Gå til innhold

Til dere som mener man ikke trenger floppy


eiriksen

Anbefalte innlegg

Ja, jeg tenkte når så mange folk sa at man ikke hadde bruk for noen floppy lenger siden nå gikk alt automatisk enten via cd/dvd eller nett, kunne jeg jo koble fra min. Siden jeg koblet fra min floppy har det bare gått en vei med pcen min, :thumbdown: På torsdag tok jeg og koblet jeg den fra, i samme slengen klarte jeg kanskje å ødelegge et eller annet inni pcen . Merket det ikke før dagen etter, og jeg var ganske sikker på at det var minne siden pcen frøys ved alt som kunne minne om krevende applikasjoner. Tenkte jeg skulle kjøre Memtest86 siden jeg har hørt at det er et bra program som kan sjekke om den yter slik den skal. Dessverre ba programmet meg om å sette inn en diskett i floppy. Det gikk jo ikke, så jeg fikk tak i et annet program. I dag valgte jeg at jeg skulle innstallere XP på nytt, så jeg satte cden inn og begynte. Når den skulle begynne med innstalleringen frøys den seg på forberedelsene og jeg måtte restarte. Og på grunn av at jeg hadde en ikke ferdig Windows innstallasjon på c: disken og hver gang jeg starter maskinen får jeg beskjed om at jeg må gjøre den ferdig. Så fant jeg ut at eneste løsning ble format c: og siden jeg ikke kunne gjøre det med XP cden måtte jeg bruke en bootdisk, men det er jo en diskett. Så her har du meg.

 

Det første jeg vil gjøre i morgen er å åpne kassa og koble floppyen tilbake og formatere c: disken og forhåpentlighvis finne ut at det var en softare feil.

 

 

Moralen er her: Ikke kvitt deg med noen standarder før du er sikker på at du har en fullverdig erstatter og er 120% sikker på at du ikke har noe som er avhengig av det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. Helt enig.

Va en del kompiser som så rart på meg da jeg bestilte meg floppydrive når jeg bygde PC'en min i høst. (Den gamle PC'en er på de evige benchmarkene).

"Du trenger ikke det da." osv....

 

Men jeg valgte å betale 120 spenn for en sort Sony sak, og jeg har faktisk hatt bruk for den et par ganger.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Så fant jeg ut at eneste løsning ble format c: og siden jeg ikke kunne gjøre det med XP cden måtte jeg bruke en bootdisk, men det er jo en diskett.

Da kan jeg bare si med en gang at det må være noe galt med XP cd'en din, for den skal du fint kunne boote og formatere fra. Så du hadde egentlig ikke trengt diskett.

Endret av mozz
Lenke til kommentar
:thumbs:

Hehe! Jeg må jo bare le! Jeg kuttet ut den ubrukelige floppyen for 2-3 år siden. Har bare brukt CD'r og USB-disker siden den gang. 100% fullgod erstatning. Ta en kikk i BIOS og sett de riktige koblingene så ordner det seg vettu!

Hadde en USB-disk jeg også, men den rotet jeg vekk. Var på 64 mb, men allikevel.

 

Da kan jeg bare si med en gang at det må være moe galt med XP cd'en din, for den skal du fint kunne boote og formatere fra. Så du hadde egentlig ikke trengt diskett.

 

Det er ikke noe gærent med cden, selve pcen fryser seg når den starter.

Lenke til kommentar

Ein Floppystasjon koster 130 kroner og det er alltid godt å ha. Eg setter ein i alle maskiner eg bygger (ikkje at det er så mange da men).

 

F.eks skulle eg installere XP på SATA disk, og da spurte den etter ein floppy disk. Om eg kan endre det til CD-Rom veit eg ikkje, men det hadde eg sikkert ikkje funne ut der og da uansett.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Det er ikke noe gærent med cden, selve pcen fryser seg når den starter

 

Da har du kanskje et minne problem, for innstallasjonsforberedelsene blir kun skrivd til minne og det skal ikke ha noe å si om du har en uferdig windows innstallasjon fra før på hardisken

Endret av mozz
Lenke til kommentar
Det er ikke noe gærent med cden, selve pcen fryser seg når den starter

 

Da har du kanskje et minne problem, for innstallasjonsforberedelsene blir kun skrivd til minne og det skal ikke ha noe å si om du har en uferdig windows innstallasjon fra før på hardisken

Vet nok det jeg tenkte.

 

en XP plate har boot filer

og memtest kan bootes fra cd

sist jeg trengte floppy var da jeg skulle legge inn win98 for ganske så mange år siden

 

Men når pcen fryser når du prøver XP cden så har du jo ikke noe annet valg enn å bruke diskett. Og en diskettstasjon er jo lett tilgjengelig, har du ikke en hjemme så er det 100% sikkert at det er noen/noe i nærheten som har det.

Lenke til kommentar

hvorfor ikke ha en floppy i pc'en, man taper da ingenting på det.. dessuten er det billig som bare det..

 

-hvordan ble driver'en til nettverks kortet mitt levert... jo nettopp på en floppy..

-hvordan er det enklest (i mine øyne)å formatere HDD..jo nettopp med en floppy

-hva gjør man hvis en cd ikke booter... jo nettopp bruker en floppy..

 

er ikke det verd en hundrelapp, og den extra plassen i kabinett'et?.. jo det er det!

Endret av AMD-guru #1
Lenke til kommentar
Har du prøvd?

I grunn ikke.

Flyttet bare IDE-kablene når jeg gjorde det.

Men neste gang har jeg lyst å prøve å få det til å funke enten med drivere på diskett eller USB-saken min.

Synes floppy er helt greit å ha.

Spesielt siden jeg flytter en del ting mellom den bærbare jeg bruker på jobben.

Den har ikke USB :( (er en Pentium 200 MMX eller noe, anno 1998 eller deromkring).

Lenke til kommentar

Hvertfall 1 1/2 år siden jeg kuttet ut den ubrukelige floppyen. Har intet behov for den og cder funker mye bedre/kjappere.

 

Maskina har naturligvis ingen problemer som følge av at det ikke er noen floppdisk tilstede.

 

eiriksen: Hvis pcen din fryser når du setter i xp cd'en for å boote, så er heller ikke det pga manglende floppydisk :p Da er det noe galt med maskinen din... Eller riper i cden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...