Gå til innhold

Pcen kræsjer hele tida

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har en AMD Athlon 800 mhz med 128 mb sd ram og Aopen ak33 hovedkort.

Når jeg kommer inn i windows så fryser skjermen, dvs alt låser seg helt. Av og til kan jeg være litt i windows i noen minutter, andre ganger låser den seg allerede i boot sekvensen. For eksempel kan den låse seg før den teller opp rammen.

Har prøvd følgende for å fikse den, uten hell:

- Trodde først det var windows'en som lagde problemer, derfor prøvde jeg å legge inn windows xp. 5 minutter ut i installen låste maskina seg.

- har prøvd å ta ut lydkortet

- kobla ut harddisker etc (pcen har 2 disker, jeg prøvde å boote med kun 1)

- kobla ut cd-rommen

- koblet ut diskettstasjon

- prøvd med nytt skjermkort (byttet fra pci skjermkort til agp)

- prøvd med ny mus (ps2, den gamle kobles til com-porten)

- flytta på rammen til midtsloten (slot2)

- tok load setup defaults i bios

Jeg begynner å bli ganske tom for ideer, så litt hjelp hadde ikke vært å forakte. Har hørt at man kan prøve å klokke ned rammen, eller eventuelt oppdatere biosen. Men la meg understreke at pcen har fungert smertefritt i snart 3 år. Det er den siste uka den har begynt å kræsje.

MVH PloKooN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd med nu Psu da ? Ny strømforsyning for og si det sånn , det virker ut som om maskinen din for for lite strøm , da kan den lett fryse , ellers så kan det være rammen din. Hvis du har noen kammerater med samma ram , så kan du prøve og låne rammen til en kammrat og se om det hjelper. Kan egentelig være mye som er ødelagt av hardware men er nok ikke no virus. Siden du har prøvd nytt gpu ( skjermkort ) så kan du utelukke det. Håper du finner ut av det :thumbup:

Lenke til kommentar

Zephyros: Jo startet pcen i sikkermodus også, da låste den seg også...

Angående rammen så har jeg samma rammen på en til pc, kan prøve det. Men kan ikke forstå at pcen plutselig slutter å virke. Sjekka også health status i bios, alt er på topp med strøm og vifte rpm osv.

Lenke til kommentar

Ta av CPU-kjøleren , rens den og ha på ny kjølepasta og monter den pent og forsvarleg. Prøv å kjøre PC uten deksler.

Og alle BIOS-Fantomene må skjønne at man IKKE FLASHER BIOS på en maskin som ikke er ok. Hva hvis den stopper midt i flashingen?

Husk at de fleste feilene sitter mellom tastaturet og stolen. :cool:

Lenke til kommentar
Ta av CPU-kjøleren , rens den og ha på ny kjølepasta og monter den pent og forsvarleg. Prøv å kjøre PC uten deksler.

Og alle BIOS-Fantomene må skjønne at man IKKE FLASHER BIOS på en maskin som ikke er ok. Hva hvis den stopper midt i flashingen?

Husk at de fleste feilene sitter mellom tastaturet og stolen. :cool:

Haha! bra sagt :p Takker for hjelpa, skal prøve på det!

Lenke til kommentar
Er mest sansynligvis en minnefeil eller for høy temperatur.

I de fleste biosene finnes det temperaturoversikt for cpu/hovedkort, prøv å sjekk der. Kan være at en kjøler er kommet løs eller en vifte har satt seg fast.

Sjekka vifta, den holder riktig rpm og temperaturene er som det skal være. Hva med minnet? Hva slags feil tenker du på? Pcen har jo funka fint i 3 år, kan minne plutselig bli ødelagt?

Lenke til kommentar

Det er naturlig at mekaniske ting slutter å virke etter 3år.Og hvis man ikke har installert noe software før feilen er det trolig en hardware feil.Du kan teste de forskjellige delene på en annen maskin.Jeg vil tro det kan være HK eller Ram.

Dette er kun ideer,jeg er ingen ekspert! :)

Lenke til kommentar

har rensa vifta og slikt uten hell.. Men har lagt merke til en ting:

Av og til er pcen jævlig vanskelig å få starta! Noen ganger når jeg trykker på bryteren kommer ikke det grønne ON lyset på pcen på (kun det orange jobbelyset), og da kommer heller ikke skjermen på. Hvis jeg prøver å slå av og på noen ganger så kommer det grønne lyset på, og da funker skjermen.

Kan dette betyr at strømforsyning har sett bedre dager?

Lenke til kommentar

I de fleste biosene finnes det temperaturoversikt for cpu/hovedkort, prøv å sjekk der. Kan være at en kjøler er kommet løs eller en vifte har satt seg fast.

Sjekka vifta, den holder riktig rpm og temperaturene er som det skal være. Hva med minnet? Hva slags feil tenker du på? Pcen har jo funka fint i 3 år, kan minne plutselig bli ødelagt?

RAM (eller annen HW) funker ikke evig... På ett eller annet tidspunkt må det jo dermed svikte. Trenger ikke være en hendelse du ødvendigvis du har lagt merke til som har ført til dette heller. Ettersom du har testa alt annet og pga hvordan feilen beskrives er det meget mulig det er RAM'en som har tatt kvelden. Kan også være feil med CPU. Jeg fikk en defekt CPU en gang, og da krasja maskinen ofte og med ujevne mellomrom.

Lenke til kommentar

RAM (eller annen HW) funker ikke evig... På ett eller annet tidspunkt må det jo dermed svikte. Trenger ikke være en hendelse du ødvendigvis du har lagt merke til som har ført til dette heller. Ettersom du har testa alt annet og pga hvordan feilen beskrives er det meget mulig det er RAM'en som har tatt kvelden. Kan også være feil med CPU. Jeg fikk en defekt CPU en gang, og da krasja maskinen ofte og med ujevne mellomrom.

tør jeg da teste med ny ram? den nye rammen kan ikke bli ødelagt vel?

Lenke til kommentar

nå testet jeg med ny rambrikke... Nå vil ikke det grønne lyset slå seg på, og heller ikke skjermen.. Samma problem som tidligere, bare at når klarer jeg ikke å få liv i skjermen i det hele tatt.. Begynner å lure på om strømforsyninga har tatt kvelden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...