Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon

LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

720 stemmer

1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

• Ja.
      420
    • Nei.
      97
    • Like stor.
      65
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
19 hours ago, G said:

Har noe billigræl ja som kun krever stereo (logitech PC-høytalere) duger i massevis. Det jeg liker med DAC er at det gir god nok kvalitet for de flestes ører. Og de fleste greier seg fint med 2.1-lyd. Hørselen er lettere å lure enn øynene.

En annen greie med DAC er at det vil være kort vei for den analoge lyden til å kunne plukke opp noe analog støy. Ergo så er det rimelig støyfri lyd også. Noe jeg ihvertfall setter pris på å slippe å måtte bekymre meg over.

Nei, skal ikke bruke headset som eneste lydkilde. Jeg har forklart det før. Altså at jeg ønsker en headset-fri Netflix-opplevelse. Noe som også inviterer til å se film med venner. Men, er greit å ha headset i tillegg, men det kan jo gå både over kabel eller over blutooth.

Det jeg sitter med ser omtrent slik ut:

Hva bruker du til skjerm på det oppsettet ditt? Kan jo fort bli krøll med synkronisering av lyd og bilde hvis du sender bildet avgårde på HDMI og lyden analogt et annet sted... 

Lenke til kommentar
newman221 skrev (36 minutter siden):

Det er jo rett og slett galskap å brenne av en tusenlapp på en Dragonfly DAC for å levere analoge signaler til to møkkahøyttalere fra Logitech... Du kan like gjerne kjøpe den billigste man finner på Aliexpress, Elkjøp eller Nille

https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/kabler-adaptere-for-hoyttalere-og-lyd/FIIOD03/fiio-d-a-konverterer-dac-d03k

Poenget var vel at han spurte om en USB-DAC i tidligere post, siden PS5 ikke har noen optisk ut (eller annen lyd ut bortsett fra via HDMI, så vidt meg bekjent) - den DAC-en du lenker til har kun optisk/coax input. Men det er godt mulig det finnes billigere USB-DAC også, det var mest ment som et eksempel. 

Endret av Nissenakke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nissenakke said:

Dersom du bruker PC-høyttalere av den typen, så tror jeg nok ikke den analoge støyen som blir plukket opp på veien vil være det som forringer lyden mest (no offense! ? ), så lenge ikke det er veldig dårlige kabler eller en elendig DAC mellom PS5-en og høyttalerne. Så vidt jeg vet, støtter PS4 USB-dac-er som ikke krever drivere for å virke på PC/Mac, så dersom PS5 også støtter disse, kan du f.eks. skaffe deg en slik en (regner med at høyttalerne dine har mini-stereojack-plugg):

https://www.hifiklubben.no/audioquest-dragonfly-black-d-a-konverter/aqdragonflyblack/?gclid=CjwKCAjw_NX7BRA1EiwA2dpg0nEObU5pg1q8BWy3duIl2PE17SJltd5-R4skCsC-z0Ocwn5_wEwqHxoCClcQAvD_BwE

Audioquest Dragonfly Black USB DAC | Douglas HiFi

Vet ikke om det heter RCA når det mangler den gule. Er for mange kabelstandarder. Litt sånn senterplugg med kappe utenpå rød + hvit for stereo på de billighøytalerne.

Kan kanskje være tilbøyelig til å være enig. Men, er greit å ha ting ordentlig dersom man skulle finne på å skifte ut høytalerne (skjer nok ikke noe bytte da de er mer enn gode nok. Spiller høyt, har mer enn nok bass å skru opp). Høytalerne er nok langt i fra det mest rentspillene du kan finne av lydutstyr, men er mye futt for pengene. Og øret er som jeg har nevnt før veldig enkelt å lure. Bilde av overganger man kan behøve her. Fordelen er at dette er så mye brukt standard at man får alle mulige typer kabler. HiFi-folket grøsser nok litt nå:

Spoiler

minijack-til-phono-kabel-1-5-m-big.jpgs-l1600.jpg

Greit å få flere USB-alternativer på bordet. Men vi må først finne ut om slike USB DAC's fungerer med PS5.

Jeg hadde jo allerede vist til en lang artikkel som testet forskjellige DAC-utgaver, blant annet en som likner på den du viser fram.

vD4FrG3JAz7tr72YazSAER-650-80.jpg.webp

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, newman221 said:

Det er jo rett og slett galskap å brenne av en tusenlapp på en Dragonfly DAC for å levere analoge signaler til to møkkahøyttalere fra Logitech... Du kan like gjerne kjøpe den billigste man finner på Aliexpress, Elkjøp eller Nille

https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/kabler-adaptere-for-hoyttalere-og-lyd/FIIOD03/fiio-d-a-konverterer-dac-d03k

Greit å lese hva problemstillingen gikk ut på kanskje først?

Det er jo en slik løsning jeg allerede har med PS4 på optisk. Den du viser har jo ikke USB eller HDMI, som jo er de eneste digitale alternativene som gjenstår.

Dessuten så er det et tap med mangel av optisk fordi konsollprodusentene nå gjør det enda trangere for bruk av annet tilleggsutstyr enn det de ønsker å selge. Gjerne fordi USB har et software-lag, som ikke alltid fungerer. Med en rå kabelstandard som var mye utbredt (optisk), så kunne man gjerne omgå og få brukt alt mulig slags lydutstyr. Jeg tror at de gjør endringen bevisst fordi de ønsker mer balletak.

Husk at lyd er noe folk er glad i, engasjert i, så det kommer garantert å bli en del misfornøyde folk nå. Men, håper at det kommer en USB-løsning så man slipper HDMI "utbrytende lyd".

Bruk av DAC er jo enkleste veien til "paradis". Altså god, grei og ren nok lyd. IMHO.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, newman221 said:

Hva bruker du til skjerm på det oppsettet ditt? Kan jo fort bli krøll med synkronisering av lyd og bilde hvis du sender bildet avgårde på HDMI og lyden analogt et annet sted... 

Samsung 60 Hz PC-monitor foreløpig (tror det er Displayport overgangskabel til HDMI, siden PS4 krever HDMI i sin ende). Men skal nok erstattes av OLED-TV med årene. Liker å game på konsoll i stua på en komfortabel sofa framfor å sitte stiv i en kontorstol på "gutterommet".

Ser ikke problemstillingen. PS4 f.eks. har i dag allerede optisk lyd ut, og det finnes innstillinger for "hvor bilde og lyd skal ta veien" (eller det skjer bare automatisk når utstyr er tilkoblet i kontakten, dette "senser" boksene i våre dager) i dens operativsystem (hva slags lyd og skjermbilde kvalitet du ønsker).

Det har lenge vært slik at selv PC på kablet 3,5 pins lyd vet når utstyr er tilkoblet og ikke tilkoblet.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (19 minutter siden):

Vet ikke om det heter RCA når det mangler den gule. Er for mange kabelstandarder. Litt sånn senterplugg med kappe utenpå rød + hvit for stereo på de billighøytalerne.

Dersom jeg skjønner det riktig, så kommer ikke høyttalerne dine med en innebygd lydkabel (som mange mindre høyttaler-sett gjør), men du må koble til en kabel mellom PS4/5-en og høyttalerne. Da holder det trolig med en kabel av den øverste typen du postet:

minijack-til-phono-kabel-1-5-m-big.jpg

Denne kan du koble rett i Dac-en jeg nevnte, og for så vidt de du postet også. Dog er det litt vanskelig å si uten at jeg vet eksakt hva slags høyttalere du har og hva slags innganger det er på disse. 

Lenke til kommentar

Er tilkoblet med fiio'en i dag, optisk til PS4'en. Så en kabel av den typen du viser med det rødhvite i begge ender.

product-image-1307939527_1024x1024.jpg?v

Kanskje ikke akkurat dette merket, men en slik kabelføring foruten den optiske og DAC fra Fiio.

Dette er skikkelig ren overføring, med solide koblinger i alle ender. Ingenting som løsner og faller ut. Med minus for Logitech høytalersettet (som duger i 2.1 lyd)

Når man skal ha hodesett så regner jeg med at man skal nytte DAC i håndkontrolleren, og at håndkontrolleren henter alt via bluetooth. Enkelt og ryddig signalgang til alle bruksområder. Netflix med høytalere og gaming med høytalervalg eller headset-valg.

Jeg kan game til nesten alle døgnets tider uten bruk av headset. Eneste grunnen til å bruke headset må være når man behøver mikrofon og prate med de man spiller sammen med.

Jeg kan når som helst gjøre en HiFi høytaleroppgradering om jeg så lyster. Alt av HiFi støtter enten optiske eller disse rød-hvite pluggene likevel.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Er tilkoblet med fiio'en i dag, optisk til PS4'en. Så en kabel av den typen du viser med det rødhvite i begge ender.

OK - dersom det er hvit og rød i begge ender (phono-plugger), så må du bytte til den kabelen med mini-stereojack i ene enden, men er det den du allerede har, så er du "good to go" hvis du bruker en enkel USB-DAC av typen jeg postet (forutsatt at de støttes av PS5). ?

Lenke til kommentar

Ja får håpe at PS5 og Xbox Series X har driverstøtte for USB lydkort / USB DAC's

Logitech 2.1 høytalersettet gir uansett mye bedre lyd enn innebygget i TV-er og sikkert bedre lyd enn enkelte gamle (billige) lydplanker.

Logitech'en kostet ca. kr 700 på Teknikmagasinet i sin tid. Er så mye bass atte man må dempe det ned, så man ikke plager vettet av de man bor sammen med, naboer og husdyr. Det herlige er at man kan stille bass individuellt fra diskantlyden med et lydjusteringshjul.

Beklager støvet. Småflaut, men hva pokker gjør vel det. Jeg har ikke støv på hjernen. Er ikke en totalt skittgris selv om det er lenge siden renhold baki der kabelføringen finnes:

;)

1868908267_Phono-RCA_bilde1.thumb.jpg.2a815bea33576711d315ecc0dad3999d.jpg1604182013_Phono-RCA_bilde2.thumb.jpg.5c18a083454a031f53815af09439a528.jpg

Supra-kabelen ble vel valgt ved tilfeldigheter. Var nok et knallbra "kvitte-seg-med"-tilbud jeg slo til på en gang.

Endret av G
Lenke til kommentar
nacario skrev (1 time siden):

Vet dette er umulig å svare på, men lurer på muligheten for å kunne skaffe seg ps5 etter release fram til midten av desember i storby (har ferie da..), hvordan var ps4 release, tok d lang tid før butikkene fikk påfyll?

Mulig butikkene får inn noen de ikke har forhåndssolgt, men det virker som de kommer langt færre PS5er enn forventet da flere butikker rundt om i verden har måttet utsette ordrer som folk har gjort. Så sjansen før jul er nok heller liten.

Lenke til kommentar
2 hours ago, nacario said:

Vet dette er umulig å svare på, men lurer på muligheten for å kunne skaffe seg ps5 etter release fram til midten av desember i storby (har ferie da..), hvordan var ps4 release, tok d lang tid før butikkene fikk påfyll?

Det er mulig noen store kjeder bestemmer seg for at noen eksemplarer skal bli solgt fysisk i butikk på lanseringsdagen. Da er det bare å sette seg i kø kveld før release og håpe på det beste kanskje...

Lenke til kommentar
Mala skrev (16 timer siden):

Veldig bra dette headsettet, ble utrolig overrasket over lyden i dette! Handlet det på salg for noen år tilbake :) Har bestilling på det nye settet til Sony i denne omgang også!

Utrolig fornøyd med dette headsettet. Meget bra lyd til å være trådløst. Lette å ha på seg. Håper å kunne bruke disse lenge :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL

https://www.soundimports.eu/en/dayton-audio-daex32ep-4.html

https://www.ebay.com/itm/AIYIMA-Mini-TPA3116-Bluetooth-5-0-Power-Amplifier-HiFi-Stereo-Amplificador/254279015453?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649 eller annen billig amp.

Jeg har sennheiser hd700 som er noen beist og bruker dem 99% av tida men hvis jeg føler for det så har jeg gjort om hele bordplaten min til en sjuk høyttaler. Noen av dere har kanskje hørt om disse før, bare prøv å putte en mot en vanlig pappeske så blir du overrasket. Dette er et rabbithole uten like men bare sjekk ut hva folk har laget. Søk "audio exciter".

Lenke til kommentar

Bruker Philips Fidelio X1 hodetelefon til konsollene. Har koblet en DAC på fra S/PDIF utgangen til TV'en så har et fast oppsett slik at all lyden kommer ut via DAC. Fidelio X1 har et bredt lydbilde som er litt romsligere enn vanlig hodetelefoner og den gjengir også Dolby 3D via XOX.

Blir nok å koble opp PS5 til samme oppsettet etterhvert når den tid kommer med mindre det er noe som stopper det.

Synes egentlig lydstøtten har vært temmelig underkommunisert så langt, for det er endel som sitter på 5.1 / 7.1 oppsett.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (10 timer siden):

Synes egentlig lydstøtten har vært temmelig underkommunisert så langt, for det er endel som sitter på 5.1 / 7.1 oppsett.

Satt og tenkte på det for det som har 9.2. Tenker jo at når bildet skal være så høy kvalitet, så burde man ha mulighet for like høy kvalitet på lydbildet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...