Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden

Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (5 minutter siden):

Ellers når det gjelder HDR. Man trenger ikke nødvendigvis en "HDR" skjerm for å få et godt fargespekter og det er "desverre" mange HDR standarder. Personlig liker jeg Dolby Vision godt på LG C9.

En skjerm med et godt panel, gode kontrastverdier, bra lysstyrke og "wide color gamut" etc. kan gjøre mye med/for opplevelsen selv om det ikke nødvendigvis er standarisert innenfor HDR.

Det er sant, en av de forrige skjermen jeg hadde var 125% sRGB, og hadde gode farger den.

Til fotoredigering er DCI-P3 og rec fint. Til gaming og spill, får man ikke brukt disse fargespekterene uten å aktivere HDR i Windows, og da må man nok ha HDR skjerm. Så det komme helt an på bruken.

Det som derimot er sikkert, er at HDR krever local dimming :) 

PS: måtte sjekke hvilke tråd vi var i, fordi jeg føler vi avsporer litt ;) Sorry guys :D 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Emile the rat said:

Det er sant, en av de forrige skjermen jeg hadde var 125% sRGB, og hadde gode farger den.

Til fotoredigering er DCI-P3 og rec fint. Til gaming og spill, får man ikke brukt disse fargespekterene uten å aktivere HDR i Windows, og da må man nok ha HDR skjerm. Så det komme helt an på bruken.

Det som derimot er sikkert, er at HDR krever local dimming :) 

:thumbup:

Har Windows 10 fortsatt issues med HDR? Var litt av årsaken til at jeg droppet å titte etter det en periode.

Jeg har aldri sett eller feilsøkt på problemet selv bare så internet oversvømmes av andre som hadde det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (9 minutter siden):

G-sync uten modul, er freesync. 

Da kan du ikke klage på problemer med g-sync, når du ikke engang har brukt skikkelig g-sync.

Jevnt over er Odyssey et eksempel på begrenset freesync er, spesielt på høyere refresh rates. De skjermene fungerer ikke på 240hz med freesync, det problemet ville man ikke fått med g-sync. Du kan si hva du vil, men det er et faktum. 

Liker at du sammenligner XT serien med turing kortene som kom 6 mnd før, derfor vi fikk super-serien. De klokker høyere, i tillegg til støtte for dlss. Ergo, AMD kommer dårligst ut. I toppsjiktet derimot har ikke AMD noe å stille opp med.

Den var sertifisert av Nvidia som G-sync for bærbare i 2016, de testa panelene og sertifiserte dem da FYI :) Jeg har og spilt endel med Acer Predrator IPS med modul, funka stort sett bra, men innimellom blir det drivertrøbbel der og. 

Det var du som tok opp pris vs ytelse. 5700 og 5700XT ble spissa mot 2060 og 2070 og yter bedre enn dem ift pris, men du mister RTX og enkelte andre ting. DLSS har jo generelt fungert dårlig og støtta har vært elendig. 2.0 i Control, WS og DS er dog meget bra,, men fremdeles snevert. I BF:V er DLSS en flause for å si det mildt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Nizzen said:

Geforce 2 var det Titanium mener jeg på 

Tror jeg også at det står for. Rart de valgte et slikt lett metall. Når man har bly, kadmium og sånt å velge blant :p

Lett metall beskriver jo litt dårlig tung ytelse liksom. Da er vel Platinum-merkingen på PSU litt bedre i så måte, dessuten så er jo Platinum et edelt metall, noe Titanium langt i fra er, selv om det er noe mer blant de edle metaller enn hva f.eks. jern, aluminium og sånn er.

Endret av G
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (16 minutter siden):

De priser seg under nvidia fordi dem har et dårligere produkt.

Missforstå meg rett; 5700xt er et bra kort, men for de aller fleste er 2070 super lett verdt litt ekstra som en mye mer komplett pakke.

RTX, dlss, Freestyle, Ansel, Nvenc etc

I tillegg er softwaren til AMD er jo et mareritt og driverene er dårligere 

For de som har drivertrøbbel ja, og det er en høyere andel som sliter med Navi enn Turing, men de fleste greier seg bra. Har stort sett hatt lite trøbbel med både nyere Nvidia og AMD kort, men kanskje jeg har vært heldig? RT og DLSS er svært begrensa nisjeprodukt så ser ikke særlig argument med dem, men om noen år tar det nok av. 

Lenke til kommentar

Forøvrig ikke uenig i at "gsync compat" kan ha litt trøbbel. Jeg hadde selv flickering issues med en sertifisert Acer når jeg prøvde for et par års tid siden og holdt på lenge med CRU og freesync range og annet for å forsøke å komme rundt det. Skjermen var sertifisert som "gsync compat" så ingen garanti selv om den står på lista. Men det kan også ha vært spillmotoren eller annet.

Det er mange variabler for å få ting til å spille rett når man ikke betaler premium.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Datafriken said:

38gl950g er forårets modell , Må si jeg synes at LG har gitt oss ganske mye greier skjermer i år 

27" 4k til 10k 27gn950

34" UW til ca 13k 34gn850

38" UW til ca 20K 38gn950

alle både AMD og Nvidia støttet ?

Du glemte å nevne 48" LG CX gaming-TV. 120 Hz (som for noen blir for lite), men 4K.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Cowboystrekk said:

For de som har drivertrøbbel ja, og det er en høyere andel som sliter med Navi enn Turing, men de fleste greier seg bra. Har stort sett hatt lite trøbbel med både nyere Nvidia og AMD kort, men kanskje jeg har vært heldig? RT og DLSS er svært begrensa nisjeprodukt så ser ikke særlig argument med dem, men om noen år tar det nok av. 

Din mening selvsagt. Men catalyst greierne ER søppel og driverene er noen hakk bak Nvidia 

Freestyle og nvenc kan hvertfall ikke avfeies nisjeprodukt. Ansel er forsåvidt også veldig fiffig 

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Syke priser for slik LEDs-belysning. Går det ikke an å finne det rimeligere på Ebay eller andre webshops?

Alt av Rigid er som Nvidia vs Nvidia (i mangel av konkurrenter) i toppsjiktet: du betaler 100 % mer for 50 % mer ytelse enn nærmeste konkurrent.

For å sette ting i perspektiv, jeg har en 40" dobbelt-rekke LED-bar på taket på bilen allerede. Kostet drøye 5000 Kr. og yter ~20000 Lumen. Rigid E20 Pro koster 3 ganger mer, er halvparten(!) av størrelsen og yter nesten det dobbelte.

Jeg har lykter med samme ytelse (og til ca. samme pris) som Rigid E20 Pro montert i grillen på bilen...men det er spredt over 4 lykter, istedet for kun 1 enhet.

TL;DR: det beste kommer alltid med en premium pris, uansett hva det er.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (7 timer siden):

Geforce 2 var det Titanium mener jeg på 

Man kan si hva man vil om Intels SKU-navn, men Nvidia har hatt sine svin på skogen der de også.
Jeg har selv hatt noen GeForce skjermkort med heller uforståelig navngiving:

GeForce 2 MX 400
GeForce 3 Ti 200
GeForce FX 5600 XT

Ikke før Gainward 6800 Ultra og XFX 8800 Ultra begynte jeg å skjønne navngivingen deres.

Lenke til kommentar
G skrev (På 16.8.2020 den 18.37):

Eneste jeg forbinder med merkevaren Rigid er rørkuttere :wee:

Kunne vært verre - jeg snublet over en bra LED-bar engang, men modellnavnet viste seg å være det samme som merkenavnet til noen som lagde glidemiddel. Jeg kunne ikke fatte hva jeg skrev feil når jeg prøvde å finne reviews av produktet. :mellow:

Artig å se at også Nvidia hadde noe som het GeForce FX 5600 XT - jeg vet ikke hvordan AMDs Radeon RX 5600 XT yter idag?
Hadde det vært Apple så hadde vel søksmålet over navnet pågått ennå, så kos å se ting var mer rolig tidligere. :p

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...