Odd R. Valmot Skrevet 21. januar 2020 Del Skrevet 21. januar 2020 Sonos sukrer innbyttepillen Lenke til kommentar
R1200CL Skrevet 21. januar 2020 Del Skrevet 21. januar 2020 Så lenge Sonos ikke støtter 24 bit opp til 192 MHz, og heller ikke MQA, bør man kanskje vurdere produkter som støtter dagens standarder. De støtter heller ikke Roon fullt ut, som kanskje er det viktigste argumentet til å holde seg langt vekke fra Sonos. Lenke til kommentar
Ping7 Skrevet 21. januar 2020 Del Skrevet 21. januar 2020 Jeg satt her om dagen og tenkte jeg skulle bytte ut NAD anlegget mitt med Sonos for å bli kvitt litt ledninger, men slo det raskt fra legg da jeg leste dette. Takk for info, da sparte jeg de kronene! 2 Lenke til kommentar
Trailbiker Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 Så jeg vil sitte igjen med to separate systemer da, hvis jeg velger å ikke levere og få 30% rabatt ved kjøp av nye? Et med gamle høyttalere og gammel app som må kjøres separat fra de nye høyttalerne for at de nye ikke skal miste oppdatering og ny funksjonalitet etterhvert som det kommer? ...blir litt rotete med to systemer som ikke spiller synkront går selvsagt an å hive seg på "kjøp nytt" vogna, men er jo synd all den stund lyden i de gamle play:5 er aldeles topp! Lenke til kommentar
RogerTH Skrevet 24. januar 2020 Del Skrevet 24. januar 2020 Situasjonen er litt verre enn ein får inntrykk av her: * Dette gjeld ikkje berre gamalt utstyr. Det fins to år gamle Sonos høgtalarar som var kjøpt nye i butikk og no mister support. Sonos framstiller det som at disse tilhøyrer ei eldgamal produktlinje, men dette er argument den gjengse forbruker ikkje skal måtte forholde seg til. Faktum er at eit to år gamalt produkt er blitt kunstig forringa, før den etter norsk lov pålagte garantiperioden på 5 år har gått ut. * Velger ein å ikkje bytte inn sitt gamle utstyr, får dette ringvirkninger for fleire av kundens produkt enn berre det "gamle". Sonos produkt er gjerne samankopla, med fleire trådlause høgtalarar, hub osv, men Sonos sine servere vil nekte gamle og nye enheter å kommunisere, sjølv om dei tilsynelatande kommuniserar direkte mellom seg i di eiga stove. For mange vil derfor produktet i praksis bli ubrukelig, sjølv om dei IKKJE velger å sette det i resirkuleringsmodus. I eit større perspektiv handler dette om at Sonos og andre leverandørar prøver å forandre kundenes verdensbilete. Dei fleste vil sjå på kjøp av ein høgtalar som kjøp av eit frittståande produkt som vil fungere til det fysisk bryt saman. Vi har vent oss til at fysiske produkt ikkje er holdbare, men vi har IKKJE godtatt ideen om at ein høgtaler skal vere ein "tjeneste". Noko som økonomisk blir ein løpende utgift, enten implisitt eller som ein faktisk abonnementsteneste. Vi har heller ikkje godtatt at "høgtalaren fungerar" er ei teneste som leverandøren kan trekke tilbake. Dette handler ikkje om innføring av ny og "smartare" teknologi, men ein kamp om vår oppfatning som forbrukere av kva som er akseptabelt og kva som er innanfor lovens rammer. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 24. januar 2020 Del Skrevet 24. januar 2020 Og der gikk Sonos til toppen av listen over selskaper man ikke bør kjøpe noe fra, dette er nærmest et skoleeksempel på hvordan man på kort tid gruser sitt eget omdømme og mister kundebasen. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 24. januar 2020 Del Skrevet 24. januar 2020 Jeg har hele tiden trodd at Sonos laget en pålagt oppdatering som gjorde produktene ubrukelige. Hvis jeg forstår denne teksten korrekt, så er det jo snakk om at de slutter å utvikle ny funksjonalitet for de eldste produktene, men at de ikke mister funksjonalitet. Så gjør det egentlig Sonos verre enn Apple, Google, og alle de andre tech-selskapene egentlig? Det er ingen som forventer at en 10 år gammel mobil fremdeles får oppdateringer f.eks. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 24. januar 2020 Del Skrevet 24. januar 2020 (endret) Kajac skrev (57 minutter siden): Så gjør det egentlig Sonos verre enn Apple, Google, og alle de andre tech-selskapene egentlig? Ja, det gjør det, mye verre faktisk. Sonos selger et produkt som teknisk sett kunne vart i flere tiår, det er tross alt en høyttaler, og det er ikke noe sikkerhetsaspekt eller tekniske nyvinninger som gjør at produktet må byttes ut. Den eneste årsaken til at mange nå må bytte ut sine høyttalere, er at Sonos aktivt gjør det slik at folk må bytte, selv om produktet egentlig fungerer like godt som et nytt. Samtidig vil selv splitter nye høyttalere kanskje slutte å fungere optimalt dersom man har gamle høyttalere i systemet, og høyttalere Sonos har solgt frem til bare noen få år siden er rammet av dette. Det er ingenting annet enn ren svindel, folk har kjøpt en dyr høyttaler fordi den har visse muligheter og kan oppdateres, og så bare noen få år etter får de ikke lengre det produktet de har kjøpt. Nå har ikke jeg personlig Sonos, har valgt en annen løsning, men ser helt klart problemet for de som har kjøpt dette. Edit: Nå snur altså Sonos, som er bra, de har selv oppdaget at dette var tidenes flausehttps://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/P9BO8R/sonos-sjefen-beklager-i-apent-brev Endret 24. januar 2020 av 0laf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå