Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

720 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      97
    • Like stor.
      65
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Tusen takk for alle tips.
testet alle 3 kontrollene, og kun to hadde stikk drift.
Sjekket kvitteringene og PS5 og ekstra kontroller var kjøpt hos NetonNet.
Dro ned dit i dag, og 10 min senere var jeg ute av butikken med to nye kontrollere. 

Dette var kundeservice over all forventning. Æres den som æres bør: NetonNet 👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Megaoctane skrev (7 timer siden):

Tusen takk for alle tips.
testet alle 3 kontrollene, og kun to hadde stikk drift.
Sjekket kvitteringene og PS5 og ekstra kontroller var kjøpt hos NetonNet.
Dro ned dit i dag, og 10 min senere var jeg ute av butikken med to nye kontrollere. 

Dette var kundeservice over all forventning. Æres den som æres bør: NetonNet 👌

Bra at de leverer atter en gang. 💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (50 minutter siden):

Syns Extra betaler for seg selv igjennom året. Fikk plutselig PS5 versonen av last of us 1 som jeg hardde lyst å spille.

Premium gir deg jo bare hovedsakelig det å kunne se filmer. Nesten bare. Jeg husker ikke alt.
Jeg har premium, men jeg vurderer å "nedgradere" til Extra.
Føler jeg blir lurt for penger. 

Lenke til kommentar

Ser at Elkjøp og Power har økt prisen på PS5 "slim" modellene med 1000kr...andre butikker har ikke økt enda men det er nok kun pga dem har lager beholdning med "gammel" pris fortsatt....

Personlig synes jeg dette er galskap priser for konsoller og garantert starten på slutten for mange som har vurdert andre alternativer....

galskap.jpg.2a957f24d0c03dc3ccef65c0692d1079.jpg

Lenke til kommentar

Grunnen til prisen er vel rett og slett til markedssituasjonen. PS5 Pro har ikke noe reell konkurranse. XSX har ca 25% av markedet og XSS har 75%. XSS er ca samme ytelsen som XOX(!) (forrige gen). Eneste grunnen til at jeg kjøpte XSS var for at siste Forza måtte ha det.

Microsoft lar XSS dikterer ytelsen på hvor god XSX kan få være, til stor irritasjon for utviklerne som alltid må ta hensyn til XSS. Ikke rart egentlig at PS5 Pro sånn sett er "eneveldene" i praksis.

Microsoft har malt seg opp i et hjørne, og det tar Sony seg godt betalt for nå.

Tror ikke Phil Spencer har noen vei ut av denne til tross for iherdig innsats. Sony kan rett og slett tar mer markedspris nå p.g.a MS og de ler hele veien til banken.

 

Lenke til kommentar
13 hours ago, LarZen said:

Ser at Elkjøp og Power har økt prisen på PS5 "slim" modellene med 1000kr...andre butikker har ikke økt enda men det er nok kun pga dem har lager beholdning med "gammel" pris fortsatt....

Personlig synes jeg dette er galskap priser for konsoller og garantert starten på slutten for mange som har vurdert andre alternativer....

galskap.jpg.2a957f24d0c03dc3ccef65c0692d1079.jpg

Hva er egentlig alternativet? En PC til dobbelt så mye? En bærbar Rog Ally til 8000? 

At Sony overpriser entusiastmodellen sin har jeg full forståelse for. Alle selskaper har lyst til å tjene penger. Synes man den er for dyr er det bare å ikke kjøpe den. Spillene fungerer jo også på den vanlige PS5-konsollen. Jeg ble litt overrasket og skuffet over prisnivået, for jeg hadde veldig lyst på den. Men jeg er også glad i en passe velfylt sparekonto, og klarer meg fint uten for øyeblikket. 

Husker at PS3 kosta 6000 da den kom for en liten evighet siden. DEN var dyr den. 

Nå finner du jo fortsatt PS5 Slim med optisk drev til 6190 på ClasOhlson. Så ikke nødvendig å betale overpris riktig ennå. 

Lenke til kommentar
newman221 skrev (2 minutter siden):

Synes man den er for dyr er det bare å ikke kjøpe den

Man må stemme med lommeboken OG uttrykke meningen sin offentlig, slik at selskapene blir klar over misnøyet. Blir det nok dårlig stemning så skjer det ting. Nå er Sony store nok til å bare si "fuck you" til kundene (det ser vi jo av prisingen her), men prinsippet er fortsatt viktig.

Lenke til kommentar
newman221 skrev (10 timer siden):

Hva er egentlig alternativet? En PC til dobbelt så mye? En bærbar Rog Ally til 8000? 

At Sony overpriser entusiastmodellen sin har jeg full forståelse for. Alle selskaper har lyst til å tjene penger. Synes man den er for dyr er det bare å ikke kjøpe den. Spillene fungerer jo også på den vanlige PS5-konsollen. Jeg ble litt overrasket og skuffet over prisnivået, for jeg hadde veldig lyst på den. Men jeg er også glad i en passe velfylt sparekonto, og klarer meg fint uten for øyeblikket. 

Husker at PS3 kosta 6000 da den kom for en liten evighet siden. DEN var dyr den. 

Nå finner du jo fortsatt PS5 Slim med optisk drev til 6190 på ClasOhlson. Så ikke nødvendig å betale overpris riktig ennå. 

Alternativet for noen blir nok å ikke kjøpe en PlayStation konsoll vil jeg tro? Eller se på rimeligere alternativer som Xbox SeriesS og Nintendo Switch. Får virkelig håpe den neste Nintendo konsollen legger seg på en fornuftig pris slik at kundegruppen som ofte velger konsoll har fortsatt et rimelig budsjett alternativ. Noe konsoll har jo vært for dem som ikke ønsker utgiften med en PC.

 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (18 timer siden):

Man må stemme med lommeboken OG uttrykke meningen sin offentlig, slik at selskapene blir klar over misnøyet. Blir det nok dårlig stemning så skjer det ting. Nå er Sony store nok til å bare si "fuck you" til kundene (det ser vi jo av prisingen her), men prinsippet er fortsatt viktig.

Det er snakk om en limited edition samlemodell i begrenset opplag med eget design. Selvfølgelig settes det en høyere pris på det - den skal ikke være allemannseie - det er hele poenget med samlemodeller. Det er klart det er en overpris ift spesifikasjonene som er helt like den vanlige versjonen, men samlere kan og vil betale mer for noe unikt, og Sony er i en posisjon til å gjøre dette. Er sikker på at de som har kjøpt seg en av disse er superfornøyde.

Stem med lommeboken din, du, men jeg tror neppe Sony tar poenget ditt.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (18 timer siden):

Nå er Sony store nok til å bare si "fuck you" til kundene (det ser vi jo av prisingen her), men prinsippet er fortsatt viktig.

Det er ikke at de er store nok til å si "fuck you", du overvurderer nok bare hvor utbredt misnøyen er. Folk klager og klager, men fortsatt selges det som varm hvetebrød.

Jeg tror bare vi må innse at konsollprodusentene har endret strategi. Pengene ligger i spillsalg. Det har Sony skjønt og lanserer derfor spillene sine på PC også. Da blir det ikke like viktig å selge så mange konsoller for å tjene penger og derfor slutter de med å selge konsoller med gigantiske tap slik de har gjort tradisjonelt. Tiden med ekstremt billige spillkonsoller som selges godt under kostpris er en saga blott.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Det er ikke at de er store nok til å si "fuck you", du overvurderer nok bare hvor utbredt misnøyen er. Folk klager og klager, men fortsatt selges det som varm hvetebrød.

Det er jo fordi alternativet er å ikke få spille de nyeste spillene eller få spille med vennene. Min opplevelse er at misnøyen er stor, men man kjøper det likevel fordi det for enkelte ikke føles ut som et valg. På samme måte som Nvidia rævkjører alle med prisene på skjermkortene sine. Hva er alternativet foruten om å slutte å spille?

Nimrad skrev (2 timer siden):

Tiden med ekstremt billige spillkonsoller som selges godt under kostpris er en saga blott.

Enig der. Selv om de kunne gjort det og overlevd fint, hvorfor skal Sony si nei til litt ekstra marginer? Det gir mening fra et business-perspektiv, men det er synd for kundene.

Er ikke verdens undergang for oss voksne som heller sier nei av prinsipielle årsaker, men kjipt for de som kanskje ikke har så god råd og bare vil gi barnet (eller er barnet) en konsoll å spille på. Stor mangel på rimelige konsoller er det, og det er en uting. Spillkonsoller bør være en rimelig inngang til spillverdenen, i alle fall basis-versjonene. Det ser vi jo ikke har skjedd med PS5 eller Switch.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (15 minutter siden):

Det er jo fordi alternativet er å ikke få spille de nyeste spillene eller få spille med vennene. Min opplevelse er at misnøyen er stor, men man kjøper det likevel fordi det for enkelte ikke føles ut som et valg. På samme måte som Nvidia rævkjører alle med prisene på skjermkortene sine. Hva er alternativet foruten om å slutte å spille?

Snakker du om Pro-modellen nå eller ordinær PS5? For den ordinære PS5-en er ikke noe dyrere enn konsoller har vært tradisjonelt sett justert for inflasjon. Den er vel ganske gjennomsnittlig. Men vi har fått en liten ekstra på toppen akkurat i Norge pga valutakursen, men det har ikke noe med Sony å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Snakker du om Pro-modellen nå eller ordinær PS5? For den ordinære PS5-en er ikke noe dyrere enn konsoller har vært tradisjonelt sett justert for inflasjon

Den ordinære PS5-en har jo alltid vært for dyr. I starten var det jo mangel så da gikk butikkene også over i "scalper-mode" og økte prisene deretter. Etterhvert så gikk prisene litt ned, men lå samtidig godt over lanseringsprisen. Og når prisen endelig kom ned til rundt lanseringspris så var det jo gådd flere år og da burde prisen egentlig vært under det. Produksjonen blir billigere og komponentene er eldre. Så foruten om de som kjøpte PS5 på ~lanseringsdagen til lanseringspris så har alle betalt overpris for en PS5.

Selv justert for inflasjon så har PS5 vært dyr. Akkurat som PS3 også var svindyr som spillkonsoll. Sistnevnte var vel populær som blu-ray spiller i tillegg og det kunne kanskje rettferdiggjøres litt på den måten, men likevel dyrt for spill. PS5 har variert fra å være skammelig overprise til å være litt dyrere enn den burde vært. Men den har i mine øyne aldri vært priset bra, slik som en del tidligere konsoller har vært.

Når man sammenligner bakover i tid må man også ta høyde for volumet det selges i, og at en del teknologi har blitt lettere å utvikle og produsere i nyere tid kontra 90-tallet/tidlig 2000-tallet. Konsollene er jo ikke de som gjør noe banebrytende i form av hardware eller software, så  utrolig mye R&D trenger de nok ikke. Kontra NVIDIA og AMD som må krysse nye horisonter hele tiden.

 PS5 Pro synes jeg er latterlig priset, men det tror jeg ikke er så kontroversielt.

Lenke til kommentar

PS1 husker jeg ikke. Men PS2 kostet 4500 i praksis ved lansering i Norge. PS3 kostet 6000 for 60GB-utgaven (her var vi heldige med valutakursene?).

Justert for inflasjon kostet PS2 nesten 8000,- og PS3 9600,- 2024-kroner. Allerede på PS2 var det butikker som prøvde seg på ekstreme priser pga mangel av konsoller.

Husk hvor høy inflasjonen har vært. Bare siden lansering av PS5 nærmer vi oss 20% inflasjon.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (44 minutter siden):

 

Det tidligste man kan snakke om her er vel PS2 (evt PS1) vil jeg si. Alt før det blir ikke særlig relevant i forhold til dagens konsoller, verken i form av teknologi eller volum. Der ser vi jo PS3-verstingen. Legger man så inn at PS5 så godt som aldri er solgt til lanseringspris før den ble mange år gammel så står jeg fortsatt inne for at PS5 er over snittet dyr. Hvis den hadde holdt seg til lanseringspris så hadde jeg nok vært mer tilgivelig her.

Nimrad skrev (30 minutter siden):

Husk hvor høy inflasjonen har vært. Bare siden lansering av PS5 nærmer vi oss 20% inflasjon.

Det er ikke bare så enkelt. Noe av inflasjon kommer jo fra "ekte" saker som mangel på råvarer, krig, og liknende, men mye av inflasjonen er også bare bedrifter som skrur opp prisene. Hva er inflasjonen på det Sony faktisk gjør? Der må det grundige analyser til.

Mat i Norge har f.eks. hatt høy inflasjon, men likevel går de selskapene med rekordoverskudd. Altså er "inflasjon" nesten bare oppjusterte priser og mer penger til ledelsen. Hvis det skulle vært tilfellet hos Sony så vil jo det også påvirke hva en fair pris på konsollen er.

Og uansett hvordan snur og vrir på det så klarer jeg ikke se hvordan noen kan argumentere for at PS5 har vært bra priset. Den har vært for dyr gjennom nesten hele levetiden til konsollen. Spesielt når man tar høyde for at spillene også har økt i pris betraktelig (uten å øke i kvalitet).

Det å eie en PS5 har gitt mye mindre for penga enn en PS4 eller tidligere. PS3 var også dyr, men der var det faktisk en del eksklusive spill + en blu-ray spiller som gjorde at det var mer spiselig.

PS5 virker som den er dyr kun for å være dyr.

Lenke til kommentar

A shit, jeg husker jeg hadde våte drømmer om NeoGeo og 3DO. Førstnevnte hadde hele porteføljen med de feteste arkadespillene man kunne spille - og det RETT INN I STUA! Utenkelig på den tiden med mindre du hadde svært tjukk lommebok. De var DYRE uten at jeg husker prisen..
3DO hadde et hyperrealistisk tennisspill med digitaliserte spillere og "kurs" i hvordan man skulle spille som jeg klødde hardt etter, men også dette var en helt uoppnåelig drøm.

Har ikke følt slik for spillekonsoller igjen før PS3 kom ut. Den var helt på trynet prisa og forled meg til Xbox den generasjonen. Før jeg kjøpte meg en PS3 da prisene hadde gått litt ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...