Crayonz Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 (endret) Hei! Jeg har lyst å høre hva deres mening om et scenario jeg nettopp har vært hovedperson i som frustrerer meg. Dette er universitetsnivå hvis det har noe å si. Vennligst ikke kommentere med at jeg ikke burde bry meg om andre osv osv, eller at jeg bare er sjalu eller noe sånt, for det har ingenting med saken å gjøre. til jul fikk jeg sluttkarakter i et fag der karakteren er basert på 3 karakterer gjennom ett semester, hvor 2 av dem var gruppebaserte oppgaver. Første gruppeoppgave får vi A (ikke individuell karakter, så alle på gruppa står 100% likt pr nå), neste gruppeoppgave får vi (samme gruppe) C, heller ikke individuell vurdering her så alle på gruppa står enda helt likt mtp sluttkarakter.. så var det bare 1 test igjen, en individuell kunskapstest. Jeg får A på den og står da med karakterene AAC. En av de jeg jobbet i gruppe med fikk på denne testen en C og står da med karakterene ACC. Frustrasjonen min starter når vi får vite de endelige karakterene våre og vi begge får sluttkarakter B. Ikke missforstå, B er en bra karakter, men det er ikke poenget. Poenget er at jeg synes det er helt idiotisk, at når 2 personer står 100% likt før siste test (A og C), så skal det ikke ha en drit å si om man får A eller C på den siste testen(??) hva gjør dette med motivasjonene til studentene?? Forskjellen mellom en A og en C har tydeligvis ikke noe å si. Jeg sendte inn klage og fikk den avslått med forklaring. Forklaringen var forsåvidt grei, og utregningen av karakter var riktig ifølge systemet de bruker. vet ikke hvor forskjellige systemene rundt omkring er, men uansett så har bokstavene poeng: A=5 B=4 C=3 D=2 E=1, så tar man (karakter x studiepoeng for faget) + (karakter x studiepoeng for faget) + (karakter x studiepoeng for faget) og deler svaret på (Studiepoeng x antall karakterer). eksempelvis i min situasjon: AAC 50+50+30 = 130 130/30 = 4,33333... ACC 50+30+30 = 110 110/30 = 3,66666... her bruker dem altså "normal" avrunding, og derfor ender vi begge opp med 4 som tilsvarer B. Personlig synes jeg systemet er fundamentalt ikke-fungerende, når så stor forskjell ikke skal ha noe å si. Vil ikke høres ut som jeg sammenlikner meg med andre, men hvor de-motiverende er det ikke når man står med akkurat samme utgangspunkt før siste test (AC=B), og hvor man selv går OPP til A, mens andre går NEDOVER til C, uten at det har noen verdens ting å si? virker helt feil for meg at kombinasjoner som AAC, eller ABB ikke er noe bedre på papiret enn ACC. Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Kanskje noen andre som har opplevd det samme? er systemet for dårlig? kan man klage på systemet i seg selv? Jeg forstår at de bare følger instruksene sine, og at avslag var riktig deretter, men må si jeg ikke akkurat blir motivert av det, og at noen "kloke" hoder der oppe sitter å backer dette systemet gir meg ikke akkurat sterkere tro på utdanningssystemet her til lands. selvfølgelig handler utdanning om mer enn bare karakterer, og jeg sitter jo igjen med mer kunnskap enn den andre personen. Men jeg har alltid slitt med skolen, og har først nå nylig begynt å få det skikkelig bra til! Var bare så sykt klar for min første A i standpunkt noen sinne. Hvis dette oppfattes som syting, så var det virkelig ikke ment som det. Bare lufter litt frustrasjon samt ønsker å høre deres tanker:) Takk Endret 22. januar 2020 av Crayonz Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 Hvordan tenker du det burde ha vært regnet ut om det i dine øyne skulle vært rettferdig for alle? 1 Lenke til kommentar
Crayonz Skrevet 22. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2020 aklla skrev (Akkurat nå): Hvordan tenker du det burde ha vært regnet ut om det i dine øyne skulle vært rettferdig for alle? det er et godt spørsmål. Pr nå så har jeg ikke tenkt spesifikt på det, og det kan godt være det er umulig for alt jeg vet. Men takk for innspill! den skal jeg tenke litt på Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) Be om et møte med de involverte autoritetene, skriv ut arket med tekst du har skrevet her, be dem lese det og be om et svar fra dem. Bare et vennlig møte. Endret 23. januar 2020 av Taurean Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 Taurean skrev (6 minutter siden): Be om et møte med de involverte autoritetene, skriv ut arket med tekst du har skrevet her, be dem lese det og be om et svar fra dem. Bare et vennlig møte. Svaret her er jo gitt, det er en ganske standard utregning der man gir snitt av alle tellende karakterer som endelig karakter.. Men TS ønsker noe annet enn snittet av karakterene for at det skal bli rettferdig på en annen måte enn dagens system, mer rettferdig enn snitt av karakterene på en eller annen ukjent måte. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 Kanskje han påvirker dem til å prøve å endre systemet til det bedre. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 Det må i så fall tas med Kunnskapsdepartementet og endre hele det Norske karaktersystemet, samt muligens endre karaktersystemet til EU(ECTS), som det norske systemet er en avart av. Men da bør TS uansett ha klar en mer rettferdig løsning enn det som er i dag. Det skal godt gjøres å få det mer rettferdig enn snittkarakter. 1 Lenke til kommentar
Crayonz Skrevet 23. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) Taurean skrev (33 minutter siden): Kanskje han påvirker dem til å prøve å endre systemet til det bedre. Absolutt! Selv om det er å sikte litt høyt. Heller ikke dum ide å kalle inn til et møte. Skal se hva jeg får til. aklla skrev (48 minutter siden): Svaret her er jo gitt, det er en ganske standard utregning der man gir snitt av alle tellende karakterer som endelig karakter.. Men TS ønsker noe annet enn snittet av karakterene for at det skal bli rettferdig på en annen måte enn dagens system, mer rettferdig enn snitt av karakterene på en eller annen ukjent måte. Skjønner ikke hvorfor du har bestemt deg for å ha en slik sarkastisk undertone, men men. Hadde det bare vært slik at man faktisk fikk den scoren man ender på, og ikke blir trukket ned pga avrunding, så hadde jeg ikke hatt noe problem. Jeg syns bare forskjellige resultater skal kunne skilles fra hverandre mer nøyaktig, og når gj.snitt på 3,5 og 4,49 er samme karakter så mener jeg noe er galt. Det er mer eller mindre enn hel karakter forskjell som går udokumentert. Ikke at jeg kan politikk, men det er vel sånn det fungerer i dagens samfunn.. jeg gir litt av min karakter, slik at de under kan få en bedre karakter (nei den siste var ikke seriøst ment). Og jeg skal da kunne slippe ut litt frustrasjon inne på et uformelt diskusjonsforum uten å ha løsningen på kreft, global oppvarming, idioti og alle verdens problemer. Hadde jeg hatt det så hadde jeg ikke skrevet i utgangspunktet. Endret 23. januar 2020 av Crayonz Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) Ditt resonnement henger ikke på greit. Tror de er veldig fornøyd med å ikke sende deg avgårde som A-student om du leverte eksempelet ditt. Hadde du fått dårlig karakter så hadde du gått ned, så motivasjon hadde du. Tipper du minst en av gangene hadde flaks og ble regnet opp til A, men det er vel ikke så nøye? Endret 23. januar 2020 av kim_InnleggNO Lenke til kommentar
blured Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 Nå vet jeg ikke hvilket Universitet det er snakk om. Men i emner jeg har vært retter og sensor i ved UiO, så har det alltid en spesifikk poengsum bak karakterene. Så sluttkarakteren er basert på en sum av dette, og ikke direkte oversettelser av hver av karakteren til tallene 1-6. Typisk kan forholdet mellom poeng og karakter se slik ut (om maks er 100 poeng, men gjerne justert basert på hvor vanskelige oppgavene var det året): 92 - 100 poeng A 77 - 91 poeng B 58 - 76 poeng C 46 - 57 poeng D 40- 45 poeng E 0- 39 F Videre skriver du ikke noe om vektleggingen av de ulike karakterene. (Teller alle 1/3, eller noen mer enn andre?). Men la oss si at alle teller likt. Forskjellen mellom f.eks. (100 + 100 + 76) / 3 = 92 poeng (i øvre grense på alle) og (92 + 92 + 58) / 3 = 80.7 poeng (i nedre grense på alle) er veldig stor. Men selv den på den øvre grensen, knapt nok for å få en A. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) Men ett eller annet sted må grensen gå, resultatet vil bli det samme med mindre man endrer karaktersystemet til å ha tall med desimaler. Man kan jo si at 30-40 gir samme karakter, men da er det urettferdig for de som får C-D-D får samme karakter som C-C-C, men C-C-B gir en karakter over, som også er urettferdig.. Det gjelder forøvrig det blured snakker om også, ett tall/ett poeng kan endre en karakter både opp og ned. Endret 23. januar 2020 av aklla Lenke til kommentar
Crayonz Skrevet 23. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2020 kim_InnleggNO skrev (5 minutter siden): Ditt resonnement henger ikke på greit. Tror de er veldig fornøyd med å ikke sende deg avgårde som A-student om du leverte eksempelet ditt. Hadde du fått A eller B på siste test hadde du fått A, så motivasjon hadde du. Tipper du en av gangene hadde flaks og ble regnet opp til A, men det er vel ikke så nøye? Mulig jeg har formulert meg dårlig her på forumet. Det er ikke første gang i såfall. Ellers så virker ikke det som om det har noe mer for seg å prate med deg. Takk for innspill Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 Just now, Crayonz said: Mulig jeg har formulert meg dårlig her på forumet. Det er ikke første gang i såfall. Ellers så virker ikke det som om det har noe mer for seg å prate med deg. Takk for innspill Skrev feil, rettet før du skrev. Lenke til kommentar
Crayonz Skrevet 23. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2020 aklla skrev (4 minutter siden): Men ett eller annet sted må grensen gå, resultatet vil bli det samme med mindre man endrer karaktersystemet til å ha tall med desimaler. Man kan jo si at 30-40 gir samme karakter, men da er det urettferdig for de som får C-D-D får samme karakter som C-C-C, men C-C-B gir en karakter under, som også er urettferdig.. Det gjelder forøvrig det blured snakker om også, ett tall/ett poeng kan endre en karakter både opp og ned. Ja jeg begynner å innse det. Mulig jeg bare er bitter. Veldig mulig Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 Poenget er at du basert på ditt uheldige utfall ønsker å innføre et nytt og bredere karaktersystem og enden på visa hadde kanskje vært at du endte opp med B uansett. Lenke til kommentar
Crayonz Skrevet 23. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) kim_InnleggNO skrev (8 minutter siden): Skrev feil, rettet før du skrev. Vel, det kan godt hende. Men det er ikke noe jeg vet om. Hvis jeg av en eller annen grunn fikk vite om en feil i min favør så sier det seg selv at det ikke hadde skapt frustrasjon, og det er i hovedsak frustrasjon jeg prøver å lufte her på forumet. Uansett; nå etter å ha tenkt og lest litt så innser jeg at jeg tok feil ang systemet Endret 23. januar 2020 av Crayonz Lenke til kommentar
Crayonz Skrevet 23. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2020 kim_InnleggNO skrev (2 minutter siden): Poenget er at du basert på ditt uheldige utfall ønsker å innføre et nytt og bredere karaktersystem og enden på visa hadde kanskje vært at du endte opp med B uansett. Jeg uttrykte egentlig bare frustrasjon. Som sagt, dårlig formulering av meg. Jeg kunne aldri endet noe som helst Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 1 minute ago, Crayonz said: Jeg uttrykte egentlig bare frustrasjon. Som sagt, dårlig formulering av meg. Jeg kunne aldri endet noe som helst Altså, for alt du vet var dine A'er nesten B, men takket være karaktersystemet ble det A og ikke en karakter mellom A og B. Det var poenget mitt. Lenke til kommentar
Crayonz Skrevet 23. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) kim_InnleggNO skrev (3 minutter siden): Altså, for alt du vet var dine A'er nesten B, men takket være karaktersystemet ble det A og ikke en karakter mellom A og B. Det var poenget mitt. Skjønner hva du mener, men siden du nevner det så var den ene A'en full score 100/100 og den andre 23,5/25. Men ja det er jo noe å ha i bakhodet . Jeg har uansett innsett at B er riktig i mitt tilfelle. Men du kan ikke nekte på at ved første øyekast så skulle man ikke tro at AAC og ACC ga samme karakter. Var nok bare en del tilfeldige faktorer som forsterket en følelse av urettferdighet i meg i prosessen. Endret 23. januar 2020 av Crayonz Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) Crayonz skrev (13 minutter siden): Ja jeg begynner å innse det. Mulig jeg bare er bitter. Veldig mulig Er absolutt enig i at det virker urettferdig ved første øyekast om det er noe trøst i det. Men for å se på det fra andre siden, det er godt mulig det bare er 1 poeng på to prøver mellom dere også.. Edit: se bort ifra den siste der, postet samtidig som deg. Endret 23. januar 2020 av aklla 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå