Gå til innhold

Advarer mot svindel på Finn.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

DNB advarer mot svindel på Finn.no

En ny DNB-rapport viser at antall bedrageriforsøk mot banken og deres kunder økte med 23 prosent fra 2018 til 2019. Banken oppdager stadig nye metoder.

Bør vel spesifiseres eller gi eksempler?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

BankID har lagt til rette for denne type svindel og sitter dermed med hovedansvaret.

Vi bruker alle BankID overalt, men jeg vil påstå at det ikke er en kjeft som aner hvordan de skal validere en slik forspørsel.  Vi taster gladelig inn personnummer og kode dersom dialopboksen på websiden ser sånn ca riktig ut, og begrunnelsen er sånn halvveis relatert til oss som personer.  Det er ikke lenger bare betalingstjenester.  Sjekke hva poden har fått i lekse på skolen? Inn med BankId.  Skaffe deg beboerparkering?  Inn med BankId.  Blokkere for uønsket kredittsjekk?  Inn med BankId hos 4(!) forskjellige jalla-selskaper som du ikke hverken har eller ønsker å ha noe kundeforhold til.

 

Som sluttbruker er det klin umulig å sanity-sjekke dette. Dersom verktøyene finnes, så er de i så fall godt bevarte hemmeligheter.  BankId har designet en tjeneste som i praksis betyr at du stoler på alle med tilstrekkelig kompetanse til å designe en webside.  Det er litt naivt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...