Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant å se om det blir påbudt, eller i det minste anbefalt, med munnbind i Norge også etterhvert, i butikker og kollektivtransport o.l. hvor det er lukkede rom og vanskelig å holde tilstrekkelig avstand. Argumentene om at hjemmelagede munnbind har god effekt for å forhindre smitte (hovedsaklig beskytte andre, og dermed bli beskyttet selv også om andre bruker munnbind), samt at det gjør null skade på tilgangen til helsevesenet, er langt fra nytt. Dette har blitt sagt lenge, og blitt utført i flere land helt siden april. Men har mistenkt lenge at FHI har holdt tilbake både i frykt for at det vil føre til mangel for helsevesenet (som nevnt flere ganger er det null problem å lage egne munnbind, og nå etterhvert å kjøpe ikke-profesjonelle flere steder), samt at FHI muligens vegrer seg mot å snu på noe de har vært ganske tydelige på lenge. Det var en del motstand her i tråden også, men nå virker det vel som flere åpner for dette, og det vil kanskje FHI også gjøre når/hvis det kommer en ny bølge hvor det vil kunne ha en større effekt enn i dag hvor det knapt er smitte i Norge. 

Lenke til kommentar

Munnbind funker ikke. Ikke antibacterial heller. Folk flest bruker begge deler feil. Det hjelper ikke med en liten sprut i hånda og så dra to ganger over en brøkdel av hudflaten. Da får du mer lort påført fra flaska enn du fjerner på den lille hudflekken som får antibacterial på seg. Antibacterial skal påføres på rengjorte hender og fra berøringsfri beholder. Antibacterial er ikke tryllestøv. Det må brukes riktig.

Dere vet slike humorepisoder type skjult kamera. Hvis man filmer når kunder og kollektivreisende påfører antibacterial, klipper bort dødtid en og legger til et latterspor. Da har man toppen av komikk. Det er latterlig å se på. Finnes det hjerner inne i hodene, tenker jeg.

Ja, det har en psykisk effekt å føle at man gjør sitt for å motvirke Covid-19, men å gjøre noe som virker mot sin hensikt, da er det bedre ikke å gjøre noe. Sett at folk brukte antibacterial riktig, hvorfor en gang gidde når de samme folkene ikke følger de øvrige retningslinjene til avstand og diverse. Ikke minst det å holde seg hjemme ved symptomer i luftveiene. Vent her til passasjerene er gått av står på skiltet, det står ikke gå imot avstigende passasjerer og gni seg opp etter dem, men det er det folk gjør.

Ikke alle mennesker er dårlige til å håndtere diakonhjemmet, men dessverre godt over to tredjedeler.

Skjerpings folkens, jeg vil ikke ha bølge to og tre selv om jeg har hjemmekontor. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Masker funker til en viss grad hvis du bruker dem riktig.

Enkelte typer masker og bruksmetode kan føre til mangel av oksygen og forhøyet nivå av karbondioksid i blodet.

Hvis du tror det er gunstig å bruke maske 24/7, tar du feil.

Det blir litt som et førerkort for bil. Bare fordi du har kortet og noen du betalte penger sier at du kan kjøre bil, betyr ikke at du kan kjøre bil på en forsvarlig måte. At du blir fortalt eller beordret til å bruke maske betyr ikke at du greier å utføre det forsvarlig. 

Lenke til kommentar

I disse tider har jeg ikke lyst til å være i en buss eller sammen med mennesker i det heletatt. Det eneste jeg har sett meg nødt til er kortere båtturer for å komme over et sund. Hvis jeg skal handle gjør jeg det på et tidspunkt med færrest mulig kunder. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, BadCat said:

Masker funker til en viss grad hvis du bruker dem riktig.

Enkelte typer masker og bruksmetode kan føre til mangel av oksygen og forhøyet nivå av karbondioksid i blodet.

Hvis du tror det er gunstig å bruke maske 24/7, tar du feil.

Det blir litt som et førerkort for bil. Bare fordi du har kortet og noen du betalte penger sier at du kan kjøre bil, betyr ikke at du kan kjøre bil på en forsvarlig måte. At du blir fortalt eller beordret til å bruke maske betyr ikke at du greier å utføre det forsvarlig. 

Nei, dette er beviselig feil

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Jeg sliter, jeg kommer med fakta, og blir sjikanert og slaktet.

Svensker hater nordmenn, og er rasister omtrent.

Og det selvom vi legger halve lommeboka i Sverige.

Du bor vel i Sverige, så dette har du vel kanskje oppdaget tidligere?

Dog er det ikke noe problem i grensebyene, der de fleste er nærmest "svorske", men generelt litt nedover i Sverige er holdningen mot nordmenn heller dårlig, svensker er generelt noen rasshøl, med unntak selvfølgelig.

En runde med skokremen fikser likevel problemet, for er du en av Sveriges "nye landsmenn", så er du en kjernekar, det har nemlig Löfven sagt på fjernsynsapparatet, asylsøkere fra den tredje verden, er første rangs borgere i Sverige, mens nordmenn, dansker og finner er avskum.

Jeg reiser altså regelmessig mellom de nordiske landene en hel del, å har vanligvis med mange mennesker å gjøre, når det ikke er pandemi.

Jeg har nevnt det tidligere, men dansker er en fryd, artige folk, nordmenn kan være litt sære, men når man får slått av en prat, så er de fleste hyggelige, og finnene er stor sett runde og greie, men svenskene er i stor grad noen duster av episke proporsjoner, man merker det bare ikke så mye i grenseområdene, kanskje fordi det tilhørte Norge inntil noen få hundre år siden, så de som bor der er jo egentlig mer nordmenn enn svensker.

Svenskene lider også av total apati. De har ikke hatt større problemer eller kriger på hundrevis av år.
De siste gangene, under Hitler, Napoleon osv. så snudde de kappen etter vinden, å unngikk direkte konfrontasjon, samtidig som de kom ut "seirende" likevel, krevde Marshall-hjelp osv, selv om de bisto nazistene.

Nå i dag er konsensus i Sverige at innvandring er helt topp, nesten alle svensker støtter dette utad, selv når regjeringspartier ønsker fri innvandring og asyl, på bekostning av svenske minstepensjonister, så stemmer hele Sverige i, med allsang av "du gamla, du fria...".

På stemmeseddelen er det litt annerledes, SD ser ut til å gjøre enda et brakvalg.
Svenskene er ultra-konformister utad, men ved hemmelige valg viser i hvert fall noen av de sin misnøye.
De er vel kanskje oppdratt som feiginger, slik deres forfedre var feiginger under de siste kriger osv, å ønsker ikke å snakke høyt om ting.

Man ser det samme under pandemien. Hele verden har forstått at svenskene har feilet, selv om de fleste ikke ønsker å si det med fullt så harde ordelag, ettersom dette på langt nær er over enda, og ingen vet hva som skjer.

Det ville nok likevel kommet som et sjokk på de fleste eksperter, også de svenske, om ikke Sverige kommer ut av dette med tidenes svarteper, likevel støtter altså 80-90% av svenskene den "svenske modellen" og Anders Tegnell, mens sossene og Lôfven har full tillit i folket.

Det er rett og slett svært få svensker som har baller nok til å si det resten av verden har forstått, at Sverige har gått på en skivebom med sin strategi, å burde snudd for lengst. I stedet har de latt en psykopatisk gal statsepidemiolog styre skuta rett på det største skjæret i Østersjøen, å han insisterer på å stå ved roret helt til skipet har nådd bunnen, med hele Sverige ombord, om så alle skal bli alvorlig syke, og titusen dør, så skal de fullføre "modellen" sin, å svenskene stemmer nok en gang i med "du gamla, du fria..." mens båten synker.

Vi har de siste månedene fått bevist at alle svenskevitsene var sanne, svenskene er kollektivt noen idioter !

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (53 minutter siden):

Munnbind funker ikke.

BadCat skrev (23 minutter siden):

Åsså når buksa ikke engang holder på en promp, så holder ikke masken på et virus.Ingen grunn til å kvæles, bare dritt hele greia!

/s

Denne er som skapt for de som forteller deg slike ting. Inkl. blodoksygenmåling, tegning og forklaring. :)

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Victoria, Australia, har startet reklamekampanjer mot COVID-19.

Reklamesnutter med overlevende som beskriver grusomme sykdomsforløp går over skjermene, for å få folk til å forstå hvor ille sykdommen kan være.

Sitat

As the state braces for scores more deaths in the coming weeks after five people died on Saturday, the government has released multi-language advertisements for television, radio and social media illustrating the devastating effect coronavirus can have on families and younger people.

In one, Michael, a middle-aged coronavirus patient, details how doctors believed he was going to die as he spent 72 days in an induced coma in hospital.

Michael explains that while he was asleep, his wife contracted coronavirus and likely passed it on to her elderly mother who soon died.

“It was like drowning," Michael says of the virus. "COVID is real, it is very real."

https://www.theage.com.au/national/victoria/like-drowning-victoria-unveils-graphic-coronavirus-advertising-campaign-20200725-p55fdj.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):

Du bor vel i Sverige, så dette har du vel kanskje oppdaget tidligere?

Dog er det ikke noe problem i grensebyene, der de fleste er nærmest "svorske", men generelt litt nedover i Sverige er holdningen mot nordmenn heller dårlig, svensker er generelt noen rasshøl, med unntak selvfølgelig.

En runde med skokremen fikser likevel problemet, for er du en av Sveriges "nye landsmenn", så er du en kjernekar, det har nemlig Löfven sagt på fjernsynsapparatet, asylsøkere fra den tredje verden, er første rangs borgere i Sverige, mens nordmenn, dansker og finner er avskum.

Jeg reiser altså regelmessig mellom de nordiske landene en hel del, å har vanligvis med mange mennesker å gjøre, når det ikke er pandemi.

Jeg har nevnt det tidligere, men dansker er en fryd, artige folk, nordmenn kan være litt sære, men når man får slått av en prat, så er de fleste hyggelige, og finnene er stor sett runde og greie, men svenskene er i stor grad noen duster av episke proporsjoner, man merker det bare ikke så mye i grenseområdene, kanskje fordi det tilhørte Norge inntil noen få hundre år siden, så de som bor der er jo egentlig mer nordmenn enn svensker.

Svenskene lider også av total apati. De har ikke hatt større problemer eller kriger på hundrevis av år.
De siste gangene, under Hitler, Napoleon osv. så snudde de kappen etter vinden, å unngikk direkte konfrontasjon, samtidig som de kom ut "seirende" likevel, krevde Marshall-hjelp osv, selv om de bisto nazistene.

Nå i dag er konsensus i Sverige at innvandring er helt topp, nesten alle svensker støtter dette utad, selv når regjeringspartier ønsker fri innvandring og asyl, på bekostning av svenske minstepensjonister, så stemmer hele Sverige i, med allsang av "du gamla, du fria...".

På stemmeseddelen er det litt annerledes, SD ser ut til å gjøre enda et brakvalg.
Svenskene er ultra-konformister utad, men ved hemmelige valg viser i hvert fall noen av de sin misnøye.
De er vel kanskje oppdratt som feiginger, slik deres forfedre var feiginger under de siste kriger osv, å ønsker ikke å snakke høyt om ting.

Man ser det samme under pandemien. Hele verden har forstått at svenskene har feilet, selv om de fleste ikke ønsker å si det med fullt så harde ordelag, ettersom dette på langt nær er over enda, og ingen vet hva som skjer.

Det ville nok likevel kommet som et sjokk på de fleste eksperter, også de svenske, om ikke Sverige kommer ut av dette med tidenes svarteper, likevel støtter altså 80-90% av svenskene den "svenske modellen" og Anders Tegnell, mens sossene og Lôfven har full tillit i folket.

Det er rett og slett svært få svensker som har baller nok til å si det resten av verden har forstått, at Sverige har gått på en skivebom med sin strategi, å burde snudd for lengst. I stedet har de latt en psykopatisk gal statsepidemiolog styre skuta rett på det største skjæret i Østersjøen, å han insisterer på å stå ved roret helt til skipet har nådd bunnen, med hele Sverige ombord, om så alle skal bli alvorlig syke, og titusen dør, så skal de fullføre "modellen" sin, å svenskene stemmer nok en gang i med "du gamla, du fria..." mens båten synker.

Vi har de siste månedene fått bevist at alle svenskevitsene var sanne, svenskene er kollektivt noen idioter !

Utdannet meg i Sverige. Har ikke så mye annet å si om dem enn at jeg er glad i dem. Hyggelige folk spør du meg. Jentene er glade og folk er stort sett som oss. Men jeg er vel en ganske rund fyr selv. Liker å tro det selv ihvertfall. Hvordan folk ser andre blir vel kanskje en avspeiling av hvordan man forventer andre skal være og egne meninger/fordommer. Jeg liker Svenskene jeg. Men en ting skal dere vite. Ikke lett for en Nordmann å selge i Sverige. Hvem husker ikke Statoil/VOLVO/Telenor fadesene. Svenskene liker kineserne bedre enn oss når det gjelder business. Ellers så er de gamle geopolitiske standpunktene de samme som de alltid har vært. Alle de innvandrerne som Svenskene har tatt imot gjennom årene er blitt til Svensker. De er Svensker i ordets beste forstand. Slik som alle innvandrere blir etter en generasjon eller to. Det som er mest irriterende med Svensker er af de VET best. Akkurat som Franskmenn. Utrolig irriterende. Men som en klok mann har sagt; "Man blir glad i mennesker fordi og på grunn av feilene de har".  Ingen kan leve med en perfekt person (om det finnes noen da - bortsett fra meg selfølgelig ?). Husker dere den serien som gikk på NRK om den perfekte mannen? Lo godt av den noen ganger. Det hjelper å flire en gang imellom. Ikke glem det da.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Gouldfan said:

Munnbind er ikke for å beskytte DEG, men om alle bruker det så beskytter maske når en person hoster eller nyser.

Det funker om ALLE bruker det, hele verden tar ikke feil.

Men jeg er overbevist om at alle nordmenn jeg ser bruke det gjør det for å beskytte seg selv. Jeg har ikke sett noen i Norge som bruker maske hverken hoste, nyse eller virke febrete.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 hours ago, Oddvardm said:

Utdannet meg i Sverige. Har ikke så mye annet å si om dem enn at jeg er glad i dem. Hyggelige folk spør du meg. Jentene er glade og folk er stort sett som oss. Men jeg er vel en ganske rund fyr selv. Liker å tro det selv ihvertfall. Hvordan folk ser andre blir vel kanskje en avspeiling av hvordan man forventer andre skal være og egne meninger/fordommer. Jeg liker Svenskene jeg. Men en ting skal dere vite. Ikke lett for en Nordmann å selge i Sverige. Hvem husker ikke Statoil/VOLVO/Telenor fadesene. Svenskene liker kineserne bedre enn oss når det gjelder business. Ellers så er de gamle geopolitiske standpunktene de samme som de alltid har vært. Alle de innvandrerne som Svenskene har tatt imot gjennom årene er blitt til Svensker. De er Svensker i ordets beste forstand. Slik som alle innvandrere blir etter en generasjon eller to. Det som er mest irriterende med Svensker er af de VET best. Akkurat som Franskmenn. Utrolig irriterende. Men som en klok mann har sagt; "Man blir glad i mennesker fordi og på grunn av feilene de har".  Ingen kan leve med en perfekt person (om det finnes noen da - bortsett fra meg selfølgelig ?). Husker dere den serien som gikk på NRK om den perfekte mannen? Lo godt av den noen ganger. Det hjelper å flire en gang imellom. Ikke glem det da.

Jeg har jobbet med både svensker og dansker i hele mitt liv. Danskene er det lett å jobbe med mens svenskene tror de er verdensmestere som ofte ser på nordmenn som mindre kompetente og kjører på med hersketeknikker. Man ser blant svensker et ønske om å etterligne amerikansk bedriftskultur noe jeg ikke ser som en styrke. Selv selskap i sverige som er underlagt norske eiere/hovedkontorer finner det vanskelig å følge prosesser, prosedyrer og rutiner gitt fra norsk ledelse. De gjør ofte som de vil og ser ofte på nordmenn i arbeidslivet som mindre verdt og kompetente enn dem selv. Dvs. dette er intrykk fra et konkurranseorientert og sterkt kompetansedrevet yrkesliv. I andre sektorer opplever jeg svensker som mer joviale og man fikk alltid god kontakt med en svensk jente på sydenferie.

Et område svensker er suverene på er i serviceyrker. Jeg har aldri opplevd en frekk svenske i en service situasjon eller på ferie i sverige. Man sier det er godt å være norsk i danmark men fritidsreiser i sverige er ofte en nytelse. Savner sverige turer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det meste er bra i Sverige. Der har de til og med porodusert håndfull gode artister, noe Norge aldri har gjort eller kommer til å gjøre.

Miranda Silvergren for eksempel, en av de beste artister i verden.

Norge er et middelmådig land og folkene er kulturelt innavlet.

Se til Sverige, så går det mye bedre med både covid og alt annet. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Men jeg er overbevist om at alle nordmenn jeg ser bruke det gjør det for å beskytte seg selv. Jeg har ikke sett noen i Norge som bruker maske hverken hoste, nyse eller virke febrete.

Det gjør ingenting at de tror de beskytter seg selv når de har masken på. Mens de tror det så har de masken på, og beskytter alle rundt seg, enten de er klar over det eller ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...