Tåkefyrste Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 11 hours ago, Visum said: Jeg har ikke sagt at man ikke skal ansette ikke-kvalifiserte kandidater. Men at det er viktig med mangfold. Hold deg saklig i denne diskusjonen er du snill. Jo det er akkurat det du sier når du mener mangfold er det viktigste. Finner vel ikke noe mer rasistisk enn å ansette folk basert på hudfarge. 2 Lenke til kommentar
geirfugl Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 3 hours ago, henrikwl said: Hele softwarebransjen er faktisk gira på å løsrive seg helt fullstendig fra HW, med PaaS og Cloud Native som er i vinden er jo stålet helt fullstendig uinteressant. Joda, du har helt rett i at dette er utviklingen vi ser i IT-bransjen. Snart så ser vi vel også at en IT-utdannelse består for det meste av node og react og mellommenneskelige perspektiver. Men så er det jo også en ting at under plasten så kjører jo alle disse høynivå-rammeverkene på det mer ubehagelige stålet. Så så fort noe går galt, eller bare blir uoptimalt nok, så må man jo ha inn noen som kan håndtere dette. Selvsagt elsker firmaer å kunne betale mindre for en som har lavere teknisk ekspertise, men vinningen kan ofte gå opp i spinningen i det her på lang sikt. Får jo i alle fall håpe at disse nye, hippe sky-platformene er altruistiske nok til å ikke skru på tommeskruen når nok bedrifter er låst til dem, eller hva? For min del, rent egoistisk sett, så er det vel en grei nok utvikling av bransjen. Kommer bare slentrende etter lunsj en gang med min kjedelige gamle C og den store gaffelen, jeg. Om det er den beste utviklingen for IT som bransje, tja. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 geirfugl skrev (42 minutter siden): Så så fort noe går galt, eller bare blir uoptimalt nok, så må man jo ha inn noen som kan håndtere dette. Og da er det datacenter-folka som håndterer det. Det er med IT som med alle andre fagområder: det blir mer og mer arbeidsdeling der også. Det er ikke lenger sånn at "IT-folk" er folk som kan alt i fra stålet og helt opp til browseren. HW-folk og nettverksfolk jobber på datacenter og håndterer alt fra stål og opp til OS, og utviklerne jobber fra OS-et og oppover. Så har man selvsagt en liten undergruppe av hver som jobber sammen for å lage interfacene i mellom som gjør at disse tingene fungerer sammen, men det er som sagt veldig, veldig mange år siden HW-kunnskap var relevant for utviklere, og utvikling var relevant for HW-folk. 2 Lenke til kommentar
geirfugl Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 47 minutes ago, henrikwl said: Og da er det datacenter-folka som håndterer det. Det er med IT som med alle andre fagområder: det blir mer og mer arbeidsdeling der også. Det er ikke lenger sånn at "IT-folk" er folk som kan alt i fra stålet og helt opp til browseren. HW-folk og nettverksfolk jobber på datacenter og håndterer alt fra stål og opp til OS, og utviklerne jobber fra OS-et og oppover. Så har man selvsagt en liten undergruppe av hver som jobber sammen for å lage interfacene i mellom som gjør at disse tingene fungerer sammen, men det er som sagt veldig, veldig mange år siden HW-kunnskap var relevant for utviklere, og utvikling var relevant for HW-folk. Jada, jeg argumenterer ikke mot at det er sånn akkurat nå, jeg gjør meg tanker rundt om det er en bra utvikling. Dette er vel mest en diskusjon om utdannelse og bransjen generelt i sin utvikling, ikke spesifikt hvordan vi gjør ting eller hva som er lurt/økonomisk nå? Hele kjønnsaspektet ved argumentet bare kastet jeg ut for min egen del fra starten av, så hva jeg snakker om i denne tråden er mest påstanden som står igjen; noe vagt sånt som at "IT-bransjen trenger fler folk som synes datamaskiner er uinteressant." + bla bla perspektiver, hva enn. Det er jeg personlig helt uenig i. Om noe så er min analyse av situasjonen helt omvendt. Vi trenger færre folk som ikke er interessert i bred IT, ikke fler. Vi trenger fler med skikkelig kompetanse. Å være en ren javascript-API klipp og limer ser ikke jeg på som en veldig bærekrafting rolle for fremtiden, i alle fall ikke i Norge. Etterhvert er det vel fler som snakker javascript enn hindi nede i India og det merker vi vel av allerede? Er vel heller ikke umulig at utviklingen av disse rammeverkene kommer til å gå så langt at en god del blir gjort overflødige i slike roller heller? Bred teknisk forståelse derimot, ser jeg ikke noen ende på behovet av. Vi har noen styrker og svakheter her oppe. En stor svakhet er konkurransedyktighet når det kommer til for eksempel lønnsnivå. En styrke er at vi har god økonomi. Vi har mulighet og tid til å produsere folk som har skikkelig peiling på det de driver med. Finne dem, fokusere på dem, utdanne dem godt. Kvinner og menn. Mer datavitenskaplig forståelse og mindre perspektiv. Det tror i alle fall jeg blir viktigere i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 (endret) henrikwl skrev (1 time siden): .. men det er som sagt veldig, veldig mange år siden HW-kunnskap var relevant for utviklere, og utvikling var relevant for HW-folk. Hæ? Nå i dag er integrerte systemer, FPGA'er, ASIC, IoT og den slags i sterk vekst, og utviklere som skal skrive noe som helst i for eksempel HDL (Hardware Description Language) må åpenbart forstå maskinvaren. Stormaskin brukes faktisk en del steder enda, særlig innen finans, å noen må jo få denne sagnomsuste "nettskyen" til å virke. Nå blir "nettskyen" også stadig mer spesialisert, hvor man kan leie instanser som kjører Tensor Core for maskinlæring, eller egne instanser for robotteknikk, VR og en rekke andre ting, hvor maskinvare har betydning. For å ikke snakke om alle som sitter å utvikler spill til konsoller hvor maskinvare er særdeles viktig. Det er ikke alt i verden som er webutvikling med React, hvor man knapt trenger forstå Ecma-standarden for å få det til å funke, de aller fleste utviklere jobber fremdeles med ting hvor forståelse av maskinvare ofte er helt nødvendig, selv om det stadig abstraheres bort mer av den delen til egne folk. Endret 22. januar 2020 av 0laf 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 Tåkefyrste skrev (8 timer siden): Jo det er akkurat det du sier når du mener mangfold er det viktigste. Finner vel ikke noe mer rasistisk enn å ansette folk basert på hudfarge. Jeg har ikke sagt at mangfold er viktigste. Les igjen innleggene mine! Nå gidder jeg ikke å diskutere folk som kverulerer. Mangfold betyr ikke hudfarge, det kan bety folk med nedsatt funksjonsevne, kvinner, etnisitet, religion etc... Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 0laf skrev (6 timer siden): de aller fleste utviklere jobber fremdeles med ting hvor forståelse av maskinvare ofte er helt nødvendig, En del gjør det, ja. Men ikke de aller fleste. Uansett er det mange som ikke har behov for dette - som var min opprinnelige påstand. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 19 minutes ago, Visum said: Mangfold betyr ikke hudfarge, det kan bety folk med nedsatt funksjonsevne, kvinner, etnisitet, religion etc... Og ingenting av dette spiller noen rolle målt mot kompetanse. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 0laf skrev (På 22.1.2020 den 13.52): de aller fleste utviklere jobber fremdeles med ting hvor forståelse av maskinvare ofte er helt nødvendig. "Forståelse av maskinvare" kan være så mangt. Alle vet hva ram og CPU er når de er utviklere. Det betyr ikke at de trenger inngående kunnskap om det i de aller fleste utvikler jobber. Selv spillutviklere trenger ikke kunne spesielt mye om spesifikk HW. Dette tar programvare seg av. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 On 1/23/2020 at 11:56 PM, PgUp said: "Forståelse av maskinvare" kan være så mangt. Alle vet hva ram og CPU er når de er utviklere. Det betyr ikke at de trenger inngående kunnskap om det i de aller fleste utvikler jobber. Selv spillutviklere trenger ikke kunne spesielt mye om spesifikk HW. Dette tar programvare seg av. Diskusjonen handler ikke om man trenger innegående kunnskap om maskinvare, men om man bør kunne elementær kunnskap om hardware som f.eks. hva RAM og CPU er for noe og hvordan de fungerer. Vet du hva RAM og CPU er for noe, så vil du ikke føle deg underlegen når gutta sier at de kjøpte en PC med 16 GB ram. Og det er heller ikke en god ide å fortelle jenter som ikke vet hva RAM er for noe, at de trenger ikke å lære seg om slike kjedelige ting for å bli en god utvikler. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 (endret) On 1/22/2020 at 3:15 PM, henrikwl said: Jeg har jobbet som utvikler i 15 år som konsulent hos flere konsulenthus, og vært hos flere kunder, men jeg kan telle på én hånd alle kollegene jeg har hatt som har vært interessert i HW. Det er og blir en nisje for spesielt interesserte, og har overhodet ingenting å si på hvor godt man klarer å forstå en kundes behov, konkretisere det ned til en kravspesifikasjon, bestemme en arkitektur og implementere den. Hele softwarebransjen er faktisk gira på å løsrive seg helt fullstendig fra HW, med PaaS og Cloud Native som er i vinden er jo stålet helt fullstendig uinteressant. Du mener, du kan telle på en hånd antall som er interessert i assembly-programmer. Å være interessert i hardware betyr ikke at man er interessert i å lære om PC-er på detaljnivå. Eksemplene i artikkelen var RAM, CPU og GPU. Utviklere som synes det er kjedelig er i klar mindretall. At trenden er mot løsriving fra HW er ikke riktig. Det blir mer og mer vanlig å erstatte PC-apper med mobilapper. Mobiler har begrenset ytelse, og det er en forventing at appene skal fungere raskt og smooth. Det er også blitt mye mer vanlig for appene å kommunisere over nettet, noe som krever en forståelse for hvordan enheten kommuniserer. I spillverden så har det blitt vanlig å porte spill til alle slags mulige applikasjoner som Mac, Windows, Xbox, etc. og da må man forstå begrensingene i de ulike enhetene. Ja, for webutvikling så trenger man ikke mye kunnskap om hardware, fordi man jobber mot nettleseren som gjør hele jobben for deg, men en god utvikler kan gjøre mer enn webutvikling. Et annen måte man kan løsrive seg fra teknologi er å bruke app templates som Appery.io, men da kan jeg like så godt få noen fra India til å lage appen Endret 26. januar 2020 av Camlon 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 Camlon skrev (22 minutter siden): Du mener, du kan telle på en hånd antall som er interessert i assembly-programmer. Å være interessert i hardware betyr ikke at man er interessert i å lære om PC-er på detaljnivå. Eksemplene i artikkelen var RAM, CPU og GPU. Dette gir ikke mening for meg. Først hevder du at assembly er detaljnivå, men så skal man være interessert i ram, cpu og gpu - som du mener er på et høyere nivå enn assembly? Eller misforstår jeg deg? Hvordan er en cpu med registere og cacher ikke på samme nivå som assembly? Camlon skrev (25 minutter siden): Utviklere som synes det er kjedelig er i klar mindretall. Øh? Og kilden er? Camlon skrev (26 minutter siden): At trenden er mot løsriving fra HW er ikke riktig. Det blir mer og mer vanlig å erstatte PC-apper med mobilapper. Mobiler har begrenset ytelse, og det er en forventing at appene skal fungere raskt og smooth. Det er flere trender samtidig vet du. En trend er som det ble sagt mot abstrahering av hw. Ang mobilapper: Når jeg koder java og lager apper på android. Hvilken spesiell hw-kunnskap må jeg ha for at det ikke skal skjære seg? Camlon skrev (29 minutter siden): Det er også blitt mye mer vanlig for appene å kommunisere over nettet, noe som krever en forståelse for hvordan enheten kommuniserer. Man må kunne gjøre et http kall akkurat som når alle andre dataprogrammer kommuniserer? Eller er det noe mer man må kunne? Camlon skrev (31 minutter siden): I PC-verden så har det blitt vanlig å porte spill til alle slags mulige applikasjoner som Mac, Windows, Xbox, etc. og da må man forstå begrensingene i de ulike enhetene. Ja, noen ting krever forståelse av hw, men svært få. Camlon skrev (32 minutter siden): ...men en god utvikler kan... Hvem har gitt deg definisjonsmakten på en god utvikler? Du er vel nr 3 i tråden som har kommet med bastante påstander om krav til gode programmerere. Jeg har møtt mange utviklere, noen av dem oppfattet jeg som veldig gode. Men de var alle gode på hvert sitt felt med ulike egenskaper. At noen her skal kunne definere bort andre fra gruppen av gode programmerere ser keg ingen grunn til å akseptere. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 (endret) 53 minutes ago, nirolo said: Dette gir ikke mening for meg. Først hevder du at assembly er detaljnivå, men så skal man være interessert i ram, cpu og gpu - som du mener er på et høyere nivå enn assembly? Eller misforstår jeg deg? Hvordan er en cpu med registere og cacher ikke på samme nivå som assembly? Det jeg sa er at man kan være interessert i og ha kunnskap om hardware som RAM, CPU og GPU, uten å ha interesse for hvordan man koder i Assembly. Quote Ang mobilapper: Når jeg koder java og lager apper på android. Hvilken spesiell hw-kunnskap må jeg ha for at det ikke skal skjære seg? Gode apper lagger ikke og maksimerer ytelsen. Det betyr at man må lære seg å utnytte CPU-en sånn at man ikke blokkerer main thread og bruker alle cores. Gode apper kræsjer ikke eller blir ekstremt tregt på svake enheter, og må derfor utnytte minnet riktig. Gode apper fungerer på alle enheter uansett hardware. F.eks. hvis du ønsker å jobbe med camera2, så bør du ha en fallback for enheter som ikke støtter camera2. Quote Man må kunne gjøre et http kall akkurat som når alle andre dataprogrammer kommuniserer? Det har noe å si hvordan du kommuniserer, og det er forskjell mellom ulike enheter. Gjør du det feil så får du treg nedlastingshastighet og kræsj når det er problemer med nettet. Quote Hvem har gitt deg definisjonsmakten på en god utvikler? Du er vel nr 3 i tråden som har kommet med bastante påstander om krav til gode programmerere. Det er konsensus i IT-verden at gode utviklere klarer å utvikle til mer enn en platform. Det er ikke jeg som lager definisjonene, jeg bare formidler dem til deg. Endret 26. januar 2020 av Camlon 2 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 For en merkelig tråd. Mine $ 0.02: De fleste proggespråk og plattformer har som regel litt dokumentasjon og 'best practices' for hvordan ting bør gjøres. Dermed slipper man som hovedregel å forholde seg direkte til maskinvaren og nettverket. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 (endret) Camlon skrev (4 timer siden): Det jeg sa er at man kan være interessert i og ha kunnskap om hardware som RAM, CPU og GPU, uten å ha interesse for hvordan man koder i Assembly. Ok. Men det er flere her som bedstrider dine "fakta" om at flesteparten er interessert i hw. Camlon skrev (4 timer siden): Gode apper lagger ikke og maksimerer ytelsen. Det betyr at man må lære seg å utnytte CPU-en sånn at man ikke blokkerer main thread og bruker alle cores. Gode apper kræsjer ikke eller blir ekstremt tregt på svake enheter, og må derfor utnytte minnet riktig. Gode apper fungerer på alle enheter uansett hardware. F.eks. hvis du ønsker å jobbe med camera2, så bør du ha en fallback for enheter som ikke støtter camera2. Så du kunne ikke svare nei, bare overfladisk svada. Camlon skrev (4 timer siden): Det har noe å si hvordan du kommuniserer, og det er forskjell mellom ulike enheter. Gjør du det feil så får du treg nedlastingshastighet og kræsj når det er problemer med nettet. Så gi meg noen eksempler da. Noen hvor du belyser fortrinnene ved å være hw interessert. Camlon skrev (4 timer siden): Det er konsensus i IT-verden at gode utviklere klarer å utvikle til mer enn en platform. Det er ikke jeg som lager definisjonene, jeg bare formidler dem til deg. Så det er derfor du endret på hva som stod i det avsnittet? Jeg svarte på noe annet enn hva som står der nå... Men det finnes altså ikke en enste god utvikler som kun jobber med web. Neivel nei. Så dumt at jeg er så utafor at jeg ikke har fått med meg denne konsensusen din da. Edit: Og hvordan kan du annse webutvikling til å være en plattform? Er det noen som må få koden sin til å kjøre på alt så er det vel webutviklere? Endret 26. januar 2020 av nirolo Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 26. januar 2020 Del Skrevet 26. januar 2020 Camlon skrev (4 timer siden): Det jeg sa er at man kan være interessert i og ha kunnskap om hardware som RAM, CPU og GPU, uten å ha interesse for hvordan man koder i Assembly. Gode apper lagger ikke og maksimerer ytelsen. Det betyr at man må lære seg å utnytte CPU-en sånn at man ikke blokkerer main thread og bruker alle cores. Gode apper kræsjer ikke eller blir ekstremt tregt på svake enheter, og må derfor utnytte minnet riktig. Gode apper fungerer på alle enheter uansett hardware. F.eks. hvis du ønsker å jobbe med camera2, så bør du ha en fallback for enheter som ikke støtter camera2. Det har noe å si hvordan du kommuniserer, og det er forskjell mellom ulike enheter. Gjør du det feil så får du treg nedlastingshastighet og kræsj når det er problemer med nettet. Det er konsensus i IT-verden at gode utviklere klarer å utvikle til mer enn en platform. Det er ikke jeg som lager definisjonene, jeg bare formidler dem til deg. Ja skikkelig crap utvikler om du er kun ekstremt dyktig i java. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 (endret) 6 hours ago, PgUp said: Ja skikkelig crap utvikler om du er kun ekstremt dyktig i java. Java kan brukes til mange forskjellige platformer. Her snakker jeg om utviklere som bare kan utvikle mot en platform. Hvis du bare klarer å lage applikasjoner i Android, så vil andre utviklere sjeldent se på deg som en god utvikler. Kanskje kan du kompensere med å være raskere og bedre enn dine kolleger, men jeg har fortsatt til gode å se noen som er ekstremt gode til en platform og klarer ingenting annet. Min erfaring er at slike folk skriver spagettikode, har ingen testing, bruker ikke source control ordentlig, og er helt ubrukelig til noe som helst annet enn å utvikle flere funksjoner til deres nettside/applikasjon. Jeg hørte f.eks. fra en slik utvikler at det var praktisk å ha en fil med 3000 linjer fordi da har man alt på et sted. Endret 27. januar 2020 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 (endret) 6 hours ago, nirolo said: Ok. Men det er flere her som bedstrider dine "fakta" om at flesteparten er interessert i hw. De aller fleste som tok din "side" misforsto og trodde at vi snakket om assembly. Når de finner du at du egentlig snakker om å forstå hva en CPU gjør, og hvordan minne fungererer på et enkelt nivå så er det ingen som forsvarer deg og mange som kritiserer deg. Quote Så du kunne ikke svare nei, bare overfladisk svada. Jeg ga deg 3 eksempler relatert til CPU, minne og hardware, men det var tydligvis ikke nok. Hvis du klarer, lag noen applikasjoner for mobil og du vil forstå eksemplene mine. Quote Så det er derfor du endret på hva som stod i det avsnittet? Jeg svarte på noe annet enn hva som står der nå... Men det finnes altså ikke en enste god utvikler som kun jobber med web. Neivel nei. Så dumt at jeg er så utafor at jeg ikke har fått med meg denne konsensusen din da. Edit: Og hvordan kan du annse webutvikling til å være en plattform? Er det noen som må få koden sin til å kjøre på alt så er det vel webutviklere? Jeg endret det fordi det handler ikke bare om web. Kan du bare lage mobilapplikasjoner til Android, så er du heller ikke en god utvikler. Gode utviklere kan gjøre mer enn en ting. Platformen til en webutvikler er browseren, ikke enheten. Fordelen med å utvikle mot web er nettopp at man slipper å tenke på hardware fordi et stort team av utviklere har sørget for at browseren fungerer på alle slage mulige enheter. Ja, det finnes gode utviklere som kun jobber mot web, men årsaken til at de bare utvikler mot web er fordi de er gode til det, ikke fordi de ikke klarer å gjøre noe annet. As a programmer you can focus on one language and still have a good job. But a programmer isn’t the same as a developer. And if you want to become a software developer, you should actually learn no languages! You should learn to develop instead! The better developers can do their job with any language that is available, as long as the language provides the right options to solve the problem. For developers, programming languages are just tools, like carpenters also have a toolbox with various tools. https://www.quora.com/Do-I-as-a-programmer-need-to-know-more-than-1-language-to-get-a-job Endret 27. januar 2020 av Camlon Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 Camlon skrev (5 timer siden): De aller fleste som tok din "side" misforsto og trodde at vi snakket om assembly. Hvor har du dette fra? Første gang det nevnes er siste post på side 4 og ingen har sagt de er enige med deg eller missforsto. Finner du bare på hva andre mener? Dette er jo bare tull. Camlon skrev (5 timer siden): Når de finner du at du egentlig snakker om å forstå hva en CPU gjør, og hvordan minne fungererer på et enkelt nivå så er det ingen som forsvarer deg og mange som kritiserer deg. Du er virkelig ikke god du. Slutt å finne på hva andre sier. Argumenter heller for deg selv. Det du bedriver her er særdeles uærlig. Camlon skrev (5 timer siden): Jeg ga deg 3 eksempler relatert til CPU, minne og hardware, men det var tydligvis ikke nok. Hvis du klarer, lag noen applikasjoner for mobil og du vil forstå eksemplene mine. Jeg forstår. Du har ingen kunnskaper ut over overfladiske. Camlon skrev (5 timer siden): Jeg endret det fordi det handler ikke bare om web. Kan du bare lage mobilapplikasjoner til Android, så er du heller ikke en god utvikler. Gode utviklere kan gjøre mer enn en ting. Nok en gang så setter du deg selv i posisjon til å avgjøre dette. Det er jo bare tull du kommer med. Camlon skrev (5 timer siden): Platformen til en webutvikler er browseren, ikke enheten. Fordelen med å utvikle mot web er nettopp at man slipper å tenke på hardware fordi et stort team av utviklere har sørget for at browseren fungerer på alle slage mulige enheter. Har du noen gang laget noe for web? Har du prøvd å lage ting som skal kjøre i alle browsere? Da hadde du ikke skrevet det du skriver her. Camlon skrev (6 timer siden): Java kan brukes til mange forskjellige platformer. Her snakker jeg om utviklere som bare kan utvikle mot en platform. Knis. Med unntak av om du lager apper så forholder man seg kun til en virtuell maskin som er lik på alle plattformer i java... Camlon skrev (5 timer siden): Ja, det finnes gode utviklere som kun jobber mot web, men årsaken til at de bare utvikler mot web er fordi de er gode til det, ikke fordi de ikke klarer å gjøre noe annet. Så bra vi har deg til å bestemme dette da. Camlon skrev (5 timer siden): https://www.quora.com/Do-I-as-a-programmer-need-to-know-more-than-1-language-to-get-a-job Et det dette du refererer til som konsensus? Et tilfeldig sitat på Internett? Beklager men jeg synes det du kommer med er feil og uinteressant. Ikke forvent særlig mange flere svar fra meg. Du bør dog ikke forveksle det med at jeg er enig med deg, slik du tydeligvis har gjort med andre. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 (endret) 2 hours ago, nirolo said: Hvor har du dette fra? Første gang det nevnes er siste post på side 4 og ingen har sagt de er enige med deg eller missforsto. Finner du bare på hva andre mener? Dette er jo bare tull. Gå til side 3, alle kritiserer deg. Det fortsetter på side 4 og så kommer henrikw og snakker om at det er ikke nødvendig å ha dyp kunnskap om hardware som f.eks. assembly. Jeg påpeker på side 5 at temaet er ikke dyp kunnskap, men om det er nyttig å ha enkel kunnskap om hardware som CPU og minne. Quote Har du noen gang laget noe for web? Har du prøvd å lage ting som skal kjøre i alle browsere? Da hadde du ikke skrevet det du skriver her. Ja, det har jeg. De fungerer omtrent likt uansett hvilken browser man bruker. Det største fokuset er å sørge for at det ser bra ut på ulike skjermstørrelser. Men mesteparten av tiden har jeg utviklet for iOS og Android, og da er det store forskjeller mellom ulike enheter. Quote Et det dette du refererer til som konsensus? Et tilfeldig sitat på Internett? Ta en titt på svarene i tråden. Det er 9 svar i tråden, 8 svar er enig med meg, og 1 svar er enig med deg. Men det er sikkert helt tilfeldig Quote Du er virkelig ikke god du. Slutt å finne på hva andre sier. Argumenter heller for deg selv. Det du bedriver her er særdeles uærlig. Og så lyver du. Ikke rart når du blir tatt med buksene nede. La meg minne deg på hva du skrev til disse sitatene under"Eksemplene du drar fram er overfladiske og konseptuelle." Quote Should a programmer know and understand basic computer hardware? Donald E. Knuth, author of The Art of Computer Programming, once said: “People who are more than casually interested in computers should have at least some idea of what the underlying hardware is like. Otherwise the programs they write will be pretty weird.” In my experience as an engineer, manager, and instructor, any programmer (or software engineer, or any other job title that involves programming) is at a distinct disadvantage if they don’t know the fundamentals of the hardware they are programming. Programmers who don’t understand the hardware typically find it more difficult to debug their code, to understand where to look for performance problems, to interpret data sheets for devices they need to program, and to communicate with hardware engineers. Quote An interesting question. One could ask what a programmer loses by not understanding hardware. Certainly, one would have more difficulty understanding threads, multi-tasking, and parallel processing, which are all related to CPU structure and usage. The notion of RAM vs disk storage is required to understand how programs work on data - they can read and write to a disk for example, but data generally must be in memory in order to operate on it. All things performance related typically require an understanding of hardware, and performance is very important. Take granularity of operations in a distributed system. Operations that are too fine grained communicating across a distributed system can kill performance. This is relevant in today’s cloud based micro-service architectures. So I think the short answer is, yes, a professional programmer must have an understanding of hardware. He/she doesn’t need to know how to build the hardware, but they must know how to use it. https://www.quora.com/Should-a-programmer-know-and-understand-basic-computer-hardware Endret 27. januar 2020 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå