Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden

Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Mumriken skrev (19 minutter siden):

Reshade funker jo så veldig bra i dx12

Reshade hadde beta i mai 2019, og fikk støtte for DX12 og Vulkan i des 2019. 

I enkelte spill fungerer det, du får bare gi det tid. Reshade er ikke perfekt, men i de spillene det funker så velger jeg det over freestyle ;) 

Nvidia freestyle er ikke feilfri, er fremdeles forbedringspotensiale :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Emile the rat said:

Nvidia freestyle er ikke feilfri, er fremdeles forbedringspotensiale :) 

Helt klart. Suger å måtte ha experience installert blant annet. Brukte re-shade tidligere, men ettersom freestyle er overlegent i dx12 så har jeg byttet, men skal teste det igjen siden AMD ikke har alternativ 

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (9 minutter siden):

Helt klart. Suger å måtte ha experience installert blant annet. Brukte re-shade tidligere, men ettersom freestyle er overlegent i dx12 så har jeg byttet, men skal teste det igjen siden AMD ikke har alternativ 

Reshade funka bra i RDR2, men det er ett av få dx12 spill. 

Men skal være ærlig, at jeg har et flertall spill med dx11, og som folk flest er jeg ingen fan av geforce experience. Derfor holder jeg nok litt ekstra fast på reshade. Geforce experience føyer seg inn i rekken av ubrukelige launchere, som origin, battle.net, rockstar launcher, og alt annet som ingen har spurt om eller ønsker :) 

Håper virkelig nVidia klarer å holde seg til geforce experience, og ikke slipper flere ubrukelige launchere eller apper med kommende skjermkort :D Se for dere en egen app for dlss 3.0, da tror jeg at jeg klikker.

Det som hadde vært noe, hadde jo vært om de hadde klart å fått geforce experience og kontrollpanel i samme app. Er jo håpløst at man må gå inn i kontrollpanel for å aktivere g-sync, og sette refresh rate og velge fargedybde, samtidig som de skal tvinge oss inn på geforce experience. Men tviler selvsagt på at nVidia vil gjøre noe med dette.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Emile the rat said:

Reshade funka bra i RDR2, men det er ett av få dx12 spill. 

Men skal være ærlig, at jeg har et flertall spill med dx11, og som folk flest er jeg ingen fan av geforce experience. Derfor holder jeg nok litt ekstra fast på reshade. Geforce experience føyer seg inn i rekken av ubrukelige launchere, som origin, battle.net, rockstar launcher, og alt annet som ingen har spurt om eller ønsker :) 

Kom på en sak til. Re-shade har jo blitt bannlyst i diverse competative spill(overwatch feks), men freestyle er GG ?

Forstå det den som kan... 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (15 minutter siden):

Kom på en sak til. Re-shade har jo blitt bannlyst i diverse competative spill(overwatch feks), men freestyle er GG ?

Forstå det den som kan... 

Vel, overwatch nerfer jo også field of view hvis man bruker 21:9, slik at det blir mer begrenset enn hos de med 16:9.

Det skal visstnok være rettferdig, forstå det de som vil. Så mye med overwatch som ikke gir mening ?

Heldigvis ser jeg ikke behov for reshade i overwatch, da jeg liker grafikkstilen i spillet ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som er mest sannsynlig med 3090? 12 GB eller 24 GB VRAM?

Jeg har ikke greie på prisene på slikt, men mtp. ryktene som sier begge deler, inkludert forskjellige priser, er 12 GB VRAM til 1399 USD og 24 GB VRAM til 1999 USD sannsynlig? Eller antar vi dette gjelder henholdsvis 3080 Ti og 3090?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Emsal skrev (14 minutter siden):

I og med at PS5 skal ha 16 GB med VRAM så ser jeg det ikke som usansynlig at at 3090 er den nye 2080ti. Spesielt hvis prislappen på 1400 usd stemmer.

Det kan jo hende at Nvidia har utviklet NVCache som et svar på dette for å kunne fortsette med 12GB og holde prisene i sjakk (håper jeg), den skal jo liksom være et svar på AMD sin HBCC som var utviklet for å sørge for at 8GB skulle være nok

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest PCIe 3.0 vs 4.0-testen fra i fjor på TPU tror jeg vi i enkelte spill vil se en klar preferanse for 4.0: 

https://www.techpowerup.com/review/pci-express-4-0-performance-scaling-radeon-rx-5700-xt/4.html 

https://www.techpowerup.com/review/pci-express-4-0-performance-scaling-radeon-rx-5700-xt/10.html

Det interessante er at forskjellen mellom 2.0 og 3.0 ofte ikke er så stor, men i enkelte spill kan forskjellen fra 3.0 til 4.0 være 3-4% på et 5700XT og det skjer i større grad på lavere oppløsninger enn høyere. I 4k er forskjellen så og si borte, i 1080 og 1440 er det en viss forskjell. Jeg ville egentlig trodd forskjellen skulle være størst i 4k, menmen. Mitt guesstimate: Et 3090 vil jevnt over yte likt med 3.0 og 4.0, men i noen få spill kan vi se forskjeller på 5-10% i favør av 4.0.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (1 time siden):

Ble litt usikker nå. Det jeg kan se av specs så er det DDR6 ram, det finnes vel bare på skjermkort?

Mener å huske at tidligere konsoller bare kommer med DDR5-minne og at CPU\GPU-løsninga er en slags APU-løsning hvor de deler minne. Korriger meg gjerne om jeg er på jordet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (4 timer siden):

Jeg vil anta at kortet med 24GB VRAM er kortet som skal erstatte dagens RTX Titan kort. Det med 12GB skal erstatte dagens 2080Ti.

Jeg har sporet av med alle ryktene som har vært sålangt, men etter hva jeg forstod så er det forventet at vi får 3090 og 3080 Ti først?

Som sagt, jeg kjenner ikke VRAM-prisene, men hvis det kommer et 3090 med 24 GB VRAM i løpet av september til ~20.000 Kr...vel, det er ille nok, men faktisk vesentlig mer fornuftig priset enn RTX Titan.

Vet vi forresten om det heter 3080 Ti denne gangen, siden vi nå har både 2080, 2080 Super og 2080 Ti? Alt er såklart bare rykter, men det ville jo vært enklere denne gangen med 3090, 3080 (uten "Ti"), og så kommer etter hva jeg forstod kanskje 3080 Super en gang senere (etter 3060 og 3070 utgivelse), siden Nvidia klarer sikkert ikke å dy seg for å lage en mellomting...

Rent personlig så har jeg nå funnet en interessent på GTX 1080-kortet mitt. Og jeg har fått en ny -10% rabattkode fra Komplett siden jeg ikke fikk noen rabatt ved bruk av den jeg hadde grunnet "tekniske begrensninger" hos dem. Og jeg har fått noen 1000-lapper tilgode etter nylig utført sommerarbeid.

Så det totale 30xx-budsjettet har steget fra 14.000 Kr. til nærmere 20.000 Kr. :cool:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

RTX 3060 og 3070 kommer håpefullt til å fikse på de overprisede GPU-ene i bruktmarkedet? Har ikke sett video, men synser om at det er noe sånn det er snakk om. Skal kose meg nå med video selv. Behagelig å lytte til han Brian:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...