Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden

Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Theo343 said:

1440p, det kjørte jeg i 2016? 1080p i 2010.

Du passer jo 100% i riktig kategori nå med Ryzen cpu.

"Ryzeneiere spiller bare spill der spillet er 100% gpubound, og helst med vsync =on for å være sikker ?."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fader sjekk. Har gått lenge å trodd at det var noe spinnvilt med Windows 10, her er jo litt av beviset, som nå får en endring først i 2020. Windows 10 har for meg vært en sånn både og opplevelse. Greit brukergrensesnitt, men jeg regnet nesten med at det bar med seg "a crock of shit"

Lenke til kommentar
9 minutes ago, MrL said:

Men selv om spill i dag ikke kjører bedre på PCIe 4.0, betyr ikke det at det ikke endres i fremtiden?

Man har jo f.eks et unntak som Fortnite, som utnytter PCE 4.0 med en voldsom FPS økning. 

image.png.1ba83c0560017cbb2ad24afce18bd7d3.png 

Hva slags fps fikk Intel i samme test med pci-e 3.0 tro? Kanskje de ikkje turte å poste det resultatet ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner det kribler litt i fingra nå. Begynner å bli godt over 4 år siden eg bygde PCen min, blir nok ikkje før ut på ny året at eg bygger neste, men blir nok for RTX3080/90 og Ryzen 4000 serien. 

Endret av Noiz
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Betroz said:

Spiller man online konkuranse skyte spill, så er det mange som kjører 1080p low settings for max fps og lav latency. Man gjør jo ikke det i spill som Tomb Raider :)

I tombraider kjører jeg mgpu (nvlink) i 4k og alt på max ? er ikkje feil med 100+ fps i dette spillet heller :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nizzen said:

Jeg skal dokumentere det med 3090ti i 1440p ;) Vær du trygg ;)

Kan du ta med forskjellen på pci 4.0 og pcie 3.0 ? ..  

Å sant det.. Intel har ikke 4.0 så blir litt vanskelig.. jaja kommer til neste år da. :)

Neida.. forventer ikke de største forskjellene men vi kan kanskje se noen? At dagens GPU'er ikke viser noe av betydning betyr ikke at rtx3090 på 4k ikke kommer til å merke forskjell. Det er himmel og hav av ytelseforskjell (og pris) mellom en stakkars 5700x og kommende 3090

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (19 minutter siden):

Kan du ta med forskjellen på pci 4.0 og pcie 3.0 ? ..  

Å sant det.. Intel har ikke 4.0 så blir litt vanskelig.. jaja kommer til neste år da. :)

Neida.. forventer ikke de største forskjellene men vi kan kanskje se noen? At dagens GPU'er ikke viser noe av betydning betyr ikke at rtx3090 på 4k ikke kommer til å merke forskjell. Det er himmel og hav av ytelseforskjell (og pris) mellom en stakkars 5700x og kommende 3090

Han sammenligner vel Ryzen 4.0 mot 3.0 på intel.

Blir vel tungt for AMD gjengen om Intel på 3.0 gjør det bedre ?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

1440p, det kjørte jeg i 2016? 1080p i 2010.

1280x768 @ 85 Hz på en 17" CRT frem til 2007 (Sony Trinitron - hadde nobrand 15" CRT før det).
1920x1200 @ 60 Hz på en 24" mellom 2007 og 2019 (Acer Predator G24OID - kjøpte en skjerm til i 2008).
2560x1440 @ 144 Hz på en 27" fra 2019 -> (HP Omen Z4D33AA - likte den så godt at jeg kjøpte 2 skjermer til innen en måned).

Spilling i 7680x1440 merkes på skjermkortet (EVGA GTX 1080 FTW), så jeg gleder meg til 3080 Ti / 3090.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Emile the rat said:

Han sammenligner vel Ryzen 4.0 mot 3.0 på intel.

Blir vel tungt for AMD gjengen om Intel på 3.0 gjør det bedre ?

Så det du forteller oss er: "at du tror ikke Nvidia vil gidde å legge seg litt i selen for å dra nytte av noe som helst av den ekstra båndbredden som PCIe 4.0 byr på med sine toppkort i 3000-serien"?

Nvidia har jo pleid å komme med så mange GPU-modeller ved en ny serie, at Nvidia har stort rom for å spre alt i fra topp utnyttelse slik de kan være i stand til ved dette GPU-slippet ned til å strupe det slik at Intel-eiere med sin 3.0 skal bli fornøyde også der.

Hva er vitsen ellers med å trø på med den ekstra båndbredden som GDDR6X kan gi og sånn. Man ser jo at de forskjellige modellene også i følge ryktene er blitt segmentert i forskjellige bits minnebåndbredde, selv om dette jo ikke akkurat er noen nyhet for året.

Selv om de mye tregere SSD-hastighetene ikke kan klare å utnytte PCIe 4.0 fullt ut for hva det er verdt, så kan det kanskje hende at raskt video-RAM kan greie å ta i litt ihvertfall. Noe av båndbredden må jo også uansett deles med USB-porter, M.2, chipset og mye annet likevel. Så det er absolutt ingen poeng for Nvidia å dra strikken så langt at de tyner 100 % ut av PCIe 4.0 likevel.

Å ha den ekstra båndbredden tilgjengelig i korte "bursts" må jo være greit.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Så det du forteller oss er: "at du tror ikke Nvidia vil gidde å legge seg litt i selen for å dra nytte av noe som helst av den ekstra båndbredden som PCIe 4.0 byr på med sine toppkort i 3000-serien"?

Nvidia har jo pleid å komme med så mange GPU-modeller ved en ny serie, at Nvidia har stort rom for å spre alt i fra topp utnyttelse slik de kan være i stand til ved dette GPU-slippet ned til å strupe det slik at Intel-eiere med sin 3.0 skal bli fornøyde også der.

Hva er vitsen ellers med å trø på med den ekstra båndbredden som GDDR6X kan gi og sånn. Man ser jo at de forskjellige modellene også i følge ryktene er blitt segmentert i forskjellige bits minnebåndbredde, selv om dette jo ikke akkurat er noen nyhet for året.

Nei, det jeg sier er at Ryzen ikke er godt nok i gaming til å dra nytte av PCI 4.0. 

Intel kommer nok med støtte for 4.0, når den tid kommer, dersom PCI har noe å si blir vel det spikeren i kista for Ryzen når det kommer til enthusiast gaming.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Emile the rat said:

Nei, det jeg sier er at Ryzen ikke er godt nok i gaming til å dra nytte av PCI 4.0. 

Intel kommer nok med støtte for 4.0, når den tid kommer, dersom PCI har noe å si blir vel det spikeren i kista for Ryzen når det kommer til enthusiast gaming.

Ok, så selv om det har sett ut som om du kanskje kan ha ment GPU her, så er det egentlig CPU-flaskehals du mente å beskrive?

PCIe 4.0 er vel uansett designet for I/O. CPU og RAM kommuniserer vel neppe over den tregere PCIe 4.0 vel? CPU pleier og dets interne cache og RAM pleier å kommunisere på raskere bus enn noen PCIe-bus, om jeg ikke er helt på jordet.

Jeg tror at diskusjonen rundt PCIe 4.0 faller helt bort når du skal diskutere om Ryzen 3000-serien kan henge med eller ikke. CPU henger nok med, tror nå jeg da.

Endret av G
fjernet en bokstav t
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (Akkurat nå):

Tvilsomt, det er ingen spill der det er problematisk lave framerate med en Ryzen 3600. En 10900K kan nok klare å skvise ut dobbelt så høy framerate i enkelte spill, men når vi snakker om å gå fra 150 fps til 300 fps i Hitman eller Tomb Raider er det ikke spesielt viktig for den typiske spilleren. E-sport spill er en annen greie, men jeg tviler på at proffe utpvere sitter og skviser ut minnefrekvensen på sine maskiner.

Lenke til kommentar

1440p kjørte jeg allerede i 2012 på min gamle Syncmaster 850T. Har ikke engang tenkt tanken på å spille i lavere oppløsning siden den gang. Nå er spørsmålet om det er på tide å oppgradere til 4K, eller om skjermkortene fremdeles blir for svake. :hmm:

Edit: Dette var et svar til diskusjonen om oppløsning lenger fremme i tråden. Av en eller annen grunn virket ikke "siter" funksjonen.

Endret av Splitter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (23 minutter siden):

Ok, så selv om det har sett ut som om du kanskje kan ha ment GPU her, så er det egentlig CPU-flaskehals du mente å beskrive?

PCIe 4.0 er vel uansett designet for I/O. CPU og RAM kommuniserer vel neppe over den tregere PCIe 4.0 vel? CPU pleier og dets interne cache og RAM pleier å kommunisere på raskere bus enn noen PCIe-bus, om jeg ikke er helt på jordet.

Jeg tror at diskusjonen rundt PCIe 4.0 faller helt bort når du skal diskutere om Ryzen 3000-serien kan henge med eller ikke. CPU henger nok med, tror nå jeg da.

Mente CPU flaskehals.

Hvorvid Ryzen henger med, avhenger av skjermkort og skjerm.

Med 2080 ti og 200hz hadde Ryzen vært krise for min del, da hadde jeg mistet en god del, noe jeg ikke har råd til med tanke på setup. Ryzen er sikkert fint på vanlig 1440p 144hz :D 

Lenke til kommentar
G skrev (17 minutter siden):

@Emile the rat Når det er GPU sin oppgave å drive heftige oppløsninger, så synes jeg at det blir litt feil å sammenlikne 2080ti med det kommende. Spesiellt også når 2080ti ikke har et PCIe 4.0-design.

Jeg skrev at Ryzen bottlenecker 2080 ti, som forsåvidt er helt korrekt.

Det er du som ikke tåler å høre at Ryzen er dårligere enn intel, som er et faktum. 

Hvorfor du maser om PCI 4.0 når jeg sier at Ryzen ville bottlenecket skjerm og skjermkort hos meg, forstår jeg ikke. Samnheten er visst hard for enkelte å svelge. Jeg går alltid for det med best ytelse, ikke et merke som enkelte andre gjør.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (3 minutter siden):

Jeg skrev at Ryzen bottlenecker 2080 ti, som forsåvidt er helt korrekt.

"Bottleneck" er et totalt meningsløst ord.

Prøv å spille Crysis på "Very High" med en 10900K, jeg kan garantere deg at du ikke vil klare 120 fps konstant uansett hva slags kjøling, RAM, eller oppløsning du har.

På samme måte er et 2080 Ti en håpløs "bottleneck" i spill som Control eller Horizon Zero Dawn i 8K-oppløsning

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...