Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon

LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

720 stemmer

1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

• Ja.
      420
    • Nei.
      97
    • Like stor.
      65
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25

Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (2 minutter siden):

spør du meg er det jo galskap å ha konsoll på en monitor. Hele poenget med konsoll er å kunne ligge i sofaen og spille 😛

Er en trend det der som bare fortsetter har jeg inntrykk av 😛 Jeg har jo kvitta meg med monitorerer fullstendig da etter å ha blitt OLED-frelst de siste årene :D Nå er det jo duket for OLED-monitorer og, så utviklingen er jo helt konge!

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

spør du meg er det jo galskap å ha konsoll på en monitor. Hele poenget med konsoll er å kunne ligge i sofaen og spille 😛

Inn før en eller annen kommer med at det kan man gjøre med pc også. For man kan jo det..

Men jeg forstår poenget fullt ut. Jeg har bygd om kjellerstua for multimedia og (konsoll)gaming, jeg og synes over halve opplevelsen er nettopp at det er en konsoll og et økosystem rundt konsoll. Av flere grunner vil jeg ikke spille pc spill online f.eks, mest pga juksere i storspill som gta, Fifa og CoD, men også pga ease of access: er lei av å laste ned drivere, patcher, oppdateringer og at Steam skal oppdateres hver fjerde time og at Origin og Epic store stjeler 50% av systemressurser osv etc.
Alt dette for å møte svette unger som har skrudd ned all grafikken på minimum for å ha 480fps og 0,1 i ping slik at de kan knerte deg med aimboten sin før du har runda hjørnet.

Men nok rant. Tilbake til 4k, 110" lerret, PS5 og FUT Champs. Jeg har TOTYer å vinne 🥸

Endret av Retroman
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Alt har fordeler og ulemper. Problemet med OLED er at de kan bli for mørke og sånn sett spise detaljer med blackcrushing. I tillegg kan de ha problemer med å gi fra seg nok lys for stue-bruk med dagslys. Brukes den i et mørklagt rom som en kino-skjerm, så er problemet mer eller mindre borte.

LCD gir gjerne litt lyslekkasje, men de er til gjengjeld egnet for lysere rom, og da legger man normalt ikke merke til litt lysere svartoner p.g.a av relativiteten.

De eldre LCD-skjermene var mer skjemmende på lekkasje, men de gode nyere synes har en helt grei balanse i ulike lysforhold. Har f.eks en som brukes med de samme innstillingene i alle lysforhold, og det er det jeg trenger i stua.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Har en 60 kvadrat 2 roms leilighet, hvor jeg har gjort om deler av kjøkkenet til soverom. Har 9mnd gammel datter. Får ofte ikke stua til meg sjøl for gaming og dattera sover ikke på rommet enda. (Det lille) Soverommet er hjemmekontor og kjøpte en fin monitor med 1440p/144hz som jeg bruker med ps5 og series X. For meg er det mer praktisk akkurat nå, har ikke råd til større plass enda...

Endret av BakaBerg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 timer siden):

Jeg kan ikke si jeg er helt up-to-date på alt jeg heller, men VRR er jo en HDMI 2.1-funksjon og jeg vet at monitorer ligger langt bak TV-er på HDMI-støtten siden de ofte har displayportinnganger som takler alt fra PC.

Ja, det vil det.  USB-portene vil PS5 støtter opp til 10 gigabit (ikke gigabyte - husk å skille mellom bit og byte), så alt over det vil ikke være vits. Men en HDD klarer vel knapt 1 gigabit.

Tips til billigste hdd på 1 tb som er rask slik at man kan spille raskt med å overføre spillet? 

Hvor lang tid tar det å overføre feks et spill på 100 GB? 

Lenke til kommentar

Hvis hastigheten er viktigst for deg er denne bra; 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/ssd-m2-pcie/samsung-980-nvme-1tb/1017275.11116/

Prisen har gått opp ca 200 kr, men det er fremdeles en rimelig god deal. Du trenger også et NVMe til USB 3 kabinett å sette den i, helst med støtte for kjøling. Alternativet er å bare shoppe en SSD som er kjapp nok for å oppgradere lagrinskapasiteten native for PS5 (SSDen fungerer direkte for PS5-spill)

Vanlige harddisker på 2,5" får jeg rundt 70 MB/s med på PC i alle fall.

Intenso har noen ganske greie disker. Bruker mye WD selv, men shoppet Intenso nå sist, og de virker greie.

https://www.netonnet.no/search?query=intenso+2%2C5"+ekstern

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (23 timer siden):

Jeg kan ikke si jeg er helt up-to-date på alt jeg heller, men VRR er jo en HDMI 2.1-funksjon og jeg vet at monitorer ligger langt bak TV-er på HDMI-støtten siden de ofte har displayportinnganger som takler alt fra PC.

Man har forskjellige typer Variabel refresh rate formater. Man må ikke nødvendigvis ha HDMI 2.1 for å få til alle.

Feks radeon sitt VRR format er freesync, Nvidia sitt er G-sync. Series X støtter freesync som er et VRR format. 

Min tv er HDMI 2.01B og kan ikke kjøre 4k120hz, men klarer fint 1440p med 120hz med VRR. Monitoren min har støtte for VRR (freesync) opptil 100hz, som også fungerer på series X. Den monitoren er litt dårlig siden den ikke støtter 1440p + VRR + 120hz, men det er montiorer som gjør det, som er HDMI 2.01b og ikke koster sinnsykt mye som 2.1 monitorer.

Ps5 støtter ikke noe VRR eller native 1440p og jeg tror sony har sagt en eventuell firmware oppdatering som støtter det, vil kun gjelde hdmi 2.1.

Et eksempel der er destiny 2 som er rart på next gen konsoll. Altså det kjører 4k60hz overalt utenom i pvp (crucible). Der har man 120hz støtte. Men spillet kjører ned oppløsningen til 1080p/120hz på ps5 fordi man ikke kan velge native 1440p/120hz. Det kan man på series X.

Edit:

Ps5 versjonen kjører mye mer stabilt på 120hz 1080p enn series X med 1440p/120hz, men har man VRR på klarer man ikke se forskjellen/framedrops/tearing. Hvertfall ikke jeg

https://www.google.com/amp/s/www.whathifi.com/amp/advice/vrr-everything-you-need-to-know-about-variable-refresh-rate

Endret av BakaBerg
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Jeg har sett dette fra en annen youtuber allerede den tez2-nyheten, men nå har det nådd han her. Dreier seg om jailbroken PS4 og PS

Dreier seg egentlig ikke så mye om noe som helst fra vår kjente og kjære clickbaiter Mr Boss ftw.. jeg fulgte han en del før, men skjønte etterhvert at det var lite content å hente der, mye «sensasjoner» og mye resirkulert shait.

Risiko for at du etter PS4 jailbreak KAN støte på modda menyer, helt sikkert (jeg KAN også vinne førstepremien i VikingLotto), men sjansen er svært, svært liten. Det legges til at tez2 selv sier at dette kan skje som følge av at PS4’en er blottlagt nå pga jailbreak, men at det skal enormt mye innsats til å modde en public server, samt i etterkant høy risiko for ban da slik manipulering er relativt lett å oppdage og spore. Og ikke minst at du fortsatt må omgå PSN, en nøkkelutfordring du ikke har på pc.

Så at at du kommer til å støte på modda menyer i GTA online public server er fortsatt usannsynlig.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
9 hours ago, Retroman said:

Dreier seg egentlig ikke så mye om noe som helst fra vår kjente og kjære clickbaiter Mr Boss ftw.. jeg fulgte han en del før, men skjønte etterhvert at det var lite content å hente der, mye «sensasjoner» og mye resirkulert shait.

Stemmer det. Helt enig. Liker TGG mye bedre og mange andre youtubere for GTO. Gtamen er også ganske ok, mye bedre å lytte til, men gjorde en glipp i en av sine siste LSCarMeetRaces for Series, Pursuit (sjeldent, men kan vel skje den beste). MrBoss ftw kan bli litt monoton og for detaljert om ofte ingenting. Innimellom så er han utrolig nyttig pga. denne detaljert-heten. Han hadde ikke mye å dele i denne video (ennå).

Så at at du kommer til å støte på modda menyer i GTA online public server er fortsatt usannsynlig.

Det blir jo som med mye annet, at man er nødt å vente å se. Deler dette fordi jeg tror det er nyttig å lufte. Jo mer skade moddere får gjort jo mer må Sony og Rockstar stå sammen for å lappe ting. De er gjerne sløve og venter lenge mellom patchene. Spesiellt Rockstar er jo sløv av den ekstreme varianten vil jeg påstå.

Mye av problemet ligger jo på Peer-to-Peer, som er et dårlig valg av Rockstar til å begynne med, oppi de få Peer-to-Peer fordelene som likevel finnes. Flere youtubere som henger ut R* for ikke å ha dedikerte servere.

Jeg selv har nydt 13 mnd (1+12). med PSN under covid. Har snart 83 dager effektiv gaming i GTO (rank over 333) på mindre enn denne PSN-perioden. Ekstremt. Blir sikkert sundt med en pause. Bra å ha noe å syssle med i pandemien om ikke noe annet. Har vel litt over 2 mnd. igjen på PSN.

Fy faen, R* er noen jævler på å lage grinding-spill, i negativ forstand. Har ikke kjøpt et eneste Sharkcard eller Goldbars i GTO og RDO som er det jeg har sysslet med i pandemien. Eneste jeg småangrer på er å ha kjøpt RDR2 Ultimate til tusen kroner som "beta"-tester på release date når R* lar det forfalle så mye (har Rank 285 der cirka fordelt over alle disse årene). Viser hvor fort kjedelig RDO blir. I starten så ranket jeg opp i RDO så fort jeg bare kunne fordi jeg trodde det skulle gi en edge (og jeg kunne forsvare det med den tanken), men faen for et tidssløseri.

Glad jeg kom i det på GTO først i 2021, når det nærmer seg å gå ut på dato. Fikk fordelen av å cashe Cayo-grinding. Har sluppet special cargo warehouse når det var en av de få grinde-metodene. Arena War er vel det minst utprøvde jeg eier, folk hater jo Arena level systemet. Nå forbedret de jo på LSCarMeet level systemet, da det liknet for mye på Arena War sitt kjipe.

Det er fader meg svett å forsøke å ta igjen hva er det siden 2013 med DLC-er i GTO :laugh: formidabel arbeidsoppgave.

Spoiler

Wow regnet litt på det 11 mnd. delt på 83 dager er jo i snitt 4 timer gaming til dagen i pandemi-modus :blink:

Har smågamet litt på RDO i tillegg for de 4 t. var kun GTO. Men RDO har ikke hatt særlig mye godt i DLC-er. Så det er jo unnagjort på et par dager hver gang de slipper en. Vent litt regnestykket er feil. Må gi fratrekk for flere ukers ferie vekk fra heimen.

Det jeg forsøker regne på er:

13 mnd. PSN gir 390 dager

11 mnd. pga. 2 mnd. gjenstår gir 330 dager

9,5 mnd pga feriefratrekk gir 285 dager (å gjøre det på).

Det jeg forsøker å ytre er at jeg i løpet av 285 dager har gamet 83 dager effektivt. Som jo skulle bli en større daglig gamingøkt, men det blir jo mindre om en bruker 285 å dele fra. Fader jeg kommer vel på hvor tankerekken står fast etterhvert.

Effektiv gaming 83 dager. Ah, kanskje prosentregn. kan hjelpe:

13 mnd. er 21,3 %

11 mnd er 25,2 %

9,5 mnd er 29,1 %

La oss se: 24 timer * 0,291 gir 7 timer til dagen. Fy FAEN

Kunne sikkert ha vært ekte millionær om jeg brukte 83 dagsverk til noe annet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Dæven du spiller mye. Jeg spiller kanskje  to tre timer i snitt hver dag. Og halvparten av dette er sammen med junior på spill jeg ikke er så veldig interessert i (f.eks Minecraft).

PSN virker mer som autentisitet og kontobekreftelse - se på det som en slags brannmur/filter med innsyn i systemet ditt. De fleste online tilkoblingene er P2P gjennom denne «brannmuren». Unntak til dette er bl.a noen EA og Ubisoftspill som kjører egne servere.

Microsoft har jo en klar fordel her da alt i Live-systemet kjører gjennom MS-servere. Men jeg har ikke støtt på mye problemer med Sonys løsning, så 🤷‍♂️

Fra Tom Chai, Ubisoft Shanghai:

Most games are simply P2P based, the PSN servers work as account authentication, profile maintaining and lobby hosts. When players are gathered, they start a host election process, any players with open NAT can be elected as hosts, then the players start the game themselves, exchanging traffic between each other, not going through PSN at all (from what I know it uses a custom protocol encapsulated in UDP packets). Sometimes some data are sent back to PSN to update player status, monitor cheating and so on.

A few games have their own servers, usually EA or Ubisoft games. Since Xbox One brought up the topic of using cloud services for game servers, game developers begin to love this idea because NAT isn’t a problem for server-client based sessions at all. Titanfall uses Azure extensively. For Titanfall 2, MS won’t cover server loads for non-Xbox One sessions so they have to purchase cloud services for PS4 sessions from other suppliers.

From what I know Sony runs very few servers for game lobbies, most game operators set up their own lobby servers while MS basically handles everything for Xbox Live. MS has massive infrastructure so they can even afford the luxury to host almost every Xbox Live game sessions on there Azure services.

Some game types like MMORPG requires a game session server, so P2P isn’t used at all.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Man kan få en del mer batteritid ut av ps5 kontrolleren ved å gå trykke på ps-knappen -> accessories ->wireless controller ->| controller settings -> Vibration intensity: off eller weak -> Trigger Effect Intensity: off eller weak -> Brightness of Controller Indicators: Dim. Vet ikke hvor mye ekstra det gir, men følte det ble bedre enn før.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Undified skrev (6 timer siden):

Man kan få en del mer batteritid ut av ps5 kontrolleren ved å gå trykke på ps-knappen -> accessories ->wireless controller ->| controller settings -> Vibration intensity: off eller weak -> Trigger Effect Intensity: off eller weak -> Brightness of Controller Indicators: Dim. Vet ikke hvor mye ekstra det gir, men følte det ble bedre enn før.

Jeg har dimmet lyset, men jeg vil mye heller ha ordentlig vibrasjon enn litt ekstra batteritid. Er ikke noe problem å spille en halvtime med kabel i verste fall.  Men jeg har alltid kjøpt en ekstra kontroller, så det er alltid en av de som er fulladet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
listen skrev (1 time siden):

Gikk for 2 kontrollere + ladedock denne generasjonen. Så det ligger (i teorien) alltid en fulladet kontroll klar for dyst. Ganske mye mer digg enn dualshock og 3m usb som var min løsning på PS4’en. 

Ditto. Kjøpte original ladedock - digg den lyden når magneten klikker sånn at du vet at kontrolleren er på plass.

Premiumlading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...