Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon

LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

720 stemmer

1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

• Ja.
      420
    • Nei.
      97
    • Like stor.
      65
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25

Anbefalte innlegg

12 minutes ago, MacBain said:

Hvis de koster 800,- digitalt, vil vel kanskje cdon etc. kunne ha tilbud til en 600,- noen ganger, og etter en stund er det vel ikke utenkelig at bruktprisen på disse kan dale, mulig jeg tar feil. Har aldri opplevd at man har fått mer enn nypris for brukte spill på finn hittil.
Uansett så gjør dette disk utgaven til ett must.

Nei, det er nok bare fullt av sullehuer som holder på å legger ut ting og tror de kan ta tilnærmet samme pris de kjøptee noe nytt for, uten å sjekka faktisk markedspris på prisguide.no eller prisjakt.no. 
Men jeg ville ikke solgt ett spill for under 600kr om det billigste på markedet nytt fortsatt var 800kr.

Elkjøp er vel de som oftest kommer til å være billigst om veiledende pris blir 800kr, for de har medlemsrabatt på 10% (som er gratis), dermed betaler man bare 720kr.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, vidor said:

Sony har priset PS5 så gunstig at de er nødt til jekke opp prisene på andre steder. Spillutvikling blir også dyrere da et spill i dag kan ha et team på opptil 1000 personer i 5 år å utvikle. Klart de ønsker at flest mulig går for all-digital for å tjene mest mulig over tid på den lille rabatten på maskin uten drev ved innkjøp som fort spises opp som allerede nevnt. Blu-Ray plater kommer nok fremdeles å lønne seg prismessig over tid, selv om digital streaming burde ha det potensiale. Streaming er mer miljøvennlig er også.

Problemet her er at tilogmed prisene på PS4 spill har gått opp fra 649 til 769kr. Er nok mer at de utnytter den svake norsk-kronen pga Korona, men du kan banne på at de ikke nedjusterer prisene igjen når kursen hever seg.

Endret av SIR WOLFIE 87
Lenke til kommentar

Det kan se ut som at heller ikke PS5 vil støtte Dolby ATMOS eller Dolby Vision. Synd mtp streaming tjeneser som støtter dette som Netflix og Disney+. 

Atmos hadde også vært greit å hatt i spill frem til Tempest støtter høyde informasjon for høyde kanaler (for dem som har et slikt høyttaler oppsett), hvis det noen gang kommer med Tempest da. Uansett fungerer HRTF og 3D audio generelt mye bedre med hodetelefoner.

ElBN8ZpWAAE5eHo.jpg

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (1 time siden):

Det kan se ut som at heller ikke PS5 vil støtte Dolby ATMOS eller Dolby Vision. Synd mtp streaming tjeneser som støtter dette som Netflix og Disney+. 

Kostnadsbesparelser kanskje? Har ikke brukt konsoll til streaming noen gang, men hadde jo et håp om at det skulle kunne bli bred formatstøtte så jeg kunne sluppet å bruke en egen boks til dette.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (34 minutter siden):

Kostnadsbesparelser kanskje? Har ikke brukt konsoll til streaming noen gang, men hadde jo et håp om at det skulle kunne bli bred formatstøtte så jeg kunne sluppet å bruke en egen boks til dette.

Ja det er nok snakk om å spare på lisenskostnader.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For meg personlig gjør det heller lite at Playstation spillene generelt koster mer enn på PC. Jeg vet at jeg selv, inklusive svært mange andre, har en drøss med pc-spill i steam-biblioteket som ligger svært til helt urørt, og da gjør det heller lite hva de kostet. Jeg betaler heller mer per spill, og verdsetter de mer da de blir benyttet mer, enn å ha en haug med spill som bare er et par piksler i et online bibliotek.

Jeg vet at jeg kommer til å benytte færre kroner totalt på playstation spill per år, enn jeg i snitt noen sinne har benyttet på pc spill per år. Det er derfor viktig å få litt perspektiv på bildet, og såklart ta sitt eget utgangspunkt. Pris per år vil alltid være viktigere uansett produkt, enn kun prislappen der og da i nåtid.

Endret av OrangeGiraffe
Lenke til kommentar
2 hours ago, MistaPi said:

Merkelig at de ikke støtter Dolby Vision på billedsiden. Synd for alle de som hadde tenkt å bruke den som en Ultra 4K spiller 🙁.
Heldigvis støtter Xbox'en dette. Tiden for å kjøpe dedikerte Blu-ray spillere er forbi.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, LarZen said:

Sjekket endel PS5 og SeriesX spill nå og endel koster 100kr mer på PS5 😬

Egentlig synes jeg det er overraskende lite. Hadde regnet med rundt 150-199 Kr. Mulig Sony har fordelt kostnadene over flere parter enn bare kundene med mindre dette var banket allerede.

Må si MS virkelig har gjort mange grep for å posisjonere seg i denne omgangen, men tror ikke det hjelper for min del. Sony ligger for meg et par hakk høyere og er verdt det, selv om forskjellene er mindre nå og potensielt blir å krympe til å bli enda mindre.

Lenke til kommentar
MacBain skrev (9 timer siden):

Merkelig at de ikke støtter Dolby Vision på billedsiden. Synd for alle de som hadde tenkt å bruke den som en Ultra 4K spiller 🙁.
Heldigvis støtter Xbox'en dette. Tiden for å kjøpe dedikerte Blu-ray spillere er forbi.

Det kommer ann på hvor kresen man er. For de fleste vil det være bra nok, men en higher mid-range til high-end dedikert blu-ray spiller har gjerne en del bedre bildeprosessering. Jeg merket ihvertfall en grei forbedring fra XBO-X til Panasonic DP­UB820, både på vanlig blu-ray og UHD blu-ray. Mindre støy i bilde, bedre farger etc.
Nå har det riktignok ikke vært noen tester av XBSX/S eller PS5 som blu-ray film spiller, men jeg tviler på at det er noe stor forbedring her.

Lenke til kommentar

Grunnen er nok fordi HDR10/HDR10+ er royalty-free. Dolby Vision koster penger i lisens og gir ikke så mye mer at de velger å koste på seg det når de kan bruke HDR gratis. Dolby Vision er litt bedre men vanlig HDR holder nok for de fleste.

Edit: HDR blir allerede misbrukt sånn jeg ser det så det er sånn sett bra og ikke ha alt for mye muligheter slik som med Dolby Vision, men heller begrense det litt med "dårligere" standard.

Sammenligning; https://www.rtings.com/tv/learn/hdr10-vs-dolby-vision

Endret av vidor
Lenke til kommentar
9 hours ago, vidor said:

Egentlig synes jeg det er overraskende lite. Hadde regnet med rundt 150-199 Kr. Mulig Sony har fordelt kostnadene over flere parter enn bare kundene med mindre dette var banket allerede.

Må si MS virkelig har gjort mange grep for å posisjonere seg i denne omgangen, men tror ikke det hjelper for min del. Sony ligger for meg et par hakk høyere og er verdt det, selv om forskjellene er mindre nå og potensielt blir å krympe til å bli enda mindre.

Hvordan rettferdiggjør Sony denne differansen ?, skulle det ikke være enklere å utvikle for PS5 enn Xbox Series X?, hvorfor er ikke da spill prisen lik eller lavere ?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, MacBain said:

Hvordan rettferdiggjør Sony denne differansen ?, skulle det ikke være enklere å utvikle for PS5 enn Xbox Series X?, hvorfor er ikke da spill prisen lik eller lavere ?

Jeg tipper Sony har priset PS5 til mindre enn de hadde planlagt, og det har medført minus i budsjettet, noe de har tatt inn igjen med å øke prisen på spill mer enn de i utgangspunktet ville.

Det ryktes at Sony holdt på å gå konk p.g.a PS3-sponsingen i sin tid, så de henter inn rabatten de har gitt på hardware for å konkurrere med MS. MS har skviset Sony i denne konsollkrigen fordi de har økonomiske muskler til å gjøre det.

Lenke til kommentar

HDR på filmer og spill er digg men for å være ærlig så ser jeg lite forskjell om jeg ser en Dolby Vision tittel eller en av de andre standardene.Så for meg så gjør det ikke så mye at Dolby Vision ikke støttes av PS5.

Lenke til kommentar
5 hours ago, HDTV said:

HDR på filmer og spill er digg men for å være ærlig så ser jeg lite forskjell om jeg ser en Dolby Vision tittel eller en av de andre standardene.Så for meg så gjør det ikke så mye at Dolby Vision ikke støttes av PS5.

Dolby Vision (Med unntak av Dolby Vision Low Latency Mode) spiller heller ikke bra med VRR. Så jeg kan forstå hvorfor en next-gen spillkonsoll ikke prioriterer kostnaden.

Når det gjelder TV og lydutstyr til next-gen ville jeg ventet til 2022 med å kjøpe noe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@Theo343 .. it is definitely broken. We are going to go through the fiasco..

Høres ut som Trump-retorikk :lol: (uten at det behøver å være misbrukt her da)

Men hvordan har det seg at LG har vært på ballen og fått det til?

ARC, eARC etc. prater han om. Jaja, da hadde de vel vært bedre at PS5 og Xbox Series hadde beholdt TOSLINK da likevel :p

Endret av G
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (45 minutter siden):

Dolby Vision (Med unntak av Dolby Vision Low Latency Mode) spiller heller ikke bra med VRR. Så jeg kan forstå hvorfor en next-gen spillkonsoll ikke prioriterer kostnaden.

Når det gjelder TV og lydutstyr til next-gen ville jeg ventet til 2022 med å kjøpe noe.

Skal man tenke sånn så får man aldri kjøpt noe....kommer sikkert noe i 2024 som er et must for gamere også.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, HDTV said:

Skal man tenke sånn så får man aldri kjøpt noe....kommer sikkert noe i 2024 som er et must for gamere også.

Det er et generelt råd på nye ting ift. next-gen konsoller som ikke er godt implementert på AVR eller TVer ennå. Man regner med at de fleste "babysykdommer" er borte på 2022 modeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...