Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden

Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Cowboystrekk skrev (Akkurat nå):

USA har mva de og, men varierer fra stat til stat, men ja, kan nok fort bli 10x+25% ja :( Ser de opererer med ca nøyaktig det nå.

Etter hva jeg har fått med meg, så er ting ofte priset før tax der. Men mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Cowboystrekk said:

USA har mva de og, men varierer fra stat til stat, men ja, kan nok fort bli 10x+25% ja :( Ser de opererer med ca nøyaktig det nå.

<pirk> Nei, det noen stater i USA har er "sales tax", som ikke er det samme som VAT eller MVA. </pirk>

Sales tax blir som oftest (alltid?) lagt på når man bestiller noe innad i samme stat som utsalget er i. Bestiller man fra en annen stat, blir det ingen sales tax.

Endret av Aetius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aetius skrev (1 minutt siden):

<pirk> Nei, det noen stater i USA har er "sales tax", som ikke er det samme som VAT eller MVA. </pirk>

Sales tax blir som oftest (alltid?) lagt på når man bestiller noe innad i samme stat som utsalget er i. Bestiller man fra en annen stat, blir det ingen sales tax.

Ok, trodde salestax var det samme som vår mva, bare at det var ulikt etter hvilken stat man bodde i, da forstår jeg, takk for oppklaringa :) Må vell belage oss på 10x+25% da ja ?

Lenke til kommentar

Ikke utenkelig med en pris opp mot 20K da for Asus Strix OC og MSI Gaming X Trio korta. Hadde jeg fått ~10000 kr for mitt brukte 2080Ti Strix kort, så skal jeg vurdere det, men ikke hvis jeg får ~5000 kr. Jeg venter uansett til benchmarks er ute, så ingen pre-order.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (24 minutter siden):

Ikke utenkelig med en pris opp mot 20K da for Asus Strix OC og MSI Gaming X Trio korta. Hadde jeg fått ~10000 kr for mitt brukte 2080Ti Strix kort, så skal jeg vurdere det, men ikke hvis jeg får ~5000 kr. Jeg venter uansett til benchmarks er ute, så ingen pre-order.

Skal du ha 10K for et brukt 2080ti tror jeg man må selge idag, og bli kvitt det før de nye kortene kommer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cowboystrekk said:

Ok, trodde salestax var det samme som vår mva, bare at det var ulikt etter hvilken stat man bodde i, da forstår jeg, takk for oppklaringa :) Må vell belage oss på 10x+25% da ja ?

Det er jo mange varianter av sånt da. F.eks. der LinusTechTips holder hus så operer de med to avgifter:

What are the sales taxes in BC?
There are three types of sales taxes in Canada: PST, GST and HST.
...
Sales Tax Rates by Province.
Province    British Columbia
PST    7%
GST    5%
Total Tax Rate    12%

Hvor GST står for Goods and Services Tax, og PST står for Provincial Sales Tax. Obs, stater kalles for provinser i det landet, som vi igjen kaller for fylker i Norge, som jo ikke er helt samme greia pga. det ikke er like sterkt selvstyre i et norsk fylke.

Den tredje varianten som nevnes der:

The harmonized sales tax is a consumption tax in Canada. It is used in provinces where both the federal goods and services tax and the regional provincial sales tax have been combined into a single value added sales tax.

https://en.wikipedia.org/wiki/Harmonized_sales_tax

Endret av G
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Emile the rat said:

Skal du ha 10K for et brukt 2080ti tror jeg man må selge idag, og bli kvitt det før de nye kortene kommer. 

Jeg tviler på at man får solgt det for en slik pris. Men her går det tydeligvis an å ta feil. Er jo mange forhåpningsfulle på Finn kan det se ut til:

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&q=2080ti

Endret av G
Lenke til kommentar

Med unntak for meg, jeg er ikke så glad i mobiltelefoner, at det er verdt å ha det sprekeste til en hver tid. Nå har jeg en sabla grei mobil som kommer til å leve noen år forventer jeg meg. Betalte 4 tusen for denne med android 9 på. Den har vel allerede et par år på nakken tenker jeg det har blitt.

Kunne tenkt meg et nytt skjermkort, absolutt, men det er en smertegrense for når jeg synes at ting er for overpriset der også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tja, folk bruker jo hundrevis av tusner på bil som de bruker noen få minutter til dagen. Da er det ikke såå mye om man bruker noen tusenlapper på ordentlig utstyr som man bruker vesentlig mer tid på. :D 

For å ikke snakke om alle de som har andre dyre hobbyer.

Lenke til kommentar

Biler er såpass dyrt, at jeg er økonomisk på det. Kjøper derfor alltid brukte biler. Lurt å kjøpe noen merker og modeller man kan stole litt på at har reparasjonslevetidsverdi igjen. Om man tør å strekke seg over 10 års brukte biler så begynner ting å bli ganske rimelig da. Er vel en generell regel for biler at de faller som en stein bare du har vridd om nøkkelen, for så å falle ganske mye i verdi etter 3 år i forhold til hva du betalte for dem.

Dessverre! så er vi nå i litt for upløyd mark med EL-biler. En utrygg tid i møte for oss som måtte være vant med fossilbiler. Er noen ekstreme delepriser på EL-biler har jeg hørt enkelte ganger. Rett og slett så kan man brenne inne med noe som kun nesten er verdt vrakpanten om de rette delene ryker. EL-bil er jeg skeptisk til foreløpig inntil det får satt seg litt bedre.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Med unntak for meg, jeg er ikke så glad i mobiltelefoner, at det er verdt å ha det sprekeste til en hver tid. Nå har jeg en sabla grei mobil som kommer til å leve noen år forventer jeg meg. Betalte 4 tusen for denne med android 9 på. Den har vel allerede et par år på nakken tenker jeg det har blitt.

Kunne tenkt meg et nytt skjermkort, absolutt, men det er en smertegrense for når jeg synes at ting er for overpriset der også.

Vel, alltid hatt iPhone, så takler ikke android, og det blir jo fort dyrt med epletelefon. Tristeste er vel at jeg ikke har sjans til å ta vare på en mobil mer enn 2, maks 3 år. 

Mobiler blir som regel oppskrapa innen ett år hos meg, finnes ikke flink til å ta vare på mobiler...... :( 

Merko skrev (5 minutter siden):

Tja, folk bruker jo hundrevis av tusner på bil som de bruker noen få minutter til dagen. Da er det ikke såå mye om man bruker noen tusenlapper på ordentlig utstyr som man bruker vesentlig mer tid på. :D 

For å ikke snakke om alle de som har andre dyre hobbyer.

Jepp, mye dyre og snobbete hobbier der ute. Hest, kremt.

Men spesielt på sommeren, aner ikke hvor mange 10-talls tusen enkelte bruker på båt og vannscooter. Sier ikke at det er fint å ha i sommer varmen (kjekt med båt, ikke det), men det er dyrt. Så man har råd til det man har lyst til :) Sånn sett er ikke gaming værste hobbien man kan ha med tanke på pris, selv om det kan bli dyrt det og :) 

Lenke til kommentar

Det er jo subjektivt hva som er dyrt eller ikke. For noen er 5000 kr for et skjermkort svindyrt, mens for andre er det vekslepenger. Greia er slik jeg ser det, at prisene på skjermkort går opp og opp for hver generasjon. Så lenge vi aksepterer dette, så vil jo Nvidia (og andre) bare øke på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er vel en gammel entusiast når det kommer til hardware jeg med. Men, en har jo samlet seg litt erfaring med årene. Det som er kinkig med grafikk er at om man vil ha den beste opplevelsen så må det betales for det. Og vi står sannsynligvis i en brytningstid, der spill kommer til å frotse i deilige spesifikasjoner, som da krever noe av det nye på hardware. Kan hende RTX ikke er helt modent, men det vil nok etterhvert bli det. Skal man ha det så må man jo kjøpe noe helt nytt helst. Men 4K-gaming er sikkert bare en 2-3 år eller kortere unna tipper nå jeg. Man kan jo 4K-game allerede, det står jo ikke på det. Men med dertil frekvens- og FPS-begrensninger.

Endret av G
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (25 minutter siden):

Vel, alltid hatt iPhone, så takler ikke android, og det blir jo fort dyrt med epletelefon. Tristeste er vel at jeg ikke har sjans til å ta vare på en mobil mer enn 2, maks 3 år. 

Mobiler blir som regel oppskrapa innen ett år hos meg, finnes ikke flink til å ta vare på mobiler...... :(

Jeg vet ikke engang hva jeg skal velge når jeg engang skaffer meg en smarttelefon (ser på Moto G7 Plus). Kjøpte meg en Nokia 3720 i 2009. Plastikken som satt på skjermen fra fabrikk er ganske ripete, men den sitter fortsatt på. Min forrige, som også var min første mobiltelefon, var en Nokia 3410 som jeg fikk i gave (har den fortsatt, med eske og kvittering - fungerer fint, jeg bare ville ha noe med kamera...og fargeskjerm) . ^^

Gjør alt jeg skal på nettet hjemmefra, og tilbringer nok timer der uansett, så ser ikke behovet for å ha med meg enda en skjerm å glane på.

Så da heller legge penger i et dugelig skjermkort, som man kan gjøre langt mer med enn en "skikkelig" telefon. :)

Emile the rat skrev (25 minutter siden):

Jepp, mye dyre og snobbete hobbier der ute.

Lommelykter! :new_woot:

http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?87150-list-your-lights&p=5108586#post5108586

Men har innsett at jeg har nok håndholdt lys nå, så har for lengst gått over til å sette mer lys på bilen.

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (21 minutter siden):

Tristeste er vel at jeg ikke har sjans til å ta vare på en mobil mer enn 2, maks 3 år. 

Mobiler blir som regel oppskrapa innen ett år hos meg, finnes ikke flink til å ta vare på mobiler.....

Haha. egentlig stikk motsatt her. På ca. 10år, så har jeg kun ødelagt èn mobilskjerm. Ellers ikke fått noen skader (annet en mindre bruksmerker). Går jo litt på flaks da det har hendt at jeg har mistet telefonen i bakken ol.

----------------------

Kjenner at høsten blir dyrere og dyrere. Ønsker meg:

• nVidia 3080Ti (evt 3090 avhengig av hva vi ender opp på i pris).
  • Samsung 49" Curved Odyssey G9

• Ny gamingstol

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...