blir fullført, og det som blir fullført vil bli av dårligere kvalitet. Ambisjonsnivået må senkes med færre folk på set, begrenset reiseaktivitet, å få årstiden til å se ut som vinter, helt nye crew osv. En serie jeg jobbet på har måttet skrive om manuset helt, og kuttet i antallet episoder. Scener som skulle spilles inn andre steder må spilles inn i Oslo og omegn.

Jeg tror en ny smittesituasjon som eventuelt fører til full stopp i filmbransjen igjen nå vil være kroken på døra for veldig mange prosjekter, og dermed kjøre bransjen i grøfta. Da vil utrolig mange arbeidsplasser permanent gå fyken, og det norske publikummet vil ikke få et bredt og godt utvalg norsk innhold lenger. Det er jævlig trist hvis det skjer. Vi er avhengige av kulturen i krisetider.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Jeg kjenner jeg blir rasende og proivosert når jeg ser og hører Bent Høie nå. De har ødlegat ALT med denne grenseåpningen sin og likevel er de frekke og arrogante nok til å blant avvise å stenge grensen og innrømme at de gjorde feil og heller ødelegge for andre deler av samfunnet fordi de på død og liv vil ha åpne grenser under en pandemi. Dette vil jeg huske på ved neste valg. Og det håper og tror jeg flere vil gjøre også. Dette e rutilgivelig. Ikke utilgivelig om de hadde åpnet og innrømmet feilen etterpå for å stenge igjen; men at de tviholder på det og har den frekkhetens nådegave at de truer med å stenge HELE LANDET igjen; også kommuner med null smitte selv om de lovet at slike nedstenginger i fremtiden ville være lokalisert til utrbuddsområdet. Drittregjering! Håper på mistillit fra opposisjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

Kulturen og idretten har dessverre fått lide av at reiselivet har fått tillit. 

Norsk film- og serieproduksjon er en bransje i stor vekst med stor suksess de siste årene, som sysselsetter mange og bidrar med kroner i kassa til en hel rekke underleverandører. 

Fasiten siden mars er at flere storfilmer og serier som var halvveis ut i innspillingen har måttet legge inn årene. De fleste har klart å ta opp igjen produksjonen nå nylig, men har tapt enormt med penger. Det er ikke sikkert alt blir fullført, og det som blir fullført vil bli av dårligere kvalitet. Ambisjonsnivået må senkes med færre folk på set, begrenset reiseaktivitet, å få årstiden til å se ut som vinter, helt nye crew osv. En serie jeg jobbet på har måttet skrive om manuset helt, og kuttet i antallet episoder. Scener som skulle spilles inn andre steder må spilles inn i Oslo og omegn.

Jeg tror en ny smittesituasjon som eventuelt fører til full stopp i filmbransjen igjen nå vil være kroken på døra for veldig mange prosjekter, og dermed kjøre bransjen i grøfta. Da vil utrolig mange arbeidsplasser permanent gå fyken, og det norske publikummet vil ikke få et bredt og godt utvalg norsk innhold lenger. Det er jævlig trist hvis det skjer. Vi er avhengige av kulturen i krisetider.

Stiller meg 100% bak kultur og idrett i lidelsen som har blitt påført dem og 100% uforstående til at man åpnet grensene. Jeg har jo bedt om stengte grenser siden det begynte i Kina.

Virkelig trist om alt arbeidet du viser til går tapt. Samt, er det noen som kan klare å opprettholde godt smittvern mens man jobber så er det jo virkelig kultur og idrett som ikke er uvant med dette fra før av.

Jeg har regelrett sittet å bannet i stua når Abid Raja har slått ned på fotballen gang på gang på gang. Noe som er helt rart fordi jeg ikke ser på fotball men har empati for hvordan det kan ødelegge for bla. unge talenter.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Stiller meg 100% bak kultur og idrett i lidelsen som har blitt påført dem og 100% uforstående til at man åpnet grensene. Jeg har jo bedt om stengte grenser siden det begynte i Kina.

Jeg er enig, var også negativ. Nå skal det sies at Norge er det nest strengeste landet i Europa når det gjelder grensene, kun "slått" av Finland. Men vi er et folk som reiser og flyr mye, mange drar til syden om sommeren og vi får mange turister. Jeg mener 10 per 100K innbyggere ville vært en mer fornuftig grense enn 20 hvis man først skulle åpne opp. Da ville ikke så mange land vært grønne idet det ble åpnet opp, og langt flere ville holdt seg hjemme.

Synes også Raymond Johansen var inne på noe på pressekonferansen i dag da han snakket om at flyruter inn til Norge burde vurderes ut fra et smitteståsted og ikke etter etterspørsel. Bare i dag har det landet mange fly fra røde land i Norge.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (3 minutter siden):

Likheten mellom en politiker og en lege:

1. Ingen av dem kan si "Jeg vet ikke"

2. Ingen av dem kan si "Jeg tok feil"

Leger har sagt og sier det. Min lege er ihvertfall ydmyk og åpen for feil og at legevitenskapen ikke har endelige fasitsvar på alt. Skjønt det finnes forskjellige typer leger da. Men politikere, ja de er slik; de er skråsikre og har aldri tatt feil om noe som helst.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av problemet er at det velges restriksjoner som baserer seg på tillit. Folk generelt er i stor grad idioter, derfor må det komme klare forbud/påbud. Så fort det er valgfrihet, gjør folk akkurat det de IKKE burde gjort. Sydenreiser, fleskehandel og massive samlinger er eksempler på dette. Jævla folk ?

Endret av Slowfall
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Jeg kjenner jeg blir rasende og proivosert når jeg ser og hører Bent Høie nå. De har ødlegat ALT med denne grenseåpningen sin

det er ikke helt korrekt.

for det første, det har ikke vært stengte grenser på noe tidspunkt mot noe land. De reisende har kun blitt pålagt 14-dagers hjemmekarantene ved retur (karantene av tvilsom kvalitet i enkelte tilfeller mistenker jeg)

for det andre, majoriteten av påvist smitte relatert til utenlandsreise, er av personer som har besøkt røde land, og/eller destinasjoner utenfor eu/eøs. (bare 3 av 10 er smittet i grønne land i eu så vidt jeg husker)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA:

College-idrettssesongen 2020 utsettes iht. en kunngjøring fra "Big Ten"-konferansen for få minutter siden. Dette rammer bla. college-football. 

Big Ten postpones 2020 football season
https://www.wxyz.com/sports/reports-big-ten-postpones-2020-football-season
"The Big Ten conference officially announces that they have postponed its 2020 college football season.
The conference becomes the first major conference to cancel fall athletics.
“The mental and physical health and welfare of our student-athletes have been at the center of every decision we have made regarding the ability to proceed forward,” said Big Ten Commissioner Kevin Warren in the statement. “As time progressed and after hours of discussion with our Big Ten Task Force for Emerging Infectious Diseases and the Big Ten Sports Medicine Committee, it became abundantly clear that there was too much uncertainty regarding potential medical risks to allow our student-athletes to compete this fall.
"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Slowfall said:

Litt av problemet er at det velges restriksjoner som baserer seg på tillit. Folk generelt er i stor grad idioter, derfor må det komme klare forbud/påbud. Så fort det er valgfrihet, gjør folk akkurat det de IKKE burde gjort. Sydenreiser, fleskehandel og massive samlinger er eksempler på dette. Jævla folk ?

Tror også at litt av greia er at det er såpass mange (heldigvis) som ikke er direkte påvirka av viruset - men er derimot ganske påvirka av alle tiltakene rundt det som har skjedd. Folk blir til slutt "lei" og - igjen - siden mange ikke har noen rundt seg det er fare for så ser dem heller ikke verdien av å måtte gjøre ting mer vanskelig og tungvint. Det får jo ingen konsekvenser om man bryter litt regler. Hverken juridisk eller familiært.

Det er som alltid. Noen få ødelegger for mange.

Endret av Wheeljack
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (6 minutter siden):

Amsterdam er en stor hub. Dette er folk fra hele verden og hele Europa. 

så fire fly er helt normalt? vel, kan godt hende, har ikke undersøkt.

på den annen side har jeg lest i avisene at det er tørke på godsaker til å inhalere, så jeg la sammen to + to og dro en antagelse

ikke noe jeg har på menyen, men kan skjønne folk som evt. setter kursen dit.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (8 minutter siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/fire-maneder-etter-den-positive-covid-19-testen-har-anette-_34_-alvorlige-ettervirkninger-av-korona-1.15119057

Historier som dette skremmer vannet av meg. Det gjelder minimum 5% av bekreftet smittede... 

Lås døren, ta en dusj, mix opp noe snadder til deg selv, og nyt en god film i sofakroken.
Husk: pust med magan, så går det så bra så. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (17 minutter siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/fire-maneder-etter-den-positive-covid-19-testen-har-anette-_34_-alvorlige-ettervirkninger-av-korona-1.15119057

Historier som dette skremmer vannet av meg. Det gjelder minimum 5% av bekreftet smittede... 

Det er helt klart ikke noen kjekk side effekt. Men jeg hadde influensa etterfulgt av tosidig lungebetennelse (Testet negativt på Covid19 ved 2 separate prøver) i Mars i år, jeg og slet med ettervirkningene av denne lungebetennelsen ganske likt det som Anette her beskriver flere måneder i ettertid. I slutten av Juni var jeg involvert i en ganske alvorlig trafikk ulykke og punkterte ene lungen så har ikke helt lenger sporing på om jeg fortsatt kjente noen side effekter av lungebetennelsen etter det. 

Men ja, lungebetennelse er noe skikkelig dritt uansett om det er forårsaket av corona eller noe annet, men akkurat disse effektene som beskrives er er ikke noe som bekymrer meg i forhold til at det er noe værre enn å få seg en kraftig lungebetennelse som ellers. (som er noe skikkelig dritt)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (33 minutter siden):

så fire fly er helt normalt? vel, kan godt hende, har ikke undersøkt.

på den annen side har jeg lest i avisene at det er tørke på godsaker til å inhalere, så jeg la sammen to + to og dro en antagelse

ikke noe jeg har på menyen, men kan skjønne folk som evt. setter kursen dit.

Pre-Covid var det vel vanlig med flere avganger daglig og med flere selskaper enn KLM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...