Redaksjonen. Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 Hvor går grensene for rettighetene til ideen din? Jurist Andrea Tveter i Jussformidlingen svarer. Arbeidsgiver eier ideene dine, men du har krav på betaling Lenke til kommentar
toreae Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 Synes ikke at det kom noe svar. Feks. hvor går grensen for ideer som er utenfor hva arbeidsgiver driver med? 3 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) 《Etter denne lovens paragraf 4 kan -arbeidstaker- kreve alle rettigheter til oppfinnelser gjort av -arbeidstaker- som har forsknings- eller......》 Skulle det kanskje stått arbeidsgiver første gangen, ellers blir betydningen usikker her (???) Endret 23. januar 2020 av KjeRogJør Bedre innhold. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) Best å forhøre seg eller gjøre en avtale med arbeidsgiver først kanskje? Endret 23. januar 2020 av KjeRogJør Bedre innhold. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 Oppfinnelse i denne sammenhengen er vel noe som det vil være mulig å ta patent på, utvikling man gjør utenfor arbeidstiden i et arbeidsforhold faller vel relativt sjelden i den kategorien? 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 Om en utenfor arbeidstiden gjør en oppfinnelse som ikke har med jobben og gjøre burde man vere fristilt, så fremt man ikke benyttet arbeidsgivers resurser, da blir det gråsoner. 3 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) 《Videre er man også pålagt å informere arbeidsgiver om oppfinnelser man finner på.》 Det er et spørsmål om denne "regel" vil gjøre det vanskelig å ta opp avklarende grensegang med arbeidsgiver? Han kan jo påstå at du allerede har en ide som du plikter å "gi fra deg". Og da kommer innenfor og utenfor inn i bildet igjen. Om det kan vere innenfor arbeidsgivers aktuelle bransje og/eller arbeidstakers oppgaver. Har selv fått ideer som jeg har sett i bruk en tyve års tid etter at jeg var ansatt. Nå var det enkle ting, men det lettet den daglige drift og jeg gjorde det frivillig uten å kreve noe. En kan synes det er moro å prøve ut ideer og ikke ha tanker for "belønning". Anerkjennelse kan være en fjær i hatten det også. Der er det nok også forskjell på arbeidsplasser, når det gjelder å anerkjenne en god ide. Noen arbeidstakere angrer kanskje også, at de vekket "jante". Dette regner jeg med kan angå ganske mange når det kommer til stykket. Dette burde vere kjærkomment for vettuge arbeidsgivere, gitt at det gir en eller flere fordeler for bedriften. Endret 23. januar 2020 av KjeRogJør 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå