traskas waits for alice Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Gjesp, denne tråden var litt å lese gjennom... tidlig en tirsdags morgen.... Jeje, jeg har hvertfall jobbet for hver eneste krone jeg har brukt på pc.... Begynte å bygge min første pc i slutten av lærlingetida da lønna jumpa over 100,- i timen (112,- tror jeg) og da kjøpte jeg ett qtec kabinett og ett abit kt7a hovedkort. Måtte telle nøye hver krone for å se om jeg hadde råd til det. kjøpte en brikke med crucial pc2700ram og følte meg råflott. fikk tak i en brukt duron750 og handla samtidig ett gf2mx400 kort. Kjøpte det over 2mnd og da for ca 6000 hadde jeg en brukpar pc, syntes jeg da. Etter lærlingetida, og lønnshopp til 150,- timen, så har det blitt en god del mer handling, men jeg veit at jeg sjøl har jobba og slitt for hver eneste krone jeg bruker. Greit at jeg ikke kan kjøpe ny pc hver mnd, men jeg legger vekk penger og oppgraderer over tid med del for del. Siste oppgradering var fra asusti4200 til AtiRadeon9700PRO som jeg har nå. Neste steg er bedre ram, og kanskje neste år blir det ett A64 system. Lenke til kommentar
CreeVal Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Personlig har jeg brukt ca. 7000,- på å bygge ny maskin i år... det er to år siden sist jeg oppgraderte, så jeg er nok ikke av de som bruker mest penger på burken her. ...men så er jeg ikke den store spillentusiasten heller, så jeg har ikke så strenge krav til ytelse. Koselig å se noen andre fra win-xp.no... Jeg bruker akkurat for øyeblikket ikke mye penger på pcen... Av den enkle grunn at jeg ikke har råd... Skal kanskje kjøpe ny kjøler slik at jeg kan klokke prosessoren enda mer enn med orginal kjøleren... Koster vel 300 eller noe slikt... Mange av "vennene" fra klassen bruker pengene sine på fest og fyll i helgene,jeg prioriterer data... Sparer opp til forkskjellige saker og ting... Rett og slett fordi jeg ønsker å lære mest mulig slik at jeg kan få en jobb innen noe slikt senere i livet... Faktisk tenker jeg på IKT driftsfag til neste år å utifra den utdannelsen opparbeide meg en høyere stilling... Håper bare jeg kommer inn da Lenke til kommentar
litjkarn Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 tja, noen har hvertfall penger: http://forum.overklokking.no/index.php?sho...c=162298&st=100 vqb og Krishell sin "bule" , men der igjen så prioriterer de ikke data men bil og damer. Noen er vell vare heldige .http://bilder.vqb.biz/plass?page=3 <- misunner de litt.. Med fast jobb er ikke slikt noe problem :-) Har selv jobb, samboer, snescooter, 2 pc'er, hus, masse gjeld osv osv. Men jeg går ut fra at du er litt yngre og lever på lommepenger fra far og mor ? De har ingen jobb, sitter på irc 24/7 hehe, kunn litt pulings når damene er på besøk. og noen dager på rudskogen da det er Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Som det har blitt gjentatt i all uendelighet så er det en fin liten ting som heter prioriteringer. For min egen del er jeg 24 år, arbeider (og kommre til å gjøre det et halvt år fremover før jeg vurderer skolebenken igjen) og bor for meg selv. Jeg har ingen frøken, noe som betyr at alt jeg gjør, alt jeg spiser og alt jeg kjøper går ifra mine penger. Mitt budsjett hver måned er noe slikt som dette: 4700 kr husleie (er ikke billig å bo rundt Bergen ) 1000 kr strøm i måneden (rundt regnet) 2000 kr billån (som jeg er nødt til å ha for å holde jobben min. Har dog gjort dårlige bilinvesteringer, noe som gjør at dette er litt større enn det strengt tatt burde vært) 2000 kr bensin (og andre ting på bensinstasjon) 1000 kr mat 500 kr telefon 500 kr uforutsette men nødvendige utgifter (lege, reperasjoner på ting og tang samt kjær) Til sammen 11700 i måneden. Jeg får utbetalt 13500 kr. Noe som i teorien skullle bety at jeg hver mnd skal ha1800 til overs. Desverre så kommer disse i tillegg: I tillegg har jeg et studielån som jeg betaler 2000 kr på hver tredje måned (tror jeg) og forsikring på kjerren min, rett over 4000 i året samt det det koster med byturer (skjer kanskje en gang i måneden, og da tar jeg buss til byen og taxi hjem igjen) Så det kan bli trått til tider, særlig da siden jeg faktisk overhodet ikke eier noe som kan minne om økonomisk sans. Det har seg slik at der jeg jobber har folk en tendens til å bli syke en del , noe som igjen gjør sitt til at jeg kan hanke inn overtid. Det er DISSE pengene jeg i all hovedsak bruker på datautstyr. For de pengene jeg har "til overs" blir det av og til noe HW også . Problemet mitt er nemlig det at jeg simpelthen elsker å pusle inne i datamaskinene mine, og det er alltid noe jeg føler jeg BØR utvide eller forbedre. Det er en av grunnene til at jeg nå har to maskiner og litt deler, 5-6 tastatur og slikt. Nå har det seg slik at jeg arbeider 2 av 6 helger, så jeg kunne tidsnok brukt mye mere penger på byturer og slikt, men jeg avstår fra disse, og er generelt sett noget asosial. Kaffebarer og slikt er noe jeg gjør veldig lite av, og av en eller annen merkelig grunn er det ikke så utbredt NÅ LENGRE å besøke hverandre i sine respektive hjem. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Vel mange unge kjøper seg bil til 100 000 eller mer, hadde du da hoppet over den bile så hadde du spart mange tusen i renter + bensin, service og forsikring, legger du dette sammen er du fort oppe i 20-40 tusen i året (avhengig av anntall kjørte km pr år). Det er vel få eller ingen som bruker slike beløp på data vert år, i tillegg får du verditapet på bilen,vet at du får verditap på data også men verditapet der blir tross alt mindre enn på en bruktbil til 100 000.- Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Vel mange unge kjøper seg bil til 100 000 eller mer, hadde du da hoppet over den bile så hadde du spart mange tusen i renter + bensin, service og forsikring, legger du dette sammen er du fort oppe i 20-40 tusen i året (avhengig av anntall kjørte km pr år). Det er vel få eller ingen som bruker slike beløp på data vert år, i tillegg får du verditapet på bilen,vet at du får verditap på data også men verditapet der blir tross alt mindre enn på en bruktbil til 100 000.- Du har rett i det,men du Kan kjøpe den blien ,og pc i tilegg Lenke til kommentar
wichtom Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Som det har blitt gjentatt i all uendelighet så er det en fin liten ting som heter prioriteringer. For min egen del er jeg 24 år, arbeider (og kommre til å gjøre det et halvt år fremover før jeg vurderer skolebenken igjen) og bor for meg selv. Jeg har ingen frøken, noe som betyr at alt jeg gjør, alt jeg spiser og alt jeg kjøper går ifra mine penger. Mitt budsjett hver måned er noe slikt som dette: 4700 kr husleie (er ikke billig å bo rundt Bergen ) 1000 kr strøm i måneden (rundt regnet) 2000 kr billån (som jeg er nødt til å ha for å holde jobben min. Har dog gjort dårlige bilinvesteringer, noe som gjør at dette er litt større enn det strengt tatt burde vært) 2000 kr bensin (og andre ting på bensinstasjon) 1000 kr mat 500 kr telefon 500 kr uforutsette men nødvendige utgifter (lege, reperasjoner på ting og tang samt kjær) Til sammen 11700 i måneden. Jeg får utbetalt 13500 kr. Noe som i teorien skullle bety at jeg hver mnd skal ha1800 til overs. Desverre så kommer disse i tillegg: I tillegg har jeg et studielån som jeg betaler 2000 kr på hver tredje måned (tror jeg) og forsikring på kjerren min, rett over 4000 i året samt det det koster med byturer (skjer kanskje en gang i måneden, og da tar jeg buss til byen og taxi hjem igjen) Så det kan bli trått til tider, særlig da siden jeg faktisk overhodet ikke eier noe som kan minne om økonomisk sans. Det har seg slik at der jeg jobber har folk en tendens til å bli syke en del , noe som igjen gjør sitt til at jeg kan hanke inn overtid. Det er DISSE pengene jeg i all hovedsak bruker på datautstyr. For de pengene jeg har "til overs" blir det av og til noe HW også . Problemet mitt er nemlig det at jeg simpelthen elsker å pusle inne i datamaskinene mine, og det er alltid noe jeg føler jeg BØR utvide eller forbedre. Det er en av grunnene til at jeg nå har to maskiner og litt deler, 5-6 tastatur og slikt. Nå har det seg slik at jeg arbeider 2 av 6 helger, så jeg kunne tidsnok brukt mye mere penger på byturer og slikt, men jeg avstår fra disse, og er generelt sett noget asosial. Kaffebarer og slikt er noe jeg gjør veldig lite av, og av en eller annen merkelig grunn er det ikke så utbredt NÅ LENGRE å besøke hverandre i sine respektive hjem. 1000 kr mat bare lurte på hvordan du overlever på det der. kan ikke være mange caloriene du brenner på jobb. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 "1000 kr mat" bare lurte på hvordan du overlever på det der. kan ikke være mange caloriene du brenner på jobb. Jeg bruker heller ikke så mye mer. Det går fint det, bare å spise mye studentkost og unngå biff og annen dyr mat annenhver dag. I fjor var det en måned jeg var veldig veldig blakk... Da klarte jeg meg på 400kr i mat. Men det er ikke noe jeg har lyst til å prøve igjen så jeg prøver å ordne økonomien litt bedre heretter. (400kr/mnd = mye brødmat, spagetti med tomatsaus, ris med saus, nudler, suppeposer etc.) Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 1000 kr mat bare lurte på hvordan du overlever på det der. kan ikke være mange caloriene du brenner på jobb. Hehe. Det er ikke noe jeg stresser med for å si det slik. På jobb har vi en fin ordning med at vi betaler 300 kr i måneden, så kan vi selv lage oss mat, spise lunsj og slikt. Siden jeg jobber skift (4 uker på, 2 uker av) så blir det litt spising på jobben. Men som en annen bruker sa, så lenge en holder seg unna dyr mat annenhver dag så går det greit. En annen ting er at jeg er glad i bønner, og da især disse TExas Ranch Beans eller noe slikt. Det er ihvertfall en serie med 4-5 forskjellige sorter bønneløsninger m/saus. Gidder jeg ikke så mye arbeid med å lage mat så koker jeg meg bare en boks med bønner. En kan ikke se det på meg, men jeg spiser ikke så store måltider. Til frokost holder det med et knekkebrød og et glass med melk liksom. Knekkebrød blir valgt fremfor vanlig brød på grunn av det faktum at om jeg skulle spist brød så hadde det blitt pinnehardt halvveis igjennom. Spiser som sagt ikke mer enn en skive morgen og en skive til kvelds. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Jeg har ett godt tips mht. bønner, spesiellt den "Original american ranch recipe" (ekstremt gode tomatbønner). Kjøp krakower-pølse (veldig godt krydret, grov, kjøttpølse. De har det på Ultra hvertfall), stek den, kok opp bønnene, ha det over pølsene og ha 2 egg oppå der igjen. Nå er jeg så sær at jeg bruker majones på stekt egg, blir mer smakfullt da. Og vips, så har man et gigantisk "real american" måltid. Kan også bruke vossafår, eller en annen smakfull tykk pølse..røkt kjøttpølse smaker såpass lite at det nesten ikke er vits. Tar kanksje 15 minutter å mekke sammen. Lenke til kommentar
HEE Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Ja ? er muligens det ! NEIDA. har ikke så mye penger jeg heller somregel noen dager før lønna så pleier jeg og tenke på vilken an pc`ene som skal få et "lite løft" og så kjøper jeg det det er vel bare prioritering som nevn tiligre her. håkon Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Jeg har ett godt tips mht. bønner, spesiellt den "Original american ranch recipe" (ekstremt gode tomatbønner).Kjøp krakower-pølse (veldig godt krydret, grov, kjøttpølse. De har det på Ultra hvertfall), stek den, kok opp bønnene, ha det over pølsene og ha 2 egg oppå der igjen. Nå er jeg så sær at jeg bruker majones på stekt egg, blir mer smakfullt da. Og vips, så har man et gigantisk "real american" måltid. Kan også bruke vossafår, eller en annen smakfull tykk pølse..røkt kjøttpølse smaker såpass lite at det nesten ikke er vits. Tar kanksje 15 minutter å mekke sammen. Hehe. Litt vel off-topic men kan ikke unngå å svare. Den oppskriften der skal jeg faktisk teste etterhvert, høres ut som "mat for menn" Takk skal du ha. Lenke til kommentar
CreeVal Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Wow,jeg blir sulten av å lese et data forum...utrolig... Oppskriften der virker god... Testes ut snart... Lenke til kommentar
BassGear Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg prioriterer nok ikke pc-en foran alt annet. nå er det bil, lappen (fyller 18 imorgen:D) og litt utstyr til bassen. er en ivrig bassist i et heavy metal band. så maskinen får nye deler når lommeboka sier det er greit Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Det er de faste utgiftene som dreper. Husleie, lån, bil, mat, strøm, dame og nrk-lisensen(noen eksempler) får en ny hd, noe mere ram eller et nytt skjermkort til å virke mye billigere. Jeg har heldigvis ikke husleie, lån eller nrk-lisens som utgifter enda, men på lærlinglønn har man likevell ikke altfor mye penger etter de faste utgiftene. Men har klart og opparbeide meg en "pengebuffer" som vandligvis ligger mellom 10 og 20k,- det gjør at jeg kan ta noen impulskjøp når det er tilbud (og betale uforutsette utgifter). Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Hver gang jeg får igjen 10-15000 på skatten om høsten, sverger jeg at jeg skal la det være som en buffer for senere i året, i tilfelle man blir arbeidsledig (er evig vikar for Adecco) plutselig..men "merkelig" nok, forsvinner de ekstra 10000 ut av vinduet de også..man gjør noen lit store impulskjøp, kjøper litt nytt til PC'n, betaler gamle forfalte regninger..poff..borte!! Lenke til kommentar
tbend Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) oi jeg gruer meg til Bil, Strøm, Mat, Leilighet +++... Bor hejemme nå men det er ikke mange årene igjen før jeg flytter ut... så da blir det vel hardere.... jeg har en PC men den er fattern sin men er extrem-sparer nå for tiden så snart blir det data på meg åsså...... It`s Prescott time..... - > Endret 14. januar 2004 av tbend Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå