Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

720 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      97
    • Like stor.
      65
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

13 hours ago, tacbeast said:

COD er en av spilla som er bekrefta å kjøre 4k 120 fps på PS5 og nye Xbox. Er nok ingen av de største titlene som vil være i stand til det, men er jo kult og ha mulighet til å ha tilgang til 4k120fps på de spillene som tillater det.

Eller så er det halvveis clickbait det de sier. "Call of Duty: Black Ops Cold War will run at 4K resolution and 120fps on both PS5 and Xbox Series X". Dette kan jo bety at du får velge. Lite info om hvordan dette fungerer foreløpig 

Kan aldri tenke meg at CoD Cold war blir 4k 120 fps. Det blir garantert 4k 60 fps. 1080p 120 fps er godt mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NyMedlem skrev (42 minutter siden):

Jeg bestilte kvart over tre på dagen da mailen gikk ut. Tror jeg bestilte like etter. Tipper jeg får den på lansering men komplett's bekreftelse sa hvertfall til jul. Ingen hast med det jeg skal ha den for så jeg kommer til å følge med på hva de går for på finn og det kan godt hende jeg selger min ja. Mailen fra komplett sa jeg "trolig kommer til å få den november/desember" og på selve ordren står det "uventet november". Så vi får se.

Der la du hodet på hoggestabben... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (6 timer siden):

Stemmer det virkelig at hvis man vil ha den oppussa versjonen av Spiderman på PS4 på PS5 må man betale for den oppgraderingen, til og med når man spillet allerede på PS4? I såfall tøff måte å skvise ut mest mulig penger av folk :p

Det stemmer.

Om du vil ha nye karaktermodeller, raytracing, osv, så koster det ~100 kroner.

Det er da ikke så mye for en remaster av et spill? Crysis sin remaster koster vel 300 kroner?

Lenke til kommentar
Raul07 skrev (10 timer siden):

Stemmer det virkelig at hvis man vil ha den oppussa versjonen av Spiderman på PS4 på PS5 må man betale for den oppgraderingen, til og med når man spillet allerede på PS4? I såfall tøff måte å skvise ut mest mulig penger av folk :p

Er ikke det ganske vanlig for remastered utgaver? Du får ikke demon souls gratis heller selvom du har det på PS3.

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (2 timer siden):

Remaster og remake er 2 vidt forskjellige ting. 

Ja, spider-man er en remaster mens demons souls er en remake.

Om spillet skriver de:

"You’ll see better-looking characters with improved skin, eyes, hair, and facial animation (including our new, next-generation Peter Parker). You’ll also see ray-traced reflections and ambient shadows, improved lighting, more pedestrians and vehicles stretching further into the distance, and the same optional performance mode offered on Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, allowing you to finally play the game at a targeted 60fps frame rate. We’ll be supporting near-instant loading, 3D audio, and the DualSense controller’s haptic feedback. Lastly we’re adding three amazing new Spider-Man suits, new photo mode features, and even new trophies for those of you looking to Platinum the game all over again."

Lenke til kommentar
Iki skrev (11 timer siden):

Det stemmer.

Om du vil ha nye karaktermodeller, raytracing, osv, så koster det ~100 kroner.

Det er da ikke så mye for en remaster av et spill? Crysis sin remaster koster vel 300 kroner?

Bortsett fra at dette ikke er helt riktig. For å kunne kjøpe spiderman remaster må du først kjøpe spiderman miles morales som koster 599 og deretter oppgradere til ultimate utgaven. 

Du kan ikke kjøpe kun spiderman remaster. Ikke enda hvertfall. 

Endret av Skeptisk23
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er postet før, men kom over dette:

Quote

PlayStation 5 I/O unit gets seriously souped up to a potential 17.38 GB/s bandwidth thanks to potent combination of Oodle Kraken and Oodle Texture

Both the regular PS5 and Digital Edition (pictured here) get to utilize the souped-up I/O system. (Image source: Sony) Both the regular PS5 and Digital Edition (pictured here) get to utilize the souped-up I/O system. (Image source: Sony)
A new video from PlayStation UK has offered up an explanation of some of the PS5 tech, including a mention of the console’s famous SSD and its 5.5 GB/s typical raw read bandwidth. However, thanks to assistance from Oodle Kraken and Oodle Texture, I/O bandwidth could actually reach 17.38 GB/s and even Mark Cerny’s 22 GB/s claim.
Daniel R Deakin, 09/27/2020
 

An interesting run-through of the upcoming PlayStation 5’s tech has been posted by PlayStation Access and while there is some time spent on the console’s SSD and I/O system, it is seemingly undersold when placed into context next to a recent Wccftech report (via Cbloom Rants). While much focus has settled on the PS5’s SSD and its well-known read speeds (5.5 GB/s raw, 8-9 GB/s after decompression), it pays to take a larger look at the custom I/O unit that plays such a vital role in this particular process.

One thing that has been strangely overlooked was the PS5’s architect Mark Cerny’s claim that if the “data happened to compress particularly well” then the console’s I/O system could actually output data at an incredible 22 GB/s. This relates well with a "rant" from the above-mentioned source that states Oodle Kraken and Oodle Texture (both from RAD Game Tools) can assist with that process to such a point that 17.38 GB/s is achievable. While the Kraken tool deals with decompressing data, Texture facilitates the compression of game textures.

According to the Cbloom Rant post, Sony expects Kraken to offer up to 1.64 to 1 average compression ratio for games (hence the potential 8-9 GB/s rate). However, with Texture also onboard, that ratio goes up to 3.16 to 1, leaving an I/O unit bandwidth of 17.38 GB/s, which is much closer to Cerny’s theoretical performance of 22 GB/s. The PS5’s custom decompressor can offer equivalent performance of up to an unbelievable nine Zen 2 cores in a regular CPU according to the console’s chief architect in his deep dive of the PS5’s tech. Of course, the potential performance also relies on how optimized a particular game is in regard to utilizing the available bandwidth.

Fortunately, all this talk of bandwidth and data decompressing has been put into a straightforward and handy visual comparison thanks to the reveal of Demon’s Souls. The PS5 gameplay for the title has been compared to that of the PS3’s version, and it can be seen clearly how players would have to wait 10-15 seconds while the original game loaded into a new area, whereas the next-gen console can manage this process in under a second with the remake. The PS5’s I/O system might not be flashiest component of Sony’s vaunted device, but it is surely one of the most impressive.

 
Demon's Souls comparison. (Image source: PlayStation via ElAnalistaDeBits) Demon's Souls comparison. (Image source: PlayStation via ElAnalistaDeBits)
PS5 custom I/O unit with Kraken. (Image source: PlayStation) PS5 custom I/O unit with Kraken. (Image source: PlayStation)

https://www.notebookcheck.net/PlayStation-5-I-O-unit-gets-seriously-souped-up-to-a-potential-17-38-GB-s-bandwidth-thanks-to-potent-combination-of-Oodle-Kraken-and-Oodle-Texture.496015.0.html

Ser at video i artikkel er Sony's egen.

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nwader said:

Med de nye prisene på spill burde digital være DOA, gir ingen mening å låse seg til Sony sin nettbutikk.

Spillprisene har vært like i veldig mange år nå, og kostnadene har økt jevnt og trutt for utviklerne. Så jeg synes det er helt greit at prisene øker til neste generasjon. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men Sony har vel noe av fortjenesten på salg av Blu-Ray plater?

Det jeg lurer på er hvor fort PS5 vil dale i utsalgspris, for å tekkes den massive konkurransen i fra Xbox Series X som allerede har en fantastisk god hardware-sponsing og dugendes abonnementsordninger for spill.

Her blir det nok en kamp om å få solgt konsoller og håndkontrollere slik at man kan få en bit av kaka? Veldig spennende framtid. Og det er jo flere aktører som kanskje ikke er like store, kanskje med seriøse unntak for Nintendo da. Nintendo har jo et eget spillunivers som mange liker.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 minute ago, G said:

Men Sony har vel noe av fortjenesten på salg av Blu-Ray plater?

Det jeg lurer på er hvor fort PS5 vil dale i utsalgspris, for å tekkes den massive konkurransen i fra Xbox Series X som allerede har en fantastisk god hardware-sponsing og dugendes abonnementsordninger for spill.

Her blir det nok en kamp om å få solgt konsoller og håndkontrollere slik at man kan få en bit av kaka? Veldig spennende framtid. Og det er jo flere aktører som kanskje ikke er like store, kanskje med seriøse unntak for Nintendo da. Nintendo har jo et eget spillunivers som mange liker.

PS5 kommer ikke til å dale i pris før om en god stund. Er bare å se på etterspørselen som er nå, så skjønner man at dette er noe ekstremt mange vil ha så fort som mulig, så da er det bare å tjene så mye de kan på det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...