oophus Skrevet 21. januar 2020 Del Skrevet 21. januar 2020 aanundo skrev (29 minutter siden): Metanoproduksjon er egentlig en alternativ CO2- lagring, og vi slipper lageret i Nordsjøen. Resirkulering av CO2. Det blir vell mer utsettelse av utslipp? Det er jo fremdeles ikke nullutslipp, og problemet med metan til brenselcelle i transport har vi vell ikke løst ennå? Brenselceller på metan krever jo rundt 700 grader varme, med mindre levetid enn rent hydrogen. 2 Lenke til kommentar
Rildonaldo Skrevet 21. januar 2020 Del Skrevet 21. januar 2020 aanundo skrev (8 timer siden): Ammoniakk er en giftig gass, og logistikken blir vanskeligere enn med metanol. 1,3 kg CO2 + 0,2 kg hydrogen blir 1 liter metanol, så "Gjenbruk av CO2" er kanskje et godt begrep for å karakterisere metanol. Dersom Klemetsrud og Norcem leverte sin CO2 til Kjeldbergodden er det ca den mengden som trengs for å lage 900 000 tonn metanol. Dersom bilene bruker denne metanolen fikk vi 45 000 dieselbiler bort fra veiene, og en reell reduksjon av CO2-utslippene. Grunnen er at CO2 fra avfall og sementproduksjon, som kan fanges, slippes ut av bilparken og ikke direkte ut i luften, som i dag. Metanoproduksjon er egentlig en alternativ CO2- lagring, og vi slipper lageret i Nordsjøen. Resirkulering av CO2. Du gir deg ikke med at Tjeldbergodden skal lage metanol av CO2, er du tungnem eller liker du bare ikke å forholde deg til virkeligheten? 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 (endret) Bjørn Eng skrev (På 20.1.2020 den 11.12): Hydrogen er ikke mer farlig enn bensin, diesel eller batterier. Det blir ikke mer sant over tid av å fornekte det faktum at hydrogen veldig lett blir eksplosiv blanding og en enorm risiko på lukkede steder. Vi kan prise oss lykkelig at det ikke gikk med noen hydrogenbiler i et parkeringsanlegg på Sola. Sturle S skrev (På 20.1.2020 den 16.10): Hydrogen tek ikkje fyr i flytande form, og det trengst ein del energi for å fordampe det. Vann koker ved 273 K, langt over normal omgivelsetemperatur. Hydrogen koker ved 20 K, langt under normal omgivelsetemperatur. Fordampningsvarmen til vann er 40,65 kJ/mol. Fordampningsvarmen til hydrogen er bare 0,45 kJ/mol, nesten en faktor 100 i forskjell. Regner man per kg blir forskjellen over 800 ganger. For ikke å snakke om at vann allerede er fullstendig forbrent og dermed ikke utgjør noen brannfare. Sammenlignet med flytende nitrogen så fordamper hydrogen ca 6 ganger lettere, før man tar hensyn til det lavere kokepunktet som "suger" mer varme fra omgivelsene. Selv nitrogen preller jo av bakken og fordamper temmelig raskt. Å fordampe 1 mol flytende hydrogen og varme det fra 20K til 20°C krever 8,3 kJ. Å forbrenne samme mengde hydrogen avgir 283 kJ varme. Så jo, det er en ekstremt eksotermisk reaksjon selv om hydrogenet er flytende. Derfor er også det teoretiske flammepunket til hydrogen 20K (-253°C), altså samme som kokepunktet. Teoretisk fordi oksygen er fast stoff ved denne temperaturen. Så jo, flytende hydrogen utgjør også en stor brann- og eksplosjonsfare. Akkurat hvor stor får vi nå forhåpentigvis svar på med denne sikkerhetstesten. Endret 22. januar 2020 av Simen1 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 Kan legge til at det spelar ingen rolle at flytande hydrogen ikkje tek fyr då det er gassen i avdampinga som tek fyr. Det same er det for bensin, flytande bensin brenn heller ikkje, men ettersom bensin lett avdampar gass som er lett å tenne på så er det ikkje så vanskeleg å få fyr på bensinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå