Gå til innhold

Til dere som mener man ikke trenger floppy


eiriksen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først må jeg si at jeg ikke tror på alle som sier at de kuttet ut floppy for mange år siden for det andre er floppyen veldig nyttig å ha til drivere bootdisketter etc så jeg har stor nytte av den ennå når jeg skal hjelpe folk med systemfeil og virus det er fortsatt mange med windows 98 på eldre maskiner der ute som ikke har bootbar cdrom så jeg har ikke planer om å kvitte meg med den ennå.Jeg bygger data for folk på bestilling og alle vil ha floppy i sin maskin.

Lenke til kommentar

Jeg må humre litt når jeg leser at det fortsatt er mange med Win98 på eldre maskiner der ute... Sannheten er at det finnes fullt opp av maskiner som kjører Win95 og DOS rundt omkring. Jeg trenger floppy nesten hver eneste dag i jobben. Vi har 2-3 millioner PC'er i Norge. Hundretusenvis av de kjører utdaterte OS. Enormt med programvare fra tidlig 90-tall er fortsatt i bruk. Kun en liten brøkdel av PC'ene brukes kun til hightech spillmaskiner. Dette blir som da de skulle fjerne serieporten på bærbare og glemte alt teknisk utstyr, særlig telefonsentraler og strømstyringsenheter, rundt omkring som bare kunne kommunisere med datamaskiner gjennom nettopp serieporten.

Lenke til kommentar

Mener at memtest86 er å få i en ISO verision man kan brenne ut på CD. Å neeeida du .. man trenger nok ikke floppy, men hva er vitsen å kvitte seg med den hvis du har en da? Kan jo brukes til noe.

 

Skjønner ikke hvorfor noen absolutt må kvitte seg med ting av teite prinsippielle årsaker som ikke henger på en greip. LOL

Lenke til kommentar

Folk som brenner bios på cd i stedet for å bruke en floppy sparer jammen meg mye tid ja! :roll: Da må man kun inn i bios å sette cd-rom til boot device først! (om en da ikke hart det som default og taper minst like mye tid ved hver reboot som en gjør med en floppy...)

 

Og alle hard-core-kutta-ut-floppyen-for-3-år-siden gutta: hvordan får dere insatlert drivere til sata og raid kontrollere som ikke ligger inne i windows allerede? Har dere ikke dette? Merkelige saker, da dere ligger HELT i forkant av utviklingen og win kun støtter "eldre" kontrollere...

Lenke til kommentar

floppy gaar noen ganger.. med slike programmer med installfiler som maa brukes paa en floppy.. Altsaa pakke ting ut paa en floppy.. han booter fint ifra USB osvosv.. Saa utenom noen daarlige loesninger paa softwarefronten vil jeg si at floppy er noe tull. Bedre og ha en USB device liggende

Lenke til kommentar
Og alle hard-core-kutta-ut-floppyen-for-3-år-siden gutta: hvordan får dere insatlert drivere til sata og raid kontrollere som ikke ligger inne i windows allerede? Har dere ikke dette? Merkelige saker, da dere ligger HELT i forkant av utviklingen og win kun støtter "eldre" kontrollere...

Nå er jeg riktignok ikke heeelt slik hard-core, fordi min floppy bare sluttet å virke. Før det, fjernet jeg floppy sjekken i oppstart, slik at den ikke irriterte meg i oppstartsprosessen, og tenkte ikke på å fjerne den. Men jeg har ikke hatt behov for floppy'n senere og har derfor ikke giddet å kjøpe ny.

 

Drivere til min eksterne IDE kontroller ligger riktignok på floppy (eneste driveren jeg har på floppy). Det var den jeg prøvde å installere for ett par år siden da jeg fant ut at floppy'n min ikke virket lenger. Vips, ut på nettet, og der lå driveren. La den på harddisken, og nå bruker jeg den hver gang IDE kontrolleren installeres. Har ikke systemdisken på denne eksterne kontrolleren, så jeg får installert Windows XP og lignende først så jeg kommer på nettet. Så lenge jeg gjør det, er jeg fornøyd, for der finner jeg alle drivere jeg evt. skulle ha på floppy.

Lenke til kommentar
Leeeenge siden jeg byttet ut floppyen ass!

Nå kan man jo tilogmed bruke USB enheter som bootdisk, så jeg ser ingen grunn til å floppe mer!

 

120% sikker (I alle fall 80%).. :laugh:

Boote fra USB disk ja...

 

Jeg tenkte på... Kan man mounte en usb disk eller lignende i dos som a: ? Jeg vet man kan emulere en floppy fra en cdrom ? Om man "mekker" litt på installeren til WindowsXP ? Eller enda enklere, booter fra en annen cd som mounter en a: med bestemte filer f.eks s-ata driveren, når man ikke har floppy.. Og så setter man inn WinXP CD platen og kjører INSTALL enkelt og greit ? Bare en tanke :yes:

Lenke til kommentar
hvorfor ikke ha en floppy i pc'en, man taper da ingenting på det.. dessuten er det billig som bare det..

 

-hvordan ble driver'en til nettverks kortet mitt levert... jo nettopp på en floppy..

-hvordan er det enklest (i mine øyne)å formatere HDD..jo nettopp med en floppy

-hva gjør man hvis en cd ikke booter... jo nettopp bruker en floppy..

 

er ikke det verd en hundrelapp, og den extra plassen i kabinett'et?.. jo det er det!

-hvordan ble driver'en til nettverks kortet mitt levert... jo nettopp på en floppy..

 

Emm, jeg har nforce 2 chipset og der ligger alle driverne på en cd...

 

-hvordan er det enklest (i mine øyne)å formatere HDD..jo nettopp med en floppy

 

Tja, jeg har win98 oppstarts "diskett" på cdrom.. Jeg bare brukte et program som får pc'en til og tro at cdrom'en er en diskett (emulering) når den brenner cd'en. Så bare sletta jeg programmet, for det var det eneste jeg trengte det til...Og det var også den eneste tingen jeg kunne trengt floppydrive til...

 

-hva gjør man hvis en cd ikke booter... jo nettopp bruker en floppy..

 

Hva gjør man hvis floppy ikke booter, jo nettopp bruker en cd? ;)

Jeg har aldri opplevd noe tull med og boote fra cd...

 

Dessuten: Jeg synes ikke floppydrive er det vakreste man kan kjøre inn i kabinettet hvis du bryr deg om hvordan pc'n ser ut.. Jeg kjøpte barebone fordi jeg ville ha en kul pc, og da vil jeg ikke ødelegge luftgjennomstrømning, plass og utseende med et urgammelt floppydrive...

Lenke til kommentar
hvorfor ikke ha en floppy i pc'en, man taper da ingenting på det.. dessuten er det billig som bare det..

 

-hvordan ble driver'en til nettverks kortet mitt levert... jo nettopp på en floppy..

-hvordan er det enklest (i mine øyne)å formatere HDD..jo nettopp med en floppy

-hva gjør man hvis en cd ikke booter... jo nettopp bruker en floppy..

 

er ikke det verd en hundrelapp, og den extra plassen i kabinett'et?.. jo det er det!

-hvordan ble driver'en til nettverks kortet mitt levert... jo nettopp på en floppy..

 

Emm, jeg har nforce 2 chipset og der ligger alle driverne på en cd...

 

-hvordan er det enklest (i mine øyne)å formatere HDD..jo nettopp med en floppy

 

Tja, jeg har win98 oppstarts "diskett" på cdrom.. Jeg bare brukte et program som får pc'en til og tro at cdrom'en er en diskett (emulering) når den brenner cd'en. Så bare sletta jeg programmet, for det var det eneste jeg trengte det til...Og det var også den eneste tingen jeg kunne trengt floppydrive til...

 

-hva gjør man hvis en cd ikke booter... jo nettopp bruker en floppy..

 

Hva gjør man hvis floppy ikke booter, jo nettopp bruker en cd? ;)

Jeg har aldri opplevd noe tull med og boote fra cd...

 

Dessuten: Jeg synes ikke floppydrive er det vakreste man kan kjøre inn i kabinettet hvis du bryr deg om hvordan pc'n ser ut.. Jeg kjøpte barebone fordi jeg ville ha en kul pc, og da vil jeg ikke ødelegge luftgjennomstrømning, plass og utseende med et urgammelt floppydrive...

Bra sagt, men floppyen er da en ting man egentlig skulle ha hatt liggende før sikkerhetsskyld. Men så orker jeg da ikke å det uansett, men jeg klarer meg uten floppyen så, men så dør jeg ikke av at jeg har koblet floppyen bort for nesten alltid!

Lenke til kommentar

JEG BRUKTE FLOPPY NÅ!

 

Skulle ha en liten txt fil fra den maskina på lokalnettet med maksimal sikkerhet til en maskin med omtrent ingen sikkerhet. Routeren sperrer for all kommunikasjon mellom disse to delene av lokalnettet, så alternativene var:

1) å legge fila på en maskin med middels sikkerhets, og derfra flytte den videre til maskina med null sikkerhet

2) Maile til meg selv

3) Bruke floppy

 

Floppy seiret da det bare er 2 meter mellom maskinene.

 

(Kan ikke huske sist jeg brukte floppy.)

Lenke til kommentar

Ha! :devil:

 

Jeg slår dere alle, for jeg har en superduper Sony ekstern USB 2X floppy. (Med MS leser/skriver.)

 

Ja dere leste riktig! Den leser og skriver på 2X. Det vil si at jeg med min superdings kan formatere og fylle opp en diskett dobbelt så fort som dere andre!

 

:thumbup:

 

Hilsen Heldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...