Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon

LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

720 stemmer

1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

• Ja.
      420
    • Nei.
      97
    • Like stor.
      65
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vidor skrev (53 minutter siden):

PS3 oppleves vel for mange som for gammel til at Sony vil implementere dette

Det er ikke noe særlig marked for det, nei. Men viktigst av alt, tilnærmet null penger å tjene for dem med å tilby det.

Lenke til kommentar

Var fine 30 minutter med mye vakkert. Mista interessen for concord - trodde det skulle bli litt mørkere som Destiny og ikke et barnespill. Men astro bot så gøy ut og jeg er er fortsatt klar for path of exile 2 og dynasty warriors origins.

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (21 minutter siden):

Mista interessen for concord - trodde det skulle bli litt mørkere som Destiny og ikke et barnespill. Men astro bot så gøy ut....

Må si jeg lo av denne sammensetningen... 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (Akkurat nå):

Ha ha, ja ser den nå. 😅 Ikke noe galt med barnespill, men nå synes jeg det renner inn PvP shootere over en lav sko som alle skal appellere til kidsa. 

For min del fikk jeg veldig Overwatch-vibber. Og det er en formel som er ganske tynnslitt i mine øyne... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (1 time siden):

For min del fikk jeg veldig Overwatch-vibber. Og det er en formel som er ganske tynnslitt i mine øyne... 

Enig der, men nå kommer jo tydeligvis Valve også med en Overwatch-klone så ikke alle som synes det er tynnslitt tydeligvis. Man kan vel si at Overwatch igjen er en Team Fortress 2 klone, men tror nok det blir flere likheter med Overwatch siden det er mer moderne.

Hero shooters kan være gøy, men jeg ramlet av f.eks. Apex Legends fordi det ble for mange heroes å holde styr på hvis man logget av et halvt års tid. Det ødela også en del for Battlefield 2042, der du egentlig vil ha generiske soldater.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Comma Chameleon said:

Ja, i form av at det er det billigste du får den til med mindre du kjøper brukt, men personlig synes jeg den burde vært under 5000 med tanke på hvor gammel den er.

Tja, siden PS5 kom på markedet har norske krona kollapset, pluss en ekstrem inflasjon i verden. To momenter som ikke taler direkte for prisnedgang. Xbox One koster mer enn PS5 nå. Nintendo har ikke akkurat tilbud på Switch-konsollen sin, selv om DEN er gammel den. 

Lenke til kommentar
newman221 skrev (56 minutter siden):

Tja, siden PS5 kom på markedet har norske krona kollapset, pluss en ekstrem inflasjon i verden. To momenter som ikke taler direkte for prisnedgang. Xbox One koster mer enn PS5 nå. Nintendo har ikke akkurat tilbud på Switch-konsollen sin, selv om DEN er gammel den. 

Ja. Jeg kan forstå at prisen er satt som det er, de vil jo tjene penger, men som forbruker så føles det fortsatt litt dumt ut at prisen har stått i ro i snart 4 år og eneste reell prisnedgang er inflasjonen. Verken PS5 eller Series X har vært noen banger i forhold til f.eks. PS4-æraen. Jeg håper de klarer å redde inn generasjonen litt på "slutten" med PS5 Pro og noen gode spill der, men foreløpig så er det vel nesten ingen spill som ikke har kommet til PS4 også. Flott at de støtter gamle konsoller, men det gjør også at PS5 ikke nødvendigvis har vært verdt det.

Lenke til kommentar

Hmmm, da har jeg motsatt mening av deg. Jeg synes PS5 definitivt har vært verdt prisen og oppgraderingen. Stillegående, bedre textures og bedre framerate enn PS4, veldig fantastisk sammen med VRR og en TV som støtter det. Og lastetidene er nesten verdt prisen alene. 

Ja, det hadde sikkert vært mulig å spille GoW på PS4, men opplevelsen blir bedre på PS5. Jeg synes ikke det er så ille at PS4-folka får spille spillene som også kommer til PS5. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
newman221 skrev (9 timer siden):

Hmmm, da har jeg motsatt mening av deg. Jeg synes PS5 definitivt har vært verdt prisen og oppgraderingen. Stillegående, bedre textures og bedre framerate enn PS4, veldig fantastisk sammen med VRR og en TV som støtter det. Og lastetidene er nesten verdt prisen alene. 

Helt enig. utrolig mye kos for rimelig penge. koster vel 4450,- for en digital. tipper det er rødt tall hele veien for de som selger og produserer.

Mener jeg betalte rundt 3,5-4k for ps4. og da kostet 1 usd 5,70 kr. I dag koster den 10,50kr så ps5 er langt billigere enn ps4

Til sammeligning  i disse tider får man knapt en middelklasse mobil for 5k.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Problemet er vel at spill må bli laget på en måte som gjør at du må ta høyde for hva en PS4 kan klare. Xbox har hatt samme problemet der spill som lanseres til Series X også må støtte Series S, og det gjør at enkelte spill ikke kan lanseres til Series X fordi det ikke ville kjørt på Series S. Hvis et spill kun er laget for PS5 og PC så kan de ta seg større friheter enn hvis de vet at de må støtte PS4 også. Ja teksturer og bildefrekvensen kan justeres ned på de gamle, men det er mange områder der det ikke er nok.

vidor skrev (12 minutter siden):

PS5 er et beist å utnytte, derfor tar det årevis å lage verdige spill. Spillene kommer, men folk har ikke vært forberedt på tidsaspektet.

Tja. PC-spill klarer da fint å utnytte maskinene og de er jo ofte mye kraftigere enn PS5. Jeg forstår at ikke alle spill trenger å utnytte kraften for å levere kjernen i spillet. Ser jo f.eks. hva Nintendo får til på en Switch som er svakere enn telefonen min, men tenk på hva de kunne fått til om de hadde hatt ordentlig maskinvare å leke seg med.

Mulig mitt perspektiv hadde vært annerledes om jeg ikke hadde en PC i tillegg.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

PS4 var en perfekt plattform på mange måter, og det så man også i antall gode spill som ble utviklet til maskinen, og hvordan den fremdeles satses på.

På mange måter er maskinen en fordekt PC som er optimalisert for spill. Den er tross alderen fremdeles en rimelig perfekt miks av kompleksitet, ytelse og pris. Det eneste som slår den av eldre konsoller er Xbox One X.

Xbox Series serien har egentlig skutt seg selv i foten i 9. gen fordi MS krever at ting skal fungere på S, noe som drar ned hva utviklerene kan tilby på X. Sony har ikke dette problemet med en PS5, derfor foretrekkes også denne konsollen av utviklere, selv om Series serien er nærmere DirectX-tankegangen og deler utviklingsmiljø.

Det Sony har gjort med PS5 er mer eller mindre å gjøre det samme som på X, men samtidig har man optimalisert hele spillutviklingsløypa og til og med gjort debugging av spill lettere. Mark Cerney er ringreven bak både PS4 og PS5 og han har god kjennskap til hva utviklerne trenger i en konsoll og har også derfor lagt veldig mye i å optimalisere konsollene best mulig for suksess.

Spørsmålet er jo da hvorfor PS5 ikke nyter samme suksessen som PS4 til tross for at de drar i fra Xbox i stadig større hastighet (5:1 i salg i det siste og minst 3x flere solgte konsoller) ?

Spillene har rett og slett ikke kommet enda, og de som kan spilles er gjerne rushet ut (lettere forbedret PS4-kode) eller indie-baserte greier som ikke utnytter plattformen. Maskinen har egentlig vært mer eller mindre en glorifisert PS4 med en kjapp SSD hele sin levetid, noe som neppe var det folk så for seg når de kjøpte maskinen.

Nå har jo markedet både vært igjennom Covid19 og inflasjon som har hatt mye å si. Oppkjøpet MS har gjort av Activision Blizzard og Bethesda har nok også sitt å si i tillegg til masse kuttede stillinger i gode studioer som for mange regnes som viktige stayere i bransjen. Dette skaper jo mye usikkerhet. Sist jeg sjekket var det over 6000 stykker som hadde mistet jobben, og det er sikkert økt ytterligere nå.

Det som viser seg er jo at det er ting under utvikling som ikke spesielt nådde et hypetrain før Sony arrangerte State of Play, og ser en på kommende UE5-titler så tror jeg nok en del av dem kommer til PS5 over tid. PS5 har en god hardware som takler UE5.

Poenget er vel egentlig at ting tar mye mer tid jo kraftigere konsollene blir og det mulighetsbildet det skaper i tillegg til forventningene folk får. På mange måter er PS5 vinneren her, selv om medaljen har litt treg distribusjon.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...