Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Personlig så tenker jeg at Norge er litt naive eller at de har gitt opp på forhånd når de kan ta så lett på det. Det skal jo ikke så mye mere til enn at en reisende unnlater å si noe som helst, og en har muligens smitten på avveie, med det smittepotensiale denne kan ha videre i befolkningen. Men, jeg tror at Norge ligger framme medisinsk. Men, er man forberedt dersom det skulle bli en voldsom spredning av noe som kan knekke ung som gammel? Det har vel aldri skjedd før annet enn med tuberkulosesmitte i forrige århundre i moderne medisinsk tidsalder? Svineinfluensa ble vel ikke så ille som man først fryktet. Man kan vel ikke kalle den medisinske tidsalder særlig moderne når spanskesyken herjer, når de ikke vet at det er et virus. Under okkupasjonen av Norge så har jeg hørt at medisin mot tuberkulose var forbeholdt tyskere først, så evt. andre om det var mer igjen. Så medisinsk utvikling var kommet nokså langt allerede den gang da.

Jeg er uansett ikke gammel nok til å si noe om moderne medisinsk utviklingsforløp egentlig.

Koppevirus var jo alvorlig, men det kom det jo vaksine for nær 200 år siden.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WHO-eksperter får komme til Kina

Verdens Helseorganisasjon (WHO) har sendt eksperter til Kina for å undersøke utbruddet av det nye koronaviruset. Det er nesten to uker etter at WHO-lederen avtalte dette med Kinas president, men innreisetillaltelser er gitt først nå, melder Reuters.

https://www.nrk.no/nyheter/who-eksperter-far-komme-til-kina-1.14897380

Ser altså ikke ut som om det haster...vente 2 uker på å få innreisetillatelse hvis dette er så farlig...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

– Mange er skikkeleg forbanna for at denne legen fekk munnkorg av styresmaktene , og i starten etter dødsfallet var det nærmast ei revolusjonær stemning på sosiale medium. Kanskje det var ein spøk, men det var nokon som spurde om dei skulle møtast på Tianaman-torget i Beijing, der opprøret vart slått ned i 1989. Og dette er svært uvanleg. Kinesarar er oftast svært forsiktige med slike ting, seier han.

https://www.nrk.no/norge/norsk-student-trur-virus-utbrotet-vil-endre-kina-1.14894638

Interessant info, selv om den ikke er dagsfersk (fersk nok for meg ihvertfall)

Montro om kinesiske myndigheter kommer til å få et helt annet syn på dette med mattilsynets rolle (dersom Kina har ett) ?

Lenke til kommentar
2 hours ago, PingEnt said:

Rapport fra Imperial College London estimerer dødsraten for  Hubei til å være rundt 18%, mens globalt til å ligge på rundt 1%, og de presiserer

I Hubei overvåker eller tester de altså neppe folk med symptomer mildere enn lungebetennelse, og dødeligheten blir dermed noe høy. Utenfor Kina blir man testet bare man har sett på flypriser til Kina, og man har derfor større sjanse til å fange opp alle pasienter, også de svært milde.

Tenker det er en forholdsvis edruelig rapport som gjenspeiler de kjente faktiske forhold forløpig.

Lenke til kommentar
3 hours ago, PingEnt said:

Rapport fra Imperial College London estimerer dødsraten for  Hubei til å være rundt 18%, mens globalt til å ligge på rundt 1%, og de presiserer

I Hubei overvåker eller tester de altså neppe folk med symptomer mildere enn lungebetennelse, og dødeligheten blir dermed noe høy. Utenfor Kina blir man testet bare man har sett på flypriser til Kina, og man har derfor større sjanse til å fange opp alle pasienter, også de svært milde.

Skal jeg sjekke på Momondo eller liknende søkested, med billettmuligheter? Kommer det noen som FHI delegerer i hazmat-suits for å hente meg da? :roll:

I dount think sou. Ref.: FHI's eget program:

Råd etter reisen
Personer som utvikler tegn på luftveisinfeksjon i løpet av de første 14 dagene etter hjemkomst fra områder med vedvarende smittespredning, bør kontakte lege med tanke på koronavirus. Tegn på luftveisinfeksjon kan være feber, hoste, brystsmerter, pustevansker. Informer legen om hvor og når du har vært på reise.

Norske myndigheter har jo ikke til hensikt å overvåke flypassasjerer en gang, men la naturen gå sin gang, med dertil valgfrie program fra de som drifter flyplasser og fly i Norge.

Norske myndigheter har bestemt seg, "dette er ikke verre enn en influensa" ??

Men de forskjellige deltakerne i debatten skal vel forsvare sine skanser.

Jeg er for sann informasjon. Men, det er ikke alltid jeg tror myndigheter er det. Og leger vil alltid ha en rolle med å skulle berolige. De skal liksom ikke si til pasient: "dette ser ikke helt godt ut" sånn uten videre, og de skal vokte seg for å gi en erklæring om "dødstidspunkt". Tror at jeg hadde foretrukket en lege som fortalte meg den fulle sannheten i 100 % av tilfellene.

Det er jo naturlig at stat har en rolle som først og fremst er til å ikke skape panikk. Men, se hvor bitre kinesere er i Wuhan om at de ikke fikk forberedt seg med innkjøp av nødvendigheter. Kinesiske myndigheter kunne vel etablert flere stasjoner rundt om i byen slik at folk kunne fått skaffet seg ting. Og når butikker går tom, så kunne de vel kjørt på med lastebiler ihvertfall til bygrensen, og latt noen fra byen transportere dette videre til fordelingsstasjonene. Men, det er jo kommunisme der så..

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
12 hours ago, DiskusDød said:

RT America publiserte noen dystre tall fra en eller annen spådom :hm:

2,5 milliard smittet og 53 millioner døde om 45 dager :rofl: Funny uansett!

Det er vell flere menn enn kvinner som dør. Det er vell noen land som trenger færre menn, Kina, India... flere?

Protip: hvis noen sier de har brukt AI til å forutsi noe uten å komme med mer informasjon, så bør en tro på dette like mye som et terningkast.

Det som eventuelt kunne bidratt til tiltro til en slik AI ville vært om den kunne forutsi hendelsesforløpet til SARS eller MERS med liknende data. Mitt gjett: også der ville AIeb forutsi 2 milliarder smitta. I den fasen sykdommen er nå, men vekst, er det en enkel ekstrapolasjon som skal til for å forutsi de neste par dagene. Etter det blir det mer komplisert.

Endret av Slettet+5132
fjernet video
Lenke til kommentar
18 hours ago, DiskusDød said:

RT America publiserte noen dystre tall fra en eller annen spådom :hm:

2,5 milliard smittet og 53 millioner døde om 45 dager :rofl: Funny uansett!

Det er vell flere menn enn kvinner som dør. Det er vell noen land som trenger færre menn, Kina, India... flere?

Skal man tolke det bokstavelig det han sier ?

"Michelle, take it away!"

Ellers så ser spådommen noenlunde å følge mønster til AI, eller? Har ihvertfall bikket 1000-merket, med tilhørende 4000-smittede (ca.)

February 11:

February 10:

Coronavirus Cases:

43,143

Deaths:

1,018

Recovered:

4,336

19 % døde blant de som har fått en slutning, sier kilden at det har sunket til nå. Så får en se hva WHO finner ut på sin Kina-turne. Om den faktiske dødeligheten kan være 2 % eller litt høyere/lavere.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

De antar at det kan bli en pandemi i Storbritannia:

The passengers will now be taken to the Kents Hill Park hotel and conference centre in Milton Keynes, Buckinghamshire, where they will be quarantined for 14 days.

The ambulance service said the presence of the group in Milton Keynes would not present a risk to local people.

https://uk.news.yahoo.com/uk-facing-major-outbreak-coronavirus-091522292.html

Nå ligger Milton Keynes utenfor de store tettstedene. Skal visst være mest gress og kuer å se der.

Endret av G
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (8 minutter siden):

40% av verdens befolkning antas ha råd til vaksinesprøyta som selges førstkommende juni.. ellerno kanskje.

Er det ikke "minimum 18 måneder" til man får vaksine, da?

edit: Sorry, har ikke kilde, men mener å ha lest det tidligere i dag.

edit2: Men poenget er kanskje at vi i den "rike verden" får vaksiner før viruset kommer hit.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
16 hours ago, frohmage said:

Hvorfor greier vi ikke å spre det til nærmere 100%?

Fordi vi har urinvånere som befolker grisgrendte strøk?

Forresten 11. februar var visst ikke ferdigstilt på 11. februar. Det tilkom noen linjer. Det har blitt gitt navn til COVID-19 istedetfor 2019-nCoV.:

February 11:

Endret av G
Lenke til kommentar
10 hours ago, Noxhaven said:

40% av verdens befolkning antas ha råd til vaksinesprøyta som selges førstkommende juni.. ellerno kanskje.

@Noxhaven Uvanlig timing på året å komme ut med denne type vaksine. Men, dersom dette blir et ekstraordinært tilfelle, så kan en jo forstå det. Blir vaksinen gratis, eller skal staten spare litt og si at den er frivillig?

@frohmage Smitten er jo i nesten alle våre naboland. Finland, Sverige som muligens har kontroll? Tyskland og Frankrike som nesten er våre naboland. Kanskje spesiellt Frankrike og Storbritannia jeg vil stille åpent spørsmål ved om har kontroll?

Er det ikke bare et tidsspørsmål om at vi får det i Norge i en, noen få eller i flere individer da? Tar neppe et halvt år eller halvannet år som du preker om, frohmage.

10 hours ago, frohmage said:

edit2: Men poenget er kanskje at vi i den "rike verden" får vaksiner før viruset kommer hit.

Endret av G
Lenke til kommentar
frohmage skrev (9 timer siden):

Det var ikke helt seriøst ment men, ja.
Enten må vel en del av befolkningen være totalt isolert fra omverden (en så stor andel av totalen kan umulig være totalt isolert) eller så må en andel være immune mot viruset, eller et siste alternativ er at en andel kan bli immune mot viruset via vaksiner eller lignende. (eller en kombinasjon av alle 3 så klart)

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Uvanlig timing på året å komme ut med denne type vaksine. Men, dersom dette blir et ekstraordinært tilfelle, så kan en jo forstå det. Blir vaksinen gratis, eller skal staten spare litt og si at den er frivillig?

Tiden var rent oppspinn fra min side :c
Om vaksinen hurtigproduseres så blir antagelig kostnaden ved innkjøp så stor at staten må få tilbake deler eller hele innkjøpsprisen.
Så om dette blir en totalt krise verdens-epidemi blir den sikkert "frivillig".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...