Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon

LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

720 stemmer

1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

• Ja.
      420
    • Nei.
      97
    • Like stor.
      65
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25

Anbefalte innlegg

E2MysTerY skrev (36 minutter siden):

Ha flere usb utganger? er det ikke gjerne det man bruker en Hub til? 😛 

jeg har keyboard og mus fra forskjellige produsenter pluss hodetelefon dongle da er det plutselig ikke flere plasser igjen til ladekabel og ekstern HD. 

Haha, jo, jeg skjønte bare ikke helt til hva. Jeg bruker ikke en eneste av de. Jeg ville kjørt ladekabelen i en stikkontakt-lader og en helt enkel og billig USB-hub til tastatur/mus/headset så sparer du litt penger. Trenger ikke noe fancy greier til de tingene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 5/4/2021 at 8:13 AM, XtaZ said:

Sony really hated PS4 crossplay, confidential documents reveal - The Verge

Da har det lekket noen dokumenter fra rettsaken mellom Epic og Apple som gir litt innblikk i hvorfor Sony nektet cross-play i åresvis, og ikke helt overraskende så var det altså ikke fordi Sony var så forferdelig bekymret for alle disse stakkars barna som spiller på PlayStation som måtte beskyttes fra alle de forferdelige folkene på PC, Xbox og Nintendo som de påstod var grunnen i starten 😂

For en skitten greie.

Dette er ganske skttent. Sony viser seg lite egnet som en ledende markedsaktør spør du meg. Det som er verre er at folk godtar dette. 

Gamer med artikkel: https://www.gamer.no/artikler/utviklere-ma-betale-sony-ekstra-for-kryssplattformspilling-med-playstation/509890

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (1 minutt siden):

Husk at Ekstern HDD ikke kan kjøres via hub på PS5 hvis man skal tro Sony

Nei nei, men om jeg frigjør plass bak så kan jo HDD stå bak i tilfelle, men da er jeg avhengig av å ha et par plasser til foran, men da leser jeg det slik at det ikke trenger være noe fancy greier så lenge man bare skal ha tastatur og mus? :) ser jo de har noen som passer inn i selve fronten som utvider til 5 der, men litt skeptisk til å bestille de fra ebay mtp kvalitet og evt returer om noe ikke skal fungere. :)

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Retroman said:

Jupp. Sjenerer meg ikke i det hele tatt. Tilsvarende praksis finner du hos andre store aktører også: Apple og Microsoft er gode eksempler på monopolisering innen henholdsvis mobil og pc. Og allikevel kjøper folk både iPhone og pc med Windows uten å nykke..

Det der er merkelig argumentering. Og det er aspekter her som gjør at det er vanskelig å sammenligne med andre. F.eks at Epic skulle si gode ting om Sony. Dette er jo manipulasjon.

13 minutes ago, E2MysTerY said:

Nei nei, men om jeg frigjør plass bak så kan jo HDD stå bak i tilfelle, men da er jeg avhengig av å ha et par plasser til foran, men da leser jeg det slik at det ikke trenger være noe fancy greier så lenge man bare skal ha tastatur og mus? :) ser jo de har noen som passer inn i selve fronten som utvider til 5 der, men litt skeptisk til å bestille de fra ebay mtp kvalitet og evt returer om noe ikke skal fungere. :)

Nei, tror ikke du trenger noe fancy greier. Jeg ville bare kjøpt no billig på Biltema f.eks. Da slipper man å vente på postgang fra Ebay også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (45 minutter siden):

Det der er merkelig argumentering. Og det er aspekter her som gjør at det er vanskelig å sammenligne med andre. F.eks at Epic skulle si gode ting om Sony. Dette er jo manipulasjon.

Forklart på en annen måte: Sony er størst og mest populær. At de bruker sin styrke i markedet til å kreve noe mer er en strategi de kan, og vil, fortsette med.

Epic ser jeg i kortene prøver å være good guy, «buuh, Sony ødelegger for spillerne ved å være grådige», «dette gangner alle» osv, fullt vitende at merkevaren Sony er verdt såpass mye og vil generere en selvsagt ekstrainntekt for epic ved å forsterke merkevaren Fortnite. Forstår Sony godt at de gjør dette, i motsetning til Xbox f.eks som er i en helt annen situasjon med lavere markedsandeler og et salgsresultat under forventningene, og som derfor desperat gjør alle grep de kan for å sikre seg brukere, ved å gi bort i øst og vest.

Epic som dro inn ca 45 milliarder kroner (50% margin av en omsetning på 90 mrd) i fortjeneste i 2018 og 2019 oppleves derimot som smålige som griner over at en sterk merkevare som Sony ikke gir ved dørene som de andre ved å innlemme en brukerbase via Crossplay som i utgangspunktet var stor nok for egen bærekraft. Sorry. Null empati fra meg ass. None.

Crossplay er nice, og vil nok komme mer i fremtiden nå som Discord blir en del av Sonys økosystem, det sier seg selv. Mulig Sony også da letter på gebyrkravene sine, men det tror jeg ikke. Er vel fortsatt dyrest å patche spill hos Sony vs konkurrentene ennå..

I syvende og siste ende er jeg fortsatt glad for at jeg kan skru av Crossplay i bl.a Warzone for å unngå juksere og allikevel ha nok av spillere å møte.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Retroman said:

Forklart på en annen måte: Sony er størst og mest populær. At de bruker sin styrke i markedet til å kreve noe mer er en strategi de kan, og vil, fortsette med.

Epic ser jeg i kortene prøver å være good guy, «buuh, Sony ødelegger for spillerne ved å være grådige», «dette gangner alle» osv, fullt vitende at merkevaren Sony er verdt såpass mye og vil generere en selvsagt ekstrainntekt for epic ved å forsterke merkevaren Fortnite. Forstår Sony godt at de gjør dette, i motsetning til Xbox f.eks som er i en helt annen situasjon med svingende salg og som derfor desperat gjør alle grep de kan for å sikre seg brukere, ved å gi bort i øst og vest.

Epic som dro inn ca 45 milliarder kroner (50% margin av en omsetning på 90 mrd) i fortjeneste i 2018 og 2019 oppleves derimot som smålige som griner over at en sterk merkevare som Sony ikke gir ved dørene som de andre ved å innlemme en brukerbase via Crossplay som i utgangspunktet var stor nok for egen bærekraft. Sorry. Null empati fra meg ass. None.

Crossplay er nice, og vil nok komme mer i fremtiden nå som Discord blir en del av Sonys økosystem, det sier seg selv. Mulig Sony også da letter på gebyrkravene sine, men det tror jeg ikke. Er vel fortsatt dyrest å patche spill hos Sony vs konkurrentene ennå..

I syvende og siste ende er jeg fortsatt glad for at jeg kan skru av Crossplay i bl.a Warzone for å unngå juksere og allikevel ha nok av spillere å møte.

Igjen så fortsetter du med å beskytte Sony.

Epic er heller ingen "good guy" i mine øyne, og jeg mener at det ikke er riktig av dem å portrettere seg selv på denne måten. Men synes allikevel de gjør noe bra noe som vil komme oss forbrukere til gode. Og ta Apple til retten er ingen billig affære, så jeg støtter Epic i det, selvom jeg ikke er enig i alle nyansene her. 

Veriden av crossplay for oss som har Playstation er ikke så stor. Men hvis man snur det. La oss si du er en kid som skal kjøpe deg en konsoll fordi du vil spille Fortnite med vennene dine som er på PSN. Da må han kjøpe seg en dyr PS4 for å kunne oppnå det målet. Med crossplay, så kan han jo kjøpe seg en billig Xbox. 
Dette viser nok litt av hvorfor Sony ikke ønsker en slik mulighet, samtidig som det bare er ett eksempel på hvordan det kan komme oss forbrukere til gode.

Men hvis du skal blindt beskytte Sony, så tror jeg ikke dette fører noe sted.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sjalottløk said:

Dette er ganske skttent. Sony viser seg lite egnet som en ledende markedsaktør spør du meg. Det som er verre er at folk godtar dette. 

Gamer med artikkel: https://www.gamer.no/artikler/utviklere-ma-betale-sony-ekstra-for-kryssplattformspilling-med-playstation/509890

Jeg føler at denne kampen demonstrerer et godt poeng i en spillverden drevet av titaner, de gir fletta i om noe gir en mye bedre opplevelse for forbrukerne dersom det er noe som helst mistanke om å tape penger på det. Dessverre er det som i de fleste andre bransjer en gjeng med investorer på toppen av næringskjeden som kun vil ha penger. Det viser jo forsåvidt mye av denne DLC'en de kriger om veldig tydelig.

Det er ikke noe direkte kritikk til Sony på noen måte dette, det er jo bare sånn det er og det er sikkert gode grunner på forretningssiden av ting for at de gjør det slik. Det er bare en del av meg som skulle ønske at alle spill kom på alle plattformer og eventuell multiplayer var crossplattform som standard. Valget hadde vært maskinen du ønsket å kjøpe og det hadde ført til at så mange flere fikk spille de gode spillene uten å da måtte kjøpe seg 2 konsoller samt en PC. Helt drømmeverden, det er jeg klar over.

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (2 timer siden):

Igjen så fortsetter du med å beskytte Sony.

Epic er heller ingen "good guy" i mine øyne, og jeg mener at det ikke er riktig av dem å portrettere seg selv på denne måten. Men synes allikevel de gjør noe bra noe som vil komme oss forbrukere til gode. Og ta Apple til retten er ingen billig affære, så jeg støtter Epic i det, selvom jeg ikke er enig i alle nyansene her. 

Veriden av crossplay for oss som har Playstation er ikke så stor. Men hvis man snur det. La oss si du er en kid som skal kjøpe deg en konsoll fordi du vil spille Fortnite med vennene dine som er på PSN. Da må han kjøpe seg en dyr PS4 for å kunne oppnå det målet. Med crossplay, så kan han jo kjøpe seg en billig Xbox. 
Dette viser nok litt av hvorfor Sony ikke ønsker en slik mulighet, samtidig som det bare er ett eksempel på hvordan det kan komme oss forbrukere til gode.

Men hvis du skal blindt beskytte Sony, så tror jeg ikke dette fører noe sted.

Ok. Helt greit at jeg blindt beskytter Sony hvis det er slik du tolker det.

Er enig i poenget ditt at det er surt for de dette går utover, men man får skille mellom ønsket veldedighet kontra forståelse for at et selskap vil tjene penger samt beskytte sin merkevare. Du er førstnevnte, jeg er sistnevnte. Og i siste ende har vi teorien om markedskrefter. Hadde ikke nok av markedet akseptert Sonys strategi hadde det reagert negativt og Sony hadde revurdert det. Men det har de ikke, så du og dine meningsfeller antas å være i fåtall.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Retroman said:

Ok. Helt greit at jeg blindt beskytter Sony hvis det er slik du tolker det.

Er enig i poenget ditt at det er surt for de dette går utover, men man får skille mellom ønsket veldedighet kontra forståelse for at et selskap vil tjene penger samt beskytte sin merkevare. Du er førstnevnte, jeg er sistnevnte. Og i siste ende har vi teorien om markedskrefter. Hadde ikke nok av markedet akseptert Sonys strategi hadde det reagert negativt og Sony hadde revurdert det. Men det har de ikke, så du og dine meningsfeller antas å være i fåtall.

Sony lever på Goodwill, så lenge de har det vil ikke folk reagere. Så lenge de spyr ut 3-4 steingode eksklusive titler per generasjon så kan de gjøre som de gjør. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Jext said:

Jeg føler at denne kampen demonstrerer et godt poeng i en spillverden drevet av titaner, de gir fletta i om noe gir en mye bedre opplevelse for forbrukerne dersom det er noe som helst mistanke om å tape penger på det. Dessverre er det som i de fleste andre bransjer en gjeng med investorer på toppen av næringskjeden som kun vil ha penger. Det viser jo forsåvidt mye av denne DLC'en de kriger om veldig tydelig.

Det er ikke noe direkte kritikk til Sony på noen måte dette, det er jo bare sånn det er og det er sikkert gode grunner på forretningssiden av ting for at de gjør det slik. Det er bare en del av meg som skulle ønske at alle spill kom på alle plattformer og eventuell multiplayer var crossplattform som standard. Valget hadde vært maskinen du ønsket å kjøpe og det hadde ført til at så mange flere fikk spille de gode spillene uten å da måtte kjøpe seg 2 konsoller samt en PC. Helt drømmeverden, det er jeg klar over.

Jeg hører ukentlig på podcasten Spillrevyen, og Jon Cato kommer med mange gode poenger. Han mener bl.a. at Sony kommer til å "tape" denne generasjonen. Jeg vet ikke helt om jeg er enig i det, men jeg er enig i begrunnelsen hans. Han sier bl.a at Sony har blitt et arrogant selskap som tar sin posisjon for gitt og utnytter den.
Stort sett så ser vi MS og Sony vinne annenhver gang, kanskje han har rett og tradisjonen fortsetter. Det hadde ikke vært meg imot hvis Sony skal fortsette på denne måten.

Jeg er heller ikke noen Sony hater, men jeg synes Sony har mange svinn på skogen som burde diskuteres. Heldigvis så kan man gjøre det her uten at det tar helt av.:)
Jeg er heller ingen MS-fanboy. Men jeg ser at de gjør veldig mye riktig som jeg synes fortjener støtte.

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (1 time siden):

Tenkte det samme som Rune. Hvorfor orker jeg å spille dette.

Jeg hater å bli skremt, men jeg elsker gode spill.

Tilbake til Wreckfest som er gratis på Ps+. Utrolig at jeg har gått glipp av dette. Mye moro!

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Retroman said:

Tenkte det samme som Rune. Hvorfor orker jeg å spille dette.

Jeg hater å bli skremt, men jeg elsker gode spill.

Tilbake til Wreckfest som er gratis på Ps+. Utrolig at jeg har gått glipp av dette. Mye moro!

Ja, jeg er ikke noe fan av Skumle spill. ikke nødvendigvis for at jeg ikke liker å bli skremt, men jeg synes det ikke helt passer til spillmediet. liker det heller i filmform.

Enig med deg ang Wreckfest. skikkelig kult spill. Hadde det til PS4, men solgte PROen og hele spillsamlinga samlet før jeg fikk PS5en. Angrer egentlig på at jeg solgte noen av spillene, menmen..

Lenke til kommentar

Testet for morro skyld BFV litt online her nå..og det var jo som forventet merkelig å spille online fps med kontroller igjen 😂 Hadde solide timer og ferdigheter i BF1 i sin tid på PS4 , men  det nivået der kommer jeg neppe til å havne på igjen. Og 60fps føltes så utrolig tregt dog.

Får endelig teste Wreckfest og, har hørt mye bra om det!

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...