Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon

LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

720 stemmer

1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

• Ja.
      420
    • Nei.
      97
    • Like stor.
      65
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25

Anbefalte innlegg

20 hours ago, Comma Chameleon said:

Legger man så inn at PS5 så godt som aldri er solgt til lanseringspris før den ble mange år gammel så står jeg fortsatt inne for at PS5 er over snittet dyr. Hvis den hadde holdt seg til lanseringspris så hadde jeg nok vært mer tilgivelig her.

Det er ikke bare så enkelt. Noe av inflasjon kommer jo fra "ekte" saker som mangel på råvarer, krig, og liknende, men mye av inflasjonen er også bare bedrifter som skrur opp prisene. Hva er inflasjonen på det Sony faktisk gjør? Der må det grundige analyser til.

Mat i Norge har f.eks. hatt høy inflasjon, men likevel går de selskapene med rekordoverskudd. Altså er "inflasjon" nesten bare oppjusterte priser og mer penger til ledelsen. Hvis det skulle vært tilfellet hos Sony så vil jo det også påvirke hva en fair pris på konsollen er.

Og uansett hvordan snur og vrir på det så klarer jeg ikke se hvordan noen kan argumentere for at PS5 har vært bra priset. Den har vært for dyr gjennom nesten hele levetiden til konsollen. Spesielt når man tar høyde for at spillene også har økt i pris betraktelig (uten å øke i kvalitet).

Det å eie en PS5 har gitt mye mindre for penga enn en PS4 eller tidligere. PS3 var også dyr, men der var det faktisk en del eksklusive spill + en blu-ray spiller som gjorde at det var mer spiselig.

PS5 virker som den er dyr kun for å være dyr.

DOLLAR-NOK i tidsrommet vår21-høst24

image.png.5398ad6c9ac96366627c1dd353a29aca.png

En dollar har steget 29% i forhold til NOK i tidsrommet. Norge produserer veldig få spillkonsoller, vi kjøper dem i NOK. Det vil si at Elkjøp må betale høy norsk pris for å importere dem. Så en PS5 kostet ved lansering i Norge 5899 på Elkjøp. Idag koster en slim diskutgave 6190 (Clas Ohlson). Her må man faktisk berømme Sony for å ikke øke prisene ytterligere. Valutaen vår har jo tapt seg nær 30%. Så kommer prisstigning og generell inflasjon på toppen. 

Om man skal sammenligne med andre varer kostet iPhone12 9990kr i 2021, mens dagens iPhone16 koster 11990. Så den har økt vesentlig mer i pris enn andre teknologiprodukter. 

PS5 på Bestbuy i USA koster $499. Det er 5389 før mva/salestax. Slenger man på 25% der får man 6736kr. Bruker man valutaen fra mai21 kostet den nesten 5200kr. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Kjøper ikke Sony Norge av Sony Japan og handler i Yen?

NOK/YEN har vært rimelig stabile mot hverandre i samme tidsrommet. Så lanseringspris på 5890 og dagens pris på 6190 er rimelig innafor det da, om man slenger på en anselig mengde inflasjon inn i miksen. 

Ser ut som amerikanerne fortsatt betaler $499 for konsollen. Så om ikke annet er det de som blir snytt, om man skal se på valutaer. 

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Kjøper ikke Sony Norge av Sony Japan og handler i Yen?

Det er ikke nødvendigvis sikkert. Sony Interactive Entertainment som er Playstation-delen av Sony har hovedkontor i California og operer nok i USD. Det er uansett haugevis av valutaer i bildet her i alt fra produksjon, salg, frakt osv. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
newman221 skrev (På 16.10.2024 den 9:23 AM):

Valutaen vår har jo tapt seg nær 30%. Så kommer prisstigning og generell inflasjon på toppen. 

Nå smører du smør på flesk på fett. Prisstigning og inflasjon er ikke to fenomener, det er et og samme fenomen. Du skriver at disse "to" kommer på toppen av valuta. Men egentlig er inflasjonen i hovedsak drevet av valutaendringen slik at hvis krona styrker seg tilbake til gammelt nivå så vil nesten all inflasjon gå tilbake. Årsaken til det er at det aller meste av "norske" varer og tjenester baserer seg på importerte innsatsfaktorer.

Ellers vil jeg si meg enig i å berømme Sony for å holde prisen såpass stabil i NOK, til tross for alle svingningene. Det kan skyldes at konkurrenter gjør det samme sånn at konkurranseforholdet gjør det nødvendig for at de skal beholde markedsandelen i Norge. Det kan også skyldes at Sony har priset PS5 ned med ~30% i andre land, noe som fører går opp i opp med kronesvekkelsen. (Jeg har ikke fulgt med på PS5-prisene i utlandet bare så det er sagt, så den hypotesen får være ganske tynn).

Ennå et moment er at priser på teknologiprodukter generelt ikke opplever prisstigning. De blir heller priset gradvis ned, til de fases ut og erstattes av noe med omtrent samme pris (USD eller EUR inflasjonsjustert pris). Dvs. når PS6 kommer så kan vi forvente at den vil koste omtrent PS5 lanseringspris i USD/EUR + inflasjonsjustering (USD/EUR) og deretter konvertert til NOK med valutakursen som gjelder da.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Simen1 said:

Men egentlig er inflasjonen i hovedsak drevet av valutaendringen slik at hvis krona styrker seg tilbake til gammelt nivå så vil nesten all inflasjon gå tilbake. Årsaken til det er at det aller meste av "norske" varer og tjenester baserer seg på importerte innsatsfaktorer.

Vil den det? Jeg håper ihvertfall personlig at jeg ikke går ned i lønn i fremtiden under påskudd om at NOK har styrket seg mot yen og dollar... 

Vi har mange priser på lokalt produserte varer som har hatt en vesentlig økning siste årene, spesielt innen landbruk, og som jeg ikke direkte kan legge skylden på dollarkursen. 

Valutamarkedet og inflasjon er kompliserte områder

Endret av newman221
Lenke til kommentar
newman221 skrev (23 timer siden):

Vi har mange priser på lokalt produserte varer som har hatt en vesentlig økning siste årene, spesielt innen landbruk, og som jeg ikke direkte kan legge skylden på dollarkursen. 

Det er nettopp her mange tenker for kort. Norske bønder er liksom 100% norske og ikke dollarbasert næringsliv. Den forestillingen stemmer ikke, fordi mange av bøndenes innsatsfaktorer er enten direkte eller indirekte importerte og dermed styrt av valutaen. Ikke bare mot dollar, men dollar og euro er de to viktigste. Bare for å ta noen eksempler på innsatsfaktorer: Kraftfor produseres i all hovedsak i utlandet, der en av de viktigste ingrediensene er soya fra Brasil. Det er dollarbasert. Videre så har vi kunstgjødsel som faktisk produseres i Norge, men prisen på kunstgjødsel styres av utlandet fordi det er hovedsaklig en eksportvare. Videre har vi for eksempel landbruksmaskiner av ymse slag. Styrt av dollar og euro. Drivstoff, styrt av dollarkurs og oljepris. Forbruksmateriell av ymse slag, der mye er produsert i utlandet. Noe er selvsagt produsert i Norge som for eksempel strømgjerdegeneratorer produsert i Toten-området om jeg husker rett. De har igjen sine innsatsmidler, ståltråd, kretskort, batterier etc etc som importeres fra utlandet og deremd er valutastyrt. Men hva så med lønnskostnader til f.eks norske produkter? Lønnsøkninger er også styrt av økende kostnader til ting folk kjøper. Alt fra norskprodusert mat til direkte importerte varer og tjenester. Som altså er valutastyrt og har økt kraftig i pris målt i NOK. Selv ikke en 100% helnorsk bonde ville godtatt nulloppgjør i landbruksoppgjøret selv om han driver et 100% helnorsk foretak. Fordi ting koster mer, som følge av valutaen.

Edit: Beklager avsporing om økonomisk politikk og valuta men valuta er en mye større del av norsk økonomi og kostnadsbilde enn mange er klar over. Det har direkte innvirkning på vår kjøpekraft av blant annet PS5. Så all ære til Sony for å ikke øke norsk pris på PS5 til tross for svekket valuta. Det ser jeg på som en generøs gavebakke til norske spillere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
vidor skrev (8 timer siden):

Playstation har vel i praksis fått monopolet sitt, så ikke forvent så mye mer spilldryss sånn som ved Covid-19. Dette er business

Tja, de har jo en annen japansk konsoll/spill produsent som har solgt mer enn det dobbelte av hva Sony har gjort med sine nåværende konsoll generasjoner, så monopol blir vel fort å dra litt i. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Evil-Duck said:

Tja, de har jo en annen japansk konsoll/spill produsent som har solgt mer enn det dobbelte av hva Sony har gjort med sine nåværende konsoll generasjoner, så monopol blir vel fort å dra litt i. 

De fleste tenker nok Xbox som "eneste" konsoll-konkurrent på verdensbasis når man tar med ytelsesaspektet og salgsvolum.

Reelt sett så er det jo masse konkurrenter hvis en begynner å analyserer i dybden, men jeg tenkte mer grovt på det. Det er vel PC som i praksis er nr. 1.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Switch har solgt som bare det ja, men de er vel mer ~PS4/PS4 Pro æraen så de har jo hatt god tid på å selge der. Vet ikke hva tallene blir om du slår sammen PS4(+pro) og PS5. Vanskelig å si om de er direkte konkurrenter eller ikke, da overlapp på spill er veldig lite og der det er overlapp så er det rart å velge Switch hvis man kan ta noe som helst annet. Switch konkurrerer vel med Playstation på samme måte som en iPad konkurrerer med Playstation. For de som ikke har råd til begge så blir det jo et valg mellom de, men det føles ut som to ganske ulike produkter. Playstation, Xbox og PC er jo ekstremt like både i arkitektur og spillutvalg. 

For min del oppleves det nesten også litt som om PlayStation har "monopol" på det tradisjonelle konsollmarkedet. Selv om det ikke teknisk sett er det, så ser man jo at Sony kan oppføre seg som om det skulle vært et monopol. Og det samme gjør Nintendo. De har hver sin greie der ingen klarer å stå mot de.

Om man tar med alle platformer så vinner vel mobil klart på alt.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Switch har solgt som bare det ja, men de er vel mer ~PS4/PS4 Pro æraen så de har jo hatt god tid på å selge der. Vet ikke hva tallene blir om du slår sammen PS4(+pro) og PS5. Vanskelig å si om de er direkte konkurrenter eller ikke, da overlapp på spill er veldig lite og der det er overlapp så er det rart å velge Switch hvis man kan ta noe som helst annet. Switch konkurrerer vel med Playstation på samme måte som en iPad konkurrerer med Playstation. For de som ikke har råd til begge så blir det jo et valg mellom de, men det føles ut som to ganske ulike produkter. Playstation, Xbox og PC er jo ekstremt like både i arkitektur og spillutvalg. 

For min del oppleves det nesten også litt som om PlayStation har "monopol" på det tradisjonelle konsollmarkedet. Selv om det ikke teknisk sett er det, så ser man jo at Sony kan oppføre seg som om det skulle vært et monopol. Og det samme gjør Nintendo. De har hver sin greie der ingen klarer å stå mot de.

Om man tar med alle platformer så vinner vel mobil klart på alt.

Klart slår en sammen PS4 og PS5 generasjonen med mid life oppgraderinger der imellom så har Sony noen millioner flere solgte enheter, men da sammenligner en 2,5 konsoll generasjon mot 1. Og klart Nintendo og Sony har vær sine nisjer de arbeider seg inn mot, men tenker de likevel er konkurrenter. Det er nok litt enkelt som voksne mennesker å se seg litt blind på at "alle" kan eie flere konsoller, men i realiteten så er det nok flesteparten som har 1 konsoll i husholdningen sin og at det alltid vil være konkurranse om hvem som ender under juletreet. 

Med hva som anngår monopol så var vel PS4 Xbox One generasjonen slik sett verre, da hadde en den gigantiske floppen Wii-U som konkurrent første del av generasjonen og en Xbox One som floppet ganske hardt etter alt TV-Boks, Always online DRM spetakkelet. Så vil ikke si at vi nå har endt opp i noen mer monopol tilstander selv om Xbox har underlevert sammenlignet med Sony (med ca halve salget). Dog har en og som @vidor nevnet PC plattformen som og har blitt så stor at selv Sony har begynt å publisere sine eksklusive spill dit. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (21 minutter siden):

Med hva som anngår monopol så var vel PS4 Xbox One generasjonen slik sett verre, da hadde en den gigantiske floppen Wii-U som konkurrent første del av generasjonen og en Xbox One som floppet ganske hardt etter alt TV-Boks

Det er forsåvidt sant, men jeg tror poenget er at hvis du vil ha de nyeste spillene i dag så har du 3 valg. Xbox, Playstation eller PC. Nintendo kan ikke kjøre nye spill og er således i en egen kategori. Det er ikke sånn at hvis PS5 Pro hadde kostet litt mindre så hadde man gått for den i stedet for Nintendo Switch.  De er så ulike.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Det er forsåvidt sant, men jeg tror poenget er at hvis du vil ha de nyeste spillene i dag så har du 3 valg. Xbox, Playstation eller PC. Nintendo kan ikke kjøre nye spill og er således i en egen kategori. Det er ikke sånn at hvis PS5 Pro hadde kostet litt mindre så hadde man gått for den i stedet for Nintendo Switch.  De er så ulike.

PS5 Pro tror jeg blir ett nisjeprodukt for godt voksne og ikke noe som kommer til å endre opp under juletreet til mange barn rundt om i vårt vide land. At Nintendo Switch tilbyr et annet spillbibliotek enn Xbox og Playstation er noe jeg er klar over, poenget mitt er bare at det likevel blir en konkurrent til xbox og playstation da jeg tror det som godt voksen med noe disponibel inntekt er enkelt å se det som så forskjellige systemer at de ikke er direkte konkurenter om spillerne, men i svært mange familier tror jeg at det er 1 konsoll som gjelder og at det er ett valg en må ta, og dermed er de direkte konkurrenter selv om spill bibliotekene er svært forskjellige. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...