Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden

Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (14 minutter siden):

Effektbruk er høyere på 3080.

Det som teller er ikke hva man har, men hvordan man bruker det en allerede har. Hvis man ikke får noe fornuftig ut av det en har, kommer man ikke lenger ved å kjøpe noe nytt. Profesjonelle har sjelden siste skrik. De er travelt opptatt med å bruke det de allerede har til den dagen det blir ineffektivt. De oppgraderer først hvis de møter en vegg, ikke fordi de må ha det siste til enhver tid. De som stadig føler at de må ha det siste, har fokus helt feil sted. Det er stor sannsynlighet for at de er middelmådige i det de skal bruke maskinvaren til.

Så bra at vi alle ikke er profesjonelle og kan bare kose oss med en hobby/fritidssyssel vi har uten å tenke på at vi er middelmådige i det vi bruker maskinvaren til. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PaladinNO skrev (7 minutter siden):

Selv om når et GTX 1080 til 7595 Kr. (desember 2016) holder i 5 år (~), så burde all fornuft tilsi at et kort i samme prisklasse (i.e. 3080) holder for nye 5 år - det er dette spørsmålet jeg prøver å finne ut av.

3080 er helt klart riktig kort for deg. Om ikke annet, kjøp heller 3080-kortet i hver lansering. Dvs oppgrader oftere, men aldri topp-topp-kortet.

Jeg har selv 1080 TI i dag som funker kjempefint. Blir 3080 her.

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så mangler et griseklokket 2080ti ca 30% ytelse i 1440p (jeg har 270hz skjerm). 3080 kan funke her, men greit å ha litt ekstra å gå på.

Skjønner ikke hvorfor den slemme katta blander inn profesjonell bruk i diskusjonen rundt et gamingkort? 

Overklokke dritten ut av ny hardware er noe jeg finner stor glede og cp2077 collectors edition er heller ikke langt unna. Mange timer med "billig" morro mao.. 

Endret av Mumriken
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Vakuum skrev (1 time siden):

3080 er helt klart riktig kort for deg. Om ikke annet, kjøp heller 3080-kortet i hver lansering. Dvs oppgrader oftere, men aldri topp-topp-kortet.

Ved hver lansering er ikke nødvendig, ikke for meg. Selv ikke 2080 Ti ville klart å gi meg den ytelsesøkningen jeg har vært ute etter, så derfor har jeg stått over hele 20xx-serien.

All fornuft ut vinduet og handle med hjertet (og...andre ting) istedet for hodet, så er det denne kjøleren jeg vil ha (Gigabyte Aorus):
https://www.overclock3d.net/gfx/articles/2020/09/07062607765l.jpg

Egentlig det samme om det er 3080 eller 3090 - jeg vil ha den kjøleren. :p
Det ryktes at 3080 har samme design, men en 2,7-slots løsning. Jeg har ønsket meg et 3+-slot skjermkort så lenge at nesten enhver premiumkostnad for å få det gjør det verdt det.

Men igjen, det er kun en personlig preferanse uten å ta med behov i det hele tatt. Jeg vil ha priser og reviews før jeg gjør meg opp en endelig mening i noen retning. :)

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor den slemme katta blander inn profesjonell bruk i diskusjonen rundt et gamingkort? 

Overklokke dritten ut av ny hardware er noe jeg finner stor glede og cp2077 collectors edition er heller ikke langt unna. Mange timer med "billig" morro mao.. 

Det er jo alltid de Mad Catz som trenger et slikt kort også - er jo det utsagnet om "en arbeids-PC er ikke alltid en bra spill-PC, men en spill-PC er omtrent alltid en bra arbeids-PC". :)

Lurer på om det er noe i de ryktene om et 48 GB VRAM 30xx Titan kort...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (17 minutter siden):

Jeg oppgraderer når jeg føler at nå holder maskinen meg igjen til hva enn det er jeg skal bruke den til. Ikke verdt å bruke penger på det nyeste for å ha det nyeste. Jeg trengte strengt tatt ikke å oppgradere tildigere i år fra 3770K-systemet jeg hadde hatt siden 2013 (selv om jeg er glad jeg gjorde det, om enn ikke kun for ytelsesoppgraderingen).

Jeg ønsker nå å oppgradere skjermkortet (GTX 1080) som ble kjøpt som erstatning for GTX 780-kortet som gikk RIP ganske tidlig etter kjøp i 2016. GTX 1080 er fortsatt mer enn nok til mitt bruk i 85 % av tilfellene (total overkill til min jobbruk).

Men det er de siste 15 %, når jeg virkelig vil kose meg med et spill, hvor jeg føler at 1080 ikke er nok til opplevelsen jeg vil ha. Om det er verdt å bruke 20.000 Kr. på et 3090 til den begrensede bruken? Antageligvis ikke. Dvs. garantert ikke. Men det vil gi meg et skjermkort jeg kan fortsette å bruke i (minst) nye 5 år.

Selv om når et GTX 1080 til 7595 Kr. (desember 2016) holder i 5 år (~), så burde all fornuft tilsi at et kort i samme prisklasse (i.e. 3080) holder for nye 5 år - det er dette spørsmålet jeg prøver å finne ut av.

En ganske generell regel for veldig mye elektronikk er at veldig mye dyrere toppmodeller ikke svarer seg om målet er å kjøpe for lang, lang tid. Da er det bedre å gå ned et hakk til 3080 og heller oppgradere dobbelt så ofte. I stedet for å kjøpe et 3090 nå, beholde det i 5 år, for så å oppgradere, vil jeg påstå at du kommer bedre ut av det med å kjøpe 3080 nå og oppgradere om 2-3 år til tilsvarende modell. Et 2-3 år gammelt 3080 vil jeg i tillegg tro du får mer for på bruktmarkedet enn et 5 år gammelt 3090. Kjøp 3080 og sett mellomlegget for en 3090 på en konto øremerket nytt grafikkort om 2-3 år ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Kjøp 3080 og sett mellomlegget for en 3090 på en konto øremerket nytt grafikkort om 2-3 år ;)

Heh, jeg kjenner meg selv såpass godt at penger på en sparekonto øremerket ønsker kommer til å brukt opp lenge før om 3 år. :p

Ikke bare skjermkort man har lyst på.

Men som sagt, jeg skal vente på reviews før jeg avgjør noe som helst. Jeg oppgraderer heller ikke før jeg føler at jeg må, så jeg forventer å ha et evt. 3090 langt over 5 år. :)

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nimrad said:

Kjøp 3080 og sett mellomlegget for en 3090 på en konto øremerket nytt grafikkort om 2-3 år ;)

Eller bare kjøp det du har lyst på.. Har du lyst, har du lov? ?

Gjelder selvsagt ikke om det er like før du får besøk av Hallgeir. I den store sammenhengen er hardware en relativt billig hobby... 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Etter å ha fundert litt på hvilket 3080 kort jeg skulle gå for så ble ting plutselig veldig klart, da jeg etter en kjapp runde med målebåndet fant ut at jeg kun har plass til FE-kortet. Mulig jeg la litt lite tanke i størrelse på kabinett utenom at det var ATX. Mulig jeg klarer å lirke inn det minste tredjeparts-kortet om jeg bytter ut ene viften på radiatoren med en 15mm tykk en i stedet for

• Liker 1
Lenke til kommentar
koots skrev (Akkurat nå):

Etter å ha fundert litt på hvilket 3080 kort jeg skulle gå for så ble ting plutselig veldig klart, da jeg etter en kjapp runde med målebåndet fant ut at jeg kun har plass til FE-kortet. Mulig jeg la litt lite tanke i størrelse på kabinett utenom at det var ATX. Mulig jeg klarer å lirke inn det minste tredjeparts-kortet om jeg bytter ut ene viften på radiatoren med en 15mm tykk en i stedet for

Anbefaler å sjekke hva kabinettprodusenten har oppgitt som maks lengde, så finner du raskt ut om 15 mm-vifte vil gjøre susen. I mitt tilfelle gjør det det. Jeg mangler vel snaue 3 mm for å få inn Zotac sitt 3080 med 25 mm vifte.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke profesjonell bruk. En profesjonell kan være en som spiller mot vederlag.

Jeg finner det komisk at en som tjener gode penger på å spille sitter med GTX 1070 og er fornøyd, mens en som ikke får til noe fornuftig i spill skal ha 3090 og kommer ikke til å være fornøyd da heller.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (1 time siden):

Eller bare kjøp det du har lyst på.. Har du lyst, har du lov? ?

"Men har du vett, lar du vær'"? :p

Jeg vil gå så langt som å si at ingen gamer har bruk for et RTX Titan (20xx-serien), men jeg tror faktisk et 3090 vil gi klart merkbar forskjell for de som spiller i 666 Hz UEXWQHD over et 3080.

For meg, så tror jeg 3080 Ti er kortet jeg vil ha. Men jeg vet ikke engang om jeg gidder å vente på det - innen "pålitelige" rykter om et 3080 Ti er kommet så er 3090-kortene forlengst utsolgt.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Grankongla skrev (2 minutter siden):

Hva tenker folk om risikoen for at krypto-folk ødelegger moroa for oss andre? 

Jeg skulle gjerne ventet på AMD men er redd for at det ikke blir noe som helst å kjøpe før på nyåret om jeg ikke kaster meg over første bølge med Ampere.

Noen lekkede tester viser opptil 4x ytelse i enkelte miningscenarioer med 3080 vs 2080ti, da betaler kortene seg fort. Det er mulig dette skyldes GDDR6X og ikke Ampere i seg selv. Både Vega 56, 64 og VII var og er veldig populære miningkort og HBM2 som er litt kjappere enn GDDR6X er mye av grunnen. En spådom kan være at 3080 blir veldig populært til mining, men at 3060 og 3070 blir mindre populært. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (13 minutter siden):

Jeg finner det komisk at en som tjener gode penger på å spille sitter med GTX 1070 og er fornøyd, mens en som ikke får til noe fornuftig i spill skal ha 3090 og kommer ikke til å være fornøyd da heller.

Hvem definerer hva som er fornuftig?

Er det ikke fornuftig om en ikke tjener penger på det? Synes det er fornuftig om man har råd og har det gøy jeg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (3 minutter siden):

Noen lekkede tester viser opptil 4x ytelse i enkelte miningscenarioer med 3080 vs 2080ti, da betaler kortene seg fort. Det er mulig dette skyldes GDDR6X og ikke Ampere i seg selv. Både Vega 56, 64 og VII var og er veldig populære miningkort og HBM2 som er litt kjappere enn GDDR6X er mye av grunnen. En spådom kan være at 3080 blir veldig populært til mining, men at 3060 og 3070 blir mindre populært. 

Ja, jeg har sett det der nemlig men jeg tenkte ikke på at 3070 kanskje går klar av det verst. 3070 var jo den originale planen så mulig det faktisk blir aktuelt igjen likevel.

Lenke til kommentar
Jakobk skrev (2 minutter siden):

Hvem definerer hva som er fornuftig?

Er det ikke fornuftig om en ikke tjener penger på det? Synes det er fornuftig om man har råd og har det gøy jeg.

Det er her hobbyer og lidenskap kommer inn. Ingen trenger Porsche som hverdagsbil, de aller færreste racersykkel til 80k, steroanlegg til 50k, 75" TV etc. Mange er glad i gadgets og skyter spurv med kanon. Hadde alle kjøpt ut ifra faktisk behov hadde omtrent alle gamere sittet med 1060-kort og 1080-skjerm ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Grankongla skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har sett det der nemlig men jeg tenkte ikke på at 3070 kanskje går klar av det verst. 3070 var jo den originale planen så mulig det faktisk blir aktuelt igjen likevel.

Evt kan du plukke opp billige 3080-kort i hopetall om et år når de ikke er lønnsomme til mining lenger og de dumpes på markedet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...