Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, Budeia said:

Jo flere innlegg en bruker på å kommentere vitser, jo mer plass bruker en. Så det er ikke lurt. Men tross alt er dette en tråd på "Oppslagstavlen", med et spørsmålstegn bak tittelen. Og det var hverken du eller jeg som startet tråden. 

Selv om tråden har et spørsmålstegn bak tittelen, virker det som den eneste lovlige konklusjonen er at dette er svartedauen. Og FHI uttaler seg nå litt mer i den retning. Men fortsatt, den mannen som uttaler seg er ikke en spåmann, eller en profet. 

Det spesielle med en alvorlig pest, er at den tar livet av mange unge mennesker. Og en sier jo allerede at denne "sjuka" ikke gjør det .Jeg vet hvordan det er å være livredd for å miste eldre slektninger, så har full forståelse for et stort engasjement for de eldre. I løpet av livet har jeg dessverre også hørt kommentarer i retning av at "de eldre sitter jo bare der", "jeg ble nødt til å snakke med en gammel person".. 

Alt i alt tror jeg at en del av befolkningen overhodet ikke bryr seg om eldre mennesker. Og et virus som tar livet av eldre mennesker vil derfor ikke bekymre dem. 

Det er derfor en har geriatri? Slik at man kan ha egne holdninger om hva slags helsetjenestenivå de eldre behøver vektet opp i mot de yngre i samfunnet? Selvsagt så forstår jeg at det kan ligge spesielle hensyn som eldre mennesker behøver. Men for å si det slik, jeg storgleder meg ikke akkurat til å måtte bli behandlet på geriatrisk vis dersom jeg når den alderen som dette favner.

Ja, Norge er svært dårlig på eldreverdsettelsen. Det er garantert ting man kunne lært litt i fra f.eks. urbefolkning på tross av at antallet eldre der muligens er noe mindre pga. gjennomsnittlig levealder. Likevel så dukker det opp en og annen gammel gubbe/kjerring selv i urbefolkningene.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, G said:

Ja, Norge er svært dårlig på eldreverdsettelsen. Det er garantert ting man kunne lært litt i fra f.eks. urbefolkning på tross av at antallet eldre der muligens er noe mindre pga. gjennomsnittlig levealder. Likevel så dukker det opp en og annen gammel gubbe/kjerring selv i urbefolkningene.

Det er nok av verre eksempler enn Norge når det gjelder geriatri. I Hong Kong er situasjonen helt horribel sammenliknet med Norge for eksempel.

Kan vi prøve med et "nyttårsforsett" i denne tråden? Ingen påstand uten troverdig kilde. Slutt med "Norge er et møkkaland" uten å i det hele tatt ta seg bryet med å undersøke hvordan det er i utlandet. For all del kritisere norske forhold, men se det opp mot forhold i utlandet.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, PingEnt said:

Kan du vise til nøyaktige sitater fra FHI? De har ikke sagt at det ikke var skadelig. 

Hvorfor har FHI til nå nylig da hatt den overfladiske holdningen til smittespredningsarbeidet da? Det må vel ha vært fordi de ikke trodde dette var så smittsomt og så skadelig vel?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, G said:

Hvorfor har FHI til nå nylig da hatt den overfladiske holdningen til smittespredningsarbeidet da? Det må vel ha vært fordi de ikke trodde dette var så smittsomt og så skadelig vel?

Nei, fordi det da ikke var så mange smittede i Norge. En må se det an på situasjonen. Reaskjonen nå er helt naturlig.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, PingEnt said:

Det er nok av verre eksempler enn Norge når det gjelder geriatri. I Hong Kong er situasjonen helt horribel sammenliknet med Norge for eksempel.

Kan vi prøve med et "nyttårsforsett" i denne tråden? Ingen påstand uten troverdig kilde. Slutt med "Norge er et møkkaland" uten å i det hele tatt ta seg bryet med å undersøke hvordan det er i utlandet. For all del kritisere norske forhold, men se det opp mot forhold i utlandet.

Ja det finnes helt sikkert. Men, nå var jo ikke Hong Kong for en urbefolkningspopulasjon å regne heller da. Snarere en metropols populasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Det er derfor en har geriatri? Slik at man kan ha egne holdninger om hva slags helsetjenestenivå de eldre behøver vektet opp i mot de yngre i samfunnet?

Har lest i en bok om geriatri, og det er faglig sett greit nok å kartlegge hvordan en kropp eldes og hva som kan forventes. Men respekten for eldre har sunket jevnt de siste 50 årene, vil jeg påstå. 

"Nyttårsforsetter" i tråden bør komme fra den som faktisk startet tråden. Men morsomt at flere tar tråden så blodig seriøst. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

Nei, fordi det da ikke var så mange smittede i Norge. En må se det an på situasjonen. Reaskjonen nå er helt naturlig.

Så her gikk alt riktig for seg med italienerimport og nordmenns tilbakevending i fra sydlige strøk? Nei det tror ikke jeg noe på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, G said:

Så her gikk alt riktig for seg med italienerimport og nordmenns tilbakevending i fra sydlige strøk? Nei det tror ikke jeg noe på.

Så da kan du vise til sitat fra FHI som underbygger påstanden din om at de ikke mente det var så farlig som de gjør nå, ellers så kan du gi deg.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

En interessant sak ift. temaet.

15,000-year-old viruses found in Tibetan glacier
https://phys.org/news/2020-01-year-old-viruses-tibetan-glacier.html

A close look at the newly cleaned ice cores revealed the presence of 33 groups of virus genera, 28 of which are not known to modern science. The researchers noted that the viruses they found in the cores from the two sites differed from one another, likely because they represented different points in time and thus differences in climate. They note that their work might grow in importance as the planet heats up due to global warming and melts glaciers, possibly unleashing deadly viruses.

*fikk ikke editert*

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, PingEnt said:

Så da kan du vise til sitat fra FHI som underbygger påstanden din om at de ikke mente det var så farlig som de gjør nå, ellers så kan du gi deg.

Kan vel vise til en tolkning av alle de rådene som FHI i begynnelsen kom med, som hver og en av oss kan klare å forstå. Det behøves ingen kildehenvisning, da dette er allment kjente råd. Selv for deg vil jeg anta. For du har vel fulgt med i timen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, G said:

Kan vel vise til en tolkning av alle de rådene som FHI i begynnelsen kom med, som hver og en av oss kan klare å forstå. Det behøves ingen kildehenvisning, da dette er allment kjente råd. Selv for deg vil jeg anta. For du har vel fulgt med i timen?

Nei det holder faktisk ikke.

Lenke til kommentar

Nei det holder faktisk ikke.

Det burde holde å ha fulgt med litt i timen på hva våre norske helsemyndigheter har spredd av dårlige råd. Vi står nå tross alt midt oppi dette med alt ferskt i minne her og nå.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og dette er resultatet av å ikke ta dette tidligere på alvor av de norske helsemyndigheter:

Apotekene er tomme for munnbind og sykehus landet rundt sparer nå på smittevernsutstyr og rasjonerer med bruken av corona-tester.

https://www.vg.no/nyheter/i/WbAjwd/corona-viruset-slik-rammes-helse-norge

Rett og slett en ekstremsituasjon, selv også her i Norge:

Flere sykehus i landet sparer på munnbind når de håndterer mulig corona-smittede. Få masker på lager gjør at de mest smittesikre maskene kun brukes i behandling av pasienter med bekreftet smitte.

Man risikerer det mest dyrebare man har i en slik epidemi. Helsepersonellet vårt. Det henger ikke på greip og kan umulig sies å være akseptabelt for en moderne nasjon som Norge.

Flere sykehus i landet sparer på munnbind når de håndterer mulig corona-smittede. Få masker på lager gjør at de mest smittesikre maskene kun brukes i behandling av pasienter med bekreftet smitte.

– Mangelen på åndedrettsvern er en utfordring og vi har iverksatt tiltak for å begrense forbruket. Masken skal bare brukes på de aller mest smittsomme sykdommene som for eksempel de med vannkoppper og smittsom lungetuberkulose, sier medisinsk direktør Ellen Henriette Pettersen i Sykehuset Innlandet til VG.

Ved mistanke om smitte av coronaviruset skal helsepersonell likevel følge et strengt regime for å unngå smitte:

– Vi bruker smittevernfrakk, hette, hansker, kirurgisk munnbind og enten visir eller beskyttelses. Det skal ikke brukes åndedrettsvern ved undersøkelser, vi må spare de vi har til når vi virkelig trenger dem, sier Pettersen.

Det er først når det er påvist covid-19-smitte at disse maskene skal tas i bruk.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Delvis said:

Dette ser verre ut enn vi trodde for bare få dager siden. Viruset må jo være extremt smittsomt, og helsevesenet går tomt for utstyr.

Ikke bare det, men smitteimporten tar jo aldri slutt:

Totalt 14 passasjerer som var på et fly fra Østerrike til Norge sier de har testet positivt for coronaviruset. De hadde alle vært i Nord-Italia, men ingen av dem var i området FHI regner som risikoområder.

En fra Stavanger forteller:

Han og familien hadde vært på skiferie i den norditalienske byen Madonna di Campiglio, sammen med flere av passasjerene som i ettertid har fått påvist smitte. Han forteller at familien først ikke fikk bli testet, fordi de ikke hadde vært i et risikoområde.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJOEAj/to-nye-passasjerer-paa-fly-med-smittede-har-testet-positivt-hadde-vaert-i-nord-italia

Og dette nyeste av dagen. Tar de virkelig ikke dette på alvor hos FHI, enda!! Er til å bli matt av:

– Kontinuerlig vurdering

Line Vold, avdelingsleder for smitte og beredskap ved FHI, sier til VG at det foretas kontinuerlige vurderinger av hvilke områder som skal regnes som områder med vedvarende smitte.

– Er det ikke andre muligheter til at et virus kan spre seg på fly? Man bruker jo samme do, og ting som kortterminaler.

– Jo, men det blir jo i grunn ganske likt som ellers i samfunnet med offentlige toaletter og kortterminaler ellers.

– Så man tenker ikke man må varsle alle på et fly der det har vært smittede?

– Nei, de som har størst risiko for å bli smittet er de som sitter nærmest. Vi har retningslinjer for hvordan vi skal gjøre det, og så vil det også avhenge av hvor raskt man kan gjennomføre prosessen.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, G said:

Ikke bare det, men smitteimporten tar jo aldri slutt:

En fra Stavanger forteller:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJOEAj/to-nye-passasjerer-paa-fly-med-smittede-har-testet-positivt-hadde-vaert-i-nord-italia

Og dette nyeste av dagen. Tar de virkelig ikke dette på alvor hos FHI, enda!! Er til å bli matt av:

Hvordan er daglige pressekonferanser og kontinuerlig oppdatering av rutiner ikke å ta det alvorlig?

Hva vil du at de skla gjøre? Stenge ned hele landet?

Lenke til kommentar

Hvordan er daglige pressekonferanser og kontinuerlig oppdatering av rutiner ikke å ta det alvorlig?

Hva vil du at de skla gjøre? Stenge ned hele landet?

Er ikke det åpenbart at man må til med kraftigere lut nå ihvertfall?

Folk og bedrifter kan finne seg i å smått omstille seg litt. At flere av de som driver å importerer dette svineri-viruset i fra utlandet, kan forvente å sette seg i karantene enten de har symptomene eller ei, mener nå jeg. Det er et svært lite offer for fellesskapets gode.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...