Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon

LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

720 stemmer

1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

• Ja.
      420
    • Nei.
      97
    • Like stor.
      65
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Iki said:

PS4 spill ligger i gjennomsnitt på rundt 40 GB.

Takket være overgang til SSD krymper spill rundt 30%.

Teksturer er allerede i 4k i de fleste spill, så der trengs ikke en oppdatering.

Sannsynligvis vil ikke spill ta så mye mere plass.

Mye av grafikken vil ikke være ting som tar plass, men heller være slikt som bedre rendering, lengre view distance, osv.

Det eneste gode gjennomsnittet vi har på antall kjøpte spill er steam sine 10 spill per person. Hvor de da også teller gratis spill.

Det betyr altså at man kan forvente et langt lavere tall for en gjennomsnittlig konsollspiller.

Du forklarer ikke sammenhengene i det du forteller om. Kunne vært interessant å høre mer om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (På 29.9.2020 den 19.11):

Jeg synes at kr 800 er dyrt for et spill.

Jeg valgte å betale kr 1000 for RDR2, men det var unntak på PS4 for min del. At spillutviklere skal ha noe fortjeneste og å kunne overleve ja, men de har også stor konkurranse fra andre spillutviklere. Sony er sånn sett litt kunstig. Sony beriker seg på spill til deres konsoll. Men, det er jo naturlig at noen forsøker å berike seg. Lurer på hvor spillivrige folk er, hvor smerteterskelen ligger?

4o2zu9bg5tp51.jpg?width=640&crop=smart&a

RDR2 var ikke verdt tusen spenn.
En forbanna gjøremål simulator.

"Feed your horse"
"Shave your beard"
"Change your clothes"
"Take a bath"
"Clean your gun"
"Brush your teeth"
"Take a shit"
"Pay your taxes"

Alt etterfulgt av irriterende, tidskrevende små-animasjoner for hver eneste ting du ble TVINGT å gjøre!
ÅH HERREGUD SÅ LEI JEG VAR ETTER BARE EN DAG!!!

Jeg ville være en outlaw og ha det gøy!

Ikke spille "DO YOUR CHORES! TAKE OUT THE TRASH" og se en 2 minuters animasjon av det 40 ganger dagen.

RDR1 var legendarisk!
RDR2 var BØFF!

Endret av Helpless/Green
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Så, hvor kommer 825 GB inn i bildet? Og hvor kommer 664 GB inn i sammenheng med de 825?

825GB når SSD'en oppgis i desimal størrelse, 768GB i binær størrelse (faktisk brukbar plass) og 664GB tilgjengelig binært etter OS og resverasjon av OS funksjoner er trukket ifra (hvis det skjermbildet stemmer da).

Installasjons størrelse viser binær størrelse. GB kan også henvis til binær størrelse som nevnt. Det er ikke slik at at man må omregne installasjons størrelsen som står på PS store eller hva utvikler/utgiver oppgir for se hvor stor plass spillet egentlig tar.

Anngående gjennomsnitt installasjon størrelse på PS5 kan man copy paste high-res teksturer, noe som blir gjort mye i dag bl.a pga I/O hastigheten i dagens konsoller, men med next-gen konsollene blir mye mer unikt teksturing en mulighet og det er heller som at kvaliteten på teksurene ikke kan bli bedre. Samt mulighet for mye mer geometri data som å bruke kilde modellene (som det ble snakket om i UE5 demo'en).

Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (1 time siden):

825GB når SSD'en oppgis i desimal størrelse, 768GB i binær størrelse (faktisk brukbar plass) og 664GB tilgjengelig binært etter OS og resverasjon av OS funksjoner er trukket ifra (hvis det skjermbildet stemmer da).

Så når Sony skriver at SSD'en på ps5 er på 825 gigabyte, når Sony oppgir lagringskapasiteten i systemet sitt i gigabyte, og når Sony oppgir hvor mange gigabyte et spill trenger, så er det snakk om 2 forskjellige gigabyte?

Hvor den ene egentlig betyr gibibyte?

Tar operativsystemet 104 gibibyte plass, eller tar det 112 gigabyte?

Tar spillet 60 gibibyte plass, eller tar det 64 gigabyte?

Operativsystemet på PS4 er oppgitt til å ta 138 gigabyte på selve konsollen, altså det står GB der.

MistaPi skrev (1 time siden):

Anngående gjennomsnitt installasjon størrelse på PS5 kan man copy paste high-res teksturer, noe som blir gjort mye i dag bl.a pga I/O hastigheten i dagens konsoller, men med next-gen konsollene blir mye mer unikt teksturing en mulighet og det er heller som at kvaliteten på teksurene ikke kan bli bedre. Samt mulighet for mye mer geometri data som å bruke kilde modellene (som det ble snakket om i UE5 demo'en).

Spider-man remastered bruker visstnok høyere kvalitets teksturer, karaktermodeller, etc, men det har da altså gått ned i størrelse.

Spider-man til ps4 er på over 70 GB.

Spider-man remastered er på under 50 GB.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Helpless/Green said:

RDR2 var ikke verdt tusen spenn.
En forbanna gjøremål simulator.

"Feed your horse"
"Shave your beard"
"Change your clothes"
"Take a bath"
"Clean your gun"
"Brush your teeth"
"Take a shit"
"Pay your taxes"

Alt etterfulgt av irriterende, tidskrevende små-animasjoner for hver eneste ting du ble TVINGT å gjøre!
ÅH HERREGUD SÅ LEI JEG VAR ETTER BARE EN DAG!!!

Jeg ville være en outlaw og ha det gøy!

Ikke spille "DO YOUR CHORES! TAKE OUT THE TRASH" og se en 2 minuters animasjon av det 40 ganger dagen.

RDR1 var legendarisk!
RDR2 var BØFF!

Har hørt at RDR1 var legendarisk. Har ikke spillet det. Kan man håpe på en oppussing, og kanskje at de muliggjør litt RDR2 håndkontroller-styring så folk som ikke har lyst å lære RDR1 håndkontrollermanøvrene kommer rett inn i det, men da altså kun i den oppussede utgaven altså. De kan jo levere med RDR1 som uoppusset for de som ønsker nostalgien. De fikk til det med C&C Red Alert ihvertfall for PC, altså at man kunne kjøre oppusset eller uoppusset.

Er litt drøyt mye grinding, men akkurat det er vel kommet for å bli.

Enig er en del gjøremål som er litt kjedelig etter du har gjort det en eller om igjen to ganger.

RDR2 online åpner litt, og akkurat der så bidrar nok grindingen litt til at det blir noe mindre griefers å møte på. Da folk ikke har tid å slåss. RDR2 online kan du jo møte ordentlige spillere.

Synes at Paint It Black er litt overkill, så jeg har forsøkt å spille uten for å se om en kan hevde seg uten.

Leste på et forum et meme hvor det stod noe sånn ala "når profesjonelle spiller, så skyter de ikke andres hest" :laugh: En egen æreskode der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (50 minutter siden):

Så når Sony skriver at SSD'en på ps5 er på 825 gigabyte, når Sony oppgir lagringskapasiteten i systemet sitt i gigabyte, og når Sony oppgir hvor mange gigabyte et spill trenger, så er det snakk om 2 forskjellige gigabyte?

Hvor den ene egentlig betyr gibibyte?

Ja. Sony oppgir størrelsen på SSD'en som det harddisk/SSD produsentene gjør.

Sitat

Tar operativsystemet 104 gibibyte plass, eller tar det 112 gigabyte?

Tar spillet 60 gibibyte plass, eller tar det 64 gigabyte?

Operativsystemet på PS4 er oppgitt til å ta 138 gigabyte på selve konsollen, altså det står GB der.

Software er binært og blir ikke omregnet til desimal (base-10). Gigabyte her betyr binær størrelse.

Sitat

Spider-man remastered bruker visstnok høyere kvalitets teksturer, karaktermodeller, etc, men det har da altså gått ned i størrelse.

Spider-man til ps4 er på over 70 GB.

Spider-man remastered er på under 50 GB.

Men det er forsatt bare en remaster av et current gen spill. Det vil nok se en god del bedre ut med ray-tracing, 60FPS og de forbedringene som er nevnt. Men så vidt jeg vet er det ikke blitt nevnt noe forbedringer i teksturer eller geometri i omgivelsene. 

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Mala skrev (15 timer siden):

Lovende :) Nå stod jo denne konsollen veldig åpent plassert da.

380°

No noticeable fan noise on PS5 at all, console remained cold after 80 minutes of gameplay

https://translate.google.com/translate?hl=&sl=ja&tl=en&u=https%3A%2F%2Fdengekionline.com%2Farticles%2F52523%2F

Alle nye PS er stille. Vent i 2 mnd og så...

kjøpte helt ny PS4 pro for å spille god of war og spiderman. Etter to mnd hørtes dritten ut som en flymotor. Og dette var en 2018/2019 modell, så alle feil og mangler med kjølepasta burde ha vært løst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (13 timer siden):

Men det er forsatt bare en remaster av et current gen spill. Det vil nok se en god del bedre ut med ray-tracing, 60FPS og de forbedringene som er nevnt. Men så vidt jeg vet er det ikke blitt nevnt noe forbedringer i teksturer eller geometri i omgivelsene. 

"the team has been carefully crafting the definitive version of the game with new assets, technology, and updates."

"The team has done the painstaking work of updating the city’s environment to take advantage of the new console. Beyond improved models and materials"

"But it’s not just the environments; our characters have also gotten a huge upgrade. From higher fidelity skin, eye, and teeth shaders to individually-rendered strands of hair, the new tech and detail brings our characters and their performances to new life."

https://www.google.com/amp/s/blog.playstation.com/2020/09/30/marvels-spider-man-remastered-detailed/amp/

Lenke til kommentar
Megaoctane skrev (10 minutter siden):

Alle nye PS er stille. Vent i 2 mnd og så...

kjøpte helt ny PS4 pro for å spille god of war og spiderman. Etter to mnd hørtes dritten ut som en flymotor. Og dette var en 2018/2019 modell, så alle feil og mangler med kjølepasta burde ha vært løst. 

Min Pro er fortsatt ganske stille av seg og ble kjøpt i samme tidsrom. Men jeg har det ryddig og støvfritt hjemme, samt at konsollen står i fri luft, så det er sikkert til hjelp.

Lenke til kommentar

Ok. Aldri hatt det problemet selv så da er vel jeg en heldig liten rakker.

Uansett så er det en egen tråd for Xbox vs PS5 så du kan jo ta resten av diskusjonen der om du skal trekke frem Xbox i hvert eneste innlegg for å prøve å fremheve hvor fantastisk en maskin det er tross labrere interesse enn PS5..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Leste for en knapp måned siden om dette: https://www.washingtonpost.com/video-games/2020/09/16/ps5-retail-units/

For now, Ryan said, Sony will have more PlayStation 5 units ready for sale than they had PlayStation 4 units in 2013. About 2.1 million PlayStation 4 units sold worldwide two weeks after its 2013 launch, with a million in the first day alone.
For quite some time, in the early part of covid, that picture was far from clear. Just as the supply things was unclear, would there be any market? Would anyone be allowed to go outside? Would any shops be open? This has been a year like no other. But all of that just reinforced our resolve, and the path we determined at the start of the year was absolutely the right one.

--

Ang kjøling så er det litt mer detaljer her for de som er nysgjerrige: https://www.videogameschronicle.com/news/ps5s-quiet-cooling-is-even-more-impressive-than-its-loading-times-praises-japanese-hands-on/

“I started playing one of the launch titles, Godfall, and after some time passed, I checked [the temperature]. The breeze coming from the exhaust port was gentle and didn’t feel exceedingly hot,” wrote 4Gamer.

“During this time, the studio itself was about 30 degrees Celsius. Based on the specifications of the SoC, it operates at around 55 to 60 degrees Celsius. While you may think, ‘isn’t the fan loud?’, it’s quite the opposite.

“As previously mentioned, the breeze from the exhaust port was light, and I could barely hear what I believe to have been the fan rotation,” it added. “By the way, the studio where we shot was in a basement, and there were four, powerful lights for recording videos on the ceiling, so the room temperature was 30 degrees Celsius.”

The publication notes that a typical home environment is likely to be much cooler than the studio they tested PlayStation 5, so it’s “quite likely that the PS5’s exhaust will not be terribly loud.”

It added: “If anything, the main concern should be the size of the unit, so it’s necessary to ensure enough space both for the unit as well as ventilation. If you plan to replace your PS4 with a PS5, be sure to account for its size and prepare an additional space of 10 to 15 cm from the front, back, left and right.”

Dengeki was similarly impressed with PS5’s cooling system, calling the console “exceptionally quiet”.

--

Virker på meg betryggende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL

Jeg spiller omtrent bare Dreams på ps4 og da sitter jeg gjerne i timesvis og lager ting og jeg gikk til slutt så lei vifta at jeg begynte å sjekke ut modder jeg kanskje kunne klare å fikse. Først av alt - det finnes to forskjellige ps4 vifter - "Delta" og "Nidec" hvor Nidec skal være en stillere variant. Den bestilte jeg men har ikke testet den. Det kan hende jeg installerer den senere hvis jeg føler for å bruke disse TRE noctua viftene til noe annet hvis jeg hopper over til PS5. De krever 12v og ville ikke spinne hvis jeg koblet dem til hovedkortets interne vifteplugg som bare gir 5v, derfor kuttet jeg ledningen av en vanlig strømadapter og loddet enden på en 4 pin vifteinngang for å gi strøm til disse tre noctua viftene. Jeg har en manuell RPM kontroll for vifta som sitter alene og etter litt testing estimerer jeg at maskina er stabil på ca 1000rpm fra denne viften som da pusher nok luft rett igjennom hullet jeg kuttet ut i maskina og tvers igjennom hullet hvor original viften SATT - for den har jeg fjernet helt - og så ut igjennom kjøleribba i maskina. De to viftene på fremsiden er koblet rett i strømmen uten RPM kontroll og kjører konstant på 800 rpm. Jeg har ikke testet og vet ikke om det kunne gått med kun en vifte her istedet for to men det kan godt hende. De MÅ til for å kjøle godt nok mot siden hvor ram chipene sitter. Jeg studerte en youtube video og greide å demontere maskina helt og har tatt den fra hverandre 5-6 ganger og kan gjøre det i blinde. Det er ikke umulig, det er bare greit med skruer. Så er det noen av dere som er dritlei viftestøyen og kunne tenke dere å holde dere på ps4 istedet så går det an å kjøpe en nidec vifte fra ebay, bytte den og se om det hjelper og da snakker vi ikke å modde noe av disse viftene jeg har rigget til her. Den skrus ut, og ny skrus inn. Da kan du også støvsuge maskina om du vil. Hver gang du løfter metallplata som kjøler cpu'en så bør du bytte kjølepasta.

Jeg har fiklet med modding av litt av hvert men super ekspert er jeg ikke. Jeg bestemte meg for at nok var nok og brukte youtube og google. Og ja, litt penger. For meg har det vært helt konge. Vifta går hverken opp eller ned, den står kun på en lav hastighet uansett romtemperatur og sesong og for meg som vurderer å vente med ps5 så har dette vært råbra. Ikke for alle, det skjønner jeg.

ps4mod_1.jpg

ps4mod_2.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...