Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

720 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      97
    • Like stor.
      65
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (21 timer siden):

Hvis du skal sette grensen på at spillet ikke finnes til noe annet enn Series S/X så blir det vel ingen eksklusive denne generasjonen? Alt kommer vel til PC også?

Ja nettopp. Helt greit det i grunn måten MIcrosoft gjør det på, jo flere som får oppleve spille jo bedre :) Sony går jo kraftig i samme retning de óg, om enn i noe tregere tempo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mala skrev (2 timer siden):

Ja nettopp. Helt greit det i grunn måten MIcrosoft gjør det på, jo flere som får oppleve spille jo bedre :) Sony går jo kraftig i samme retning de óg, om enn i noe tregere tempo.

Stort sett enig. Håper bare ikke Sony slutter å spytte inn store summer i store kvalitetsspill uten at de på død og liv skal måtte ha bøttevis med DLCs for å tjene enda mer. Eksklusive spill har sin fordel også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (14 timer siden):

Stort sett enig. Håper bare ikke Sony slutter å spytte inn store summer i store kvalitetsspill uten at de på død og liv skal måtte ha bøttevis med DLCs for å tjene enda mer. Eksklusive spill har sin fordel også :)

 Enig :)

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (14 timer siden):

Stort sett enig. Håper bare ikke Sony slutter å spytte inn store summer i store kvalitetsspill uten at de på død og liv skal måtte ha bøttevis med DLCs for å tjene enda mer. Eksklusive spill har sin fordel også :)

Det er vel ingen dirkete sammenheng mellom eksklusivitet og fravær av DLC i spill.

Om spillet slippes på flere platformer så selger det flere kopier, de tjener mer penger, og de kan lettere droppe DLC. 

At DLC fremdeles er en greie har utelukkende med policy og valg å gjøre, fra studio sin side, ikke platformen. 

Videre er det stir forskjell på DLC'er. Hvis et spill er veldig populært, har alt som tilsier at spillet er en komplett opplevelse, og utvikler lager et stort påbygg av betydelig verdi, så har ikke jeg noen problemer med DLC'er som sådan. 

Det samme gjelder også STD-versjoner VS Ultimate Super Extended Bad Ass Premium Edition der STD har komplett spill, men den andre gir mer innhold som ikke er kritisk for opplevelsen av spillet. 

Hvis et spill slippes og ikke fremstår som komplett, har lite innhold, og utvikler pøser på med dyre DLC'er som også har lite innhold, men som eksempelvis er nødvendig om du skal fortsette med flerspiller, så blir det noe annet. 

I disse tilfellene kan dette tilføre god og ekstra verdi for den som ønsker det, og det kan være en bra ting. Men, det kan naturligvis være en hårfin linje. 

Lenke til kommentar
ThomasM skrev (På 4.11.2021 den 22.05):

Kan ikke se at jeg har innført et slikt krav, men trist at GT7 også kommer til PS4. 

Hvorfor er det trist at GT7 kommer til PS4? 

Dette er samme maset som Ponies kom med når Microsoft annonserte Smart Delivery, pre Gen støtte og PC støtte i sin tid. 

"Støtte for andre systemer holder tilbake utviklingen" osv. 

Men, det er bare tull og tøys innenfor disse tidsrammene. Det er i praksis så og si ingen lanserte spill som bruker nye HW-funksjoner i den grad at det ikke kan skaleres. 

Til og med UE5 måtte skrives om for å utnytte IO kapasiteten på de nye konsollene. Så, hvor. Mange spill i utvikling vil reelt kunne utnytte dette fullt ut i dag? Og selv da skal det veldig mye til å lage gameplay som utnytter IO i så stor grad at spillet ikke kan lanseres kryssplattform uten at det fremstår som en demo av funksjonen. 

Tror noen her at det er bærekraftig å lansere en diger dyr eksklusiv tittel til en kundebase på 10 millioner enheter? Når de fleste PS eksklusive selger til mindre enn det med en kundebase på 110 millioner enheter. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Snakker om bærekraftighet så er jeg redd for at vi vil se færre og færre AAA-originaltitler i fremtiden. Jeg så nylig at Ubisoft har en ettårs roadmap for content til AC Valhalla. Irriterer meg grundig at «content» har blitt den nye greia fremfor utvikling. GTA V på sin tredje konsollgenerasjon, remaster ditt, oppfølger datt osv.

JEG VIL HA NYE SPILL!!!!!!!!

Men jeg ser det jo: Spill begynner å bli så dyre å lage at investorer vil ha garantier for avkastning - blir det samme som med filmer, egentlig: oppfølgere, origin-historier, spinoffs og remakes får vi i større grad bli vant til fordi de er redde for å floppe. Vi var inne på det tidligere i tråden, og jeg tror  bl.a UE5 (og Unity med mindre titler/Indiespill) kommer til å bli en livline for mange utviklere i fremtiden. Så det er bare å kjøpe aksjer i Epic.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Retroman said:

... UE5 (og Unity med mindre titler/Indiespill) kommer til å bli en livline for mange utviklere i fremtiden.

UE5 er skreddersydd for nextgen. Generelt er motoren greit up to date uten noe form for strålesporing. Nvidia sin plan om å revolusjonere markedet med RTX følger jeg har fått en nokså lunken mottakelse da teknikkene som er utviklet for å kompensere for problemene med rasterization på 3D GPU lang på vei foretrekkes av utgivere.

Det er også laget mye mellomvare for å hjelpe utviklere på ulike måte. Deler av dette burde være rimelig lett å tilpasse til PS5.

Summe av alt dette er nok at spillene kommer, bare ha litt is i magen.

Arcade-lignende prosjekter laget med Unity er vel mer eller mindre bare å måkke over til PS5 så lenge motoren er utviklet ferdig på plattformen. Sony ønsker nok å gi kundene så mye å velge i så fort som mulig slik at de ikke føler investeringen i PS5 var et feilsteg.

Jeg sitter fremdeles på gjerdet med å kjøpe nextgen fordi jeg følger verdien enda er for liten. Jeg kommer nok til å hoppe ned når gresset er grønnere.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (8 timer siden):

Det er vel ingen dirkete sammenheng mellom eksklusivitet og fravær av DLC i spill.

Det var vel ikke nødvendigvis DLC jeg tenkte på. Men med tanke på at eksklusive spill selger konsoller, som igjen selger enda flere spill, så vil eksklusive spill ofte få bedre tid og mer ressurser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
On 11/5/2021 at 11:13 AM, LarZen said:

Hva så om spillene er også tilgjengelig på PS4? Forbedringene som en får med en PS5 versjon gjør spillene mye bedre. Er jo ikke slik at en ser PC spillere si slik om spill som skaleres og kjører på alt ifra eldre til ny hardware. Dette er en tankegang som ikke hører hjemme i dag.

 

Med slik tankegang så er jo ingen fremtidige PS5 spill som også vil finne veien til PC (noe mange flere vil) som kjører på vesentlig bedre hardware være verdt å spille og kjøpe på PS5....

 

Hvorfor kan man ikke heller prioritere utviklingen til PS5, for å optimalisere mest mulig, kontra at spillet skal være tilgjengelig på begge konsollene og at Playstation 5 er lite annet enn en slags Playstation 4 Pro 2. PS5 har vært på markedet i omtrent 1 år, det vi er servert hittil er spill utviklet for PS4 med grafiske forbedringer, spretter ikke akkurat champagnen av den grunn. Hvis man har både PC og konsoll så håper jeg da inderlig at ingen kjøper spillene to ganger, selv om det på dessverre ikke vil overraske. 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
On 11/6/2021 at 11:01 AM, Serpentbane said:

Hvorfor er det trist at GT7 kommer til PS4? 

Dette er samme maset som Ponies kom med når Microsoft annonserte Smart Delivery, pre Gen støtte og PC støtte i sin tid. 

"Støtte for andre systemer holder tilbake utviklingen" osv. 

Men, det er bare tull og tøys innenfor disse tidsrammene. Det er i praksis så og si ingen lanserte spill som bruker nye HW-funksjoner i den grad at det ikke kan skaleres. 

Til og med UE5 måtte skrives om for å utnytte IO kapasiteten på de nye konsollene. Så, hvor. Mange spill i utvikling vil reelt kunne utnytte dette fullt ut i dag? Og selv da skal det veldig mye til å lage gameplay som utnytter IO i så stor grad at spillet ikke kan lanseres kryssplattform uten at det fremstår som en demo av funksjonen. 

Tror noen her at det er bærekraftig å lansere en diger dyr eksklusiv tittel til en kundebase på 10 millioner enheter? Når de fleste PS eksklusive selger til mindre enn det med en kundebase på 110 millioner enheter. 

Fordi GT7 er et PS4 utviklet spill med bedre grafikk og raskere lastetider på PS5, men for all del, smak og behag. Begrepet neste generasjon blir mer og mer utvannet, dessverre. 

Når det gjelder tidsrammene så er det ikke jeg som sluttbruker som har satt de, så jeg ser ikke helt hvorfor det skal frita Sony for kritikk, burde kanskje PS5 vært utsatt med noen år, slik at man samtidig sikret produksjonskapasitet for å ha flere konsoller på markedet. 

Vi får vel en PS5 pro innen utviklerne begynner å levere spill primært utviklet for PS5, dessverre 

Lenke til kommentar
ThomasM skrev (2 timer siden):

Fordi GT7 er et PS4 utviklet spill med bedre grafikk og raskere lastetider på PS5, men for all del, smak og behag. Begrepet neste generasjon blir mer og mer utvannet, dessverre. 

Når det gjelder tidsrammene så er det ikke jeg som sluttbruker som har satt de, så jeg ser ikke helt hvorfor det skal frita Sony for kritikk, burde kanskje PS5 vært utsatt med noen år, slik at man samtidig sikret produksjonskapasitet for å ha flere konsoller på markedet. 

Vi får vel en PS5 pro innen utviklerne begynner å levere spill primært utviklet for PS5, dessverre 

Hva er forskjellen på et PS4 utviklet spill og et PS5 spill fra et teknisk ståsted? Det er samme grunnarkitektur. 

Problemet er ikke PS4 spillene, men alt våset Sony holdt på med med "vi tror på generasjoner" og den illusjonen de bygde opp i tiden før PS5 lanseringen, mens de koste seg med at MS fikk backlash etter at de annonserte kryssgenerasjonsstøtte og negativ omtale pga det, samtidig som de selv passet på at PS brukere fortsatte å leve i den illusjonen at det var anderledes på PS.

Men, det er bare en illusjon. 

Det vil komme spill som ikke kan reproduseres på last hen etter hvert. Men, mye av den nye HW funksjonaliteten, og spesielt det som går på lagring, er i mange tilfeller umulig å utnytte i game pga begrensninger i dagens game engines, samt at man må finne gameplay-aspekter som utnytter mulighetene mer enn at man bare hopper over noen steg i preloading til RAM. For det er spesielt på høy IO som ikke lett kan skaleres de gamle faller av når den tid kommer. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, ThomasM said:

Vi får vel en PS5 pro innen utviklerne begynner å levere spill primært utviklet for PS5, dessverre 

Det kommer nok til å ta tid, ja. Det er ingenting som så langt har fristet så mye at jeg har tatt meg bryet med å shoppe en PS5, men det skjer nok når tiden er moden. 

Pr. nå føler jeg fokuset mest er på mer eller mindre forbedrede PS4-titler og det er for uinteressant for min del. Når det kommer skikkelige native 1.party utgivelser blir det nok kjøp. For min del var det TLoU som utløste PS4-kjøp.

For Horizon : Zero Dawn II - Forbidden West så tror jeg at det er godt nok med PS4 Pro, så lenge det hele tiden har vært planlagt som en PS4-release så fungerer vel det i praksis som en brems selv om det er meget godt i utgangspunktet og sikkert beholder checkerboard-rendring som skalerer fint opp på PS5 med noe jeg antar er minimale kodeendringer.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

"Problemet" er at det er solgt 15 mill ps5, og 115 mill ps4. Så selvfølgelig er de 114 mill potensielle kundene inkludert når man lanserer et nytt spill. med kun 15 mill potensielle kundnder hadde vi ikke hatt GT7 på tur.

Det vi kan håpe på er at de klarer å utnytte styrken i begge konsollene.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (11 timer siden):

Men, det er bare en illusjon. 

Så lenge som sony faktisk har levert spill som ikke kan gjøres på forrige generasjon så faller hele påstanden din bort, nok en gang.

Det er merkelig hvor mye du føler du må bryte inn for å rakke ned på ps5.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Iki said:

Så lenge som sony faktisk har levert spill som ikke kan gjøres på forrige generasjon så faller hele påstanden din bort, nok en gang.

Det er merkelig hvor mye du føler du må bryte inn for å rakke ned på ps5.

Du var jo den største forkjemperen for at det ikke sku være cross gen spill? Eneste du skrev på dette forumet før release var hvor fantastisk alt ble uten laste tider og eksklusive PS5 spill, det var iallefall ikke vits å lage PS4 spill fordi det gjorde spillene dårligere. 

Og Sony la ting frem på en måte at de skulle kun fokusere på PS5 og ble hyllet for dette inkl deg selv. En av tingene du brukte som argument i alle diskusjoner bortimot var null loading og eksklusive PS5 spill som gjorde konsollen helt overlegen alle konkurrenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (1 time siden):

Du var jo den største forkjemperen for at det ikke sku være cross gen spill?

Ja? Kanskje du burde lese kommentaren min på nytt for det er jo nøyaktig det jeg skriver denne gangen også.

Sony har laget spill som kun er mulige på ps5 (eller en helt moderne pc) så det motbeviser altså påstandene om at de ikke gjør dette.

Lenke til kommentar
ThomasM skrev (18 timer siden):

Hvorfor kan man ikke heller prioritere utviklingen til PS5, for å optimalisere mest mulig, kontra at spillet skal være tilgjengelig på begge konsollene og at Playstation 5 er lite annet enn en slags Playstation 4 Pro 2. PS5 har vært på markedet i omtrent 1 år, det vi er servert hittil er spill utviklet for PS4 med grafiske forbedringer, spretter ikke akkurat champagnen av den grunn. Hvis man har både PC og konsoll så håper jeg da inderlig at ingen kjøper spillene to ganger, selv om det på dessverre ikke vil overraske. 

 

Det er vel nå ca 120.000.000 grunner til at vi ser PlayStation "eksklusive" spill på både PS4 og PS5. Og tror jeg mange har alt for store drømmer om hvordan "neste-generasjon" spill kommer til å bli. Og da spesielt på konsoll, det er to skritt frem og et bakover og gjerne en til siden hele tiden. Den største oppgraderingen er strømming av data, lyd muligheter og mulighet for 60fps men dog ofte med som nevnt et skritt bakover i form av nedjusteringer på flere punkter.....

Vi ser nå at spill som fks Ratchet & Clank som skulle være umulig på PS4 eller til og med PC nå uten tvil er bare enda et PR triks ifra Sony. Spillet kjører helt fint på vesentlig lavere SSD disker på PS5 og utviklere har sagt at dette er fult mulig å gjennomføre på andre maskiner. Ikke bli overasket om R&C kommer til PS4 akkurat som Spider-man Miles Morales nå har gjort.

Og selv om PS5 er i stand til å overføre store mengder data så er det nå slik at stadig flere spill skal over til PC. Så jeg tviler vi vill se spill som er laget og kun mulig på PS5. Enten pga spillene skal over på PC eller fordi det rett og slett ikke er noen begrensning som tilsier det.

Om en prøver å gå tilbake til en PS4 i dag så er det rett og slett en forferdelig opplevelse. Sekunder til umiddelbar lasting blir opp til flere minutter med venting å glane på laste skjermer. 30 fps smørje som gjør deg sjøsyk og får deg til å lure på hva i huleste granskauen det en har bedrevet med frem til PS5 kom ut...En kontroller som ikke nødvendigvis er bedre å bruke men som gir noen sykt kule effekter i form av haptics og trigger effekter. Og er en lyd interisert så har vi nå spill som gir en helt syk bra 3D lyd og rett og slett bare mer lyd.

Om en har en PC så skal den være ganske så grei om en skal ha en bedre spill opplevelse. Spesielt med tanke på prisene på PC og deler i dag så er det jo helt eksepsjonelt å gå for en PS5 eller SeriesX. 

 

/end of ramblings.... 😄

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...