Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

720 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      97
    • Like stor.
      65
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (7 minutter siden):

Det samme" er jo ganske relativt. Hvis du drar alt ned til basics så er det jo mye som er "det samme", men ikke nødvendigvis kjedelig eller dårlig av den grunn. GTA har samme grunnoppskrift med en moderne åpen verden hvor man spiller skurk og skal utføre oppdrag og utforsking, men med ny historie, nye karakterer og flere ting å gjøre rundtom i den verdenen så funker jo den oppskriften veldig bra.

GTA er jo et godt eksempel på hvordan man kan fornye seg og forbedre ting nok til at det føles veldig ulikt ut. Eller i alle fall lar det gå mange nok år i mellom til at man faktisk får lyst på mer. RDR2 enda bedre eksempel. Nå er det jo urettferdig å sammenligne noen spill med RDR2, det mesterverket som det er, men tanken bak står.

Jeg skal vente på full release av SM2 før jeg gir endelig dom, men trailerne og det som har kommet ut føler at det blir mer av det samme. En ok-ish story. Samme type fighting. Ganske likt map. Alt for mange quick time events. Du har en drakt du kan sveve litt med, men ellers ganske lik traversal.

Det er litt begrenset hva de kan få til med Spider-Man i New York på den måten. Kanskje kunne de gjort noe nytt ved å endre litt på tempoet, gjøre det mørkere og mer realistisk (eller gå helt andre veien). Kanskje Spider-Man kunne vært en fiende av alle og ble jaktet over hele byen. Kanskje han var i en annen by, eller planet, som i Marvel-filmene. Da kunne man hatt nytt kart, ny kultur, nye fiender osv. Kanskje kunne de gjort det mer RPG-aktig, der dialogen faktisk har noe å si. Kanskje kunne spillet blitt CO-OP eller hatt en multiplayer-modus. Kanskje kunne man spilt det i first person eller i VR.

Er mye forskjellig som kunne blitt gjort for å gjøre dette til et mer selvstendig spill. Det virker fortsatt bare som en veldig stor DLC. Det er sikkert verdt pengene for de fleste med tanke på mengden innhold. 

Men det blir fortsatt for likt i mine øyne. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VAR PÅ POWER I DAG OG HOLD PÅ Å FÅ SLAG.... FY FAEN PLAYSTATION 5 KONSOLL - MARVEL'S SPIDER-MAN 2 LIMITED EDITION BUNDLE KOSTER 8595KR!! DET HER ER HELT SYKT. SPILLET ER TIL Å MED KUN EN NEDLASTING KODE.

 

https://www.power.no/gaming/playstation/playstation-konsoll/playstation-5-konsoll-marvels-spider-man-2-limited-edition-bundle/p-2525860/?q=ps5

 

Endret av dølledøck
sjokkskadet av pris på spidermann2 bundle
Lenke til kommentar

Spillprisene har vel vært holdt kunstig lave i forhold til hva det egentlig koster å utvikle spill, så det virker som den perioden er over og folk begynner å sette opp prisene. Det er jo ikke akkurat god timing i disse tider.

Godt mulig Sony også ser seg tjent med å melke markedet nå heller enn å satse på at det kommer til å bli bra i fremtiden. De er nok en smule mer truet nå enn de har vært før.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
dølledøck skrev (8 timer siden):

 

Det er vel mest pga limited edition design.

vidor skrev (7 timer siden):

Spillprisene har vel vært holdt kunstig lave i forhold til hva det egentlig koster å utvikle spill, så det virker som den perioden er over og folk begynner å sette opp prisene. Det er jo ikke akkurat god timing i disse tider.

Godt mulig Sony også ser seg tjent med å melke markedet må heller enn å satse på at det kommer til å bli bra i fremtiden. De er nok en smule mer truet nå enn de har vært før.

Spillmarkedet har også vokst med utviklingen. Spillselskap tjener gode penger. I tillegg til at enkelte spillmotorer som unreal og unity (rip) er lett tilgjengelig. Aldri vært enklere å lage spill, selv om noen pusher grensene hardt som feks Rockstar.

Lenke til kommentar
vidor skrev (12 timer siden):

Spillprisene har vel vært holdt kunstig lave i forhold til hva det egentlig koster å utvikle spill, så det virker som den perioden er over og folk begynner å sette opp prisene. Det er jo ikke akkurat god timing i disse tider.

Kunstig lave er å overdrive litt. Men det har blitt billigere og billigere stort sett ja. Men totalt salg har gått opp og opp, så de har jo tjent mer og mer på spill, selv om prisene ikke har økt.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Kunstig lave er å overdrive litt. Men det har blitt billigere og billigere stort sett ja. Men totalt salg har gått opp og opp, så de har jo tjent mer og mer på spill, selv om prisene ikke har økt.

Samtidig har budsjettene økt betraktelig, så fallhøyden har blitt mye høyere for de som ikke sitter på toppen av næringskjeden. 

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (35 minutter siden):

Samtidig har budsjettene økt betraktelig, så fallhøyden har blitt mye høyere for de som ikke sitter på toppen av næringskjeden. 

På AAA-spill har de blitt større. Men spilluniverset har blitt mye bredere med stort utvalg av mindre spill osv. Uansett, spillutviklere har fortsatt vokst og tjener bare mer og mer og mer. Poenget mitt er at det er ikke synd på dem akkurat. Så det må ses i sammenheng med at prisene justert for inflasjon bare har blitt lavere og lavere.

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (4 timer siden):

så fallhøyden har blitt mye høyere for de som ikke sitter på toppen av næringskjeden. 

Det er vel kun de på toppen som bruker vanvittige budsjetter og dermed har stor fallhøyde? Mindre studioer, indie-team og enkeltutviklere har aldri hatt det enklere/billigere å lage ting. 

Blender + Unreal (inkludert deres gratis-assets) lar deg lage spill med AAA-kvalitet i mange ledd. Scope blir selvfølgelig mindre, stemmeskuespill er vanskeligere osv, men man kommer utrolig langt med lite nå til dags.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (18 minutter siden):

Det er vel kun de på toppen som bruker vanvittige budsjetter og dermed har stor fallhøyde? Mindre studioer, indie-team og enkeltutviklere har aldri hatt det enklere/billigere å lage ting. 

Blender + Unreal (inkludert deres gratis-assets) lar deg lage spill med AAA-kvalitet i mange ledd. Scope blir selvfølgelig mindre, stemmeskuespill er vanskeligere osv, men man kommer utrolig langt med lite nå til dags.

Jeg snakket ikke om indie-utviklere og lignende selskaper, men de studioene som ligger i sjiktet under monsterproduksjonene. GTA, Assassin's Creed, osv. kan bli utviklet av teams tilsvarende norske småbyer og likevel få det til å gå rundt fordi de selger så bra. Skal et studio som ikke har en etablert merkevare prøve seg på moderne AAA spill blir fallhøyden veldig høy fordi de ikke har den samme garantien for 10, 20, 30+ millioner solgte enheter som de  største merkevarene har.

Selv for et middels AAA spill kreves det mye mer enn det gjorde før. På 90-tallet kunne studioer med færre enn 50 utviklere, enkelte ganger så få som 10-15, lage spill som ble sett på som det ypperste av det spillbransjen kunne by på. Donkey Kong Country ble utviklet av rundt 20 folk og solgte rundt 9 millioner enheter. Til full retail pris. Det er rett og slett ikke mulig i disse dager.

Edit: Det tar også mye lengre tid å lage AAA-spill nå enn det gjorde før. 

Når man må gange 300 utviklere med 5 år med lønninger kontra 30 utviklere med to år med lønninger så begynner det å bli ganske mye.

Dette er faktorer som bedre verktøy ikke kan gjøre så mye med (ennå).

Endret av Mr. Pants
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...