Aetius Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Litt lesestoff for de som syntes vannblokk av sølv og direct-die vannkjøling hørtes artig ut: 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Aetius skrev (11 minutter siden): Jo, direkte på kjernen. Dvs deliddet, og med spesiallaget vannblokk som sirkulerte vannet direkte på kjernen. Snakker du her om å forsegle CPU-en slik at vann kommer i direkte kontakt med brikken, eller montere en vannblokk av kobber oppå brikken? For vann i seg selv leder ikke varme spesielt bra. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 1 minute ago, N o r e n g said: Snakker du her om å forsegle CPU-en slik at vann kommer i direkte kontakt med brikken, eller montere en vannblokk av kobber oppå brikken? For vann i seg selv leder ikke varme spesielt bra. Det folket gjorde var å delidde CPUen og sette en "kasse" oppå den, uten bunn, slik at vannet kom i direkte kontakt med silisium-kjernen. Jeg husker ikke hvor bra det funket, men jeg tror ikke det kan ha funket spesielt bra. Ikke bare er det komplisert å få tett, men en flat kjerne utveksler ikke varme med vannet spesielt bra, pga begrenset overflate. Inni en vannblokk er det jo også små "kjøleribber" for å maksimere overflaten der varmen utveksles med vannet. Og nei, vann leder kanskje ikke varme spesielt bra, men det er veldig bra til å absorbere varme. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 (endret) Feil tråd, (Jule-Nizzen) ? Endret 28. november 2020 av Jarmo Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 Nizzen skrev (20 minutter siden): Denne blokka ( Supercool computer) er der iallefall 4 stk her på forumet som har. Kanskje verdens beste vannkjølingsblokker for direct die. Å bruke den er nesten juks 🤣 Selv den har vel en bunn slik at vannet ikke er i direkte kontakt med silisiumet? Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 34 minutes ago, 6u4rdi4n said: Selv den har vel en bunn slik at vannet ikke er i direkte kontakt med silisiumet? Stemmer Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 3 hours ago, vara said: Jeg hadde ikke forventa så få problemer etter man ble ferdig med å sette opp. Fittings sitter knallhardt i (softtube) og etter 1.5 år når jeg byttet 15% frostvæskeblanding så så det klart og fint ut. Jeg ditcha gjennomsikting tubing i fordel for black ZMT. Til sammenligning har jeg RMA'd 2 AIOs på 2.5 år. Begge pga korrosjon. Hvilke AIOs måtte du RMAe? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. november 2020 Del Skrevet 28. november 2020 1 hour ago, Aetius said: Litt lesestoff for de som syntes vannblokk av sølv og direct-die vannkjøling hørtes artig ut: https://web.archive.org/web/20041209010824/http://overklokking.no/prosjekter/direct_die_del1/index.html Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. november 2020 Forfatter Del Skrevet 28. november 2020 (endret) Tester 3090 strix OC med stock bios uten shuntmod med Ek vannblokk: Begynner å nærme seg max med standard bios: Port Royal 14 804 http://www.3dmark.com/pr/561190 Til sammenlikning får jeg ca 15000poeng på med stock kjøleren på det andre 3090 strix kortet når det er shuntmodda (Helvettes varmt i romtemperatur inne i et kabinett) Endret 28. november 2020 av Nizzen 5 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. november 2020 Del Skrevet 29. november 2020 Nice Nå er 3090 Aorus Extreme på terminalen i Oslo. Hva kan jeg gjøre med dette på luft for å få litt mer frames vs. stock? Og når får vi evt. dette SAM greiene? Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 29. november 2020 Del Skrevet 29. november 2020 4 minutes ago, Theo343 said: Nice Nå er 3090 Aorus Extreme på terminalen i Oslo. Hva kan jeg gjøre med dette på luft for å få litt mer frames vs. stock? Og når får vi evt. dette SAM greiene? Grattis! 😅 Du kan flashe 500W Evga "XoC" bios, men 480Watt på mitt strix var egentlig veldig plagsomt så det anbefales ikke uten at du går for cøstom loop 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. november 2020 Del Skrevet 29. november 2020 (endret) 1 minute ago, Mumriken said: Grattis! 😅 Du kan flashe 500W Evga "XoC" bios, men 480Watt på mitt strix var egentlig veldig plagsomt så det anbefales ikke uten at du går for cøstom loop Takker Huff dyre saker men lever bare en gang. Hvor mye FPS økning fikk du i noen tidsrelevante spill i høy oppløsning med klokk vs. nonclock? Tenker da hovedsaklig titler hvor CPU ikke har størst betydning. Endret 29. november 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. november 2020 Forfatter Del Skrevet 29. november 2020 9 minutes ago, Theo343 said: Takker Huff dyre saker men lever bare en gang. Hvor mye FPS økning fikk du i noen tidsrelevante spill i høy oppløsning med klokk vs. nonclock? Tenker da hovedsaklig titler hvor CPU ikke har størst betydning. Beregn heftige 5-7% 😂 Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 29. november 2020 Del Skrevet 29. november 2020 3 minutes ago, Theo343 said: Hvor mye FPS økning fikk du i noen tidsrelevante spill i høy oppløsning med klokk vs. nonclock? 10-15% kanskje? Kortet mitt ble shuntet samtidig som vannblokken ble montert riktignok Største fordelen er høyere clocks med høy låst spenning og mye penere frametimes. Lavt støynivå er jo også en kjempebonus 😛 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. november 2020 Del Skrevet 29. november 2020 (endret) 1 minute ago, Nizzen said: Beregn heftige 5-7% 😂 weee 😂 Endret 29. november 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. november 2020 Del Skrevet 29. november 2020 Just now, Mumriken said: 10-15% kanskje? Kortet mitt ble shuntet samtidig som vannblokken ble montert riktignok Største fordelen er høyere clocks med høy låst spenning og mye penere frametimes. Lavt støynivå er jo også en kjempebonus 😛 Penere frametimes og mindre drops er fint. Lenke til kommentar
Khans Skrevet 29. november 2020 Del Skrevet 29. november 2020 (endret) Noen som vet om det trengs ekstra støtte til horisontalt montert 3070 serien for å motvirke sag? Evnt noen anbefalinger 🙂 Endret 29. november 2020 av Khans Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. november 2020 Del Skrevet 29. november 2020 Noen med Doom (2016) her? Merker at spillet laster mye treigere med 3080. Det gjelder ikke i Doom Eternal, bare i 2016.. Snålt. Sikkert bare noe software-bugg i min ende. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 29. november 2020 Del Skrevet 29. november 2020 Kyrre S. skrev (11 minutter siden): Noen med Doom (2016) her? Merker at spillet laster mye treigere med 3080. Det gjelder ikke i Doom Eternal, bare i 2016.. Snålt. Sikkert bare noe software-bugg i min ende. Kan det være noe her: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå