Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (10 minutter siden):

Vi har masse tomme hoteller i Norge. Vi kunne brukt dem til karantene og ta betalt for oppholdet.

Hehe ja, om norske borgere måtte betale for ti dager på hotell etter en tur på kjøpesenter i Sverige, så ville nok de fleste tenkt seg om to ganger før de dro.

• Liker 5
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Mr.M said:

myndighetene har erklært krig mot ungdommen her til lands.

deres befrier og nye helt, kom med østavinden!

cPR71LF.png

cw60oso.png

Er bare eit ord som dekker dette. Galskap!

Nesten så eg håper at corona-viruset blir enda farligare for alle som blir smitta. Kanskje man hadde fått tynna ut dumskapen som florerer i samfunnet.

Lenke til kommentar

Dumskapen og uopplystheten er helt klart fiende nummer én ja, og det er den vanskelige å bekjempe.

En annen fiende er Norge og befolkningens egen håndtering i starten av denne pandemien. Den var såpass god at vi foreløpig har svært få døde, og har hatt lite smitte. Det slår tilbake på oss igjen nå som det blusser opp igjen, for alt for mange tar det ikke seriøst nok siden det har gått så bra frem til nå.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Maabren skrev (5 minutter siden):

Er bare eit ord som dekker dette. Galskap!

Nesten så eg håper at corona-viruset blir enda farligare for alle som blir smitta. Kanskje man hadde fått tynna ut dumskapen som florerer i samfunnet.

man kan snu på det, og si at det er myndighetens oppgave å ta vare på de gamle & sjuke som er de som faktisk er i risiko-sonen. Ikke legge halve den friske befolkningen i håndjern, fordi det er billig og lettvint.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Kryptodebunker said:

Enig i at det er vanskelig å skylde på en spesifik gruppe mennesker. Da må man se på hvilke aldersgrupper som har reist på sydenferie i sommer og hvem av disse som evt. har ført smitten med seg tilbake.

Å lage en aldersgruppe mot aldersgruppe er dog meningsløst. Men man kan rimelig enkelt og greit si at følgende aktiviteter fører til mer smitte:

- Reise utenlands (dette mener jeg var hasardiøst av alle involverte)
- Turister fra utlandet (viktig for næringslivet men hasardiøst)
- festivaler, konferanser og fester med mange deltakere
- fyll og alkohol i ukontrollerte omgivelser
- Cruisebåter med utenlandsk mannskap (trodde dette var en nobrainer).
- Import av utenlandsk arbeidskraft midt i pandemien (jordbærplukker etc.)

Personlig skulle jeg heller sett at de åpnet for klubbfotball i Norge enn svenskegrensa, danmark og sydentur eks. Det er helt meningsløst alt de har åpnet i sommer mens fotball får lide. Jeg er ikke en gang fotballinteressert.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, frohmage said:

Nå skal politiet i Oslo altså begynne å håndheve forbudet mot offentlig inntak av alkohol. Triste greier.. 

Vel jeg satt å hørte på radioen i bilen i dag hvor studenter ble intervjuet om hvordan de skulle passe på mindre smitte i fadderuka.

De hadde mange gode meninger men så smeller det fra ei på siden "Nå skal vi på polet og drekka i frognerparken". Hvor jeg ble litt i villrede for jeg kan ikke huske sist gang jeg fikk lov å drikke alkohol på offentlig plass utenfor skjenkestedene? Så jeg lurte på når jeg har gått glipp av den lovendringen og hvorfor unge i dag tror det er helt greit?

Joda jeg har vært borti å ta med en sixpack med uknuselige ølbokser på stranda en sommerkveld, men drekka i frognerparken? hæ?

Så joda jeg håper politiet driver litt voksenopplæring fremover for det trengs tydeligvis :).

Så forøvrig en ung kar som stoppa bilen midt på høylys dag i 15 tia på hovedveien i et boligfelt for å tisse i grøfta (i går). Rabla? Bensinstasjonen var 300m unna.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Mer fra pressekonferansen til Oslo kommune:

Nye drop-in testtilbud i Oslo:

- På plass iløpet av noen dager
- Blir plassert rundt på sentrale steder
- Testsenter i på Blindern for studenter (UiO)
- "Feberpatruljer" i byen
- Øker kapasiteten på de fire poliklinikkene
- Ønsker spytt-tester
- Øker testkapasitet og opplæring av ufaglærte

Mer om kollektivtransport, bevegelse og hjemmekontor i Oslo (oppdateres):
- Er bekymret for presset på kollektivtransport dersom arbeidsgivere slipper opp mtp. hjemmekontor
- Oppfordrer til bruk av sykkel og bein hvis man kan
- Oppfordrer til å unngå befolkede badeplasser
- Bymiljøetaten vil merke opp områder på offentlige steder og innføre bedre skilting

Det var det viktigste. Spørsmålsrunde nå.

Mye bra her :)

Men feberpatruljer? Betyr det at jeg risikerer uønsket nærkontakt med noen som oppsøker folk de mener kan se febrete ut?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

jeg ble litt i villrede for jeg kan ikke huske sist gang jeg fikk lov å drikke alkohol på offentlig plass utenfor skjenkestedene?

Om du besøkte en park i Oslo om sommeren ville du se mange som satt med en pils i hånda. Både foreldre på grilltur med ungene, kjærestepar, single folk, og små grupper. Politiet patruljerer stadig vekk, og slår ofte av en prat med folk som drikker uten å lage noe nummer av dette. Slik har det vært iallefall i over tjue år. For alle som bor i sentrum uten egen uteplass er det veldig synd å ikke kunne nyte en pils i sola uten å betale blodpris på resturant.

Kunne de ikke bare sagt at de ville begynne å håndheve smittevernsreglene i steden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

De hadde mange gode meninger men så smeller det fra ei på siden "Nå skal vi på polet og drekka i frognerparken". Hvor jeg ble litt i villrede for jeg kan ikke huske sist gang jeg fikk lov å drikke alkohol på offentlig plass utenfor skjenkestedene? Så jeg lurte på når jeg har gått glipp av den lovendringen og hvorfor unge i dag tror det er helt greit?

Joda jeg har vært borti å ta med en sixpack med uknuselige ølbokser på stranda en sommerkveld, men drekka i frognerparken? hæ?

Loven har bare ikke blitt håndhevet av politiet i Oslo på mange år. Gjelder parkene for det meste.

«Alle» sitter og drikker eller tar seg en pils i parkene. Politiet har sett gjennom fingrene på dette så lenge ikke noe utarter seg. Som er veldig bra! 

Men med situasjonen nå er det riktig å stramme inn på det.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...