Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon

LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

720 stemmer

1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

• Ja.
      420
    • Nei.
      97
    • Like stor.
      65
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vidor skrev (På 19.1.2022 den 20.29):

P.g.a den praktiske ytelsen jeg opplever for min del brukes PS4 Pro på 4K TV, mens XOX vanligvis brukes på 1080p monitor, så du har egentlig litt praktisk rett :)

Det er på ingen måte min erfaring, men det avhenger litt av hva utviklere gjør. Naturligvis, selv om OneX yter gjennomsnittlig mye bedre enn PS4P og har ofte 40% eller høyere oppløsning i spill, så kan det være enkelte partier man opplevde at FPS-droppet var høyere enn på PS4P i spill som ikke hadde god dynamisk skalering.

Om vi tar Owerwatch så var det kun HUD som ble vist i 4K på PS4P og spillet kjørte i 1020*1080, i motsetning til OneX som kjørte en dynamisk 4K oppløsning på alt, og med god dynamisk skalering låste det seg ganske godt på 60FPS uten å noen gang være nært 1080 oppløsningen. De få hikkene den hadde ble "reddet" inn med adaptive Vsync, som riktig nok kunne gi en ørliten sjelden tear øverst i bildet når det var ekstremt mye action, men ingen frame drops.

Og dette har jeg opplevd som ganske konsist over hele linja. OneX yter mye bedre, og de gangene det har vært noe så har det vært der utvikler har presset den ganske mye høyere på oppløsningen.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 21.1.2022 den 15.07):

spør du meg er det jo galskap å ha konsoll på en monitor. Hele poenget med konsoll er å kunne ligge i sofaen og spille 😛

Kommer veldig ant på. Når det gjelder monitorer generelt så skal vi ikke glemme at VRR og HDMI 2.1 kun kommer på de nyeste TV'ene, de fleste spiller på en TV som ikke har noe av dette, så å kreve det av monitoren når "man" stort sett ikke har det på TV blir litt spesielt.

Ellers kommer det mye til bruk or preferanser. Tidligere hadde jeg OneX og PS4P på 75" på stua oppe, og to OneS side om side på hver sin 52" på stua nede, og da hadde de for vane å sitte rett foran på hver sin stol, selv om står en diger sofa der. Men når poden fikk en Series X så plasserte han den på rommet sitt med en 27" monitor (OneX og SX støtter forøvrig også Freesync som ikke krever HDMI 2.1.) og synes det er bedre.

Oppgraderte til 85" på stua oppe så jeg fikk VRR til Series X, men fikk en 75" til overs, så nå ble det å pensjonere dualoppsettet nede til fordel for 75" fordi kidsa ikke bruker det lenger. Jentene har hver sin XBOX på rommene sine med 50" og spiller fra senga, gutten spiller som sagt på 27".

Selv spiller jeg på både gaming-PC, også på 27", og konsollene (eller konsollen nå da) på på stor TV, men spillet og settingen avgjør hva jeg spiller hvor. Hadde jeg ikke giddet eller hatt råd til å bygge skikkelig gaming-PC kunne jeg fort ha satt opp en SX, til og med med tastatur og mus, på en 27" siden man fort må over dobbel pris for noe som ligner i ytelse.

Poenget er at monitor på alle måter kan være alt annet enn galskap. Og at det som ikke er galskap er å ikke støtte den vanligste oppløsningen på monitorer, 1440.

Lenke til kommentar

Dumt spørsmål kanskje, men jeg har 0 peiling så spør allikevel. Har bestilt ps5 som er på vei. Har vanlig 4k tv som er et par år gammel. Så har jeg sett i butikker de selger noen dyre hdmi kabler som tydeligvis skal være bedre enn vanlige? Gjelder dette kun for 8k tv, eller er det sånn at man kan kjøpe også 4k hdmi kabler som vil gjøre min spillopplevelse bedre? Eller har jeg misforstått og vanlig hdmi som jeg har brukt på ps4 fungerer like bra? 🤔🤔

Endret av Pandaandy
Lenke til kommentar

Det er støtte for ECC i HDMI, hvis du bare finner en ok spesifikasjon å bruke.

Mange får servert mye rart ang kabler fra selgere som overselger ganske grovt tidvis. En gjenganger er at de fremdeles snakker om kabler som om de overførte analoge signaler. Som Simen1 sier så funker det eller ikke iom at signalet er digitalt og mye mer støyrobust. Svært sjelden at det blir noe som kan minne om en vaklefeil som oppstår periodisk. Du kan sånn sett kjøpe den billigste kabelen du finner som er spesifisert (og der streker ikke alle merkene / kablene til i alle fall) for det du trenger av båndbredde for signalet du skal bruke. Det å kjøpe 8K kabel for 4K TV er sånn sett helt unødvendig, med mindre du vil bli overbetale.

Linus Tech Tips har noe videoer om HDMI på YouTube;

https://www.youtube.com/watch?v=XFbJD6RE4EY&t=324s

• Liker 2
Lenke til kommentar
Pandaandy skrev (4 timer siden):

Dumt spørsmål kanskje, men jeg har 0 peiling så spør allikevel. Har bestilt ps5 som er på vei. Har vanlig 4k tv som er et par år gammel. Så har jeg sett i butikker de selger noen dyre hdmi kabler som tydeligvis skal være bedre enn vanlige? Gjelder dette kun for 8k tv, eller er det sånn at man kan kjøpe også 4k hdmi kabler som vil gjøre min spillopplevelse bedre? Eller har jeg misforstått og vanlig hdmi som jeg har brukt på ps4 fungerer like bra? 🤔🤔

For å si det kort. Bruk kabelen du får med i esken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

HDMI er digitalt og om jeg husker rett har det ECC feilkorreksjon. Så enten fungerer det 100% eller så fungerer det ikke. Det finnes ingen kvalitetsgrader i mellom.

Kan være greit å legge til at HDMI over distanse mister/forverrer signalet. En god tommelfingerregel er at opp til ca 5m strekk funker fint mht 4k/60hz såfremt den er merket med High Speed.
Jeg har behov for 10 meter og selv om selgeren mente at 10m kabelen hans ville funke, så gjorde det ikke det. Den funka på PS4 Proen min 4k/30, men på PS5 ville den ikke pga 4k/60 som krever mer data.

Men som det påpekes her: enten har du et signal eller så har du ikke - bildekvaliteten blir ikke bedre eller verre med forskjellige kabler. Men en dyrere kabel kan i teorien holde på signalet over en lengre distanse, men neppe særlig mer enn 5 meter..

I mitt case hadde jeg to muligheter: en hdmi signalforsterker mellom to 5m kabler eller det jeg gikk for: en optisk HDMI kabel til drøye to lapper..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Den desidert største nyheten med det oppkjøpet der er at Sony direkte sier at alle eksisterende og fremtidige Bungie-spill skal fortsette komme på andre plattformer, inkludert rivalenes konsoller, og at det er en del av den generelle multiplattform-planen deres.

Ser ut til at alle spådommene mine om at PlayStation før eller senere kommer til å bli en third party developer/publisher sakte men sikkert realiseres :p  Om dette skjer vil tiden vil vise, men hadde ikke blitt litt overrasket lengre om Sony kommer ut å sier at alle first party titlene deres kommer på Xbox on Nintendo i fremtiden.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 30.1.2022 den 0.29):

HDMI er digitalt og om jeg husker rett har det ECC feilkorreksjon. Så enten fungerer det 100% eller så fungerer det ikke. Det finnes ingen kvalitetsgrader i mellom.

HDMI fram til versjon 2.0 bruker 8b/10b enkoding og ingen FEC for video om jeg forstår google rett.

Når HDMI begynner å bryte sammen så får man feil i enkelt-pixler («sparkles»). Jeg er usikker på hvordan dette fungerer med kryptering, man skulle vel tro at krypteringen kobler flere pixler sammen?

http://www.technical-direct.com/en/a-new-horizon-for-hdmi-2-1-8k/

https://www.cnet.com/news/why-all-hdmi-cables-are-the-same/

-k

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti kabler som akkurat ligger i grenseområdet. Det som skjedde med projektoren da var at den gikk helt i hvitt med bildet noen frames, og så var det tilbake til normalt bilde igjen. Sannsynligvis en måte å gi brukeren en godt synlig advarsel om at kabelen ikke var god nok til 100% integritet. Godt utstyr har gjerne en signalforsterker slik at man kan kompensere for tap av volt over lengre strekk av kabel om det kan justeres av bruker.

HDMI støtter ECC eksplisitt, men det virker ikke som det er så mye i bruk. Det er i alle fall vanskelig å finne noe særlig om emnet, så man må nok jobbe med dette profesjonelt og være på innsiden for å få tak i whitepapers.

Har testet veldig mange ulike HDMI-kabler og har aldri sett noe som ligner på sparkles. Symptomet jeg har opplevd er enten bilde eller ikke bilde. Aldri noe som ser defekt ut, borsett fra når man mater HDMI til DVI og bildet blir "monokromt rosa". Dette skjedde ved mating av en DVI-skjerm med en Raspberry Pi som ikke eksplisitt var satt til å mate ut et DVI-kompatibelt signal.

Signalene som går over HDMI kan variere med hvor mye båndbredde dem tar etter bitdybden og encodingen (RGB vs komponent) så det er verdt å teste hvis du ligger i genseland med kabel-kvalitet.

Lenke til kommentar
vidor skrev (56 minutter siden):

Jeg har vært borti kabler som akkurat ligger i grenseområdet. Det som skjedde med projektoren da var at den gikk helt i hvitt med bildet noen frames, og så var det tilbake til normalt bilde igjen. Sannsynligvis en måte å gi brukeren en godt synlig advarsel om at kabelen ikke var god nok til 100% integritet. Godt utstyr har gjerne en signalforsterker slik at man kan kompensere for tap av volt over lengre strekk av kabel om det kan justeres av bruker.

HDMI støtter ECC eksplisitt, men det virker ikke som det er så mye i bruk. Det er i alle fall vanskelig å finne noe særlig om emnet, så man må nok jobbe med dette profesjonelt og være på innsiden for å få tak i whitepapers.

Har testet veldig mange ulike HDMI-kabler og har aldri sett noe som ligner på sparkles. Symptomet jeg har opplevd er enten bilde eller ikke bilde. Aldri noe som ser defekt ut, borsett fra når man mater HDMI til DVI og bildet blir "monokromt rosa". Dette skjedde ved mating av en DVI-skjerm med en Raspberry Pi som ikke eksplisitt var satt til å mate ut et DVI-kompatibelt signal.

Signalene som går over HDMI kan variere med hvor mye båndbredde dem tar etter bitdybden og encodingen (RGB vs komponent) så det er verdt å teste hvis du ligger i genseland med kabel-kvalitet.

Jeg har ikke sett støy tilsvarende analog, men jeg har sett forvridning av farger, artifakter og manglende lyd. Men, siden HDMI frem til nå er det svært sjelden jeg har lagt merke til slikt, og jeg har vært innom noen tusen kabler/skjermer for å si det sånn. 

Linus har en video der han tester HDMI med verktøy for fysisk kabeltest. 

Lenke til kommentar
XtaZ skrev (5 timer siden):

Den desidert største nyheten med det oppkjøpet der er at Sony direkte sier at alle eksisterende og fremtidige Bungie-spill skal fortsette komme på andre plattformer, inkludert rivalenes konsoller, og at det er en del av den generelle multiplattform-planen deres.

Ser ut til at alle spådommene mine om at PlayStation før eller senere kommer til å bli en third party developer/publisher sakte men sikkert realiseres :p  Om dette skjer vil tiden vil vise, men hadde ikke blitt litt overrasket lengre om Sony kommer ut å sier at alle first party titlene deres kommer på Xbox on Nintendo i fremtiden.

Sony vil tvinges til å følge MS ut på et bredere spor, ja. Men, i akkurat dette tilfellet kan det være like mye Bungie som Sony. Bungie har en større grad av selvstendighet generelt enn Sonys andre studio, og skal også fortsette som sin egen utgiver. Det er godt mulig dette var ett av premissene for å få lov til å kjøpe selskapet. Men, det er klart, uten å lese avtalen blir det spekulasjoner basert på det som sies og gjøres av hvem. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...