Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (2 timer siden):

Javel? Hvor tror du det er størst sjanse for å påføre seg selv corona, i Berlin eller i Norrbottens län som er Europas mest avfolkede og ubebodde område?

Tja, nå aner jeg ikke hvor mye smittespredning det er noen av de to plassene, men i begge tilfeller ville jeg nok daglig omgått mennesker på butikken, i parken og en severdighet hvis jeg var turist der. Den store forskjellen er nok at jeg ville reist kollektivt i Berlin og med egen bil i Norrbotten. Så jeg regner med noe høyere smitterisiko i Berlin på grunn av det hvis smittetallene per innbygger er like. Kanskje dobbelt så høy risiko i Berlin hvis smittetallene per innbygger var like. Men ikke 1000 ganger forskjell, som raten mellom innbyggertallene er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tomahawk skrev (20 minutter siden):

Du kan ikke oppheve karantene på bakgrunn av negativ test. Det er ikke sånn at man tester positivt i samme sekund som man blir smittet, det er en inkubasjonstid på flere dager før virusmengden har blitt stor nok til å slå ut på testen. Derfor fremgår det av FHIs retningslinjer at man skal testes på dag 3 og dag 7, men må stå ut hele karantenen på 10 dager selv om man tester negativt. 

Det var ikke det jeg fikk beskjed om da jeg testet meg. Beskjeden jeg fikk var karantene ihvertfall til testreasultatet og så eventuelt til du er symptomfri, ikke at man skal ha karantene i 10 dager. Ingen andre jeg kjenner som har testet seg pga symptomer og var negative fikk beskjed om 10 dagers karantene. Isåfall er det mange som har brutt karanteneregler isåfall.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Massiv smitteøkning i danske Midtjylland – ligger skyhøyt over FHIs smittekrav
Smitteutbruddet i Aarhus har brakt regionen Midtjylland skyhøyt over norske myndigheters smittekrav.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nM2y0/massiv-smitteoekning-i-danske-midtjylland-ligger-skyhoeyt-over-fhis-smittekrav

Värmland er nå over smittekravet - kan bli rødt igjen
Smitteøkningen i Värmland län gjør at de ikke lenger oppfyller norske myndigheters smittekrav.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lApdjy/varmland-er-naa-over-smittekravet-kan-bli-roedt-igjen

Utlandet stenger nok uansett seg selv for nordmenn slik utviklingen nå er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mr.M skrev (56 minutter siden):

Island ligger an til å bli rød-stemplet, 32 smittede pr. 100K

litt rart, da de vel ble holdt frem som skoleeksempel på hvordan håndtere covid-19 på en god måte

Island er jo et veldig lite land, men de har den enorme forskjellen fra de fleste andre land, at de har et laboratorie som har enorm kapasitet til testing, samt åpenbart at det er en øy avskåret fra omverden, så fremt det ikke kommer turister inn med fly.

Morromann skrev (13 minutter siden):

Det var ikke det jeg fikk beskjed om da jeg testet meg. Beskjeden jeg fikk var karantene ihvertfall til testreasultatet og så eventuelt til du er symptomfri, ikke at man skal ha karantene i 10 dager.

Så vidt jeg har forstått, er såkalt "smittekarantene", altså dersom det mistenkes smitte fra nærkontakt, 10 dager uansett om man tester negativt.

HelseNorge har følgende informasjon :

Sitat

Dersom du testes for covid-19 mens du er i karantene, og denne testen er negativ, skal du fremdeles fullføre karanteneperioden på 10 døgn.

Det er dog ikke sikkert at dette alltid gjelder, det er vel primært der man vet det har vært nærkontakt, og det mistenkes smitte?

EDIT: HelseNorge skriver også at :

Sitat

Gruppen "husstandsmedlemmer og tilsvarende nære kontakter" skal i karantene, mens gruppen "andre nærkontakter" ikke trenger å være i karantene så lenge de lar seg teste og overvåker egne symptomer. Blir du kontaktet gjennom smittesporing får du beskjed om hva som gjelder for deg.

Det er altså slik at dersom man er "andre kontakter", men likevel har vært i kontakt med en smittet innen 48 timer før symptomer, så trenger man ikke karantene i 10 dager, men skal testes og følges opp.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

skal bli interessant å se om regjeringa klarer å stå imot hysteri som oppstår når smittetallene øker i ukene fremover.

det er jo meninga de (vi) skal greie det, slik planen var.

Dvs. nå er vi (mer) forberedt på alle områder, enn i mars måned.

eller, vi går tilbake til gamle synder, stenger alt og permitterer hundretusenvis, sender alle unger hjem, osv. Og Erna må grave dypt i pengebingen nok en gang for å brødfø et helt folk som ikke gjør noe.

vanskelig å spå utfallet av den drakampen her og nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

skal bli interessant å se om regjeringa klarer å stå imot hysteri som oppstår når smittetallene øker i ukene fremover.

eller, vi går tilbake til gamle synder, stenger alt og permitterer hundretusenvis, sender alle unger hjem, osv. Og Erna må grave dypt i pengebingen nok en gang for å brødfø et helt folk som ikke gjør noe.

En kan jo forestille seg hva de hadde gjort om 97 000 av skolebarna hadde testet positivt to uker inn.

97,000 children reportedly test positive for coronavirus in two weeks as schools gear up for instruction
https://www.cbsnews.com/news/covid-19-kids-school-children-positive-tests-coronavirus-reopening/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (21 minutter siden):

Opplegget i Oslo, med koronatelefon og testing og sånn, er jo helt ute og kjøre allerede. Hvis de ikke får orden på slike ting litt faderlig fort så kan de like gjerne stenge alt først som sist. Da går dette rett til helvete. 

Håper vi slipper det, da.. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Opplegget i Oslo, med koronatelefon og testing og sånn, er jo helt ute og kjøre allerede. Hvis de ikke får orden på slike ting litt faderlig fort så kan de like fjerne stenge alt først som sist. Da går dette rett til helvete

jau, det var nok en oppvekker om at hvileperioden i sommer ikke har blitt brukt godt nok til å forberede mottakersystemet på økt smitte.

men hvis alle intensjoner fra tidligere i våres blir fulgt opp nasjonalt, med smittesporing, beredskap, osv. så bør vi kunne takle alt som blir kastet på oss, uten å ty til panikk-tiltak.

Lenke til kommentar
xRun skrev (13 minutter siden):

En kan jo forestille seg hva de hadde gjort om 97 000 av skolebarna hadde testet positivt to uker inn.

først og fremst bør vi bekymre oss de som faktisk dør av å bli smittet. dvs. gamle mennesker og utsatte med nedsatt helsetilstand og beskytte dem.

majoriteten barn, eller ungdom som fester osv. dauer ikke. Blir bare litt hanglete.

Lenke til kommentar
Sitat

Status Indre Østfold kommune per 10. august kl. 17.00:

Per 10. august kl. 17.00 er det 133 personer som har fått påvist smitte.
Per 9. august har vi testet 5501 personer. Siste registrerte smittetilfelle i Indre Østfold kommune er 9. august. Dersom vi får påvist nye tilfeller av koronasmitte vil vi oppdatere dette fortløpende. 

I dag mandag er det avdekket ni nye smittetilfeller i Indre Østfold kommune 

Smittesporing pågår for fullt utover kvelden og i morgen. 

https://www.io.kommune.no/aktuelt/viktig-informasjon-om-koronavirus.8545.aspx

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 minutter siden):

Status Indre Østfold kommune per 10. august kl. 17.00:

Per 10. august kl. 17.00 er det 133 personer som har fått påvist smitte.
Per 9. august har vi testet 5501 personer. Siste registrerte smittetilfelle i Indre Østfold kommune er 9. august. Dersom vi får påvist nye tilfeller av koronasmitte vil vi oppdatere dette fortløpende. 

I dag mandag er det avdekket ni nye smittetilfeller i Indre Østfold kommune 

Smittesporing pågår for fullt utover kvelden og i morgen. 

det der beviser ar alt går knirkefritt og etter læreboka.

derfor er det litt merkelig å lese på VG:

"Ni nye smittetilfeller i Indre Østfold

Ni nye smittetilfeller er avdekket i Indre Østfold kommune mandag, skriver kommunen i en pressemelding.

Kommunen befinner seg i en ukontrollerbar situasjon og har lagt ned forbud mot alle sosiale sammenkomster i privat regi ut  neste uke."

(min understreking)

Det virker da langt fra å være ute av kontroll? Tvertimot fungerer smittesporing og kartlegging helt perfekt.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Det var ikke det jeg fikk beskjed om da jeg testet meg. Beskjeden jeg fikk var karantene ihvertfall til testreasultatet og så eventuelt til du er symptomfri, ikke at man skal ha karantene i 10 dager. Ingen andre jeg kjenner som har testet seg pga symptomer og var negative fikk beskjed om 10 dagers karantene. Isåfall er det mange som har brutt karanteneregler isåfall.

Hvis du tester deg pga symptomer skal du holde deg isolert i påvente av prøvesvar. Hvis du derimot får beskjed om at du har hatt nærkontakt med et bekreftet tilfelle, skal du i karantene i 10 dager, og karantenen forkortes ikke av negativ test. 

Forvirringen skyldes at en del feilaktig omtaler «isolere seg i påvente av testsvar» som «karantene», men karantene er nokså presist definert i retningslinjene som noe som utløses av nærkontakt med et bekreftet tilfelle eller innreise fra røde land. 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (17 minutter siden):

først og fremst bør vi bekymre oss de som faktisk dør av å bli smittet. dvs. gamle mennesker og utsatte med nedsatt helsetilstand og beskytte dem.

majoriteten barn, eller ungdom som fester osv. dauer ikke. Blir bare litt hanglete.

Om 97 000 skolebarn hadde blitt smittet her på etpar uker, så hadde fokus vært der, og så på hva som skjer når disse tar bussen, kommer hjem, besøker bestemor, er innom butikken etc. etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tillegg: Som nevnt av 0laf er det egne regler for de som har hatt nærkontakt med smittede, men ikke nær nok til å utløse karantene, såkalte «andre nærkontakter». Disse skal testes dag 3 og dag 7 etter kontakt, og skal være i karantene til negativt svar på første test. Deretter kan de gå på jobb, men være i karantene på fritiden, og restriksjonene oppheves etter negativt svar på test nr 2. Altså skal man ha tunga rett i munnen for å være sikker på hva som gjelder en selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tomahawk skrev (3 minutter siden):

Tillegg: Som nevnt av 0laf er det egne regler for de som har hatt nærkontakt med smittede, men ikke nær nok til å utløse karantene, såkalte «andre nærkontakter». Disse skal testes dag 3 og dag 7 etter kontakt, og skal være i karantene til negativt svar på første test. Deretter kan de gå på jobb, men være i karantene på fritiden, og restriksjonene oppheves etter negativt svar på test nr 2. Altså skal man ha tunga rett i munnen for å være sikker på hva som gjelder en selv. 

Kunne ikke dette være en ide for feriereisende også?

Lenke til kommentar
xRun skrev (31 minutter siden):

Om 97 000 skolebarn hadde blitt smittet her på etpar uker, så hadde fokus vært der, og så på hva som skjer når disse tar bussen, kommer hjem, besøker bestemor, er innom butikken etc. etc.

har jeg sagt imot deg på det? (forøvrig skal de ikke gå i butikken eller besøke bestemor hvis de er smittet, -burde være en no-brainer etter så lang med folkeopplysning)

jeg kommenterte bare at hovedfokus bør være på den gruppen eldre og syke som faktisk risikerer å dø. Den yngste som har dødd av coronaviruset i Norge var 41 år gammel (med underliggende sykdom) Majoriteten av dødsfall er personer i alder over 84 år)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Tomahawk skrev (15 minutter siden):

Disse skal testes dag 3 og dag 7 etter kontakt

Men mange steder blir folk avvist når de kommer og vil koronatestes. Kommentaren fra legen, som ble gjengitt her i går, tydet også på at hun heller ville at folk skulle isolere seg uten å testes. 

Hun mistenkeliggjorde faktisk motivene til dem som ville festes, og skrev at det var på grunn av at de absolutt ville på venninnefester og restaurantbesøk. 

Lenke til kommentar

Sakset fra et svensk forum:

Sedan norrmännen började välla in över gränsen till Värmland har 7-dygnsmedelvärdet av antal smittade per dag i Värmland, efter att under lång tid varit kraftigt sjunkande, i det närmaste femdubblats (från 1,29 / dag till 6.14). Kanske dags för Sverige att stänga gränsen? 

Noe å tenke på ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...