Gå til innhold

Overføring fra DV-Cam til PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er nok ordentlige amatør-spm, men jeg sliter med å finne ordentlige svar på dem. Jeg kjøpte nylig et Sony TRV80, og har lekt meg litt med det i jula. Nå ønsker jeg å flytte filmen over til PC slik at jeg kan leke meg litt med den. Og har nå noen små-problemer. Det fulgte med programvare for å ta opp film til pc fra kamera og den slags. (Mistenker at det suger, men det er hva jeg har for øyeblikket)

Dersom jeg forsøker å se på filmen på pc, så blir filmen MYE mørkere enn den er på tv/kamera. (Har stillt inn skjermen med 3Deep) I tillegg så får jeg ikke til å overføre den ordentlig. Det virker som om det eneste jeg får til å gjøre er å ta opp (capture) strømmen når jeg spiller den av, og ikke kopiere direkte fra kassett til HD. Noen som har noen tips? Mulig jeg bør bytte programvare? Isåfall til hva?

bruker den som fulgte med kameraet som standard (ImageMixer v1.5.0.1E for Sony) og USB

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke funnet noe i manualen (eller noe annet sted) som sier at man må bruke FireWire for å capture film. Og jeg har prøvd, og det ser ut til å gå bra å capture via USB. (Men da med oven-nevnte problem. Mørk film, og kjip "capture". Jeg ønsker å KOPIERE filmen, om det lar seg gjøre?)

Når jeg kjører "capture", så kan jeg ikke forstå annet enn at det må bli MYE kvalitets-tap, da man ved å ta capture først gjør om fra digitalt på dv-kassetten til analogt, som igjen blir captura og gjort om til digitalt og lagret på hd'en.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Jeg hører etter, men syns det virker veldig veldig rart at det ikke like godt kan gå over USB 2.0 og stiller meg derfor litt tvilende til at informasjonen er korrekt... I tillegg, for å bygge opp under min tvil, så er det fullt mulig å capture over USB, bare at jeg ikke har funnet ut hvordan KOPIERE ... Og det er meget mulig det er slik dere sier, at man må bruke FireWire for å KOPIERE fra dv-kamera til pc, jeg klarer bare ikke å se hvorfor det isåfall er slik. (Har vanskelig for å godta påstander som jeg synes virker urimelige.)

Hadde uansett planlagt å kjøpe FireWire-kabel, så det er ikke det som får meg til å være "vrang". :) Virker det som jeg ønsker med FW-kabel, så er det bare å bøye seg i støvet og si takk :) (Og om ikke så er det ædda bædda :thumbup: )

Lenke til kommentar

Hvis filmen overføres via USB, benyttes USB streaming. Det er komprimert til dårlig kvalitet fordi den skal være kompatibel med USB 1.1. Egner seg bare hvis kameraet brukes som WEB kamera.

Full kvalitet på DV video kan bare overføres via Firewire.

Lenke til kommentar

Hei

Har det samme problemet med at det blir mørkt på PC, som den amatøren jeg er så har jeg ikke peiling på hva jeg gjør feil.

Men hos meg var lyset greit når jeg kjørte USB.

Men fikk da problemer med kvaliteten,så nå kjører jeg på FIREWIRE med god kvalitet men akk så mørkt bilde.

Sleng inn et tips til meg vist noen kan svare på dette..

Bruker Sony TRV-22

Lenke til kommentar

orker ikke å svare noe langt...

Firewire/IEE1394/I.link er blitt standard for overføring av video fra MiniDV. Dette pga flere ting.

1. Båndbredde, du trenger høy båndbredde for å overføre minidv i full kvalitet, på tiden firewire ble standard (400mbit) fantes knapt usb 1.1 (12mbit)

2. Skal man bruke usb trenger man host/slave devicer. Med andre ord, da hadde pcn måtte vært host og kamera vært slave, noe som hadde hindret kamera -> kamera via firewire og kamera -> videospiller/dvdopptaker/ps2/ting/tang.

tja, sikkert flere grunner enn det og.

Sony (og sikkert flere) har implementer usb-streaming på sine minidvkamera fordi det var et sterkt ønske om å bruke dyre minidvkamera som webcam, dette var er/var vanskelig å få til med firewire.

Om du trenger et firewirekort kjøp det billigste du finner, mitt forrige kostet ca200 kroner med kabel og programvare fra www.mamoz.no

Mvh.

Simen A. Farstad

Lenke til kommentar

Daffyd- jeg syntes også det var rart, og satte av en hel dag på å teste ut dette. Jeg har et JVC- kamera med både USB og Firewire- utganger, og en P4 med et godt utvalg videoredigeringsprogramvare. Jeg hadde akkurat de samme argumentene som deg i en tidligere post på forumet her.

I teorien skal det gå helt fint med USB 2.0- men det er i teorien. Jeg fikk ikke USB til å funke like godt som firewire, uansett hva jeg gjorde. Derfor foreslår jeg at du hører på de fleste andre her og meg selv, så sparer du deg for mye mas.

Lenke til kommentar
I teorien skal det gå helt fint med USB 2.0- men det er i teorien. Jeg fikk ikke USB til å funke like godt som firewire, uansett hva jeg gjorde. Derfor foreslår jeg at du hører på de fleste andre her og meg selv, så sparer du deg for mye mas.

OK, takker for hjelpen! :)

Jeg har forøvrig FW-støtte på hovedkortet, så det er ikke noe problem. Kjøpte forøvrig en FW-kabel på Expert idag, til den nette sum av 301,- ... Skjønner ikke at det skal koste så mye når de fleste web-shop'er tar halvparten av prisen. Har ikke åpnet den enda, og har mest lyst til å gå tilbake og bytte den... Men jeg skal jo tross alt bruke den også, da. Hmmm... 301,- for en slik kabel er iallefall en latterlig høy pris!!! :angry:

Men det var en digresjon. Nå gjenstår bare å prøve og se hvordan det går med FW da :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...