Simen1 Skrevet 25. januar 2020 Del Skrevet 25. januar 2020 (endret) @Softis12 Lofoten og Vesterålen ligger ikke i Finnmark. Ja, Widerøe fungerer som bussen her også, men reisetidene med bil mellom småflyplassene og HUBene Tromsø, Bodø og Evenes er kortere enn i finnmark. Blir reisetidene med bil ennå kortere så begynner det å bli meningsløst å bruke fly i stedet buss, bil og hurtigbåt på disse strekningene. Ellers så må du se forbruket i forhold til antall seter. Det er forbruket per sete-km som er relevant. Apropos fylkessammenslåinger så er det en ulempe at grensa mellom gamle Troms og Nordland skiller et ganske folkerikt område. Harstad, Narvik, lofoten og vesterålen burde ligget i samme fylke, enten i en av de to eksisterende eller som eget minifylke. Endret 25. januar 2020 av Simen1 Lenke til kommentar
Softis12 Skrevet 25. januar 2020 Del Skrevet 25. januar 2020 Simen1 skrev (16 minutter siden): @Softis12 Lofoten og Vesterålen ligger ikke i Finnmark. Ja, Widerøe fungerer som bussen her også, men reisetidene med bil mellom småflyplassene og HUBene Tromsø, Bodø og Evenes er kortere enn i finnmark. Blir reisetidene med bil ennå kortere så begynner det å bli meningsløst å bruke fly i stedet buss, bil og hurtigbåt på disse strekningene. Ellers så må du se forbruket i forhold til antall seter. Det er forbruket per sete-km som er relevant. Apropos fylkessammenslåinger så er det en ulempe at grensa mellom gamle Troms og Nordland skiller et ganske folkerikt område. Harstad, Narvik, lofoten og vesterålen burde ligget i samme fylke, enten i en av de to eksisterende eller som eget minifylke. Og her ligger forslaget på å legge ned de små flyplassene Leknes og Svolvær for å få en stor der større fly kan lande for å kunne fly til Oslo med 189 passasjerer istedenfor Widerøe med 39 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2020 Del Skrevet 25. januar 2020 (endret) Legge ned Leknes? Tja, det er nå også en måte å se det på. Jeg vil heller kalle det oppgradering til større på Leknes, selv om en sammenslåing av Svolvær og Leknes fortsatt vil bli ganske lite. Derfor foreslår jeg at Stokmarknes blir "regionflyplass" for Lofoten og Vesterålen, mens både Leknes, Svolvær og Andenes flyplass legges ned. Kanskje Avinor sin strategi er å dele en slik storsammenslåing inn i flere etapper? Endret 25. januar 2020 av Simen1 Lenke til kommentar
Softis12 Skrevet 25. januar 2020 Del Skrevet 25. januar 2020 Simen1 skrev (20 minutter siden): Legge ned Leknes? Tja, det er nå også en måte å se det på. Jeg vil heller kalle det oppgradering til større på Leknes, selv om en sammenslåing av Svolvær og Leknes fortsatt vil bli ganske lite. Derfor foreslår jeg at Stokmarknes blir "regionflyplass" for Lofoten og Vesterålen, mens både Leknes, Svolvær og Andenes flyplass legges ned. Kanskje Avinor sin strategi er å dele en slik storsammenslåing inn i flere etapper? Andenes er forsvaret sin flyplass. Avinor har ikke noe eierskap der. For å komme seg til Stokmarknes fra Lofoten så er det bruk for ferje over, ingen fast forbindelse hvis man ikke vil kjøre rundt. Leknes har sykehuset i Lofoten så naturlig å utvide flyplassen der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå