Gå til innhold

Ringeriksbanen blir forsinket – kanskje ikke ferdig før på 2030-tallet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kutt ut Sandvika, det er jo bare en omvei. Slakk kurvatur fra Skøyen/tunnel fra Nathionalteateret, aller nådigst stasjon under bakkenivå på Bekkestua. Vipps, mange milliarder spart og enda kortere reisetid... Forbindelsen fra Sandvika og inn er uansett så god at et togbytte er helt uproblematisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du aldri reist fra sandvika til hønefoss? Du kommer fint motorvei fra sandvika til skui.

men mellom skui\solighøgda og til hønefoss er det ganske dårlig vei, mye av stendene ingen motorvei bare delevis av strekkene.

Tror man ønsker mere tunneller. Og tog til hønefoss, selv de blir vanskelig å ha oversikt. For i dag må man ta toget til drammen for så reise til hønefoss.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

"– Skal ikke bli forsinket "  - 

Nei kan noen tro det, det har jo gått så greit før:

Konsekvensutredning for E16 Arnatunnelen og Dobbeltspor Arna – Fløen, høringsuttale, 2005:

Investeringskostnad : 963 000 000

Samfunnsnytte (brutto):  725 000 000 

 

KS1 Arna - Bergen Dobbeltspor Arna-Fløen (jernbane) og Arnatunnel (veg), publisert 2007

Investeringskostnad 1 200 000 000

Byggetid: 4-5 år. 

 

KS2 - Ulriken tunnel 2, dobbeltspor Arna-Bergen, publisert 2012:

St.prp.: - Prosjektoppstart: Planlagt mars 2013 (byggestart) Planlagt ferdig: sommer 2019

Forventet styringsramme P50 Beløp: 2 873 000 000 (+ 300 000 000 Fløen-Bergen)

 

KS2-2 Arna-Bergen 2016:

Arbeidene er planlagt ferdigstilt i 2020 på Bergen-Fløen, juni 2022 på Arna-Fløen, og avsluttet prosjekt i 2023.

Forventet kostnad/styringsramme P50 Beløp 6 134 000 000

 

https://www.banenor.no/Prosjekter/prosjekter/Arna-Bergen/

Status Januar 2020:

Planlagt ferdigstilt: 2024

 

Mitt estimat:

Ferdig 2026

Kostnad: 10 000 000 000

Brutto samfunnsnytte ble i 2005 beregnet til 725 000 000, det blir vel ca. 1 000 000 000 i 2020. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På ‎21‎.‎01‎.‎2020 den 10.56):

Har du aldri reist fra sandvika til hønefoss? Du kommer fint motorvei fra sandvika til skui.

men mellom skui\solighøgda og til hønefoss er det ganske dårlig vei, mye av stendene ingen motorvei bare delevis av strekkene.

Tror man ønsker mere tunneller. Og tog til hønefoss, selv de blir vanskelig å ha oversikt. For i dag må man ta toget til drammen for så reise til hønefoss.

Vet ikke hvilket poeng du prøvde å få frem her? Dette prosjektet består av både vei og bane. Jeg siktet til at banen skal gå fra Oslo til Sandvika, for så å ta en krapp sving opp til Sundvolden. Det er en voldsom ekstrakostnad å koble den på i Sandvika, i tillegg til at stigningstallet blir høyt og kjørelengden øker. Med en mer rettlinjet fremføring fra Skøyen/ny jernbanetunnel så ville man frigjort mange milliarder. En god kommentar her: https://www.budstikka.no/debatt/dyr-bane-til-liten-nytte/96995!/

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...