grotte rotte Skrevet 24. januar 2020 Del Skrevet 24. januar 2020 Hei. Tok bilen på verksted idag for å få fikse eksosn. De ble ikke så glad då de så at jeg hadde brembo big brake kit framme, spacere foran og bak og justerbart senkesett Ingenting av det står i vognkortet. Hvordan får jeg tak i det? Vet ikkr hvilket senkesett det er engang. Er det enkelt å bytte til et annet tuv godkjent senkesett/sports understell? Er en Audi TT 2000 Quattro. Ene brembo bremseskiven framme er slitt. Lest at jeg må bytte begge samtidig. Er ikke de skivene svin dyre? Har original bremser liggendes. Bør jeg bare bytte bremser, satse på at spacere går igjennom og evt bytte fjæring? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. januar 2020 Del Skrevet 24. januar 2020 Det skal egentlig stå noe som kan identifisere delene på støtdemperne og fjærene, f.eks delenummer. Dersom disse ikke kan lokaliseres så hjelper det ikke å skaffe godkjenningsdokumenter. Lenke til kommentar
grotte rotte Skrevet 24. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2020 mobile999 skrev (26 minutter siden): Det skal egentlig stå noe som kan identifisere delene på støtdemperne og fjærene, f.eks delenummer. Dersom disse ikke kan lokaliseres så hjelper det ikke å skaffe godkjenningsdokumenter. Hei takk for svar. Er det noe pess å få den godkjent av vegvesenet vis man har tuv papir da? Dessuten, står delenummer på bremseskiver osv? Er jo noen år gamle skiver og brukt langt. Så kanskje slitt vekk? Idk. Mvh ? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. januar 2020 Del Skrevet 24. januar 2020 (endret) Det pleier å gå fint å få det godkjent dersom det er mulig å lese av delenummerne på støtdemperne og fjærene, har med tuv papirer som viser at de nevnte delenummerne kan brukes på den aktuelle bilmodellen og har med nylig utført hjulstillingskontroll (evt. justering) som viser at alt er i orden. Det pleier ikke å stå delenummer på bremseskiver, men jeg har aldri vært borti disse big brake settene til brembo. Er det 323 eller 328 mm bremseskiver som er montert på bilen? Endret 24. januar 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
grotte rotte Skrevet 24. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2020 Vet dessvere ikke noe ant en at det er en brembo big brake kit. De er sølvfarga og rød tekst som sier brembo på. Fungerer godt. Men det var de skivdnd som måtte byttes... Går det å rett og slett bare kjøpe noen vanlige skiver? Eller slike performance på skruvat.no de er 4 ganger så dyr som vanlige, brembo er 8 ganger så dyr.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. januar 2020 Del Skrevet 24. januar 2020 (endret) Det skal være mulig å måle diameteren på bremseskivene. Hvis du skal montere "vanlige" skiver så må du bruke "vanlige" kalipere. Prisene du skriver om høres ganske høye ut. Kan du linke til bremboskivene? Man skal egentlig bytte bremseklosser også når man bytter bremseskiver. Endret 24. januar 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
grotte rotte Skrevet 26. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2020 Klarte ikke å finne de skivene igjen. Men så at det var noen 312mm ebc turbogroove skiver til 3000 for et par els. Vil ebc turbogroove skiver passe brembo kalipere egt ? Jeg burfe hatt mer peiling siden det er jeg som har delene osv men jeg er blåst akkurat nå. Kan noen prøve å finne de korekkte brembo skivene til brembo big brake kit GT? Kalipperene er sølv fargede, originalt med rød brembo tekst. Jeg syntes skivene Mine ser veldig ut som ebc turbo groove. Mvh Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 (endret) Er bremseskivene todelte? Eksempel på todelte bremseskiver: Eksempel på bremseskiver som ikke er todelte: Endret 27. januar 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 Hadde du bilen på eu kontroll? Normalt skal ikke et verksted henge seg opp i noe av dette så lenge bilen ikke er på kontroll. Lenke til kommentar
grotte rotte Skrevet 30. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2020 Bremsene er ikke todelt. Lurer på en ting, tror du dette er noe dritt, eller funkendes? Fikk vite at ene fjæren framme på senkesettet mitt er knekt, og jeg har ikke tuv på det. Så lurer på om dette kanskje kunne vært noe? https://www.billige-senkesett.no/shop/ap-sportsunderstell-volkswagen-jetta-iii-79806p.html Jeg hadde ikke bilen på eu kontroll nei, jeg ba dem egt bare om å sjekke hva feil som ville oppstått under en EU kontroll, der sa de da TUV på bremsene, senkesettet og spacere. (spacere og bremser vil bli tatt av før eu i november) Vurderer da alså å kjøpe det senkesettet jeg linka der oppe ^ Er det mye jobb å skifte selv? Går utifra at det er endel tusen for at verkstedet skal bytte. Har ikke noen form for verktøy for å gjøre jobben selv. Går utifra verkstedet tar 5-10k for jobben. Eller mer Men burde virkelig fått meg et nytt senkesett, som er godkjent også. Slipper jeg dette dritet på nytt. Men ja Marzo, man kan si at den hadde en fiksjonel kontrol. Heldigvis var det ikke en kontroll, har enda 10 måneder før jeg må ta den uansett. Oppsumering Det som var gale med bilen - Slitt bremseskive fremme (brembo) venstre side. (må bytte begge i guess anyways) og klosser -Veivhusventilasjon slange- Blir fikset på verksted as we speak -Service, olje, filter, kupé filter etc. -Xeon høyde justering - Venter til eu med disse. -Rust i bremserør bak. Blir det noe større problem vil det bli fikset. -Lamdasonda 1 stor motsand, lamdasonde intet signal. - Stort problem? Blir ikke prioritert fikset atm. -Bakre eksos må bli byttet, masse hull i det. -Tennplugg sylinder 1, sotet. -Alle plugger vil bli byttet nå. -Knekt fjær (senkesett) framme høyre. Har lyst å fikse dette med å kjøpe et nytt TUV sertifisert sett. -https://www.billige-senkesett.no/shop/ap-sportsunderstell-volkswagen-jetta-iii-79806p.html Det jeg kan nevne, er at bilen bruker olje, ikke VELDIG masse, men den bruker mer en den burde. (TFSI 1.8l 225.) -APX, tror denne motoren ble produsert med litt svake stempel ringer, els. sorry for et rotete innlegg. Takk for svar Ha en fin kveld, og helg straks! Lenke til kommentar
grotte rotte Skrevet 30. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2020 Her er enda et jeg lurer på er kanskje bedre en de andre? men litt dyrere. https://www.billige-senkesett.no/shop/h-r-cupkit-sportsunderstell-audi-tt--83461p.html mvh Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 31. januar 2020 Del Skrevet 31. januar 2020 H&R er vel et anerkjent merke. AP Fahrwerk har jeg ikke hørt om før. Det billigste er vel å identifisere eksisterende fjærer og støtdempere og kjøpe kun nye fjærer foran. Hva innebærer det at bremseskiva er "slitt"? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 31. januar 2020 Del Skrevet 31. januar 2020 8 hours ago, grotte rotte said: Lurer på en ting, tror du dette er noe dritt, eller funkendes? Fikk vite at ene fjæren framme på senkesettet mitt er knekt, og jeg har ikke tuv på det. Så lurer på om dette kanskje kunne vært noe? https://www.billige-senkesett.no/shop/ap-sportsunderstell-volkswagen-jetta-iii-79806p.html Er det mye jobb å skifte selv? Går utifra at det er endel tusen for at verkstedet skal bytte. Har ikke noen form for verktøy for å gjøre jobben selv. Går utifra verkstedet tar 5-10k for jobben. Eller mer AP Coilovers produseres av KW og er et rimelig alternativ. Det spørs helt hvilke krav du har til understellet og om det passer til deg. H&R er et mer kostbart alternativ som nok har enda mer fokus på kjøredynamikk til din bil enn billigere sett. Jobben med å bytte er ikke veldig vanskelig, men det er avhengig av ditt nivå. Du må bytte fjærben, ta firehjulskontroll og bestille en time hos biltilsynet for å få det skrevet inn i vognkortet. Quote Oppsumering Det som var gale med bilen - Slitt bremseskive fremme (brembo) venstre side. (må bytte begge i guess anyways) og klosser -Veivhusventilasjon slange- Blir fikset på verksted as we speak -Service, olje, filter, kupé filter etc. -Xeon høyde justering - Venter til eu med disse. -Rust i bremserør bak. Blir det noe større problem vil det bli fikset. -Lamdasonda 1 stor motsand, lamdasonde intet signal. - Stort problem? Blir ikke prioritert fikset atm. -Bakre eksos må bli byttet, masse hull i det. -Tennplugg sylinder 1, sotet. -Alle plugger vil bli byttet nå. -Knekt fjær (senkesett) framme høyre. Har lyst å fikse dette med å kjøpe et nytt TUV sertifisert sett. -https://www.billige-senkesett.no/shop/ap-sportsunderstell-volkswagen-jetta-iii-79806p.html Det jeg kan nevne, er at bilen bruker olje, ikke VELDIG masse, men den bruker mer en den burde. (TFSI 1.8l 225.) -APX, tror denne motoren ble produsert med litt svake stempel ringer, els. Ang service bør du også sjekke når haldex olja er bytta sist. Den skal byttes hver 60k km. Ang lamdasonde, får du feilkode/motorlampe som lyser? APX skal kun ha en før katalysator om jeg husker rett. Ang oljeforbruk ville jeg sjekket etter oljelekkasje, åndingssystemet under innsuget pleier gummislangene å sprekke etter en del år som gir oljesvetting. Stempelringer er ikke noe utsatt problem på APX. Den har smidde stempler originalt og er en ganske god motor. Svakeste ledd ved trim er rådene som gir seg på rundt 300-350hk. Lenke til kommentar
grotte rotte Skrevet 31. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2020 Er vel mest klossene som var slitt, skivene holdt litt til tror jeg. Så vil bytte klosser neste måned Lenke til kommentar
grotte rotte Skrevet 31. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2020 Forresten. Har en perm med ting og tang. Fant en firehjuls kontroll inni der. Har jo ikke peiling på om den er tatt med eller uten bremsene og spacere? Vil gå ut ifra det? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 31. januar 2020 Del Skrevet 31. januar 2020 Bytte av bremser har ingen innvirkning på hjulstilling. Spacere har svært liten eller ingen innvirkning på hjulstilling. Det er viktigere om du finner noen papirer som viser hvilket senkesett som er montert. Lenke til kommentar
grotte rotte Skrevet 1. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2020 Jeg får feilkoder ja Marzo, på lambdaen. Men jeg har ikke fått noen motorlampe. Haldex, girkasse og diff byttet for 12 000km siden. Kan godt hende verkstedet bytter/fyller haldex og diff. Vet at diffen og haldexen svetter littegrann, men ikke noe nevneverdig. Er jo tross alt en 20 år gammel bil. Fant OEM osv på bremseklosser og sånt så det vil bli fiksa, spurte dem også om tuv godkjenning, da bremsene er ekjøpt derfra. Fant dessverre ikke noe papirer på senkesettet. Fått vite av verksted at det vil kosta 6000kr at de demonterer det jeg har, og monterer det nye jeg kjøper. Alså 5 verkstedstimer. Men, etter dem har montert det, Hvordan vil jeg få det godkjent? Må jeg bare ta hjulstillingskontroll og vise papirer hos vegvesen? eller skal vegvesenet kontrollere bilen også? Bremsene vil jeg mest sannsynligvis få TUV på. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 (endret) Vegvesenet skal kontrollere bilen. De skal se godkjenningspapirer, hjulstillingskontrollpapirer og kvitteringer samt måle litt på bilen. Det koster litt (600kr?). Endret 1. februar 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
grotte rotte Skrevet 1. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2020 Men vis jeg ikke tar feil, så kan jeg godkjenne bremsene og senkesettet på samme tiden? Vil vegvesenet evt presse meg til å ta eu kontroll nå vis de ser under bilen og finner hull i eksosen og rust på bremserør etc? Vil liksom ikke, godkjenne bremser og senkesett for å så bli pressa til å fikse feil med bilen liksom hehe. Er jo ikke forsvarlig å kjøre rundt med knekte xenon høydejustering (ifølge reglene i suppose) men spør du meg så blender hver eneste bil meg uansett på veien... Har ikke kræsja før selvom biler blender meg liksom. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. februar 2020 Del Skrevet 1. februar 2020 (endret) Du får sannsynligvis mangellapp med (kort) frist dersom kontrolløren oppdager tekniske feil. Da må du få et verksted til å legge inn i vegvesenets datasystem at feilen er fikset (selvfølgelig etter at problemet er reparert). Endret 1. februar 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå