Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Gouldfan said:

Det er mange som ikke har noe valg, som må kjøre kollektivt. Og det kan bli veldig mange i en butikk, selv på en hverdag, og nå som det er ferie nytter det ofte ikke å dra tidlig heller..

Du har alltid et valg. Nå i feriesesongen er det ikke forsvarlig å benytte overfylt kollektivtransport. Jeg har valgt å avstå fra å benytte båtskyss etter at turistene kom for fullt. Det er ubeleilig, men slik er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (19 minutter siden):

Du har alltid et valg. Nå i feriesesongen er det ikke forsvarlig å benytte overfylt kollektivtransport. Jeg har valgt å avstå fra å benytte båtskyss etter at turistene kom for fullt. Det er ubeleilig, men slik er det.

Vel om man må på jobb, eller må til familie eller feks sykereise så er det mange som er avhengig av kollektivtransport.

Jeg er enig i at det bør unngås.

Lenke til kommentar

når kommer kineserne? :grin2:

er vel "land utenfor EU" det vil handle om på neste FHI briefing mistenker jeg

kommer til å matche at kinesere, japanere, australiere, etc. skal fylle opp hotellene etter at nordmenn på norges-ferie har reist hjem

ikke noe er tilfeldig, men nøye planlagt og tilrettelagt :whistle:

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (7 timer siden):

Hvordan ser det ellers ut? Synes det har vært høye tall i det siste. Mange dager med over 30 tilfeller 

Det blir det høyeste tallet på 3 uker (mangler fremdeles dagens tall) men så har jo også tallene de siste 3 ukene vært veldig lave så jeg vil si tallene ligger stabilt, men det virker på som det øker litt. Har ikke vært noen dager med 30 nye tilfeller på en stund så vidt jeg kan se. Iallfall ikke etter prøvetakingsdato, men flere dager med rundt 20 tilfeller.

Det som derimot vekker litt bekymring er at jeg synest det dukker opp tilfeller i stadig flere kommuner og disse rapporterte tilfellene som kommer fra utlandet. Jeg vil derfor anta at det vil øke enda mer i neste uke. Om det forsetter å øke, og vi begynner å få tall som 30 eller 40 nye tilfeller hver dag, da vil jeg begynne å bli bekymret.

795818404_Skjermbilde2020-07-26kl_18_18_00.png.da1c2ca4639e2076d63e10976aa0839a.png

For å sette det litt perspektiv, så kan vi se litt på hvor høye tallene var i mars/april når vi oppdaget smitten:

1339763718_Skjermbilde2020-07-26kl_18_34_34.thumb.png.a3a9e747185d263dacc460f9bd7c66d9.png

Det ene uka gikk det jo fra 155 tilfeller til over 1000, et enormt sprang. Men slike dramatiske sprang får vi neppe denne gangen da vi har tiltak på plass, smiteoppsporing og karantene. Legg merke også til at når tallene begynte å gå ned, har de gått ganske jevnt ned med 100 tilfeller i uke, mens det siden midten av mai har variert stablt mellom 50-120 tilfeller hver uke, altså i over 2 mnd.

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Spania og Frankrike gjør likt som Sverige og rapporterer ikke inn tall i helgene?

Det gjør vel ikke Norge heller, men tallene oppdateres til neste uke... På hver mandag eller tirsdag i Sverige.

Sverige teller ikke smitte på sykehus og gamlehjemm, men Sverige regner fler døde pga Corona sies det.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Det gjør vel ikke Norge heller, men tallene oppdateres til neste uke... På hver mandag eller tirsdag i Sverige.

Sverige teller ikke smitte på sykehus og gamlehjemm, men Sverige regner fler døde pga Corona sies det.

Det rapporteres jo fra Norge utifra registeret til MSIS, det er jo der VG henter tallene sine.

Apropos registrering i helgene. Oppdaget denne uken at det faktisk bare er mulig å teste seg 2 ganger i uken her jeg bor, tirsdager og torsdager. Forstår jo at man skal spare penger og ressurser, men synest dette var ganske dårlig tilbud om man skal fange opp smittetilfeller raskt. Det burde finnes mulighet for å avtale tid utenom. Tipper terskelen for å teste seg er veldig høy når man bare har mulighet til å teste seg to ganger i uken. 

Regner med at de utvider om det blir smitteutbrudd da, men likevel. Vil tippe det kanskje er slik en del steder.
Derfor rapporteres det nok også mer i ukedagene også fordi det rett og slett ikke gjøres tester i helgene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Morromann said:

Ja, det er som med Jan Guillou som nå prøver seg som "virusekspert". En dyktig forfatter, det hersker det ingen tvil om, men som debattant og meningsytrer er han en notorisk kverulant og kranglefant. Er ganske god til å skrive romaner om korsfarerriddere og svenske kostskoler, men i helsefaglige spørsmål burde han vel strengt talt hold kjeft.

Godt å kunne være enig også.

Lenke til kommentar

USA:

Første injeksjon i fase-3 prøver i USA ble satt i morges i Savannah, GA.

First Phase 3 clinical trial of a coronavirus vaccine in the United States begins
https://localnews8.com/health/2020/07/27/first-phase-3-clinical-trial-of-a-coronavirus-vaccine-in-the-united-states-begins/
"The first Phase 3 clinical trial of a coronavirus vaccine in the United States began Monday.
The investigational vaccine was developed by the biotechnology company Moderna and the National Institute of Allergy and Infectious Diseases, part of the National Institutes of Health. The trial is to be conducted at nearly 100 US research sites, according to Moderna. The first patient was dosed at a site in Savannah, Georgia.
The trial is expected to enroll about 30,000 adult volunteers and evaluates the safety of the Moderna/NIH vaccine and whether it can prevent symptomatic Covid-19 after two doses, among other outcomes. Volunteers will receive either two 100 microgram injections of the vaccine or a placebo about 28 days apart. Investigators and participants will not know who has received the vaccine.
"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sitat

27. juli 2020 kl. 12:19 Sju koronapasienter innlagt
Sju koronasmittede pasienter er mandag innlagt på norske sykehus, fire flere enn fredag. En person behandles med respirator. Det viser de siste oppdaterte tallene til Helsedirektoratet. Alle er innlagt på sykehus i Helse Sør-Øst.

https://www.nrk.no/nyheter/sju-koronapasienter-innlagt-1.15102313

Endret av xRun
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Benbjo skrev (1 time siden):

100% økning i antall innlagte i dag!

I følge NRK er det 133% økning

Kult eksempel på hvordan prosentpoeng skaper misvisende (skremmende) informasjon. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (45 minutter siden):

Hmmm...Det tar lang tid å trene en hund. Det er også en ting som krever mer enn et studie av OM en hund kan lukte et virus. Den må trenes til å gjennkjenne det og markere. Litt dårlig tid fra Januar til nå vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Dagbladet melder at smitteutbruddet i Moss kan spores tilbake til utenlandsreiser og et privat selskap hvor de fleste av de smittede deltok.

Arrangøren av det private selskapet har ikke svart på henvendelser, slik at det er mulig å finne ut hvem som var på dette "selskapet" men politiet har nå fått kontakt med vedkommende.

https://www.dagbladet.no/nyheter/smitteutbrudd-i-moss-kobler-inn-politiet/72694932

Trolig ikke det samme selskapet de smittede har vært på, men for noen dager siden ble også et utested i Moss stengt etter brudd på regelverket under en konsert med Plumbo, man får håpe ingen av de smittede var på den konserten også.

https://www.nettavisen.no/nyheter/utested-ma-stenge-etter-flere-brudd-pa-smittevernregler/3423997768.html

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

deltagerne i den private sammenkomsten var i alderen 20 til 80 år

altså ikke noe typisk ungdomsfest, kanskje et bryllup?

og de har hatt en superspreder blant seg (som evt. ikke visste at de var sjuk sjøl en gang)

Hvis det derimot skulle vise seg at vedkommende enten brøt karanteneregler eller visste om smitten, så ligger h*n tynt ann

• Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (12 minutter siden):

Med BMI på 35-40 har man 50% større sjanse for å dø av viruset om man blir smittet. Over 40 har man dobbelt så stor sjanse, i følge NRK Dagsrevyen.

hørte det, men har de tatt hensyn til grad av underliggende sykdom i undersøkelsen?

dvs. dauer de av fedme som sådan, eller av ulike tilleggs-tilstander som fedme kanskje indirekte er årsak til? (diabetes, blodtrykk, blodpropp, etc. eller alt hva det kan være)

jeg mistenker at selv om du er overvektig, men for øvrig i god fysisk form og ingen andre lidelser, så er du kanskje ikke mer utsatt enn andre smittede?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...