Gå til innhold

Verdens største produsent av fritidsbåter tenker helt nytt


Gjest jmm@tu.no

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"For på hekken henger det fortsatt bensinmotorer. Tre stykker a 450 hestekrefter (samlet 335,6 kW red anm."

Får meg til å stusse, 3x450 hk ? Blir samlet over 1 MW.

Ikke så veldig miljøvennlig ved full fart....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Batteri for fremdrift kan sikkert fungere fint i snekker og andre saktegående fartøy. Men for raske og store båter forblir nok bensin og diesel foretrukket drivstoff. En amerikansk rigg på 45 - 60 fot og tre til fem påhengser med 627 hk hver og en bensintank på 1 000 liter blir ikke elektrisk med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Martin Svensson said:

"CO2-avtryck". lol. Sorry.. men klimatet kommer gå sina cykler helt oavsett båtens CO2 utsläpp :)

Det finnes andre drivhusgasser også. F.eks. hydrogen er visst en drivhusgass, men bindes for hurtig til OH, til å bli vann til at det har noen særlig langvarig mulighet til å påvirke drivhuseffekten.

Metangass er en drivhusgass, som mennesket ihvertfall er en synder på. CO2 produseres av mennesker, men det gjør også vulkanutbrudd f.eks, skogbranner og sikkert noen andre ting også. Så jeg er enig i at klimaet kommer til å gå sine sykluser uansett fritidsbåtens CO2-utslipp. Det er nok mye viktigere å få redusert på skipsfarten, som står for utrolig mye av det menneskeskapte utslippet. EL-biler er dessuten ikke så miljøvennlige å produsere. Så utfasing av de allerede produserte fossile bilene er kanskje ikke så sunt for miljøet det heller. Det er kanskje andre ting man burde satset på i tillegg. F.eks. atomkraftverk slik Bill Gates forsøkte å selge idé til kineserne før Trump satte en stopper for det. Vi i Norge og Sverige har da atomkraftverkskompetanse begge nasjoner, og vi har ikke særlig med kullkraftbransje eller forvridende handelskriging som kan legge stoppere for det. Hvorfor kan vi ikke invitere Bill Gates til Norge og samarbeidet med å få hans idéer solgt via Skandinavia til kineserne? Det er jeg sikker på at filantropisten Bill Gates hadde vært glad og mottakelig for.

Endret av G
Lenke til kommentar
hoj skrev (7 timer siden):

"For på hekken henger det fortsatt bensinmotorer. Tre stykker a 450 hestekrefter (samlet 335,6 kW red anm."

Får meg til å stusse, 3x450 hk ? Blir samlet over 1 MW.

Ikke så veldig miljøvennlig ved full fart....

Disse kundene bryr seg nok mer invers om det er miljøvennlig. Men full gass på denne er nok helle ubehagelig, og ikke minst dyrt. Normalt forbruk med fullt effektuttak er 200g per hk per time. Det gir omtrent en kvart liter per hest per time. Spørs om båten har stor nok tank til å kjøre mye på full gass med over 300 liter per time. For biler er det stort sett kun i kort tid en kan utnytte alle kreftene så da merker en aldri til det enorme forbruket mange hk har.

Lenke til kommentar

Martin Svendsson:

Jadå, Milankovich-syklane fungerer framleis. Problemet no er at skulle langsomt verte litt kaldare. I staden verte raskt varmare. Me er "off cycle". Sjekk fagfellevurderte vitenskapelege artikalar publisert i anerkjende tidsskrift i staden for bloggosfæren som verken har kompetanse på kjeldesjekk eller lesing av vitenskap.

Endret av Ing. Bjotveit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...