Paal Kvamme Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 Pininfarina-klassikeren har blitt elbil med manuelt gir og uten hurtiglading. Prisen er heftig Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 (endret) Fin veteranbil, men nå ligger vel både sikkerhet, komfort og funksjonalitet ganske mange tiår tilbake i tid. Kan ikke Fiat, eller noen andre for den del, bare designe og masseprodusere en rimelig elbil i roadster-format, men med moderne løsninger? Evt en mazda MX-5 EL. Den hadde sikkert solgt som hakka møkk til folk med voksne barn og som bare trenger en 2-seter for å kjøre til jobben eller noe sånt. Med to seter, lett batteri og lett chassi pga lengde og lett overbygg/kalesje så trenger den sikkert ikke mange kW for å bli leken å kjøre. Lite batteri og lav vekt kan også bety lave produksjonskostnader og dermed lav utsalgspris. Jeg tror det kunne blitt veldig populært. Endret 23. januar 2020 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 Om flyet i bakgrunnen faktsik koster bare 140k dollar må det være noe galt med det, som at det trenger heloverhaling. Og det koster i motsetning til bilen nesten like meget igjen hver gang man skal fylle tanken. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 Simen1 skrev (4 timer siden): Fin veteranbil, men nå ligger vel både sikkerhet, komfort og funksjonalitet ganske mange tiår tilbake i tid. Kan ikke Fiat, eller noen andre for den del, bare designe og masseprodusere en rimelig elbil i roadster-format, men med moderne løsninger? Evt en mazda MX-EL. Den hadde sikkert solgt som hakka møkk til folk med voksne barn og som bare trenger en 2-seter for å kjøre til jobben eller noe sånt. Med to seter, lett batteri og lett chassi pga lengde og lett overbygg/kalesje så trenger den sikkert ikke mange kW for å bli leken å kjøre. Lite batteri og lav vekt kan også bety lave produksjonskostnader og dermed lav utsalgspris. Jeg tror det kunne blitt veldig populært. Tja, et sted må man starte, om så med Lotus Elise.... 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 (endret) Martin O. Nygård skrev (4 timer siden): Om flyet i bakgrunnen faktsik koster bare 140k dollar må det være noe galt med det, som at det trenger heloverhaling. Og det koster i motsetning til bilen nesten like meget igjen hver gang man skal fylle tanken. Fly har som regel en max antall flytimer, og likeledes er det med til dømes motorer og andre deler. Om man ser bort fra frakt til skrapplass er det mulig å få et greit 747 for beløpet Du nevner, og fyke en 20 timer eller så på A sertifikat. Hugg det sjølv så får Du litt for metallet, bruk dei 4 motorer til noe Du vil ha god skyvekraft på, cokkpitt kan bli en fin elektronikklabb og Du kan lage egen Kino i kjelleren av stolene...... Men noen fornuftig henger av hjulopphenget trur eg vil by på problemer. Kan en metall guro kan vel for pokker Du også: https://nationalpost.com/news/canada/ed-force-one-the-180-tonne-tour-plane-that-iron-maiden-used-to-fly-itself-to-canada Endret 23. januar 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Storebj0rn Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 Tesla Roadster var en lekker bil, og hadde Lotus Elise - platform. Fortsatt den eneste elbilen som ser tøff ut når den står til lading. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) Tesla Roadster er urealistisk dyr på brukten i forhold til alder, rekkevidde, ladehastighet, varighet på batteriene osv. En bil som kostet 800 000 for 12 år siden burde ikke koste mer enn ~200 000 nå. At noen gidder å betale 4~500 000 for en sånn nå er uforståelig for meg. Jeg vil mye heller hatt en moderne Mazda MX-5 EL 2020 eller Fiat 124 EL 2020, om de hadde eksistert og om jeg hadde vært ute etter den typen bil. Endret 23. januar 2020 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 Simen1 skrev (4 timer siden): Tesla Roadster er urealistisk dyr på brukten i forhold til alder, rekkevidde, ladehastighet, varighet på batteriene osv. En bil som kostet 800 000 for 12 år siden burde ikke koste mer enn ~200 000 nå. At noen gidder å betale 4~500 000 for en sånn nå er uforståelig for meg. Jeg vil mye heller hatt en moderne Mazda MX-5 EL 2020 eller Fiat 124 EL 2020, om de hadde eksistert og om jeg hadde vært ute etter den typen bil. Hva du personlig synes irrelevant i forhold til faktiske priser på gamle og nye biler! At en el-Elise (Tesla Roadster) er så mye verdt er veldig positivt for elbiler synes jeg. Men den høye prisen kan også ha med sjeldenhet å gjøre. Gamle biler fra seksti til åttitallet er mye mer involverende enn dagens biler som transporterer deg på en lydløs svevende luftpute, utrolig kjedelig. At noen vil ha en nydelig bil som Fiat 124 Spyder som elbil skjønner jeg godt. Gamle bilers sjarm og fordeler uten krevende drift/vedlikehold. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) Simen1 skrev (22 timer siden): Evt en mazda MX-5 EL. Den hadde sikkert solgt som hakka møkk til folk med voksne barn og som bare trenger en 2-seter for å kjøre til jobben eller noe sånt. Sånn 100% seriøst. Det hadde vært helt konge om noen av dem tok opp litt gode gammeldagse "veteranbiler" og viste hva el-bil kan gjøre for dem. MX-5 er bankers. Escort Cosworth er jo en bil folk på 80 tallet drømte om, som de har råd til idag om den kommer igjen som elbil. Audi Ur Quattro trur jeg også folk hadde jublet greit for. På tide å lage biler som var ment å være "morsomme" igjen, for å vise elbilens muligheter, slik at produktene ikke kun omhandler CO2 utslipp, men at de også kan være "ungdommelige". Biler som havner i ønskelista til 18 åringene som de kan strekke seg etter, slik vi selv gjorde når man så opp til disse og fulgte med på Colin Mcrae samt Petter Solberg og WRC. Konseptet til Renault Zoe'n er jo egentlig en slik type bil. Samt jeg trur VW ID.3 R også kan bli rimelig kvass og morsom. Tesla kunne godt ha laget ei spesial-bil de også som ikke er så langt unna for normale folk som Roadster 2.0 vil være. Slikt som dette jeg har ment Tesla burde ha hoppet på for lengst. Får man den i typisk P-utgave, så kan fint dette være "ungdoms-drømmen" for den nye generasjonen, slik de andre små sportsbilene og hatchbackene var for endel av oss før. Endret 23. januar 2020 av oophus3do 3 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 4 hours ago, Simen1 said: Tesla Roadster er urealistisk dyr på brukten i forhold til alder, rekkevidde, ladehastighet, varighet på batteriene osv. En bil som kostet 800 000 for 12 år siden burde ikke koste mer enn ~200 000 nå. At noen gidder å betale 4~500 000 for en sånn nå er uforståelig for meg. Jeg vil mye heller hatt en moderne Mazda MX-5 EL 2020 eller Fiat 124 EL 2020, om de hadde eksistert og om jeg hadde vært ute etter den typen bil. Men nå finnes det jo ingen e-MX-5 eller 124-e, så da blir det litt rart å si at Teslaen er overpriset fordi du ønsker deg noe som ikke finnes. Dersom folk er villig til å betale en halv million for en Roadster må de gjerne gjøre det - og om konkurransen i det smale segmentet skulle dukke opp så vil det helt sikkert gjøre noe med betalingsvilligheten for Roadster også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) @Skavold Jeg mener Roadsteren er overpriset i forhold til nypris og alder. 800 000 med 10% årlig verditap i 12 år blir ca 200 000. Rent bruksmessig er det jo også en ulempe at batteriene har kort levetid, er dyre å skifte, og langkjøring er så godt som utelukket. Det er først etter dette utsagnet jeg mener f.eks Fiat eller Mazda burde grepet muligheten til å fylle denne nisjen. Jeg er ganske sikker på at de kunne hatt gode marginer på en elbil til 4-500 000 som gruser Tesla Roadster på "alle" punkter. Navnene er selvsagt fiktive, men beskrivende for hvilke plattformer jeg mener de kunne basert en ny elbil på. @Ketill Jacobsen Ja, min mening om prisen er irrelevant. Merkelig å kalle den høye prisen "bra for elbiler". Det er i hvert fall bra for selger om ikke annet. Endret 23. januar 2020 av Simen1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 Simen1 skrev (3 timer siden): @Skavold Jeg mener Roadsteren er overpriset i forhold til nypris og alder. 800 000 med 10% årlig verditap i 12 år blir ca 200 000. Rent bruksmessig er det jo også en ulempe at batteriene har kort levetid, er dyre å skifte, og langkjøring er så godt som utelukket. Det er først etter dette utsagnet jeg mener f.eks Fiat eller Mazda burde grepet muligheten til å fylle denne nisjen. Jeg er ganske sikker på at de kunne hatt gode marginer på en elbil til 4-500 000 som gruser Tesla Roadster på "alle" punkter. Navnene er selvsagt fiktive, men beskrivende for hvilke plattformer jeg mener de kunne basert en ny elbil på. @Ketill Jacobsen Ja, min mening om prisen er irrelevant. Merkelig å kalle den høye prisen "bra for elbiler". Det er i hvert fall bra for selger om ikke annet. At høy pris for en eldre elbil (som Tesla Roadster) eller en ombygd gammel bil er bra, er bra i den forstand at markedet verdsetter elektrifisering i så høy grad. Jeg er veldig for nye elbiler og håper de raskest mulig kommer ned på samme prisnivå som fossilbiler (i verden utenfor Norge). 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 Ketill Jacobsen skrev (1 time siden): At høy pris for en eldre elbil (som Tesla Roadster) eller en ombygd gammel bil er bra, er bra i den forstand at markedet verdsetter elektrifisering i så høy grad. Jeg er veldig for nye elbiler og håper de raskest mulig kommer ned på samme prisnivå som fossilbiler (i verden utenfor Norge). Personlig trur jeg "status" er mer verdt. Biler som man anser som å kanskje bli sjeldne, er automatisk mer verdt. Hvor mange Roadster 1.0 ble det egentlig laget? Er det relativt få av dem, så vil jo det automatisk gjør dem litt mer spennende å samle på vil jeg tru. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 Kanskje en to-dørs coupé variant av Tesla Model 3 kunne blitt kul, selv om det ikke ville gjøre den til en lettvekter.. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. januar 2020 Del Skrevet 24. januar 2020 Simen1 skrev (På 22.1.2020 den 17.44): Fin veteranbil, men nå ligger vel både sikkerhet, komfort og funksjonalitet ganske mange tiår tilbake i tid. Kan ikke Fiat, eller noen andre for den del, bare designe og masseprodusere en rimelig elbil i roadster-format, men med moderne løsninger? Evt en mazda MX-5 EL. Den hadde sikkert solgt som hakka møkk til folk med voksne barn og som bare trenger en 2-seter for å kjøre til jobben eller noe sånt. Med to seter, lett batteri og lett chassi pga lengde og lett overbygg/kalesje så trenger den sikkert ikke mange kW for å bli leken å kjøre. Lite batteri og lav vekt kan også bety lave produksjonskostnader og dermed lav utsalgspris. Jeg tror det kunne blitt veldig populært. 2-seters av MX-5 (og/eller spin-of-bilen fra Fiat) hadde definitivt vært lekkert. For egen del trenger jeg minst 4 seter, så hadde gjerne sett det kom en litt lengre versjon med bakseter som kan brukes av voksne, også over litt avstand. Og så kan jeg ikke frio meg fra tanken omå kunne dra en liten fargetilpasset mini tear drop camper etter meg på en sånn, så dekker det i stor grad feriebehovet. ? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 24. januar 2020 Del Skrevet 24. januar 2020 (endret) Snowleopard skrev (14 minutter siden): 2-seters av MX-5 (og/eller spin-of-bilen fra Fiat) hadde definitivt vært lekkert. For egen del trenger jeg minst 4 seter, så hadde gjerne sett det kom en litt lengre versjon med bakseter som kan brukes av voksne, også over litt avstand. Og så kan jeg ikke frio meg fra tanken omå kunne dra en liten fargetilpasset mini tear drop camper etter meg på en sånn, så dekker det i stor grad feriebehovet. ? Tesla Model 3 cabriolet (2 dørs) hadde vært bærre lækkert. ? Lurer på hvor lang tid det tar før noen lager/modifiserer en slik. Her er en rendering av en Model S: Endret 24. januar 2020 av Hanhijnn Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. januar 2020 Del Skrevet 24. januar 2020 Hanhijnn skrev (5 minutter siden): Tesla Model 3 cabriolet (2 dørs) hadde vært bærre lækkert. ? Lurer på hvor lang tid det tar før noen lager/modifiserer en slik. Tar nok litt tid før Tesla vil leke med flere utgaver innen samme modell, og spesielt Model S. Den er vel suboptimal for reell masseproduksjon, så den må nok innom tegnebordet for å optimeres først. Og jeg tror Tesla heller vil fokusere på å få flere storselgere på beina, slik som en golf klasse elbil. De har jo allerede Roadster og kommende New Roadster for de som vil ha åpen bil. Men TMS gjør seg fint i toppløs versjon, og sikkert og TM3. Det som er fint er jo at det allerede finnes de som bygger om TMS til cab (eller stasjonsvogn), så det er sikkert en mulighet for å få det til med en TM3 og. Selv tror jeg det er vanskelig å få en til Norge om den ikke først får på seg f.eks. tyske eller svenske skilt, og Norge må godta bilen gjennom EU/EØS-avtalen, på samme måte som andre ombygninger som medfører bytte fra ICE til el er bortimot umulig for en privatperson. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå